„Legyünk őszinték: a rusnyaság a környezetszennyezés legsúlyosabb fajtái közé tartozik” – ezt a villanyautók formaterveiről mondta egyszer Matt Davis, a FIAT amerikai termékmarketing-főnöke. Vitatható kijelentés, de egy-két elektromos autóra valóban ráírhatnák, hogy desigmentes övezet.
A semmiből jöttek
Ehhez képest szinte a semmiből itt termett egy zöldfülű cég, amely az autóiparban eddig összesen egy Lotus Elise-alapokra épülő sportautót mutathat fel, és letesz az asztalra egy kifejezetten esztétikus villanyautót, amelyet vesznek, visznek és helyből harmadik lesz Év Autója választáson.
400 km feletti hatótáv, pszichedelikus gyorsulás, innovatív belső tér: a Tesla Model S az évtized egyik szenzációja. Ezért aztán az Év Autója döntnököknek szervezett teszten, ahová fotós famulusként elkísértem Gajdán Miklóst, zsűritag kollégánkat, beálltam a sorba a Tesla kulcsáért. Nem bántam meg.Alu térrácsváz, műanyag karosszéria
Műszakilag az autó felépítése értékes és igényes konstrukció. Szerkezete alumínium térrácsváz, mint az A8-as Audiban, de nem alukarosszéria borítja, hanem szálerősítéses műanyagelemek. A futómű elöl kettős keresztlengőkaros, ami egyre ritkább, többek között a Honda Accordban van hasonló. Hátul többlengőkaros konstrukció vezeti a hatalmas, akár 21 colos kerekeket.
Az ötajtós Model S valamivel hosszabb (497 centis), mint egy Audi A6 vagy egy S80-as Volvo. Egy széles és lapos autó, amely konkurenseivel szemben két pótüléssel is kapható. A kipróbált kocsiban pont nem volt benne a harmadik üléssor, amin menetiránynak háttal ülhet két kisgyermek, mint a kombi Mercedesekben, Volvókban vagy nagyobb francia kombikban.
Hosszú garancia
A Tesla kétféle lítiumion akkumulátorának 7104 celláját a Panasonic gyártja, amely szintén a cég részvényese. Alapáron 60 kWh a telep kapacitása, a feláras akku 85 kilowattórányi áramot tárol. Ez nagyjából 4,5-szerese annak, amit a BMW i3 tud. Nagyvonalú garancia jár az akkukhoz: a 60 kilowattórásra 8 év/100 000 kilométer, a másikra nyolc év és nincs kilométer-korlátozás.
De ezt eddig is tudtam az autóról, ideje beszállni. A karosszériába simuló kilincs akkor bújik elő, ha kinyitnánk az ajtókat és zsebünkben a kulcs. A slusszkulcs itt is jeladó, nem kell bedugni sehová. A kocsi felismeri és hangtalanul életre kel.Mercedes-rokonság
Belül Mercedesek kapcsolóival találkozunk például a tükörállításnál, de a kormányoszlop borítása is jellegzetesen mercis. (A Toyota mellett a Daimler, a Mercedes-Benz anyavállalata is a cég nagyrészvényese. Az elektromos B-osztály akkucsomagja is a Teslát követi.) Ismerős a fokozatválasztó kar is a kormány mögött, amely ezúttal nem sebességváltóra hat, mert egy fokozat van előre, egy hátra.
Szinte minden funkció az ülésfűtéstől, kormányrásegítés vagy a motorfék és az elektromos visszatáplálás erősségén át a légrugós futómű beállításáig az egész estét betöltő képernyőn vezérelhető. Az otromba képernyő nekem idegen és aránytalan, mintha a levest lavórban tálalnák fel tányér helyett. De a digitális kor emberét talán épp ez fogja majd meg, és az tény, hogy egy autóban sincs ehhez hasonló.A kormány mögött is egy LCD-kijelzőt nézünk, a műszeregység teljesen digitális, hasonlót Európában az új Audi TT vezet majd be. Az első kilométereken az ötajtós lepényhal terebélyes, nehezen áttekinthető autónak hat.
Hátborzongatóan erős
A 7,2 másodperc alatt százra gyorsuló BMW i3 után ültem át, amelynek van pár baja, de hogy vehemensen gyorsul és bikásan húz, az vitathatatlan. De ebben a kocsiban nem is a 270 kW (367 LE) teljesítményű villamos gép hajt, hanem a 310 kilowattos, ami 421 lóerő.
Padlógázra a Model S hátborzongatóan gyorsul. Azonnal ellő, kérlelhetetlenül húz, az emelkedőket megsemmisíti pusztító ereje. Az ESP kikapcsolásával némi erőcsúszatást is megkockáztathatunk, az arasznyi széles hátsó gumikat is úgy túlforgatja a 600 Nm nyomaték, hogy csak győzzük visszaengedni a kormányt. Váltani nem kell, csak nyomni a gázt. A villanyautóktól megszokott, egyfokozatú lassító áttételen hajt a motor, de a végsebesség így is 209 km/óra.
