Olcsó, nem csak az árra igaz
Mindenütt vannak akcióvadászok, akik attól boldogok, hogy valamihez különlegesen olcsón jutnak hozzá. Ám be kell látnunk, hogy egy termék két dologtól lehet nagyon olcsó: vagy azért, mert nem kell senkinek, vagy mert nyomott áron készül.
Adatlap
Dacia Duster dCi 110 4WD
Motor |
1461 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 110 LE |
Nyomaték | 240 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 12,5 sec |
Végsebesség | 168 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 5,3 l / 100 km |
A csekély kereslettel biztosan nem magyarázható a Daciák árfekvése, mert a Duster itthon a nem céges autóvásárlók kedvence volt, Indiában kicsit átrajzolva Nissan Terranóként árulják, és nyugaton is nagyon kapós.
Németországban időnként több kelt el belőle, mint a Renault Mégane-ból. A Dacia 2010 óta kapható olyan országokban, ahová soha nem is szánták. Elvileg észak-afrikai földutakon, dél-amerikai csapásokon és az orosz tajgán fordulhatna elő, de a Dustert is felkapta az SUV-divathullám, így Romániától nyugatra is megvásárolható.
Hazánk legolcsóbb terepjárója összkerékhajtással, 110 lóerős dízelmotorral és Arctic Music kivitelben már nem is olyan olcsó. A tesztautó 4 440 000 forintos alapárát a metálfényezés 126 000, az ESP 85 000 forinttal növeli. Az extraként adott menetstabilizáló nem illik sem a csúcsmodell árához, sem a Daciát újraélesztő Renault biztonsági színvonalához.
4,6 millióból új Octavia 1.2 TSI-t, 1,6-os Qashqait vagy dízel Mégane-t lehet venni. Ám a hasonlóan tágas kompakt szabadidőautók ára négy hajtott kerékkel és dízelmotorral milliókkal északabbra van a Dusterétől. Ezért nem is akadunk fenn azon, hogy az autót a Dacia mioveni törzsgyárában elég rusztikusan dobták össze, és anyagai sármos stílus helyett drabális rendíthetetlenséggel hódítanak.
Merüljünk el benne!
A Dusterrel össze kell csiszolódni. Aki túl rövid ideig használja, azt zavarják a részletmegoldások, az indexkar végére száműzött duda, a középkonzolon lévő ablakemelő kapcsoló, a kézifékkar alá eldugott tükörállítás vagy az ülések lötyögése. (Utóbbi a márka egyik jellegzetessége. 2004 óta nem találkoztunk olyan Daciával, amelyben ne nyaklott volna kicsit az ülés.) Aki viszont nem száll ki belőle pár napig, azt kezdi megnyerni az autó. Mert a túlzásoktól mentes Duster pont elég.
4,32 méteres karosszériája tágas belső teret és méretes csomagtartót zár körül. Ehhez jön az autó felemelő egyszerűsége és masszívsága. Könnyű vele az élet, mert sosem kényeskedik, és amitől az autó nem tart, attól mi miért ijednénk meg? A rugózás viszonylagos kényelme legalább részben ellensúlyozza az ülések kényelmetlen párnázását, a motor visszafogott ereje nem ébreszt vágyat gyors autózásra. Jobb is így, mert a tomboló menetszél túlkiabálná a motor dízelhangját.
Bármilyen strapabírónak is tűnik a Duster, a tulajdonképpen kiforrott technika mégsem annyira golyóálló. -10 °C alatt a motor nehezen indult, az első futóműből kopogás hallatszott, a váltó pedig elromlott. A hatfokozatú szerkezet – amelynek egyesben rövid az áttételezése, hogy helyettesítse a felezőt – 20 ezer kilométer után nehezen vette be a kettest. A darálás és a csikorgás súlyosbodott, 23 190 kilométernél cserélni kellett a sebességváltót. A baj okozói a váltóban lévő fémforgácsok lehettek.
