Röviden – Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI

Mi ez?

Az Opel hétszemélyes családi autója, friss dízelmotorral

Mit tud? Gázolajos létére kulturált, vibrációmentes, csendes viselkedést mutat az új motor
Mibe kerül? 8 260 000 forint az új dízelmotorral szerelt verzió alapára, innen már csak feljebb mehetünk
Kinek jó?  Aki irtózik a kotyogva járó, faragatlan dízelektől, de mégsem akar lemondani az alacsony fogyasztásról

Adatlap

Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI

Ülésekből könyöklők könyöklőkből ülések, a Zafira Tourer egy igazi Transformer prototípus
Ülésekből könyöklők könyöklőkből ülések, a Zafira Tourer egy igazi Transformer prototípus
Motor 1598 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 136 LE
Nyomaték 320 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 11,2 sec
Végsebesség 193 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,4 l / 100 km

Pont két évvel ezelőtt az elsők között próbálhattam az Opel nagy megújulási hullámával érkező kompakt egyterűt, a Zafira Tourer-t.  Bevallom, mára csak halvány emlékeim vannak az németországi randevúról, de most a vadonatúj, hazai gyártású 1,6 literes dízelmotor okán lehetőség adódott az ismétlésre.

Így nem csak a motor miatt lehet érdekes ez a teszt, mert ha valaki veszi a fáradtságot, és elolvassa az akkori irományt, érdekes következtetéseket vonhat le. Én ugyanis kihagyom a nosztalgiázást, ezért a véleményem változása vagy az azóta feltűnt, és tesztelt konkurenseknek köszönhető, vagy csak egyszerűen annak, hogy hülye vagyok.

A Zafira fájó hiányossága volt a takarékosságot csendesebb, kulturált működéssel ötvöző dízelmotor. Aki mindenképp gázolajos blokkal rendelte az Opel hétszemélyes családi egyterűjét, eddig be kellet érnie a kétliteres motor több-kevesebb (110-165 LE) lóerőt gyártó verzióival. Nyomatékban, erőben nem szűkölködött soha az Opel több típusában feltűnő dízel, de nyers kelepelése, és az utastérben még üzemi hőfokon is érezhető vibráció hátrányt jelentett a konkurensekkel szemben.

A nálunk járt kétezres, 165 lovas Opel Zafira Tourer a fogyasztás terén sem hozta a remélt számokat, autópályán és országúton hét litert gurított le a automata váltóval. Ez az érték nagyjából megfelel a német Zafira tulajdonosok által mért üzemanyag fogyasztással, a Spritmonitor.de tanulsága szerint 6,6 liter gázolaj szükséges száz kilométerenként.

Ez a motor hiányzott!

Ha a friss technikai csemegék hoznak lázba, a Borg Warner feltöltőről és a 2000 baros nyomáson dolgozó közös nyomócsöves befecskendező rendszerről további információkat ebben a cikkben találsz.

Első télies napjaink kitűnő alkalmat adtak, hogy bizonyítson az úri nevelést kapott dízel. Deres reggel, első indítás, és sehol a rezegve kattogó, kelletlen morgás. A gázolajos motorokra jellemző hanggal, de kulturáltan kelt életre, és aránylag hamar bemelegedve, pár perc múlva még jobban kisimult.

Nincs decibeladat, amivel alátámaszthatom a füllel észlelt tapasztalatokat, de merem állítani, hogy megérte még a szívócsövet is hangszigetelni, az intenzív gyorsítások kivételével kifejezetten halk a friss fejlesztésű motor. Fülelni ötszáz kilométeren keresztül volt időm, és ebből a szempontból nehéz fogást találni. Autópályán, nagyobb sebességnél főképp háttérbe szorult a motorhang, 130-al, hatodik fokozatban épp nyomatékcsúcsot jelentő kétezres fordulat fölött dolgozik az 1,6-os.

