Röviden – Dacia Duster
Mi ez? Kompakt, 4×4-es
Mit tud? Olcsó, de terepen ügyes
Mibe kerül? 2,79 milliótól 4,84 millióig tart a lista
Kinek jó?  Bárkinek, aki intenzív használatra és nem kirakatba vesz autót

Azt hogy hitvány úton, terepen miként viselkedik a nemrég szolid ráncfelvarráson átesett Dacia Duster, azt már néhány hete megtapasztalhattuk a modell hazai bemutatóján. Most a hétköznapi, városi próba következik. 

Test

Külsőre nem sokat változott a felfrissített Dacia Duster az elődhöz képest. Elöl új, bonyolultabb mintázatot kapott a hűtőrács, és a fényszóró belseje is modernebbé vált. A spórolás jegyében szigorúan hagyományos, izzós nappali menetfényt kapott a kis szabadidő-autó, hátul krómozott kipufogó, új mintájú lámpatest és átrajzolt 4WD matrica árulja el, hogy ez már a faceliftes és összkerék-hajtású modell. Hajszálnyit változott a tetősín is, azon most már a büszke Duster felirat is olvasható. Ennyi. A formához nem is nagyon kell hozzányúlni, a kompakt méret előnyös terepen és városban is, és igazából a Dacia Duster eddig sem nézett ki rosszul. 
Bár a vásárlók Dacia Duster iránti lelkesedése világszerte töretlen, a modell életében mégis eljött a ráncfelvarrás ideje. Kicsit szebb, kicsit okosabb, és kicsit jobb is lett a Dacia kis szabadidő-autója
Összetettebb mintát kapott a hűtőrács és a fényszóró is

Összetettebb mintát kapott a hűtőrács és a fényszóró is

Terepen:

Hogy az aszfaltról letérve se váljanak le értékes darabok az autóról, elöl 29,3, hátul 23 fokos terepszög várja az akadályokat, és legfeljebb 21 centis buckák, kövek, fatörzsek férnek el az autó hasa alatt. Ha patakon átkeléshez szottyan kedve a vezetőnek, akkor 35 centis víznek még biztonsággal nekivághat, felező helyett pedig roppant rövid egyes fokozattal küzdi le a meredélyeket.

Belső

A frissítés jót tett az autó belsejének is, a legtöbbet kritizált, bosszantó részletet megpróbálták kijavítani. Így az elektromos ablakemelők kapcsolói a spórolós, mindenki által elérhető, ülések közötti helyről átköltözött oda, ahová való: az ajtókra. Úgy látszik, a plusz három darab kapcsoló ára mégiscsak belefért valahogy a költségvetésbe. 
Nemcsak pofásabb, hanem jóval csendesebb is lett a Duster belseje

Nemcsak pofásabb, hanem jóval csendesebb is lett a Duster belseje

Szebb és okosabb lett a műszerfal is, amely most már a külső hőmérsékletről is tájékoztatja a vezetőt. Újdonság a kormányról vezérelhető tempomat, amit bekapcsolni, illetve az üzemmódot kiválasztani jó Renault szokás szerint teljesen máshol, a középkonzolon kell. Néhány bosszantó hülyeség maradt az autóban, a duda továbbra is a baloldali bajuszkapcsoló végén lévő gomb megnyomásával működtethető. Ember legyen a talpán, aki ezt vészhelyzetben azonnal megtalálja és nem a kormány közepét nyomja eszeveszetten. Emellett a kézifékkar alá dugott külső visszapillantó-tükör állító gombjának is lehetne jobb helyet találni.

Szeretik

A Dacia eladási számai 2004 és 2012 között 15-szörös növekedés mutattak, ezen belül a Duster különösen jól fogyott. Három év alatt 820 ezer Dacia Duster adtak el világszerte. Magyarországon 4600 darab talált gazdára, és világ öt pontján gyártott Duster idehaza 2013-ban a harmadik legjobban fogyó autó lett.

Videón így fest a megújult Duster:
a videó a hirdetés után indul
A modernizálás ellenére sem lett a Dacia Duster belseje igazán fényűző. Ülőlapja továbbra is valószínűtlenül rövid, az anyagok, illesztések minősége sem ejt ámulatba, de minden működik benne és az érintőképernyős, jól használható – magyar származású – navigációs rendszerrel is rendelkező középkonzoli kijelző sikerrel feledteti az apróbb hiányosságokat. Bár ha valamivel magasabban lenne, és nem kéne derékmagasságban keresni a szemünkkel, az még menőbb lenne. Amúgy remek darab, logikusan kezelhető, és a képe is szép.
Igen! Végre oda kerültek az ablakemelők kapcsolói, ahol mindig is lenniük kellett volna

