Kínosan feszeng az ember, ahogy ismerkedik a Golf Varianttal: nem létezik, hogy ezek mindenre gondoltak. És nem is, de ettől még pimaszul jó autó, akármilyen mérce szerint nézzük.
Röviden – Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI DSG |
Mi ez? |
Alsó-középkategóriás, automata váltós kombi |
Mit tud? |
Mindent, amit racionálisan egy kombitól elvárhatunk, érzelmi terhek nélkül |
Mibe kerül? |
Legkevesebb 6,6 millióba, a tesztautó kb. 7,3 millióba |
Kinek jó? |
Akinek Octaviára van szüksége, de valamiért nem tud, vagy nem akar Škodát vásárolni |
Gyakorlatilag nincs jelentős autóipari plecsni, amelyet bevezetése óta el ne nyert volna a Volkswagen Golf. Annyi fórumon választották meg az év autójának, hogy az már szinte kellemetlen. Receptjét évtizedek óta csiszolja, titka pedig, hogy következetesen és precízen modellezi le az átlagos német (és ebből adódóan általában a közép-európai) vásárló lelkületét. Minden ott van, ahol számítunk rá, minden pont annyit mozdul ki, hogy ne akarjunk még egyet lódítani rajta, de utána kapnunk se kelljen, minden úgy kattan, hogy már meghalljuk, de még ne legyen zavaró. A hetes Golfot nem szégyen szeretni: jó autó. Na de mit tud akkor, ha kombiként kell helyt állnia?
Innen csak nyerni lehet
Az előző, még az ötödik generációból kifejlesztett Variant idén lett volna tízéves: ezen a piacon ez már nem kiforrottnak, hanem elaggottnak számít. Lám, csomagtere alig több mint 500 literes volt – vajon ugyanígy lekezelően nyilatkozunk majd két generáció múlva az új modell jelenleg élvonalbelinek számító, 605 literjéről?
Nagyon vastag a D-oszlop, sokat kitakar a látómezőből
Nagyon vastag a D-oszlop, sokat kitakar a látómezőből
Fotó megosztása:
Széles és mélyre nyílik az ajtó
Széles és mélyre nyílik az ajtó
Fotó megosztása:
A Golf semleges arca pont ugyanúgy áll a kombinak, mint a ferdehátúnak
A Golf semleges arca pont ugyanúgy áll a kombinak, mint a ferdehátúnak
Fotó megosztása:
40 centivel hosszabb, hárommal magasabb a Variant a Golfnál
40 centivel hosszabb, hárommal magasabb a Variant a Golfnál
Fotó megosztása:
Modern megelőző biztonsági rendszerek sora a fedélzeten. A sávban tartó automata 166, az adaptív tempomat 98 ezer forintba kerül
Modern megelőző biztonsági rendszerek sora a fedélzeten. A sávban tartó automata 166, az adaptív tempomat 98 ezer forintba kerül
Fotó megosztása:
Modern megelőző biztonsági rendszerek sora a fedélzeten. A sávban tartó automata 166, az adaptív tempomat 98 ezer forintba kerül
Modern megelőző biztonsági rendszerek sora a fedélzeten. A sávban tartó automata 166, az adaptív tempomat 98 ezer forintba kerül
Fotó megosztása:
Jellegzetes és ötletes, de nem praktikus a billentve működő csomagtérnyitó
Jellegzetes és ötletes, de nem praktikus a billentve működő csomagtérnyitó
Fotó megosztása:
Hátrafelé egyre sűrűbb: nem a sötétített üvegek miatt van bezártság érzése az embernek
Hátrafelé egyre sűrűbb: nem a sötétített üvegek miatt van bezártság érzése az embernek
Fotó megosztása:
Egyszerű, lényegre törő formaterv
Egyszerű, lényegre törő formaterv
Fotó megosztása:
A tengelytáv (2635 mm) 2 mm-rel kisebb a Golfénál, és nagyságrendekkel rövidebb a kategóriatársakénál
A tengelytáv (2635 mm) 2 mm-rel kisebb a Golfénál, és nagyságrendekkel rövidebb a kategóriatársakénál
Fotó megosztása:
A kesztyűtartóból rabol helyet a CD-lejátszó és a dupla SD-kártya olvasó
A kesztyűtartóból rabol helyet a CD-lejátszó és a dupla SD-kártya olvasó
Fotó megosztása:
Könnyen kiismerhető a fedélzeti számítógép lapozófelülete
Könnyen kiismerhető a fedélzeti számítógép lapozófelülete
Fotó megosztása:
Egyértelmű tájékoztatás, izgalommentes grafika