Ez súlyos és nagyon ritka hiba: Magyarországon még egyetlen Dusteren sem kellett váltót cserélni. Németországban sem lehet gyakori, mert a helyi importőrnek több mint egy hétig tartott, mire sikerült felhajtania egy cseredarabot. A hiba közel 400 000 forintba került volna áfástul, munkadíjastul, ha nem a 3 év/100 000 kilométeres garanciális időtartamon belül történik. A jótállás meghosszabbítható; a Renault modellekével megegyező, 5 év/100 000 kilométer garancia felára 48 900 Ft.
Nem a váltó volt az egyetlen eset, amikor gond adódott az alkatrész beszerzésével.
Nem sokkal a 30 ezer kilométeres olajcsere előtt fogyni kezdett a motorolaj, mert kenőanyag szivárgott a turbó olajcsövénél. Mivel a pótalkatrész éppen nem volt rendelhető, a márkaszerviz saját bemutatóautójából szedte ki ezt az elemet.
Ezzel aztán le is tudtuk a nagyobb gondokat, de kisebb macera még adódott. Meglazult az alvázburkolat, kiégett két fényszóróizzó és 90 000 km felett felgyulladt az összes visszajelző lámpa az ESP-től az ABS-ig. Ezt sikerül a hibatároló kiolvasásával orvosolni, nem így a digitális üzemanyagszint-mérő állandó gondját. A kijelző sokáig a telihez ragaszkodott, aztán a nívó leesett.
Bár a repülős katasztrófafilmekben ez működik, az üveg kocogtatásától nem javult meg. Az egyetlen megoldás a teljes képernyő cseréje volt – a kilométer-számlálóval együtt. Mivel az addig megtett 89 790 kilométert nem lehet ráprogramozni, az új óra nulláról kezdte a számlálást.
Kissé viharvert a célban
Szemben a Logan MCV 1.5 dCi-vel, amely négy éve meghibásodás nélkül, 6,8 l/100 km fogyasztással teljesítette a 100 ezres távot, a terepjáró leharcoltabbnak tűnt a végére. Vékony fényezésén karcok, védelem nélküli csomagtérperemén karistolások látszanak. Pedig a gondoskodásban nem volt hiba, az autó már 17 746 kilométernél átesett az első szervizen. Mivel a gyár a későbbiekre nem ír elő kis átvizsgálást, 30 ezres szervizperiódusra váltottunk. A karbantartás átlagosan 65 000 forintba került, az első fékbetétek cseréjéért 35 ezer forintot számlázott a márkaszerviz.
A Duster egyetlen téli és egy nyári gumiabroncs-garnitúrával, mindössze két ablaktörlővel lefutotta a teszttávot. Esőben a túl kis felületen dolgozó ablaktörlők miatt úgysem látni sokat. 7,7 l/100 km átlagfogyasztásával a Dacia alig takarékosabb a 170 lóerős és 7,9 literes átlagot produkáló Yeti 2.0 TDI-nél, amellyel összevethetőek fenntartási költségei.
De az extráival közel tízmilliós Skoda értékvesztése magasabb annál, amit a feleannyiba sem kerülő Dacia valaha is elveszíthet értékéből. A hosszú távú teszten futott Duster 35,1%-os értékvesztése arányában is kimagaslóan jó más autókéhoz képest (pl. Auris HSD: 44,8%, Astra 2.0 CDTI: 49,8%), de a pénzünket nem százalékosan, hanem nominálisan bukjuk.
Az Eurotax kalkulációja szerint az értékvesztés összesen 1 708 000 Ft a 100 ezer kilométer alatt.
A Dacia ősszel a Frankfurti Autószalonon megmutatta a Dustert felfrissített külsővel, de az autó átdolgozás után is inkább olcsó, mint jutányos, inkább józan, semmint proccos, és még holnap is kicsit a tegnap autója lesz.
100 000 kilométert megtéve átértékeltük az autóval szembeni elvárásainkat. A Dacia eleget tud, azért is, mert ügyesen egyensúlyoz az olcsóság és a jutányosság közötti szűk mezsgyén. Ám míg az alapváltozatnak a 2,7 milliós ár fejében még egy váltóhibát is hajlamosak volnánk megbocsátani, a csúcsmodell más árkategóriában mozog. Ezen a szinten a kényelmi és megbízhatósági hiányosságok rontják a nagy fogás felett érzett örömöt. 4,4 millióért nincs más összkerekes dízel SUV, de van sok jobb autó.