Röviden – Ford Transit

Mi ez?

Teherautók, Ford emblémával
Mit tud? Dolgokat innen oda, onnan ide furikázni
Mibe kerül? Nettó 5,85 milliótól lehet felfelé kacsintgatni
Kinek jó?  Bárkinek, akinek nagyobb tömegű cuccot kell mozgatnia

A Ford két év alatt a teljes európai haszonjármű-családját megújítja. Most éppen a Transit van soron, belőle faragtak nagy orrú, jobban pakolható, kényelmesebb modellt, amely most mutatkozik be Amerikában, ahol lassanként majd a jóval karakteresebb E-Seriest váltja.
Az új, erősen az amerikai ízlésre játszó fizimiska is valószínűleg annak tudható be, hogy globális modellt kívánnak kitenyészteni belőle. Európai szemmel kicsit még szokni kell, de hamarosan fel sem tűnik majd a hangsúlyos, masszív, előre nyúló orrszerkezet. 
Bonyodalmat okozó nagyorrú a Brian életében:

Közel félezer variáció

Az új Ford Transit többféle terhelhetőséggel, első, hátsó, vagy összkerék-hajtással, többféle hosszúsággal, magassággal, illetve üléskiosztással – akad olyan is, ahol nem túl emberbarát módon egy sorban 4 ülés található – és motorteljesítménnyel variálható szinte a végtelenségig. Ha az apróbb felszereltségi különbségekbe bele sem megyünk, akkor is 450 féle variációt lehet összehozni a modellből. Motorválasztéka a 2,2-es Duratorq dízelmotor különféle teljesítményű – 100, 125 és 155 lóerős – változataiból áll.
A Ford két év alatt a teljes európai haszonjármű-családját megújítja. Most éppen a Transit van soron, belőle faragtak nagy orrú, globális modellt, amely most mutatkozik be  Amerikában, ahol lassanként majd az E-Series-t váltja.
Négy raklapot simán benyel

Négy raklapot simán benyel

Karbantartási költségek

Haszonjárműnél komoly pénzeket lehet fogni a szervizköltségeken, amelyek nyilván többet jelentenek egy vállalkozásnak, mint az autó vonzó megjelenése. Hogy a kötelező átvizsgálások minél kevesebb időt igényeljenek – és ezzel párhuzamosan olcsóbbak legyenek -, több ponton is változtattak a Transiton. Hosszabb lett a szervizintervallum, – 2 év, vagy 50 ezer kilométer – így a 150 ezer kilométerre számított kötelező karbantartás időigényből sikerült 1,2 órát lefaragni, például a hátsó féktárcsa cseréjéhez szükséges idő is felére csökkent, nem beszélve arról, hogy mostantól nem igényel speciális célszerszámokat a művelet.
De a nem tervezett javítások költségeinek csökkentésére is figyeltek, így az autót körben műanyagbetétek óvják a horzsolásoktól, kisebb koccanásoktól, és a magasra épített fényszórók kevésbé sérülékenyek, illetve a hátsó, több darabból álló lökhárító is gazdaságosabban javítható, mintha az egészet egyben kellene cserélni.
Íme a teljes Ford Transit modellpaletta, mozgóképen:
a videó a hirdetés után indul

Utastér

A Ford személyautóiban található stílus köszön vissza a Transitban is, csak minden egy kicsit nagyobb. Óriásiak az üvegfelületek – a szélvédő is nagyobb lett, a könnyebb, kényelmesebb városi használat érdekében – illetve a tárolórekeszek száma és mérete is más, mint amit személyautókban megszoktunk. A 230 voltos konnektorról kéziszerszámokat is tölthetünk menet közben, a kormány mögött elhelyezkedő, az ablakig tartó extra rekeszben pedig USB-csatlakozó és 12 voltos szivargyújtó is található, illetve az ülések alatt sincs kárba veszett hely.
De miééért kellett oda az az izé? A bal láb vagy a kuplungpedál alatt, vagy nyakban van. Egyik sem igazán élvezetes.

De miééért kellett oda az az izé? A bal láb vagy a kuplungpedál alatt, vagy nyakban van. Egyik sem igazán élvezetes.