Egyértelmű tájékoztatás, izgalommentes grafika
Fotó megosztása:
Elektromos a kézifék. Ha automatikus aktiválásra kapcsoljuk, megfogja a váltó kúszását
Elektromos a kézifék. Ha automatikus aktiválásra kapcsoljuk, megfogja a váltó kúszását
Fotó megosztása:
Vakkapcsolók a váltókar körül. Vannak még opciók
Vakkapcsolók a váltókar körül. Vannak még opciók
Fotó megosztása:
Egyértelmű klímakezelés, alatta elegáns fedél alatt lapulnak az USB és AUX csatlakozók
Egyértelmű klímakezelés, alatta elegáns fedél alatt lapulnak az USB és AUX csatlakozók
Fotó megosztása:
Kifogástalan, érzelemmentes vezetői környezet
Kifogástalan, érzelemmentes vezetői környezet
Fotó megosztása:
Nehéz elérni az elektromos ablakok kezelőgombjait. A kormány tág határok között állítható
Nehéz elérni az elektromos ablakok kezelőgombjait. A kormány tág határok között állítható
Fotó megosztása:
Áthelyezhető határoló háló 60 000 forintért
Áthelyezhető határoló háló 60 000 forintért
Fotó megosztása:
Meghúzom, és dől
Meghúzom, és dől
Fotó megosztása:
Szabályos az oldalfal, sík a padló
Szabályos az oldalfal, sík a padló
Fotó megosztása:
Mindennek megvan a maga helye; a kalaptartóé gumírozott, hogy ne zörögjön.
Mindennek megvan a maga helye; a kalaptartóé gumírozott, hogy ne zörögjön.
Fotó megosztása:
Mindennek megvan a maga helye; a kalaptartóé gumírozott, hogy ne zörögjön. A határoló lemezt nehéz visszailleszteni
Mindennek megvan a maga helye; a kalaptartóé gumírozott, hogy ne zörögjön. A határoló lemezt nehéz visszailleszteni
Fotó megosztása:
Minden szabályos. Itt még helyükön a kerékdob mögötti rést rakodóüreggé magasztaló műanyag lapok.
Minden szabályos. Itt még helyükön a kerékdob mögötti rést rakodóüreggé magasztaló műanyag lapok.
Fotó megosztása:
Alacsony fordulaton csendes és nyomatékos, pörgetve zajossá válik.
Alacsony fordulaton csendes és nyomatékos, pörgetve zajossá válik.
Fotó megosztása:
Nem egy esztétikai élmény a motor, viszont csendes, takarékos és felhasználóbarát.
Nem egy esztétikai élmény a motor, viszont csendes, takarékos és felhasználóbarát.
Fotó megosztása:
Minden szabályos. Itt még helyükön a kerékdob mögötti rést rakodóüreggé magasztaló műanyag lapok.
Adatlap
Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI DSG
Motor |
1395 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény |
122 LE |
Nyomaték |
200 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) |
9,7 sec |
Végsebesség |
204 km/h |
Fogyasztás (vegyes) |
5,3 l / 100 km |
2014-ben mindenesetre maradéktalanul elégedettek lehetünk vele. Méretét tekintve a kategória abszolút dobogósa, oldalfalai szabályosak, a poggyászt elfedő roló pedig talán a legátgondoltabb, legjobban használható rendszer az egész piacon. Akár ki-, akár behúzzuk, félúton határozottan megáll; majd elég egy diszkrét billentés, és máris indul tovább. Ezt megismerve hónapokig gyűlölni fogok minden kombit, ahol bűvészkedni kell, füleket beakasztani, vájatot váltani, beakadó kallantyúkat kiszabadítani, amíg végül a Golf Variant emléke el nem halványul annyira, hogy elfogadjam: végső soron az a lényeg, hogy működjön, a többi csak elvi kérdés – csak hát a világot mindig is az elvi kérdések vitték előre.
A raktér pont annyira variálható, amihez még nem kell tanfolyam: a hátsó ajtóból kallantyúval oldható a támlák reteszelése, lekötési pontok, akasztó horgok, 12 voltos aljzat mindenütt, és még a padló is szekcionáltan emelhető ki a helyéről. Na, megfogtalak, vigyorgok magamban kajánul, amikor takaros rekesz helyett a pótkerék zegzugos, pakolhatatlan öble kerül elő alóla – viszont így jut hely a roló és a feláras elválasztó háló akkurátus, zörgésmentes elhelyezésére.
