Röviden – Audi S1, S3 Cabriolet | |
---|---|
Mi ez? | Sportos Audik, tavaszra |
Mit tud? | Mosolyt csalni az arcra |
Mibe kerül? | Az S1, S1 Sportback 8 milliótól indul majd, az S3 Cabriolet még árazás alatt van |
Kinek jó? | Bárkinek, aki nem bír magával tavasszal |
Svédország több szempontból is remek hely, – például minden csaj szőke és kedves, a rénszarvas is finom – de minket most a hideg hoz lázba. Befagyott tavat márciusban már csak ennyire északon lehet találni, és nekünk most erre lesz szükségünk. Meg pár garnitúra szöges gumira.
Aprócska autó, bitang erős szívvel, négykerék-hajtással. Nagyjából ennyi az S1-es lényege. Nincsenek egyedi matricák, LED-ekből kirakott Ursa Minor csillagkép a tetőkárpiton, vagy hatezerféle slusszkulcskabátka. Van viszont fejlett összkerékhajtás, jól bevált kétliteres, 231 lóerős TFSI motor, 370 Nm-nyi forgatónyomaték, amit sportos, hatfokozatú kézi váltó egészít ki. Ha akarjuk, mehetünk vele 250-nel is, és a kilométeróra mutatója 6 másodpercnél is kevesebb idő alatt lendül át műszer első három számjegyből álló jelzésén. Ígéretes, igaz?
Külső-belső
Az S1-es vagány kis jószág, de nincs benne szinte semmi extrém piercing. Szemből piros betétes fényszórók, oldalról a hatalmas kerekek, illetve a felni mögül kikandikáló piros féknyergek, a quattro feliratok, küszöbborítások, míg hátulról tetőbe épített légterelő és a négy kipufogó adja meg a sportos alaphangulatot, már álló helyzetben is. De valljuk csak be, láttunk már ennél izgalmasabb testet.
Így működik az S1:
a videó a hirdetés után indul
Fekete utasterében a szürke műszerek, az acél pedálok, dekorbetétek, és az alapáras sportülések – opciós integrált fejtámlával – és az itt-ott feltűnő S-logóval bolondítják tovább az embert. Az ergonómia, kivitel, látvány a már annyiszor megénekelt tökéleteshez közeli, mint annyi más Audiban, így szinte hálás vagyok az idétlen, 30 dekás aluból esztergált váltógombért, amelyhez hasonló formát az 1962-es Ki Mit Tudon láthattunk, valamelyik énekes kezében. Rémes.
Hogy megy?
Nagyon. Az S1-es baromi erős, és szórakoztató is egyben. Hogy ne vesszünk oda már az első kanyarban, a menetstabilizálót két lépcsőben lehet kiiktatni, a normál mellett még van egy elnézőbb állása is, mielőtt teljesen eltolnánk magunk fölül az óvó kezeket. Pedig az igazi élvezetet úgy adja az autó. Legalábbis jégen, szöges gumival határozottan így van. Felejthetetlen élmény, amikor a mások által megfontoltnak tartott, sokgyerekes családapa magától jön rá, hogyan kell keresztbe rakni a jégen az autót, majd csak a gázzal játszva szépen, elegánsan csúszni kilinccsel előre. Szerintem minden nemzet férfiaira – és nőire – ráférne egy legalább fél Balatonnyi, 3-4 hónapon át masszívan befagyott tó. A világ sokkal vidámabb hely lenne.
Hogy a sportos hatfokozatú kézi váltó – csak ezzel rendelhető -, a kipufogóból visszamorgó motor, vagy a kisautós méret teszi-e, nem tudom, de a 6 másodperc körüli gyorsulás ebben a környezetben még vadabbnak tűnik, mint ami a számok alapján indokolt lenne. Pedig az autó egyáltalán nem kezelhetetlen, a váltó, a pedálok és a kormány is könnyen, jól kezelhető. Hála az összkerékhajtásnak, a motor 370 Nm-nyi nyomatéka is füstmentesen kerül át az aszfaltra, hóra, jégre. Az S1 modellekhez kalapáron jár az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer, amellyel a motorhang és a légkondicionáló berendezés működése is szabályozható háromféle üzemmódban. A lengéscsillapítók keménysége szintén ugyanezzel a rendszerrel állítható, két fokozatban.
Akár hétköznap is?
