Röviden – Toyota Corolla 1.6 VVTi | |
---|---|
Mi ez? |
Modern külsejű, régimódi szedán |
Mit tud? | Tágas, csendes, kényelmes |
Mibe kerül? | 4,2 milliótól indul 1,3-as benzinmotorral, a tesztautó 7 millió felett volt |
Kinek jó? | Akik megbízható, tágas és érzelemmentes autót szeretnének |
Modern külső, mégsem izgalmas
Adatlap
Toyota Corolla 1,6 VVTi Lounge CVT
Motor | 1598 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 132 LE |
Nyomaték | 160 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 10 sec |
Végsebesség | 200 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 6 l / 100 km |
A hagyományos a modernnel szemben, vagy újító a megszokott helyett? Te melyiket választanád? Egy kiadós, finom ebéd a túldizájnolt tányérban felszolgált puccos madáreledel ellen például tuti befutó nálunk, míg egy nyomógombos téglamobil biztosan nem nyerhet a mai felhozatallal szemben.
De mi a legfontosabb tulajdonság egy autó esetében? Leszámítva a szépségre utazó vásárlókat, egyértelműen a megbízhatóság és a fenntartási költségek számítanak. Mindkettőben jó a Corolla, sőt a megbízhatóság, mint fogalom szinte egybeforrt ezzel a modellnévvel. Közel 50 éve (1966 óta) van gyártásban a kompakt Toyota, és a jelenlegi 11-ik generáció is képes ezen tulajdonságból hasznot húzni. És milyen jó, hogy ez legalább van neki – első ránézésre nem tudnánk sok más pozitívumot felsorolni. Nincs egyetlen olyan tulajdonsága sem, amire felkapná az ember a fejét. Szépnek nem szép – legalábbis európai szemnek nem kifejezetten, pedig a forma pont elég modern. Nem úgy a felszereltség – legalábbis a táblafelismerő, távolságtartó tempomattal, LED-lámpákkal, és egyéb ketyerékkel villogó kompakt konkurensekhez képest. Kevesebb a higt-tech megoldás a fedélzeten, de amit tudnia kell, azt mégis nagyon jól tudja. Például egy tökéletes családi autó.
Megbízható technika, érezhető változásokkal
Hiába készült az összes Corolla az egyszerűbb és olcsóbb csatolt lengőkaros hátsó futóművel (az Auris szinte kivétel nélkül független felfüggesztést használt) és hiába nincs belőle hibrid változat. Az új Corolla enélkül is képes hódítani. Hosszúsága nyolc centivel, tengelytávja 10 centimétert nyúlt az elődhöz képest, és ebből minden egyes centiméter érezhető. Egy 190 centiméteres sofőr mögött egy hasonlóan magas utas is elfér kényelmesen, anélkül, hogy beleérne a lába a háttámlába vagy a feje a tetőkárpitba. Hasonlóan tágas kompakt alig van másik, talán csak az Octavia szállhat vele szembe.
A lemezek alatt is történtek örvendetes változások, olyanok, amiket mindannyian értékelni tudunk. A nagyszilárdságú acéloknak köszönhetően csökkent például a súly, amely a kiváló alaktényézővel rendelkező karosszériával együtt csekély fogyasztást eredményez. Nem csak a dízelnél, de a tesztelt, fickós, 132 lóerős, 1.6 literes benzinmotor sem zabált vészesen.
Belülről furcsa
A furcsa vagy a szokatlan a legjobb szó a műszerfal jellemzésére. Rondának nem ronda, de hölgyek körében mégsem aratott osztatlan sikert a meredeken lecsapott műanyag borítás. Más, mint amit megszoktunk. Nem lehet panasz viszont a minőségérzetre, sőt az ergonómia, az egyszerű, logikus kezelhetőség miatt is piros pont illeti a nekünk kissé furának ható utasteret. Ilyen furcsaság, hogy egy kis lehajtható takaróelem mögött rejtőzik a szivargyújtó, az USB-csatlakozó és a ülésfűtés kapcsolója – csupa olyasmi, amiket nem használ minden nap az ember. Akár jó ötlet is lehetne, de a csupasz műanyag egy csepp szépséggel sem kényezteti szemünket (ronda), így értelme sincs igazán.