Ha a kerékdobok mögötti mélyedést leválasztó műanyag paneleket ebben a helyzetben is vissza lehetett volna illeszteni a helyükre, ezen a ponton alighanem nevemre veszem az autót, de a lehetetlen határait a Volkswagen mérnökei sem feszegetik – vagy legalábbis egynél többször nem futnak neki.
Mindennek megvan a maga helye; a kalaptartóé gumírozott, hogy ne zörögjön.
Ezt én terveztem?
Amióta divattá vált a kormánykeréken elhelyezni a különböző funkciókat vezérlő távkapcsolókat, azóta szívjuk a fogunkat a bonyolult, áttekinthetetlen rendszerek, ésszerűtlenül kiosztott funkciók miatt. Első pillantásra a Golf nyomógombdzsungele is rémisztő, de csak amíg rá nem jövünk, hogy egyszerre két felhasználói szintet szolgál ki: a technológiai analfabétáknak elég megjegyeznie a két, vízszintesen elhelyezett billenőgombot – balra a hangerő, a jobb küllőn a léptetés -, akit meg érdekel a fedélzeti számítógép és a távolságtartó tempomat, rászánja azt a pár percet és megtanulja.
Könnyen kiismerhető a fedélzeti számítógép lapozófelülete
Utóbbi volt egyébként az első olyan pont, ahol kéjesen konstatáltam, hogy a Volkswagen is tud hibázni (egyébként nem igaz, szívből rühelltem, hogy a csomagtartó ajtaját a hatalmas embléma billentésével kell felnyitnom, egyrészt mert felesleges mozdulatra kényszerít, másrészt mert összepiszkolja a kezemet, harmadrészt mert miért nem találtak ki valami újat) – a sebességtartó és -határoló funkciók beállításának kiismeréséhez legalább húsz másodperces koncentrált figyelemre lett volna szükség, de juszt sem adtam meg neki ezt az örömöt.
Annál is inkább, mert az infotainment rendszer botrányosan logikus, könnyen kiismerhető és megfelelően gyors. Különleges funkciója, hogy alaphelyzetben elrejti a menü nagy részét, és csak ujjunk közelítésére dobja fel az opciókat újra a képernyőre – ez rádióhallgatásnál mindegy, de navigálásnál hasznos tud lenni az a plusz centiméternyi sáv a képernyő alján. Az egykori hamutartókat mintázó, fedeles középkonzoli rekesz mélyébe rejtett USB-aljzat és a kesztyűtartóba suvasztott CD-lejátszó praktikumán lehet vitatkozni, de egyik sem eget rengető dolog.
Ha nagyon kritikus hangulatban vagyunk, beleköthetünk abba, hogy az állítható deréktámaszt teljesen kiengedve kényelmetlenül besüpped a háttámla (érzem én, hogy szánalmas a próbálkozás), vagy hogy hátrafelé rossz a kilátás. Bizony, a tetőoszlopok bizony alaposan leszűkítik a látómezőt, de hát erre találták ki a tolatóradart – 160 ezerért.
Falja az utat, egy kicsit a benzint is
Tesztautónkban egy viszonylag egyszerű hajtáslánc-konfiguráció teljesített szolgálatot: az 1,4 literes TSI a gyengébbik fajtából való, ráadásul hengerlekapcsolás nélkül – ezt a technológiát egyelőre nem társítja a kombi karosszériával a Volkswagen. A hétfokozatú duplakuplungos váltót viszont igen: az elinduláskor mutatott, alkalmankénti bizonytalankodástól eltekintve diszkréten, finoman tette a dolgát városban, országúton és autópályán egyaránt. Legfelső fokozatban, 100 km/óránál alig 2100-at forog a motor, ami csendes és takarékos utazást ígér.
Erre első pillanatban rácáfolni látszik a hét litert épp csak, de meghaladó átlagfogyasztás. 122 lóerő mellé persze ez nem volna sok, ráadásul a tesztút egyharmadát városban, negyedét sztrádán tettük meg, de el vagyunk kényeztetve, egy apró TSI motornál ne kezdődjön hat fölött a fogyasztás.