Az 1,6 literes motor teljesen új fejlesztés, könnyű, csendes, takarékos, nagy előrelépés az eddigi Opel dízelekhez képest

Az 1,6 literes motor teljesen új fejlesztés, könnyű, csendes, takarékos, nagy előrelépés az eddigi Opel dízelekhez képest

Karakterét tekintve ez a motor illik leginkább a Zafirához, főképp, ha a középkonzolon rátalálunk a Sport feliratú gombra. Az Opel Astrából, Insigniából már ismert megoldás három hangolási módot kínál, amelyek a Flexride futómű csillapítását, feszességét, illetve a gázreakciót befolyásolják. A Normál mellett a Tour és a Sport állást választhatjuk, utóbbi esetén vörösbe borul a műszerfal, és az álmos családi egyterű kitűnő partnerré válik az országúti előzések során.

A rendelkezésre álló 136 lóerőt pedig csak 3500-as fordulattól érhetjük el, tehát a megszokásokkal ellentétben, ezt a dízelt érdemes pörgetni. Ötezer kilométerrel a motorban, javarészt az autópályán megengedett maximális sebességgel haladva végül 6,4 litert evett a Zafira, ami szintén a javulás irányába mutat a kétliteres kivitelhez viszonyítva. Igaz, terhelés nélkül történt a próba, egy családot bepakolva nyilván más lenne a végeredmény.

Praktikum felsőfokon

Apropó család, az Opel Zafira piacra lépésekor közel tökéletesnek tűnt, mindent tudott, amit elvárhatunk a kategóriában. A francia vetélytársakhoz képest inkább konzervatív, de felismerhető külső, védjeggyé váló „bumeráng” fényszórókkal elől, hátul LED-es lámpákkal. A tekerés szerelmesei akár négy bringát is szállíthatnak az opcióként, 214 000 forintért rendelhető FlexFix rendszerrel, az utastér pedig tobzódik a praktikus megoldásokban.

Annyi fiókos, nyitott, elhúzható, rejtett, és szem előtt lévő rekesz van, hogy amikor mindet meg akartam mutatni az autó köré gyűlt érdeklődő ismerősöknek, egyszerűen elunták, mint nyugdíjas néni a Dallas utolsó évadát. Bemutatásuk legjobb eszköze ez a plüssállatok főszereplésével készült videó, amit Földes Attila kollégánknak köszönhetően újra elsüthetünk!

a videó a hirdetés után indul

Öt üléssel is kapitális méretű a csomagtér, 710 liternyi teret kínál a Zafira hátsó, de ez az érték egészen 1860 literig bővíthető, ha komolyabb teherhordási feladatról van szó. De csomagok helyett humán jellegű szállítmánnyal is feltölthetjük az Opelt, az egy mozdulattal padlóból elővarázsolható két plusz ülőhely alacsony felnőttek, vagy gyerekek szállítását tesz lehetővé.

Ez a harmadik sor egy családi egyterűben sem leányálom, viszont a második már sokkal inkább. A Zafira három részre osztott, a síneken külön mozgatható üléssora nem újdonság, sőt a középső ülőhelyből hajtogatható könyöklőt is láttuk már, mégis ez a rendszer tűnik az egyik legjobb megoldásnak. Hely minden irányban akad temérdek, a komfortérzetet pedig nagyban növeli a panorámatető és a külön levegőkilépő nyílás.

A kilátást segíti a franciáktól lopott két részre osztott A-oszlop, az Opel Zafira Tourer vezetőhelye kiemelkedő kényelmet biztosít.

A kilátást segíti a franciáktól lopott két részre osztott A-oszlop, az Opel Zafira Tourer vezetőhelye kiemelkedő kényelmet biztosít.

Így érthető döntés az Opel, jobban szólva a General Motors részéről, hogy a frissen fejlesztett 1,6 literes CDTI blokk még melegében bekerül a Zafirához rendelhető motorok sorába. Erre a 136 lóerős, 320 Nm nyomatékú dízelmotorra részben mi is büszkék lehetünk, hiszen nem csak az összeszerelés hazai, az 1.6 CDTI több fontos alkatrésze szintén Magyarországon kerül legyártásra, mielőtt a szentgotthárdi motorszerelő üzembe szállítják.

