„Legyünk őszinték: a rusnyaság a környezetszennyezés legsúlyosabb fajtái közé tartozik” – ezt a villanyautók formaterveiről mondta egyszer Matt Davis, a FIAT amerikai termékmarketing-főnöke. Vitatható kijelentés, de egy-két elektromos autóra valóban ráírhatnák, hogy desigmentes övezet.

A semmiből jöttek

Ehhez képest szinte a semmiből itt termett egy zöldfülű cég, amely az autóiparban eddig összesen egy Lotus Elise-alapokra épülő sportautót mutathat fel, és letesz az asztalra egy kifejezetten esztétikus villanyautót, amelyet vesznek, visznek és helyből harmadik lesz Év Autója választáson.

Nemrég zárt tesztpályán vezettük a Tesla Model S-t. Az elektromos luxsuautó nyilván nem tökéletes, de azt mondhatjuk rá, hogy korszakalkotó
Végül a szénszálas karosszériás i3 és a hasonlóan újszerű ötajtós villanyautó elől elhozta az Év Autója címet a sokkal kevesebbe kerülő Peugeot 308

Végül a szénszálas karosszériás i3 és a hasonlóan újszerű ötajtós villanyautó elől elhozta az Év Autója címet a sokkal kevesebbe kerülő Peugeot 308

400 km feletti hatótáv, pszichedelikus gyorsulás, innovatív belső tér: a Tesla Model S az évtized egyik szenzációja. Ezért aztán az Év Autója döntnököknek szervezett teszten, ahová fotós famulusként elkísértem Gajdán Miklóst, zsűritag kollégánkat, beálltam a sorba a Tesla kulcsáért. Nem bántam meg.

Alu térrácsváz, műanyag karosszéria

Műszakilag az autó felépítése értékes és igényes konstrukció. Szerkezete alumínium térrácsváz, mint az A8-as Audiban, de nem alukarosszéria borítja, hanem szálerősítéses műanyagelemek. A futómű elöl kettős keresztlengőkaros, ami egyre ritkább, többek között a Honda Accordban van hasonló. Hátul többlengőkaros konstrukció vezeti a hatalmas, akár 21 colos kerekeket.

Az ötajtós Model S valamivel hosszabb (497 centis), mint egy Audi A6 vagy egy S80-as Volvo. Egy széles és lapos autó, amely konkurenseivel szemben két pótüléssel is kapható. A kipróbált kocsiban pont nem volt benne a harmadik üléssor, amin menetiránynak háttal ülhet két kisgyermek, mint a kombi Mercedesekben, Volvókban vagy nagyobb francia kombikban.

Hosszú garancia

A Tesla kétféle lítiumion akkumulátorának 7104 celláját a Panasonic gyártja, amely szintén a cég részvényese. Alapáron 60 kWh a telep kapacitása, a feláras akku 85 kilowattórányi áramot tárol. Ez nagyjából 4,5-szerese annak, amit a BMW i3 tud. Nagyvonalú garancia jár az akkukhoz: a 60 kilowattórásra 8 év/100 000 kilométer, a másikra nyolc év és nincs kilométer-korlátozás.

Közepes a minőségérzet, a fejtér nem túl nagy és az ülés kényelme is csak átlagos

Közepes a minőségérzet, a fejtér nem túl nagy és az ülés kényelme is csak átlagos

De ezt eddig is tudtam az autóról, ideje beszállni. A karosszériába simuló kilincs akkor bújik elő, ha kinyitnánk az ajtókat és zsebünkben a kulcs. A slusszkulcs itt is jeladó, nem kell bedugni sehová. A kocsi felismeri és hangtalanul életre kel.

Mercedes-rokonság

Belül Mercedesek kapcsolóival találkozunk például a tükörállításnál, de a kormányoszlop borítása is jellegzetesen mercis. (A Toyota mellett a Daimler, a Mercedes-Benz anyavállalata is a cég nagyrészvényese. Az elektromos B-osztály akkucsomagja is a Teslát követi.) Ismerős a fokozatválasztó kar is a kormány mögött, amely ezúttal nem sebességváltóra hat, mert egy fokozat van előre, egy hátra.