Igen! Végre oda kerültek az ablakemelők kapcsolói, ahol mindig is lenniük kellett volna

Bár ez a rendszer is a költséghatékony szemlélet jegyében kerülhetett a kocsiba – nem túl izmos hardver fut a háttérben – de amit tud, azt gyorsan és tökéletesen teszi. Az autó amúgy tágas belsejében alaposan megnőtt a rakodóhelyek száma is, a frissebb Dusterben már jóval több kacatot lehet elpakolni, sőt, a nagyobb dolgokhoz sem kell tehertaxi, ha a hátsó ülések lehajtása nem lenne elég, akkor az anyósülés támlájának előredöntése után már akár 2,7 méteres rakomány is bepasszírozható a 4×4-es változat alapból 408, lehajtott második üléssorral 1570 literes csomagtartójába.  

Váltó

Bár a Dacia Duster terepen is ütőképes, terepváltót mégsem találunk benne. Nagy szükség nincs is rá, ez a modell nem expedíciós autó, jó eséllyel nem fog végtelenbe vesző, 80 százalékos emelkedőn felkaptatni, sem szügyig érő sárban csörtetni előre napokon keresztül. 
A hátsó sor sötétített üveget kapott. Akár a nagyok.

A hátsó sor sötétített üveget kapott. Akár a nagyok.

De hogy mégse kelljen porrá égetni a kuplungot, és az autó még alapjáraton is képes legyen felkúszni egy-egy dombra, az egyes fokozatot roppant rövidre áttételezték. Sajnos ennek hétköznap inkább csak a hátrányát érezni, ugyanis az egyes fokozat, normális közlekedés mellett teljesen használhatatlan. Helyette érdemes rászokni a kettesből indulásra – áttételben ez meg egy leheletnyit hosszabb az átlagos egyesnél – a motor simán bírja. A rövid áttételeknek köszönhetően városban, már nem sokkal 40 felett lehet ötösbe váltani, ami elég mókás. 
Még jó, hogy hatfokozatú váltó jár az 1,5-ös dízelmotorhoz, így autópályán, 130-nál sem kell megbolondulni a motorzajtól. Sőt, igazából semmilyen zajtól nem kell benne megbolondulni, mert a hangszigetelést is javították a ráncfelvarrásnál, papíron 50 százalékkal lett csendesebb az új Dacia Duster belseje. 
Kompakt, könnyen kezelhető méretű a Dacia Duster

Kompakt, könnyen kezelhető méretű a Dacia Duster

Vezetni nem nagy élmény a Dacia Dustert, a kormány csak fel-le állítható – szerencsére a vezető ülés magassága is – és sok visszajelzés nem érkezik tőle, hogy mi is történik az úton. Viszont a hosszú rugóút és a húsos gumi jót tesz a menetkomfortnak, a rossz útból nem sokat éreznek meg a Duster utasai. Ennek a kényelemnek csupán kanyarban van meg a böjtje, ahol a magas karosszéria hajlamos dőlni, és az alulkormányozottság sem áll tőle távol. 
A modern, 1,5-ös dízelmotor tökéletesen illik az autó karakteréhez, és kellően dinamikusan is mozgatja a kasztnit. Persze lélektanilag megtévesztő, hogy úgy kell kezelni a váltót, mintha versenyautóban ülnénk, lámpától startolva mi már akkor szúrhatjuk az ötöst, amikor a többiek még csak a hármast keresgélik, miközben nem feltétlenül leszünk előttük.

Most akkor jó, vagy nem?

Mindent egybevetve az új Dacia Duster kicsit jobb, kicsit szebb is mint az elődje volt, de továbbra is a helyén kell kezelni. Nem a világ legjobb autója, akármennyire is lelkesedünk érte vannak apróbb hiányosságai, de ár-érték arányban lehetetlen nála jobbat találni. Komfortja a javítások ellenére sem tökéletes, de aki takarékos dízelmotorral felszerelt, fejlett összkerék-hajtással rendelkező, megfizethető autóra vágyik, ne keressen tovább, a Dacia Duster az ő autója.
A Dacia Duster konkurensei: Listaár, forint 
Suzuki Jimny 1,3 AWD (86 LE)  4 604 000
Škoda Yeti 1,6 CR Tdi (105 LE) 5 891 440
Chevrolet Trax 1,7 D LT AWD (130 LE) 5 985 000

Mellette – Ellene
  • Ár-érték aránya verhetetlen
  • Terepen is ügyes
  • Takarékos dízelmotor
  • Szörnyű légellenállás
  • A roppant rövid egyes miatt fura áttételezésű váltó
  • Itt-ott hanyag kidolgozás