Röviden – Suzuki Swift Sport (ötajtós) | |
---|---|
Mi ez? |
Sportos, de nem vesét rázó keménységű városi kisautó |
Mit tud? | Biztonságos sebesség mellett élményt nyújani |
Mibe kerül? | 4 990 000 forint jól felszerelve |
Kinek jó? | Annak, aki szeret sportosan vezetni, de nem szeret gyorshajtásért fizetni |
A legújabb Swift Sport újdonsága egyedül a bejáratok számában keresendő, de ezzel egy egész más célközönséget is elérhet a gyártó. Érdemes-e családi autónak megvenni a Sport változatot?
Mielőtt azonnal egy dízel Toyota vagy egy használt Superb tesztjére kattintanának a családosok, máris megválaszolom a kérdést helyettük: igen, érdemes lehet elgondolkozni rajta. A Swift Sport ugyanis nem az a sport modell, amit igazán szeretni fognak a boyracerek, sőt, a gyártó is inkább egy erősebb motorral szerelt kivitelnek definiálja ezen modelljét, mintsem igazi élményautónak.
Talán ezért is éreztek úgy a már háromajtóst látott vevők, vagy potenciális jelöltek, hogy bizony szívesen elkormányoznák úgyis az autót, hogy közben a család többi tagja is velük van. És nagyjából két évvel a háromajtós nemzetközi bemutatója után itthon próbálhattuk ki az ötajtóst, amit a piacról érkező visszajelzések miatt végül elkészített a Suzuki. Ráadásul most először, mivel Sport verzió eddig kizárólag háromajtósban létezett a japánoknál.
Komoly újdonságok után ezen felül nem is érdemes kutatni az autóban, mivel csak néhány olyan apróság változott még, amit szabad szemmel úgysem szúrnánk ki. Ezzel együtt az ötajtós Suzuki kisautó sportos kiadása ma is pazarul mutat az utakon, az egyik legdögösebb és ránézésre legigényesebb sportos kisautó a piacon.
Igényes belső
Adatlap
Suzuki Swift Sport
Motor | 1586 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 136 LE |
Nyomaték | 160 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 8,7 sec |
Végsebesség | 195 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 6,4 l / 100 km |
Ránézésre mindenképpen. Itt sem csöpög az adrenalin, inkább pont olyan igényességgel találták el a Suzuki Swift Sport belsejét, amely vonzóvá teszi a sportosabb és visszafogottabb stílust kedvelők szemében is. A néhány apró feliraton kívül az igényes piros varrással szegett üléshuzatok, bőrkormány, és az alapvetően magas felszereltségi szint árulkodik arról, hogy nem egy hagyományos Swift utasterében vagyunk. Van automata klíma, ülésfűtés, USB-s, Bluetooth-os CD-s rádió, tempomat, menetstabilizáló és nem mellesleg kettővel több légzsák annál, amennyit egy kezünkön meg tudunk számlálni. Hogy sportos-e?
A kormány igényes, vastagsága és minősége kiváló, szívesen markolássza az ember. A váltókar is kifejezetten jó, kellően pontosan jár, de nem ijesztően kemény, így bőven elfogadható kompromisszum a háziasszonyos és ironmanes kiadás között félúton.
Családosok kedvéért azért érdemes megemlíteni a csomagtér méretét, amit tulajdonosként biztos elhallgatna az ember, mert a 211 liter tuladjonképpen nem elég többre egy szokásos kéthetes bevásárlásnál. A hátsó ülések támlái legalább könnyedén dönthetőek, de ez nem sok segítség, ha már kettőnél többen utaznak, így ezen a téren mindenképpen igazi sportautókkal konkurál a Swift Sport.
Az élmény
Sportmodellként nyilván meghatározó a vezetési élmény, amely a számadatokat meghazudtolóan élvezetes. Hogy miért? Azért, mert papíron bizony nem tűnik igazi élményautónak a Swift. A 8,7 másodperces gyorsulás százig, és a 195 km/órás végsebesség sem vérforraló, és a háromajtóshoz képest változatlan 136 lóerős szívómotor sem tűnik aszfaltszaggatónak szegényes 160 newtonméteres nyomatékával. Főleg úgy nem, hogy utóbbiból nagyjából ötven százalékkal jobb adatot produkálnak a konkurensek, amelyek lóerőből is inkább a kétszázas határt nyaldossák alulról. Igaz, kivétel nélkül turbómotorral. Még szerencse, hogy a puszta számadatokon kívül is vannak olyan tényezők, amelyek meghatározóak élményszempontból.
A Swift Sport egyik erőssége pont az , hogy szívó benzines hajtja, amely alapvetően sokkal sportosabb – legalábbis karakteresztikája alapján – mint bármilyen turbómotor. Ráadásul elég jól is pörög a kis 1,6-os, amit nem árt rendesen üvegelni, ha haladni is szeretnénk. Az alapjáraton abszolút csendes motor ilyenkor szépen kezd muzsikálni – a kipufogó viszont végig csendben marad.
Teljesítménye alapján amúgy is inkább a város a játszótere a Swift Sportnak, autópályán 130-ról már nem gyorsul nagyot , hiába az alig több mint 1000 kg-os súly, ilyenkor már nagyon hiányzik a nyomaték. Ettől függetlenül országúton még van esély egy jót autózni vele, a normál Swifthez képest feszesebb futómű remekül fekszik a kanyarban, annak ellenére, hogy az oldaldőlés mértéke ijesztő méreteket képes ölteni. Keménynek viszont egyáltalán nem volt kemény a magas oldalfalú téli gumikon a Sport, amely emlékezetünk szerint még a 17 colos nyári felniken és peres gumikon is abszolút használható maradt a hazai utakon is.
A Swift Sport és más sportos kisautók 5 ajtóval | |
---|---|
SEAT Ibiza 1.4 TSI DSG FR (150 LE) | 5 973 074 Ft |
Renault Clio RS (203 LE) | 6 390 000 Ft |
Skoda Fabia RS 1,4 TSI DSG (180 LE) | 5 936 160 Ft |
Suzuki Swift Sport (136 LE) |
4 990 000 Ft |
Jó kompromisszum
A Suzuki Swift Sport az erősebb, turbós kisautókkal összehasonlítva is jó kompromisszum, mivel biztonságosabb tempónál nagyobb sportértéket nyújt, és ára is jelentősen kedvezőbb azoknál. Jó vele haladni a hétköznapi forgalomban, kevésbé vonzza a traffipaxos csekkeket, de ha kell, képes megcsillogtatni erejét is. A 4,99 milliós alapárat akcióban egy fél millióval olcsóbban is kifoghatjuk, ami már igazán jó vétel egy xenon lámpával és minden földi jóval felszerelt kisautó esetében a jóval drágább (és erősebb) versenytársakhoz képest.
Az ötajtós kivitel nem ront igazán az összhatáson, a hátsó lábtér elfogadható, a fejtér pedig 190 centinél ér véget valahol – így a helykínálatra sem lehet igazán panasz. A szűkös csomagtérrel és a turbókhoz képest valamivel magasabb fogyasztással kell megbarátkoznunk. Belvárosi forgalomban 9 liter környéki benzinnel érdemes kalkulálni dinamikus használat mellett,ebbe már a napi szinten piros mezőig forgatott fordulatszámmérő is belefér. Ezt hívják úgy, hogy jó kompromisszum.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|