Vezetés közben az autót már a motor ereje eladja, de a futóműve sem rossz. A padlóba helyezett akkumulátorok nyilván jót tesznek a stabilitásnak a mély súlyponttal. A kupésra vett ötajtós nem tudja palástolni 2,1 tonnás súlyát, de váltott irányú kanyarokban sem zavaró a löttyenő oldalháj. A Model S kiemelkedően stabil és megnyugtató gyors tempónál.
Kormányzása elég szintetikus, még a rásegítést a leggyengébbre állítva sem az igazi, de ne feledjük, hogy ez egy nagyon nagy, nagyon súlyos és egy óriáskombi szállítókapacitását nyújtó családi autó. A Porsche azért megnyugodhat, vezetni sokkal jobb a Panamerát, amely felfekszik az útra tíz négyzetméteren és utána le sem lehet robbantani onnan.Hatótáv: 250-500 km
A Teslában az a nagyszerű, hogy nem egy ígéretes, de silányan megvalósított ötlet, hanem a felső kategóriában is komolyan vehető színvonalú termék. Meglepő az a szint, amin a kaliforniai cég beszállt, rögtön a nagyágyúk közé.
A gyár 480 megtehető kilométerről regél, de aki ezt elhiszi, arra az ultrahangos, garantáltan bóvli vadriasztók és a drámaian gagyi fogyasztáscsökkentő kütyük is hatnak. A reális valahol 350 és 400 kilométer között van. Érdekes, hogy a fogyasztás nem ugrik meg annyira, mint a benzint égető modelleké, mert a próbaautók a zártpályás, a bátornál is lendületesebb nyüstöléssel 220-250 kilométeres hatótávot írtak ki a 85 kilowattórás akkumulátorral.Ami jó, az feláras
Tudni kell az autóról, hogy a Tesla Model S alapáron közel sem ilyen jó autó. Az a verzió, amelyet én is vezettem, fürdött a feláras extrákban. Az alapmodell például jóval kisebb, 60 kilowattórás akkukapacitással jön ki a gyárból, nincs benne légrugózás, így magasságállítás sem. Feláras a 20 kilowattos töltő is, alapáron 10 kW-os jár. De már a tízes is 40 amperrel tölt, már ahol ezt elbírja a hálózat. Nekem otthon a Chevy Volt 16 amperes drótja is levágta a biztosítékot, amikor a kertben akartam tankolni.
A Tesla azt ígéri, hogy autóihoz ingyenesen használható gyorstöltő-hálózatot épít ki, Európában elsőként a német autópályák mentén. A cég saját gyorstöltőin ingyenes a tankolás, itt fél óra alatt 272 kilométerre elég áramot vághatunk az akkumulátorokba. Itthon ez nagyon távol van realitásoktól, de a nyilvános ELMÜ-töltőpontokon a lassan csordogáló árammal ingyen tankolható az autó.A Tesla saját, a szabványostól eltérő csatlakozóval építi a villámtöltőket, amin más elektromos autók nem tudnak tankolni. Mivel a helyben füstmentes autók áttörése még nagyon messze van, a különutas hálózatépítés ellenszenves, de ez van. Ők nem a LEAF- vagy iOn-tulajokért invesztálnak ebbe, hanem Elon Musknak és a többi részvényesnek termelik a profitot.
20 millió felett, 3 liter alatt
Nem mintha 90 ezer eurós (28 millió Ft) autók között az áramszámla komoly tétel volna, de érdemes tudni, hogy a Model S nagyjából 2,7 liter benzin árának megfelelő áramot fogyaszt százon. Az Autó Magazin Alpokon átkelős tesztjében 22,9 kWh/100 km adódott, ami 1100 forint körüli tétel százon. A töltési veszteség nagyon csekély, a 87,1 kWh áram elég teletölteni a 85 kilowattórás telepet.
Motor, akkumulátor
310 kW (421 LE)/5000-8600
600 Nm/0-5100
85kWh kapacitású lítiumion akku, 7104 cella
Menetteljesítmények
Végsebesség: 209 km/ó
Gyorsulás 100/200 km/órára: 4,7/19,0 mp
Méretek, tömegek
H/Sz/M: 4970/1964/1445 mm
Tengelytáv: 2960 mm
Csomagtartó: hátsó: 745-1645 l, első 150 l
Önsúly, terhelhetőség: 2129/461 kg
Fogyasztás
Tesztátlag: 22,9 kWh/100 km
Takarékos tesztkör: 19,6 kWh/100 km
Német autópálya: 26,0 19,6 kWh/100 km
Hatótávolság: 381 kilométer
Teljes feltöltés energiaigénye. 87,1 kWh
Forrás: Autó Magazin