Röviden – MINI (2014) | |
---|---|
Mi ez? | A brit múltra építő bajor prémium kisautó harmadik generációja |
Mit tud? | Még mindig kitűnő vezethetőséget, viszont a digitális kornak megfelelő körítéssel |
Mibe kerül? | Még nincs hazai ár, Angliában 5,7 milliónyi fontról indul majd az alapverzió MINI One |
Kinek jó? | Aki a márkára jellemző agilis karaktert praktikusabb, modern körítéssel élvezné |
A kapitalista gondolkodásmód virágzó példája a MINI újkori sikertörténete. Nem egyszerű közlekedési eszköz, hanem a nagybetűs termék, ami egy precíz marketinggépezet keltetőjéből szabadult rá a világra. És tarol.
Hagyományőrző szakkör
A márka változatlan sikerreceptet követ az első, 2001-es generáció megjelenése óta, és a Puerto Rico útjain gyűjtött tapasztalatok alapján úgy tűnik, a legfrissebb MINI sem tért le a járt ösvényről. Puerto Rico? Igen, maga a bemutató helyszíne is marketingeszköz, és nem csak arra való, hogy trópusi napsütéssel lágyítsa meg a kritikus firkászok szívét. Az eladási mutatók alapján a márka fő piaca az Egyesült Államok, így érthető a döntés, miért szólt az USA külbirtokának számító karibi szigetre a meghívó.
A MINI részleteiben változott, de az összhatást tekintve ugyanaz maradt. Unalmas, vagy hagyománytisztelő?
Figyelemelterelő szirénének tehát ezért akadt elég, a Puerto Rico címerállatának számító kokibékák 100 decibeles hangjától kezdve egészen a holland Voice versenyt 2012-ben megnyerő Leona Philippo énekesnőig, aki a sajtótájékoztatóból varázsolt élő koncertet.
De mint dörzsölt profit, engem nem lehetett korrumpálni a pálmafák árnyékával és az Atlanti-óceán morajával. Főleg nem a számok terén, jöjjön tehát a matek! Mert a legfontosabb változásokat csak számokban lehet kifejezni. A MINI nőtt. Méghozzá minden dimenzióját tekintve. Hossza 9,8 centiméterrel, szélessége 4,4 centivel, magassága pedig 0,7 centivel több, mint a leköszönő elődé. Ezek után természetes, hogy a tengelytáv (+2,8 cm), és a nyomtáv (elöl +4,2 hátul +3,4 cm) is messzebb került a névadó, nagy elődtől. Attól az elődtől, amit az ős-Mini hívői már eleve hízott óriásnak tartották.
Ortodox hívők, akik szeretnek fülig húzott térdekkel kucorogni, csak a hangulat kedvéért. Másképp vélekedik a szakemberek által sebészi pontossággal körbehatárolt célcsoport. Ők többre vágynak, és most megkapták, az 50 literrel bővült, immár 211 literes csomagtartó, és a bővebb határok között állítható, hosszabb ülőlappal szerelt ülések képében.
Ésszerű újítások, több szín belül
Ez utóbbi prospektusok nélkül is feltűnt, végre elbúcsúzhatunk az íves dizájnnal hódító sámliktól, térdig tartó, felnőtt méretű ülőhelyeket kapott a MINI. Ezzel együtt több, a típusra jellemző hibát is kigyomláltak. A középkonzol hatalmas lavórjáról a vezető elé költözött a sebességmérő. Logikus és üdvözlendő döntés, bár, hogy helyére a szivárvány minden színében fényt kibocsájtó LED karima került, émelyítő fejlemény. Igaz, nem is tartozom bele a precízen behatárolt célcsoportba, lehet, hogy más lelkesen üdvözli a nyolcvanas évek diszkóit idéző újítást.
Elismerem, azért funkciója is akad a fénykörnek. Ha hőfokot állítunk, akkor értelemszerűen vörös-kék színekkel reagál, parkoláskor pedig a zöldtől halad a vörös felé a környező tárgyak távolságától függően, sőt, a navigációt is segíti. A MINI Pacemanhez hasonlóan, itt is a megszokott helyre, az ajtókra kerültek az elektromos ablakok kapcsolói, mivel sok kritika érte a váltók elé helyezett látványos, de kevésbé praktikus megoldást.
