Röviden – Mercedes C-osztály (2014) | |
---|---|
Mi ez? |
A nagy sikerű C-osztály teljesen megújult generációja |
Mit tud? | Kategórián túlmutató luxust, klasszikus Mercedes-hangulatban |
Mibe kerül? | 9 millióról indul, de erre könnyen ráugrik még 3-4 millió |
Kinek jó? | Aki kompakt méretben élvezné a ma autóiparban elérhető összes kényelmi, biztonsági funkciót, szolgáltatást |
A Mercedes számára kiemelten fontos cél az új C-osztály sikere. A miértre a múlt adja meg a választ, a legendás 190-est 1992-ben váltó típus a német márka legjobban fogyó terméke. Az előző generációból 2,4 millió talált gazdára 2007-es a piaci bevezetése óta, és ez több mint húszszázalékos szeletet jelent az teljes Mercedes-eladás tortáját tekintve.
Elődei eredményei, a befektetőkre nyugtatóként ható eladási mutatók tehát komoly elvárásként nehezednek az új Mercedes C-osztály vállára, de a Marseille környékén szerzett első benyomások alapján úgy tűnik, nincs ok az aggodalomra. Mert a Mercedes ügyesen sáfárkodik a fejlesztésbe öntött eurómilliókkal, és az S-osztállyal megkezdett, eleganciát csúcstechnikával ötvöző stílust klónozták a C-osztály számára. Ugyanakkor tettek az ellen is, hogy a „nyugdíjasak autója” billog végleg rásüljön a márkára.
Szó se róla, biztos üzlet a fejlett gazdaságok nyugdíjrendszerét élvező idősekre célozni, de ezzel a fizetőképes közönséggel csak egy komoly probléma van: meghalnak. Ezért nyitni kell a fiatalabb korosztály felé, és a nyitás egyik lépcsőfoka a friss C-osztály.
Tény, hogy a célkeresztbe került fiatalabb generációk magasabbak, ezért a C-osztály is minden tekintetben terebélyesebb. Az elődéhez képest 80 milliméternyivel nőtt a tengelytáv (2840 mm), ennek hatására az autó 95 milliméterrel nyúlt meg (4686 mm), ezen kívül 40 milliméterrel (1810 mm) szélesebb is. Érdekes, hogy ezzel a méretnövekedéssel az új C-osztály már lekörözi az 1995-ben bemutatott, elvileg egy méretosztállyal nagyobb E-osztályt.
S-osztály zsugorítva
A növekedés legnagyobb előnyélvezői a hátsó sorban ülők lábai, magam mögött (184 centiméter) még bőven akad tér a térdeknek. Az opciós napfénytető viszont sokat elvesz a fejtérből, az ezzel szerelt tesztautóban hajam már érte a kárpitot, langaléták tehát jobb, ha lemondanak a felhős ég látványáról.
Külsőt tekintve az S-osztály gúnyája adta a szabásmintát, ami úgy tűnik, az ellenlábasokhoz hasonló uniformizáltságot hoz a Mercedes életébe. Ez a legnagyobb kritika, amit megfogalmazhatok, mivel a C-osztály kényeztető látvány a szemnek, hasonlítson bármennyire is nagyobb márkatársára.
A frontrészt illetően két különböző megjelenés között lehet választani: sportosat, központi csillaggal, vagy – kizárólag az EXCLUSIVE kivitelben – a márka hagyományos hűtőmaszkját, Mercedes-csillaggal a géptetőn. Kívülről bármennyire is sportos a nagy csillagot hordó verzió, ezt a vezető belülről nem látja, és a hűtőrács tetején ülő, tradicionális márkajelzés pótolhatatlan része a Mercedes-élménynek, így mindenképpen az EXCLUSIVE kivitel javallott.
Belül még komolyabb mértékben tapasztalható az S-osztálytól örökölt hangulat, mint a külső formaterv esetén. Ez pedig nem csak a műszerfal vonalvezetésére, hanem a felhasznált anyagok minőségére, és a részletek kidolgozására is igaz. A szellőzőrácsok mintha finom olajba ágyazva mozognának, nincs zavaró gombtenger, fából barna hárs, vagy kőris díszítheti az utasteret, de maradhat az alapáras, zongoralakk hatású műanyag is.
Nyilván ég és föld a különbség az alapmodell és a telepipált extralistával érkező kivitelek között megjelenésben és a funkciókat tekintve is, viszont a gondos összeszerelés és a kifinomult működés minden C-osztályra igaz a legkisebb C200-as 136 lóerős dízeltől egészen a (később piacra kerülő) jelenlegi csúcsot képviselő 333 lóerős V6-os benzines C400-ig.
Az információs szolgáltatások területén volt hova fejlődni a típusnak, és a Mercedes mindent megtett, hogy behozzák a lemaradást. A központi kijelző immár 7, vagy COMAND Online felszereltséggel 8,4 colos méretben terpeszkedik a műszerfal közepén. Igaz, kialakítását tekintve maradt odabiggyesztett táblagép, amit óhatatlanul is le szeretnénk venni kiszálláskor, egy integrált, vagy gombnyomásra eltüntethető megoldás praktikusabb lenne.Kezelését tekintve viszont megfelel a kor követelményeinek, a menürendszert kezelő tárcsa fölé benyúló felület érintésre érzékeny, így ezzel is navigálhatunk, valamint kézírásunkat is felismeri, beleértve a számokat, különleges jeleket, bármilyen értékelhető földi nyelven. Működése nagyon hasonló az Audi-BMW páros által kínált technológiához, vitathatatlan előnye viszont, hogy bitang jól néz ki, sikerült arisztokratikus űrhajó-hangulattal köríteni ezt az általánossá váló kezelőszervet.