Szinte minden funkció a motorfék és az elektromos visszatáplálás erősségétől a légrugós futómű beállításáig az egész estét betöltő képernyőn vezérelhető

Szinte minden funkció a motorfék és az elektromos visszatáplálás erősségétől a légrugós futómű beállításáig az egész estét betöltő képernyőn vezérelhető

Szinte minden funkció az ülésfűtéstől, kormányrásegítés vagy a motorfék és az elektromos visszatáplálás erősségén át a légrugós futómű beállításáig az egész estét betöltő képernyőn vezérelhető. Az otromba képernyő nekem idegen és aránytalan, mintha a levest lavórban tálalnák fel tányér helyett. De a digitális kor emberét talán épp ez fogja majd meg, és az tény, hogy egy autóban sincs ehhez hasonló.

A kormány mögött is egy LCD-kijelzőt nézünk, a műszeregység teljesen digitális, hasonlót Európában az új Audi TT vezet majd be. Az első kilométereken az ötajtós lepényhal terebélyes, nehezen áttekinthető autónak hat.

Hátborzongatóan erős

A 7,2 másodperc alatt százra gyorsuló BMW i3 után ültem át, amelynek van pár baja, de hogy vehemensen gyorsul és bikásan húz, az vitathatatlan. De ebben a kocsiban nem is a 270 kW (367 LE) teljesítményű villamos gép hajt, hanem a 310 kilowattos, ami 421 lóerő.

Padlógázra a Model S hátborzongatóan gyorsul. Azonnal ellő, kérlelhetetlenül húz, az emelkedőket megsemmisíti pusztító ereje. Az ESP kikapcsolásával némi erőcsúszatást is megkockáztathatunk, az arasznyi széles hátsó gumikat is úgy túlforgatja a 600 Nm nyomaték, hogy csak győzzük visszaengedni a kormányt. Váltani nem kell, csak nyomni a gázt. A villanyautóktól megszokott, egyfokozatú lassító áttételen hajt a motor, de a végsebesség így is 209 km/óra.

Vezetés közben az autót már a motor ereje eladja, de a futóműve sem rossz. A padlóba helyezett akkumulátorok nyilván jót tesznek a stabilitásnak a mély súlyponttal. A kupésra vett ötajtós nem tudja palástolni 2,1 tonnás súlyát, de váltott irányú kanyarokban sem zavaró a löttyenő oldalháj. A Model S kiemelkedően stabil és megnyugtató gyors tempónál.

46,1:53,9 százalék a tömegeloszlás a két tengely között. A mély súlyponttal nagyon stabil az útfekvés

46,1:53,9 százalék a tömegeloszlás a két tengely között. A mély súlyponttal nagyon stabil az útfekvés

Kormányzása elég szintetikus, még a rásegítést a leggyengébbre állítva sem az igazi, de ne feledjük, hogy ez egy nagyon nagy, nagyon súlyos és egy óriáskombi szállítókapacitását nyújtó családi autó. A Porsche azért megnyugodhat, vezetni sokkal jobb a Panamerát, amely felfekszik az útra tíz négyzetméteren és utána le sem lehet robbantani onnan.

Hatótáv: 250-500 km

A Teslában az a nagyszerű, hogy nem egy ígéretes, de silányan megvalósított ötlet, hanem a felső kategóriában is komolyan vehető színvonalú termék. Meglepő az a szint, amin a kaliforniai cég beszállt, rögtön a nagyágyúk közé.

645 literes a hátsó csomagtartó. Ide rendelhető két pótülés gyermekeknek

645 literes a hátsó csomagtartó. Ide rendelhető két pótülés gyermekeknek

A gyár 480 megtehető kilométerről regél, de aki ezt elhiszi, arra az ultrahangos, garantáltan bóvli vadriasztók és a drámaian gagyi fogyasztáscsökkentő kütyük is hatnak. A reális valahol 350 és 400 kilométer között van. Érdekes, hogy a fogyasztás nem ugrik meg annyira, mint a benzint égető modelleké, mert a próbaautók a zártpályás, a bátornál is lendületesebb nyüstöléssel 220-250 kilométeres hatótávot írtak ki a 85 kilowattórás akkumulátorral.

