Röviden – Jeep Grand Cherokee | |
---|---|
Mi ez? | Drága amerikai luxusterepjáró, európai tudással |
Mit tud? | Nagy, kényelmes, finom |
Mibe kerül? | 14,6 milliótól 25,8 millióig tart az árlista, de extrákkal ez még tovább dagasztható |
Kinek jó? | Aki kulturált, nagydarab amerikaira vágyik |
Forma
Rácz kollégának a komoly múlttal rendelkező amerikai terepjáró luxusváltozatának orráról a Rolls-Royce ugrott be. Nekem a szeme sokkal inkább egy másik RR-t juttat eszembe, a Range Rovert. Talán a Jeep Grand Cherokee testfelépítése is jobban hasonlít az utóbbira, bár fémtömegben mindhárman nagyjából azonos mennyiséget tesznek ki. Mindegy is, a lényeg, hogy a tekintélyes méretű és a tükörből nézve baljós hangulatú járgány elölről – még a gyakran erősen izzadságszagú LED-es nappalifény témakörben is sikerült egyedit, szépet alkotni – oldalról is dögös, nagy kár, hogy hátulra már valahogy elfogyott a lőpor, és nem túl erős a dizájn.
Videón ilyen a Grand Cherokee. A zene miatt kötelező, aki pedig a narrátor kilétét is megfejti, jutalmat érdemel.
a videó a hirdetés után indul
Belső
A Jeep-nek határozottan jót tett, hogy teleszívta a begyét olasz jó ízléssel. Viszont kár, hogy a franciákhoz hasonlóan őket is elnyelte az érintőképernyő sötét mocsara, és olyan aránylag fontos, és télen gyakran használt funkciókat is a menü mélyére dugtak, mint az ülésfűtés, ülésszellőztetés, vagy a kormányfűtés vezérlése – igaz, itt a klímának legalább vannak saját, ergonomikus fizikai gombjai, azokat nem kell sokáig keresgélni. Az is jó hír, hogy a menük legalább logikusak és az egész szerkezet remekül használható, és elég gyors is.
Szépek bent a kárpitok, a fabetét, van benne hely is elég – igaz, a második sorban ülve az indokoltnál magasabbra kell húzni a térdet – de az állítható dőlésszögű háttámla, vagy a második sorba is telepített ülésfűtés miatt ez talán fel sem tűnik.
A Jeep Grand Cherokee és vetélytársai | Listaár, forint |
|
Jeep Grand Cherokee (250 LE) | 19 400 000 | |
Range Rover TDV6 HSE (258 LE) | 28 775 230 | |
BMW X5 3,0 d (258 LE) | 16 556 000 | |
Audi Q7 3,0 TDI quattro (245 LE) | 16 237 790 |
A Jeep Grand Cherokee belsejének legnagyobb húzása mégis a príma műszerfal. A félig TFT, félig hagyományos analóg műszerekből összeépített műszerfal képe csodaszép, a felbontása is klassz. És egész tág határok között alakítható, hogy mit is akarunk látni rajta.
Raktér
Csomagtartója 782 literes, ami bődületes méret, de látszatra és főleg használhatóságra közel sem ennyire fényes a Grand Cherokee hátsó fele, amely magasan is van, lapos és széles, így igazán nagy kiterjedésű dolgokat nem fogunk ide betenni, az tuti. Emellett a villanymotoros hátsó ajtó is lassú, zajos – eszeveszett csipogásba kezd, ha beindul – de legalább nem kell vele tiszta erőből küzdeni, ha mégis inkább kézzel csapkodnánk.
Menet közben
Bár több száz kilométernyi téli kilométert tettünk meg az autókkal, de a sűrű program miatt terepre nem nagyon jutott idő. Szerencsére erre a hazai bemutató alkalmával volt már lehetőség, így aki erre kíváncsi, itt olvashat részleteket a témában.
Aszfalton autózva kényelmes, a rettenetes homlokfelület ellenére sem zajos vele utazni, legfeljebb a tükör felől jöhet valami szolid szélzaj. A légrugók példás hatékonysággal tüntetik el a zavaró úthibákat, és futóműve is jóval inkább kényelem centrikus darab, nem csikorgó kerekes autós üldözésekre termett. Cserébe az autó terepen is ütőképes, nem csupán egy emelt hasú, nagydarab városi izé, amely elpityeredik, ha piszkos lesz a króm fellépője, vagy ha begurulnak vele a bozótosba.
Manőverezni vele a bitang méret és a durva, 12 méteres fordulókör ellenére még a szűk mélygarázsokban sem teljesen reménytelen, az amúgy könnyen koszolódó kamera, illetve a tolatóradar ilyenkor sokat segít a kármentes lavírozásban. Igaz, ilyenkor a kormányt és a váltót alaposan meg kell dolgoztatni.
Motor-váltó
Bár amerikai génekkel rendelkező járgánytól joggal várhatnánk el a V8-as motort, a Grand Cherokee orrában csak hathengeres dízelmotor duruzsol. A háromliteres V-motorból 250 lóerős teljesítmény érkezik – ugyanebből a 2987 köbcentis darabból van gyengébb, 190 lóerős is – amely papíron ugyan biztató adat, de a Jeep Grand Cherokee üresen 2,5-, fullra ülve és pakolva pedig 3 tonnás tömegéhez már nem is annyira sok. Mindenesetre a katalógusban szereplő 8,2 másodperces sprint tisztességes eredmény egy túlsúlyos rinocérosztól.
A motor a hozzá kapcsolt 8-fokozatú ZF automatikus váltóval harmonikus, mintaszerű párkapcsolatban él. Ugyan a váltókar indokolatlanul nagyra és idióta formájúra dagadt, és kezelni sem túl jó – közel vannak a fokozatok és főleg előre-hátra lavírozva könnyű elcseszni a kívánt üzemmódot – de ha nem kell piszkálni, tökéletesen, fürgén és észrevétlenül teszi a dolgát.
Összkerék
Rögtön kétféle változat is rendelhető a Jeep Grand Cherokee alá, egy egyszerűbb – a Quadra-Trac II a gyengébb felszereltségű modellekhez – illetve a fejlettebb, több terepes lehetőséget kínáló Quadra Drive II fantázianevű a drágább változatokhoz jár. A Selec-Terrain rendszerben öt előre beállított program közül lehet választani, attól függően, hogy homokban, sziklás terepen, sárban, vagy hóban rettegünk-e éppen a csúfos elakadástól, illetve van egy joker – automata – állás is azoknak, akik még arra sem képesek, hogy a megfelelőt maguk válasszák ki. Emellett még a légrugóval is lehet javítani az autó terepképességein, illetve a ki- és beszállást megkönnyíteni, a karosszéria emelésével, süllyesztésével.
Ítélet
A Jeep Grand Cherokee mindent egybevetve egy váratlan, és kellemes csalódás. Amerikai létére igen kulturált, nagy tudású szerzet, amely aszfalton kényelmes, fejedelmi utazást kínál, míg terepen sem hagy cserben. Persze valamit valamiért, így aki inkább aszfalton közlekedik, és az indokoltnál dinamikusabban, annak számolnia kell azzal, hogy a Grand Cherokee bizony minden tudása ellenére sem olyan precíz, és élvezetes mint X5-ös BMW, viszont ha néha térdig érő sáron is át kell az autóval gázolni, akkor alaposan lecsökken a komolyan vehető konkurensek száma.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|