Sok extra, magas felár

Meg kell jegyezni, hogy a Zafira csábító tulajdonságai mind feláras extrák, a Lounge elnevezésű, kartámasszá hajtogatható origami ülés 72 000 forint, és csak Edition szinttől érhető el, míg a Cosmo-hoz szériában jár. A Panoráma szélvédő-napfénytető kettős pedig 305 000 forintért árasztja el fénnyel az utasteret. Előbbi kétségkívül az egyik leglátványosabb extra az Opel kínálatában. Az átlag panorámatetőkkel ellentétben ezt legalább a sofőr is élvezheti, mivel a hasznos látóteret bővíti ki a fej fölé ívelő szélvédő.

Nem csak a kütyük, a karosszéria is biztonságosra sikerült, az EuroNCAP tesztjein is szép eredménnyel végzett az új Zafira, könnyedén megszerezte az ötcsillagos minősítést.

Nem csak a kütyük, a karosszéria is biztonságosra sikerült, az EuroNCAP tesztjein is szép eredménnyel végzett az új Zafira, könnyedén megszerezte az ötcsillagos minősítést.

Szidhatnám az Astra óta minden új Opelben megtalálható elfuserált, gombokkal teletömött középkonzolt, de nem teszem, mert a ráncfelvarráson átesett Insignia megoldása sem lett jobb, hiába van kevesebb kapcsoló, a használhatóság hasonló szinten áll, aki pedig együtt él az autóval, az úgyis beletanul a bonyolultabb kezelésbe.

A hangulatvilágítással feldobott, papírjában olvadt táblacsokoládéra emlékeztetően puha  anyagokból összeállított beltér ma is ugyanúgy minőséget sugároz, mint két éve a nemzetközi bemutató idején, minden adott a hosszú távú kényelmes utakhoz.

A Zafira Tourer és hétüléses konkurensei (dízelmotor, alapfelszereltséggel)
Citroën Grand C4 Picasso 2,0 HDi Intensive (150LE) 7 990 000 Ft
Ford S-Max 2,0 TDCI Trend (140 LE) 8 340 000 Ft
Opel Zafira Tourer 1,6 CDTI Active (136LE) 8 150 000 Ft
Peugeot 5008 2,0 HDi aut. Active (150 LE) 7 575 000 Ft
Toyota Verso 2,2 D-CAT aut. (150 LE) 7 700 000 Ft
Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI DSG (170 LE) 7 807 070 Ft

A hat irányban állítható első ülések hátkímélően kényelmesek, a kormányfűtés kellemes kedvesség a téli napokon, vezetéssegítő kiegészítők sora növeli a biztonságot (sávelhagyásjelző, adaptív tempomat, táblafelismerő rendszer), és így ezzel a dízellel tényleg kifogástalan családi egyterűnek tűnik a Zafira.

Okos családi Opel, új magyar motorral 49

Ellenérvként az extrákkal magasra szökő ár, és a különc megoldások hiánya róható fel, mert a konkurensek között feltűnt Citroen C4 Grand Picasso közel azonos tulajdonságok mellett egy űrhajó hangulatát hozza, és már a digitális kor gyermekeként LCD képernyők hadával csábít. Visszatérve az árra, az 1,6 literes dízel 8 150 000 forinttól indul, de a temérdek kényeztető opcióval teletömött tesztautóhoz hasonló konfigurációban már közel tízmillióig szökik fel a vételár.

Mellette – Ellene
  • Ötletes tárolók
  • Kerékpárszállítás lehetősége
  • Csendes, nyomatékos motor
  • Kiemelkedő menetkomfort
  • Idejét múlt gyári navigáció
  • Pontatlan váltási érzet
  • Zsúfolt középkonzol
  • Magas vételár
Tízes skálán kifejezve nektek hogy tetszik a dízel Opel Zafira
átlag
8.31
szavazat
51
Tízes skálán kifejezve nektek hogy tetszik a dízel Opel Zafira