Pakolórekeszből van elég, tágas a térképzseb az ajtón, a könyöklő és a két pohártartó is kitűnő hely a kacatoknak. A régi japán időket időző kvarcóra mellett főleg a fényes műanyag borítású, hosszú választókarral szerelt automata váltó tűnik egy régi kor leszármazottjának – ennél láttunk sokkal szebbet is mostanában. Az automata váltóról azért jó, ha tudjuk: ez nem a hagyományos, hanem egy fokozatmentes szerkezet annak minden előnyével és hátrányával együtt. Közvetlenebb, fürgébb és takarékosabb a hidrodinamikus nyomatékváltónál, viszont megvan az a tulajdonsága, hogy folyamatosan képes bőgetni a motort egy intenzív gyorsításnál, ami nem mindig elegáns, és nem szereti mindenki.Csendes, erős
Az új Corolla legnagyobb erőssége a butább konstrukció ellenére maga a futómű. Csendesebb, kényelmesebb, mint eddig bármikor, sőt, a kategória átlagát is bőven felülmúlja. A finom és úthibákat kizáró csillapítás élményét nagyban fokozza a hangszigetelés minősége, amelyet szintén hiába keresnénk más alsóközép-kategóriás modellekben. Ezzel együtt a Corollában utazni olyan kellemes, hogy bőven hozza a középkategóriás szintet, és ezzel a jelentősen drágább Avensist is képes lehet adott helyzetben kiváltani. A sportos autózás, elég távol áll az autó karakterétől, de azért nem teljesen elképzelhetetlen. Az elektromos szervó az átlagosnál nagyobb rásegítést nyújt, és nem zavaróan indirekt, amellett, hogy nem terhel felesleges visszajelzésekkel sem. Valljuk be, ebben az autóban boldogan megvagyunk anélkül is.
Az 1,6 literes, 132 lóerős benzinmotor a legerősebb választható motor a palettán, ennek megfelelően jól is mozgatja az 1300 kilós lépcsőshátú Toyotát. Nem csak városban, országúton is van tartalék bőven, biztonságosan előzhetünk vele, és az autópályán sincs ok a külső sávban való poroszkálásra. Hacsak nem a fogyasztását szeretnénk csökkenteni, amely a szelepemelést is változtató Valvematic rendszer és a kézi váltónál papíron takarékosabb CVT-vel sem volt kifejezetten meggyőző, inkább csak átlagos. Városban 8,5 literes érték körül érdemes számolni a forgalom ritmusát követve, míg vegyes fogyasztásban 6,5-6,8 liter között mértünk, 2/3 országút, 1/3-ad város aránnyal.A Toyota Corolla és vetélytársai | Listaár, forint |
|
Toyota Corolla 1,6 VVTi Lounge Aut (132 LE) | 6 920 000 | |
Skoda Octavia Elegance 1,4 TSI DSG (140 LE) | 6 624 000 | |
Opel Astra Sedan 1.4 T Cosma Aut (140 LE) | 8 350 000 | |
Ford Focus 1,6 Ti-VCT Titanium Aut (125 LE) | 6 045 000 |
A jövő szele
A kitűnő zajszigetelés és helykínálat mellett, azért elektronika terén is mutat előrelépést a Corolla. Ebből a leglátványosabb az intelligens parkoló asszisztens ( Lounge felszereltség mellett széria), amely ugyan csak párhuzamos parkolóhelyre képes beparkolni helyettünk ( a fék és gáz adagolása mellett) de oda olyan pontosan és gyorsan, hogy egy gyakorlott vezető sem tenné ezt gyorsabban. Persze, más kérdés, hogy a szép képet adó tolatókamerával már önmagában se, okoz nehézséget egy ilyen manőver.
A másik jövő mutató megoldás a médialejátszó Mirror Link funkciója, amely USB-kábellel összekötve képes átvenni az okostelefon bizonyos funkciót, például a Google Maps navigációt, amelyre régóta várunk, és elkerülhetőek vele az évek óta nem frissített navigációs rendszer okozta galibák is többek között. Más kérdés, hogy egyelőre kevés, csúcskategóriás okostelefon támogatja csak ezt a szabványt.Kinek, mire jó?
Tágas, kényelmes, és minőségi benyomást keltő családi autónak mindenképpen alkalmas a Corolla, főleg azoknak, akik beérik ezen hagyományos értékkel és nem létszükségletük a vezetési élmény, vagy a vezetést támogató, modern fedélzeti elektronika. A kis köbentis benzines turbómotorokkal szemben a szívó 1,6-os Toyota kicsit magasabb fogyasztással, de várhatóan nagyobb megbízhatósággal képes lesz azt nyújtani, amit az ötven feletti vásárlók elvárnak az autótól. Mert jellemzően nekik szól a Toyota Corolla.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|