Ami jó, az feláras

Tudni kell az autóról, hogy a Tesla Model S alapáron közel sem ilyen jó autó. Az a verzió, amelyet én is vezettem, fürdött a feláras extrákban. Az alapmodell például jóval kisebb, 60 kilowattórás akkukapacitással jön ki a gyárból, nincs benne légrugózás, így magasságállítás sem. Feláras a 20 kilowattos töltő is, alapáron 10 kW-os jár. De már a tízes is 40 amperrel tölt, már ahol ezt elbírja a hálózat. Nekem otthon a Chevy Volt 16 amperes drótja is levágta a biztosítékot, amikor a kertben akartam tankolni.

Egyedül a konnektorról tölthető Porsche Panamera Hybrid mérhető a Model S-hez. A Porsche a szabványos ciklus tötymörgésével 36 kilométert tehet meg tisztán elektromosan, de utána hibridként addig megy, amíg a benzin kitart

Egyedül a konnektorról tölthető Porsche Panamera Hybrid mérhető a Model S-hez. A Porsche a szabványos ciklus tötymörgésével 36 kilométert tehet meg tisztán elektromosan, de utána hibridként addig megy, amíg a benzin kitart

A Tesla azt ígéri, hogy autóihoz ingyenesen használható gyorstöltő-hálózatot épít ki, Európában elsőként a német autópályák mentén. A cég saját gyorstöltőin ingyenes a tankolás, itt fél óra alatt 272 kilométerre elég áramot vághatunk az akkumulátorokba. Itthon ez nagyon távol van realitásoktól, de a nyilvános ELMÜ-töltőpontokon a lassan csordogáló árammal ingyen tankolható az autó.

A Tesla saját, a szabványostól eltérő csatlakozóval építi a villámtöltőket, amin más elektromos autók nem tudnak tankolni. Mivel a helyben füstmentes autók áttörése még nagyon messze van, a különutas hálózatépítés ellenszenves, de ez van. Ők nem a LEAF- vagy iOn-tulajokért invesztálnak ebbe, hanem Elon Musknak és a többi részvényesnek termelik a profitot.

20 millió felett, 3 liter alatt

Nem mintha 90 ezer eurós (28 millió Ft) autók között az áramszámla komoly tétel volna, de érdemes tudni, hogy a Model S nagyjából 2,7 liter benzin árának megfelelő áramot fogyaszt százon. Az Autó Magazin Alpokon átkelős tesztjében 22,9 kWh/100 km adódott, ami 1100 forint körüli tétel százon. A töltési veszteség nagyon csekély, a 87,1 kWh áram elég teletölteni a 85 kilowattórás telepet.
 

Mi is vezettük a Tesla első autóját, az elektromos sportautót. Jövőre kapható lesz a Model X nevű SUV, szintén hét üléssel

Mi is vezettük a Tesla első autóját, az elektromos sportautót. Jövőre kapható lesz a Model X nevű SUV, szintén hét üléssel

Akinek volt egyszer benzines-elektromos hibrid autója, többnyire már az sem ül vissza soha többé sima dízelbe vagy benzinesbe, mert annyira megfogja a tulajdonosokat a hangtalan suhanás. Még inkább igaz ez a tisztán elektromos autókra, amit a Teslát kipróbálva nagyon is megértünk. A Model S távolról sem tökéletes autó, de valóban korszakalkotó. Nem olyan perfekt, mint az évtizedek óta, modellváltásról modellváltásra finomított nagyautók, de hozzá képest a legnívósabb A7, 6 Gran Coupé, XF, Ghibli vagy CLS is egy letűnt kor képviselője.

Motor, akkumulátor
310 kW (421 LE)/5000-8600
600 Nm/0-5100
85kWh kapacitású lítiumion akku, 7104 cella

Menetteljesítmények
Végsebesség: 209 km/ó
Gyorsulás 100/200 km/órára: 4,7/19,0 mp

Méretek, tömegek
H/Sz/M: 4970/1964/1445 mm
Tengelytáv: 2960 mm
Csomagtartó: hátsó: 745-1645 l, első 150 l
Önsúly, terhelhetőség: 2129/461 kg

Fogyasztás
Tesztátlag: 22,9 kWh/100 km
Takarékos tesztkör: 19,6 kWh/100 km
Német autópálya: 26,0 19,6 kWh/100 km
Hatótávolság: 381 kilométer
Teljes feltöltés energiaigénye. 87,1 kWh

Forrás: Autó Magazin