40 centivel hosszabb, hárommal magasabb a Variant a Golfnál
Valójában nem is kezdődik: a városi forgalomban finoman hintázónak, de a villamossíneken keményen odacsattanósnak tűnő futómű országúton egészen bizarr, érzéketlen kanyartulajdonságokat mutatott, forszírozott sávváltásnál kenődött az autó – ekkor, pontosabban másnap reggel, hideg gumikkal álltunk be egy benzinkúthoz, és fújtuk fel rendesen azt a három abroncsot, amelyben 1,9-en állt a nyomás. Ennyi.
Ezt követően másik autóba ültünk vissza: kevesebb korrekciót igényelt, konzisztensebben rugózott, elfelejtette a riszálást és kevesebbet fogyasztott – utóbbit csak a logika mondatja velem, mivel ezt követően más környezetben használtuk az autót, így nem nyílt mód a közvetlen összehasonlításra.
Miért ne Octaviát?
Nem hagy hiányérzetet maga után a Golf Variant, különösen, ha olyan gazdagon felszerelt példányról van szó, mint tesztautónk. A hatékony, kétzónás klímaberendezés, a színes műszerfali kijelző, a korai példányok darabos durvaságával szemben az autót a helyére szinte visszacirógató, kiválóan használható sávban tartó rendszer és a többi biztonsági, kényelmi és vezetőtámogató berendezés több mint egymillió forinttal terhelte volna meg a képzeletbeli vevő pénztárcáját, ha nincs ott az árlistában a háromnegyed milliós kedvezményt adó ‘használtautó akció’ tétel. A tesztautón így 7,1 milliós árcédula fityegett; az ESP-vel, klímával, négy villanyablakkal, hat légzsákkal, rádióval felszerelt, Comfortline kivitelű alapmodell DSG váltóval 6,6 millióba kerül – illetve került, amikor ezt a példányt megrendelték, mert ma már ugyanezt az autót 6,8 fölött kínálja a Volkswagen konfigurátora, úgyhogy számoljunk inkább ezzel.
A tengelytáv (2635 mm) 2 mm-rel kisebb a Golfénál, és nagyságrendekkel rövidebb a kategóriatársakénál
Trendline alapkivitelben 6,58 milliót kérnek el ezért a hajtásláncért; az árkülönbözet az első utasülés magasságállítását, a vezetőülés állítható deréktámaszát, a hátsó könyöklőt és olvasólámpákat, a tempomatot, egy sor tárolórekeszt, bőrkormányt és még néhány nélkülözhető, de komfortot javító tételt fedez; végső soron a lényeget: a tágas csomagtartót, a biztonságos, harmonikus hangolású futóművet, a csendes, nyomatékos motort és a szolgálatkész sebességváltót nem érinti.
Az elejétől fogva nyilvánvaló volt, hogy a hatalmas csomagterű Golf Variantnak egyetlen igazi ellenfele van: a Škoda Octavia. Hogy a kannibalizmusnak elejét vegye, a konszern ezzel a hajtáslánccal nem kínálja a cseh óriást: az 1.4 TSI 140 lóerős kivitelével kapható csupán az Octavia, azzal alaphelyzetben (Ambition) szinte fillérre ugyanennyibe, 6,53 millióba kerül – ne tévesszen meg, ha a fenti táblázatban még olcsóbbnak tűnik a Golf; adatbázisunk gyorsan követi a valós változásokat, de a teszt írásának pillanatában még a régi áron szerepel benne a Volkswagen.
Kifogástalan, érzelemmentes vezetői környezet
A két típus felszereltsége a főbb tételek terén megegyezni tűnik. A különbség a nagyobb motorból adódó jobb gyorsulásban, magasabb végsebességben merül ki – illetve abban a számtalan szubjektív vagy mérhető apró részletben, amelyekre csak egy közvetlen összehasonlító teszt adhatna választ.
De a Golf Variant van annyira jó autó, hogy ne kelljen megindokolnia létezését, akár Volkswagent keres az ember, akár csak egy jó kombit. Az a néhány csomó pedig, amit kákáján találtunk, csak hitelesebbé teszi létezését, és elfoglaltságot ad a mérnököknek a ráncfelvarrásig hátralevő három-négy évben.
Mellette – Ellene |
- Kiforrott, harmonikus hajtáslánc
- Bőséges helykínálat
- Problémamentes kezelhetőség
- Várhatóan kiváló értéktartás
- Jónak ígérkező minőség
|
- Sótlan formaterv
- Kissé érzéketlen vezethetőség
- Költséges extrák
- Hátsó üléssori helykínálat
|
Hátrafelé egyre sűrűbb: nem a sötétített üvegek miatt van bezártság érzése az embernek