Szinte minden változott, de ezek a változások csak akkor tűnnek fel, ha egymás mellett látjuk a két műszerfalat. Lentebb kúszott a húsosan puha műanyag borítás határa, a kulcs nélküli indítás kapcsolója a váltó előtt vöröslik, az opciós kijelző a lavór közepén immár akár 8,8 colos méretű is lehet. Utóbbihoz a BMW legújabb iDrive rendszere tartozik, torpanásoktól mentes, gyors működéssel, ezernyi funkcióval, és Apple retinakijelzőkhöz szokott szemeknek is elégséges felbontással. De a lényeg nem ez, hanem a kapcsolat!
A legújabb generáció már szoros kapcsolatot ápol az okostelefonokkal, így vezetés közben sem szakadunk el virtuális énünktől. A webrádiótól kezdve a Facebookon keresztül a Twitterig minden fontos, és népszerű alkalmazás elérhető a központi kijelzőn, hogy azonnal kiposztolhassuk az üzenőfalunkra, amikor Mátraderecske határában sztárfotót kattint rólunk a helyi seriff.
Újdonság még Head Up Display, ami a sebesség, és a navigáció iránymutatása mellett már a rádióban éppen hallgatott szám címét is szélvédőre varázsolja.
Látványos biztonsági funkció, de nincs egyedül, mellé jön még a távolságtartó tempomat, gyalogos- és táblafelismerő rendszer, és az automata vészfékrendszer, ami a vizuális és akusztikus figyelmeztetést követően aktív fékezéssel mérsékli a becsapódás erejét.
Nagyobb mérettel is élvezet
De ezek használata szöges ellentétben áll a márka által sugárzott életérzéssel. Móka és kacagás, felhőtlen volánforgató élmény, gokart-hangulat. Ezt sugallják a MINI-t népszerűsítő hirdetések. Ez a hatás pedig a méretnövekedés ellenére tetten érhető. Vagyis szigorúbban fogalmazva, a puffadás miatt sem szenved csorbát. Nyilván nehezebb lesz vele bankot rabolni szűk csatornákon át menekülve, de vélhetően kevés jövőbeli tulajdonos tervez ilyen kalandot.
Ennek kulcsa pedig a tömeg, amit sikerült alacsonyan tartani, az elődhöz hasonlóan az új típus is 1050-1100 kiló között mozog, felszereltségtől, motorvariánstól függően. A karosszéria szintén maradt piszok merev tömb, sarkokba tolt kerekekkel, tehát a már említett klasszikus recept ekkora adagban kifőzve is működőképes.
Egyedül a háromhengeres benzinmotorok miatt aggódtam, mégis a prémium szegmensről beszélünk, agyamban már felsejlett a belvárosban Wartburg módjára kerregő MINI rémképe. Ha a Fiat meglépte az 500-assal, hogy két hengerrel zakatoló motort dugott a népszerű típus orrába, akkor miért ne mutatna hasonlót a BMW?
Szerencsére a hasonlóság csak a hengerek számának csökkenésében érhető tetten, az 1,5 literes motor mind járáskultúráját, mind teljesítményét tekintve pozitív meglepetésként hatott. Hála istennek sikerült addig csiszolniuk a sorozatgyártásban itt először megjelenő háromhengeres variánst, hogy megfeleljen a rezgésekre, kéretlen zajokra finnyás vásárlóknak is.
A benzines paletta második lépcsőfokán álló MINI Cooper 136 lóerővel is meggyőzően teljesít, 220 Nm nyomatéka már 1250-es fordulattól rendelkezésre áll, és Puerto Rico autópályáján az 55 mérföldes sebességhatárt betartva 5,8 literes átlagfogyasztást közölt velünk a műszerfal kijelzője. Ez természetesen elmarad a gyár által közölt 4,6-os átlagtól, de a valóság viszonyrendszerében is alacsony értéknek számít.