Ha hiszünk a gyári fogyasztási adatoknak – nem szoktunk – akkor mezei autóként is megállhatja a helyét a három és ötajtós kivitelben is kapható S1-es. A katalógus szerint 7 liter körüli átlagfogyasztással is beéri az autó, bár a 210 literes csomagtartót hamar púposra lehet rámolni.
Ha pedig S1, akkor muszáj megmutatni, mit is jelentett az S1 1985-ben. Az Audi Sport quattro soros, öthengeres turbós motorja majd’ 30 évvel ezelőtti 2110 köbcentijéből 476 lóerőt taposhatott ki a pilóta. Ezzel a teljesítménnyel az egy tonnánál alig nehezebb autó 3,1 másodperc alatt lépte át a 100 km/órás sebességhatárt, miközben alig evett 50-70 liter százon. A kiállított darabot a Röhrl-Geistdörfer duó tolta anno. De van itt egy másik nagy név is: Stig Blomqvist.
Ő nemcsak eljött a bemutatóra, hanem aki aláírta, hogy önként ült be mellé, és balesete esetén az árvái nem perelik majd az Audit, azt egy 1984-es Sport quattróval meg is autókáztatta a környéken. Bár Stig a gyanútlan szemlélőnek inkább tűnik kedves dinnyés bácsinak a piacról – 1946-ban született, és hastájékon már a svéd jólét is kezd domborodni – de a 420 lóerős versenygéppel még ma is simán autózik. Valahogy így: (Az első 2 perc átugorható…)
A szerző itt láthatóan kevésbé retteg, mint Ken Block mellett.
Kintről pedig ilyen hangja van:
Az Audi csapatánál töltött négy esztendeje alatt Stig Blomqvist összesen 48 országos és nemzetközi ralifutamon indult az ingolstadtiak színeiben, és 21 első, 8 második, 2 harmadik, 4 negyedik és 1 ötödik helyet szerzett.
Kabrió, télre is?
Az S1-es mellett egy másik négykerék-hajtású, sportos Audit is itt, Svédországban próbálhattunk először. Az S3-as nyitható tetejű változata – amely Győrben készül – 300 lóerős, kétliteres TFSI motort kapott, hasonlóan a ferdehátú családtagjaihoz. Igaz, ez a teljesítmény a plusz kétmázsás tömeg miatt itt csupán 5,4 másodperces 100-as sprinthez elegendő. A 18 másodperc alatt nyíló és záródó vászontetőből rögtön háromféle színű rendelhető, amelyek menet közben is, 50 km/órás sebességig nyithatóak, zárhatóak.
A hatfokozatú S tronic váltóval felszerelt bivalyerős, alsó középkategóriás kabrió az S1-hez hasonlóan megkapta az Audi drive select menetdinamika-szabályzó rendszerét, amely itt is beleszól a kipufogóhangba. Szerencsére az autó hangja így is megmarad a civilizált keretek között, de a dinamikusabb gyorsításoknál mégis izgalmas durrogásokat lehet előcsalogatni a kipufogóból. Nemcsak a quattro hajtás miatt nem kell eltenni télire pihenni az autót, hanem a remekül megoldott utastér szélvédelem – 140 km/órás sebesség mellett sem zajos, huzatos a belső – és az első ülésekbe épített, a nyakat meleg levegővel kényeztető légbefúvó is könnyen elviselhetővé teszi a hidegben kabriózást.
Konkurensek?
Azok nincsenek. Az Audinak sikerült olyan modelleket összehozni, amikhez hasonlót nehéz találni. Az S1-es kicsi, négykerék-hajtású vaddisznó, amelyhez teljesítményben, tudásban nem is tudom, mit lehetne odaállítani. Talán a MINI Paceman az, amelyből találni hasonló – igaz kisebb – teljesítményű, tudású modellt. Az S3 kabriót sem hozza egyelőre semmi zavarba, ekkora teljesítménnyel, összkerék-hajtással nincs más kabrió a placcon.
Mikortól, mennyiért?
Az S1 és S1 Sportback modellek valamivel hamarabb érkeznek, és már azt is lehet tudni, hogy durván 8 millió forintot kérnek majd értük. Az S3 Cabriolet még árazás alatt áll, a nyitott tetős Audi S3-es értékesítése valamikor április végén indul és az első darabok nyáron érkeznek a vevőkhöz. Kérdés, hogy kiknek? Az S1-es csajautónak borzasztóan erős és drága, férfiaknak meg mégiscsak egy kisautó, akármennyire is reménytelen feladat még csak hasonlót is találni a konkurenseknél.