Problémát a kézi váltóval párosítva okoz, a váltókar mögött magasodó érintésre érzékeny felületet így kapcsoláskor könnyű véletlenül is működésbe hozni. De ma már ki rendel hagyományos, manuális váltót?Vezetési élmény
Vadonatúj típushoz vadonatúj karosszéria dukál, így a C-osztály első Mercedesként kapta meg a frissen fejlesztett MRA platformot. Ez 50 százalékban alumínium alkatrészekből épül fel, így 70 kilogrammal kevesebbet nyom a mérlegen. Ennek, és az egyéb területen történő súlycsökkentéseknek köszönhetően kerek 100 kilogrammal csökkent az új Mercedes C-osztály össztömege, ami sokat lendít a vezetési élményen is.
Dolgozzon bármelyik motor az orrban, az autó minden esetben fürgébben, élénkebben viselkedik az elődhöz viszonyítva, a kormány elektromos szervórásegítését meghazudtolóan precíz. A francia tengerparton kígyózó, szűk utakon is magabiztos pontossággal lehetett fűzni a kanyarokat.Újdonságként immár légrugókkal rendelhető a futómű (Airmatic csomag – 476 250 Ft), ami az olvadó vajban úszó vízágy szintjére emeli a komfortot, eltünteti a kátyúkat, megsemmisíti az úthibákat. Picit csorbít a feszességen, mégis ez áll legközelebb a fejemben élő, magasztosan sikló Mercedes képéhez.
A piaci bevezetés három motorral történik, de a C 220 BlueTEC dízel, a benzines C 180 és C 200-at tartalmazó lista folyamatosan bővülni fog. Érkezik majd az általunk is próbált, kifinomultan csendes 1,6 literes dízel 115-136 lóerővel, valamint a nyersebb járású, de bevált 2,2 literes blokk 115-204 lóerős teljesítményváltozatokkal.
Emellett ötféle benzinmotor áll majd rendelkezésre, 156-238 lóerő között, ezeket később a hathengeres 333 lóerős benzines követi, C 400 jelzéssel. Kiegészítésképp, akárcsak az S- és E-osztályban, kínálják a hibrid dízelmotort is. A négyhengeres dízellel és kompakt villanymotorral hajtott C 300 BlueTEC HYBRID teljesítménye 150 + 20 kW (204 + 27 LE).A felsoroltak közül az 1,6-os dízelt próbálva éreztük, hogy ez lesz a legnépszerűbb, 320 Nm nyomatéka, szerény étvágya, és kulturált járása tökéletes választás az európai piacon. Viszont ha nem számítanának az üzemanyagárak, egyértelműen a V6-ost választanánk, a 3 literes turbós blokk már 1600-as fordulattól 480 Nm nyomatékkal tiporja mind a négy abroncsot.
Biztonsági háló
Az új C-osztály is megkapott szinte minden új, lényeges funkciókkal bővített asszisztens-rendszert, amely alig néhány hónapja jelent meg az S- és E-osztályban. Az Intelligent Drive csomag komolyabb biztonságot nyújt, mint egy falka CIA-ügynök. A szokásos távolságtartó tempomat, sávtartó asszisztens, éberségfigyelő rendszer, és automata vészfék-rendszer immár még fokozottabban résen van, a PRE-SAFE fék nemcsak álló járműveket ismer fel, hanem gyalogosokat is, és ha nem reagál a vezető, magától fékez, 50 km/óráig elkerüli a balesetet, illetve 72-ig csökkenti a súlyosságát. Folyamatos forgalomban a 70-200 km/óra között működik.
De ha kell, a C-osztály hossz-, és keresztirányú parkolóhelyekre is önállóan beáll, az adaptív távfény a szembejövők elvakítása nélkül garantál maximálisan bevilágított teret, így én már csak a nagy vörös „Automata pilóta” gombot várom, hogy hátra ülve sörözhessem végig az autópályán eltöltött unalmas kilométereket.
Piszkos anyagiak
Itthon a C 220 BlueTEC, valamint a C 180 és C 200 kivitelekkel indul az értékesítés, 9 milliós alapárról (C 180), az erősebb benzines, valamint a hibrid verzió érkezése az idei év második felére várható.
Ahogy a német prémiumautóknál általában, a kezdő ár most is keveset nyom a latba, a felszereltség, egyéni igények szerint változó végső összeg természetesen sokkal borsosabb. Viszont ez nem jelenti azt, hogy ár/érték arányban a Mercedes által kínált csomag ne lenne versenyképes a konkurensekkel szemben.
Döntő tényező lehet a Mercedes-Benz C-osztály tulajdonosok számára is elérhető, 2012 februárjában bevezetett Integrált Szerviz Csomag, ami négyéves időtartamon vagy 120 000 kilométeres futásteljesítményen belül díjmentes karbantartást biztosít minden itthon átadott új Mercedeshez.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|