Ezt a kivitelt a hatfokozatú kézi váltóval párosítva vezethettük, és hiába kapcsol pontosan a szintén hatgangos automata, a MINI-be igenis kell a harmadik pedál, kell a jó öreg váltás élménye!
Talán csak ez hiányzott a hirtelen támadt trópusi felhőszakadásban szintén próbált legerősebb, automatával MINI Cooper S-ből. A 192 lóerős négyhengeres motor hozta a megszokott élénk karaktert, és ami a legfőbb, a zsírosan szóló, visszaváltáskor jólesően durrogó kipufogóhangot.
Még több kütyü
Ennek előcsalogatásához már nem egy apró Sport gombot kell aktiválni a váltó mellett, hanem a váltókulissza gyűrűje szolgálja a célt. Ezt jobbra-balra pöckölve választhatunk a három vezetési mód (Sport-Mid-Green) között, Cooper S-ről lévén szó, a gázreakció, a kormányzás és a motorhang mellett a futómű csillapításának feszességét is befolyásolva.
A Green üzemmód a BMW-k esetén megszokott jó öreg ECO átkeresztelése. Ezt használva csökken a légkondicionáló energiafelvétele, automata váltóval aktívvá válik a vitorlázás funkciója, ami 50-160 km/óra között azonnal üresbe kapcsol, ahogy a sofőr leveszi lábát a gázpedálról.
Az eső áztatta, szűk hegyi utakon, helyi, banánnal megrakott platós teherautókat kerülgetve nem sok esély adódott megtapasztalni a Cooper S friss tudományát, pedig nyilván ott van a szeren az elektronikus differenciálzárral, a csúszkálást kordában tartó DTC (Dynamic Traction Control) rendszerrel, és megannyi hárombetűs digitális segéddel megtámogatott hajtáslánc.
Nem említettem a formát, hisz az maradt a régi. Ez az örök kérdés, vajon megtörik egyszer a retrohullám? Vagy a MINI mindörökké maradhat a kornak éppen eleget engedő, azonos dizájnnál? Eddig úgy tűnik, bejön az utóbbi stratégia. A közönség ezt igényli, rajzolhatnak bármit a vad álmokkal tervezőprogram elé ülő grafikusok.
A harmadik generáció legnagyobb újítása így marad a fénydiódákkal (LED) erősen támogatott világítási rendszer. A nappali menetfény mellett a tompított állást, valamint a ködlámpákat, irányjelzőket, is LED-ek működtetik.
Benzines motorok |
MINI One |
MINI Cooper |
MINI Cooper S |
EURO6 |
EURO6 |
EURO6 |
|
Hengerszám |
3 |
3 |
4 |
Lökettérfogat cm3 |
1233 |
1499 |
1998 |
Furat / löket mm |
78 / 86 |
82 / 94,6 |
82 / 94,6 |
Max. teljesítmény kW (LE) / 1/min |
75 (102) / 4250-6000 |
100 (136) / 4500-6000 |
141 (192) / 4700-6000 |
Max. nyomaték Nm / 1/min |
180 / 1400-4000 |
220 / 1250-4000 |
280 (300) / 1250-4750 |
Végsebesség km/h |
195 |
210 |
235 |
Gyorsulás 0-100 km/h s |
9,9 |
7,9 |
6,8 |
Átlagfogyasztás l/100 km |
4,7 |
4,6 |
5,8 |
A család természetesen bővül majd, jön a háromhengeres dízel 95-116 lóerővel, 3,5-3,8 literes átlagfogyasztással, illetve a kétliteres benzines még erősebb John Cooper Works verziója, valamikor a nyár folyamán. A típussal töltött rövid trópusi nap tapasztalataiból nem érdemes komoly következtetéseket levonni.
Az gyanítható, hogy az óvatosan modernizált külső, és a mindennapjaink részévé váló okostelefonokra építő szolgáltatások, és hasznos kütyük (head-up display, parkolóasszisztens) újra megnyerik, sőt szélesíthetik a MINI rajongótáborát, ez pedig az elmúlt évek 300 000 körül mozgó gyártási darabszámát elnézve, elég lehet pár, a részvényeseket megnyugtató grafikonhoz.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|