Az akár fűthető ülések kényelmesek, a korábbinál nagyobb úton mozgathatók előre-hátra, illetve fel és le, a vezetéshez szükséges erők éppen olyanok, hogy a nap végére sem kap senki izomlázat az apró, már nemcsak magasságában, hanem mélységében is állítható kormány tekergetésétől, a váltó kapcsolgatásától, vagy a kuplung taposásától. Emellett csendes is a kabin, így a zajterhelés is elenyésző. Egyedül a bal lábnak nincs elegendő hely, azt ugyanolyan csapnivalóra tervezték, mint amilyen az előző kivitelben is volt. Kár érte. 
Nagyobb úton mozgathatóak az ülések

Nagyobb úton mozgathatóak az ülések

Raktér 

Gondolhatnánk, hogy egy raktérben túl nagy csodát nem lehet tenni. Pedig de. A tisztességes fényt adó LED-es világítás nemcsak kényelmes, de biztonságos is. Hasonlóan a masszív, rakományrögzítő fülekhez. A padlót borító, a széleken 10 centis magasságig felkúszó műanyag betét ugyan véd a kosztól, könnyen tisztíthatóvá teszi a belsőt, de itt-ott elég sérülékenynek tűnik. 
A kifutó modellhez képest mintegy 10 százalékkal nagyobb raktér mellett a kihasználhatóság is javult, köszönhetően a függőlegeshez közelebb álló oldalfalaknak, és az óriási, 1300 milliméter széles rakodónyílást kínáló, tágra nyitható, a korábbinál magasabb ajtóknak. Míg az elődbe csak 3, az új Transitba már 4 szabványos raklap is befér, akár villástargoncával pakolva is.
Ez éppen 450 kilogrammnyi homok, ügyesen bekoporsózva

Ez éppen 450 kilogrammnyi homok, ügyesen bekoporsózva

Vezetőtámogatás

A menetstabilizáló szériában jár a Transithoz, emellett sávelhagyásra figyelmeztető, abroncsnyomást figyelő, segélyhívó rendszer is elérhető hozzá, de akár adaptív tempomattal is felszerelhető. Hárombetűs rövidítésekben is dúskál a katalógus, így TCS, RSC, CC, TSC, EBL, HSA, LAC, EBA is segíti a vezetőt. (Magyarul adaptív terhelésszabályozás,  borulásvédelem, utánfutó-stabilizáló rendszer, hegymeneti elindulássegítő, vészfékasszisztens, adaptív féklámpa stb.)
A rövid tesztköröket 450 és 600 kilogramm közötti rakománnyal tettük meg. Ezekkel a Transit kényelmes, kellemes rugózásúvá válik, már nem pattog, mint ahogy üresen tenné, de a motor még magabiztosan rángatja maga után, vagy éppen tolja a dobozt, hajtástól függően. Mindhárom változatban a legerősebb, 155 lovas motor dolgozott, kényelmesen, könnyedén kapcsolható hatfokozatú manuális váltóval párosítva.
Platós változat

Platós változat

Meddig kell rá várni?

Az új Transit sorozatgyártása 2014 második negyedévében indul el teljes gőzzel. Az európai piacra szánt darabok Törökországban készülnek, míg az amerikaiak Kansas City-ben. Az orosz elabugai gyár az év harmadik negyedétől indul. Bár más most is rendelhető az új Ford Transit, de az értékesítés világszerte 2014 tavaszán kezdődik meg. Igaz, a Ford több lépcsőben vezeti be az új Transitot, és csak a második fázisban érkeznek a DCiV, Kombi, Kombi Van, Chassis Cab L5 és Double Chassis Cab változatok. Ezek 2014 utolsó negyedévétől rendelhetők majd.
Mellette – Ellene
  • Csendes utastér
  • Példás raktér
  • Kényelmes vezethetőség
  • Furcsa orrszerkezet
  • A bal lábnak nincs helye
Tetszik az új, csőrös Transit? Hány pontot adsz neki?
átlag
8.15
szavazat
13
Tetszik az új, csőrös Transit? Hány pontot adsz neki?