Röviden – Škoda Rapid Spaceback 1,6 TDI |
Mi ez? |
Majdnem-alsó-középkategóriás Škoda a kihízott Octavia alá az árlistába |
Mit tud? |
Amit az Octavia tudott ’96-ban: majdnem-Golf, csak nagyobb a raktere és olcsóbb |
Mibe kerül? |
A 90 lovas dízel 4,9 millióról indul, a 15 plusz lóerő felára 150 ezer forint. Viszont ez a kocsi nem alapáras: 6,4 milliót kérnek érte |
Kinek jó? |
Akik egyszerű, takarékos, nyomatékos családi kompakt dízelt akarnak |
A Škoda Rapid gyári képlete: Volkswagen Golf + egy kis raktér -2x annyi minőségérzet, mint amennyit az Octaviához vettünk el a Golfból. Amíg egy ilyen Škoda olcsó, nincs is baj ezzel a képlettel, de a 105 lóerős dízelmotorral szerelt, csúcsfelszereltségű tesztautó már közel sem volt olcsó. Ez egy kábé 6,4 milliós autó. Valahogy úgy érzem, hogy a Rapid célcsoportja ennyi pénzért nem egy fullos Škodát, hanem két egész jól felszereltet venne inkább – vagy egy fapados Audit. Legalábbis itthon.
Alapképletéhez képest túl erős, túl igényes és túl drága a Rapid dízelmotoros csúcsváltozata. Ha nem is mondhatjuk rá, hogy cifra nyomorúság, de majdnem.
Alapképletéhez képest túl erős, túl igényes és túl drága a Rapid dízelmotoros csúcsváltozata. Ha nem is mondhatjuk rá, hogy cifra nyomorúság, de majdnem.
Fotó megosztása:
A Rapid az önmagán kissé túlnőtt Octavia alá csusszant be a Škoda-portfólióba, mint amolyan Golf-kategóriás olcsóautó
A Rapid az önmagán kissé túlnőtt Octavia alá csusszant be a Škoda-portfólióba, mint amolyan Golf-kategóriás olcsóautó
Fotó megosztása:
Egyszerű vonalakkal rajzolt, józan, épp csak a szükséges mértékig agresszív a front. Pont, mint az Octavia, csak picit kisebb és láttatja is magáról, hogy kisebb
Egyszerű vonalakkal rajzolt, józan, épp csak a szükséges mértékig agresszív a front. Pont, mint az Octavia, csak picit kisebb és láttatja is magáról, hogy kisebb
Fotó megosztása:
Tengelytávolsága 8,4 centivel kisebb az Octaviáénál, de egyáltalán nem szűk a lábtér odabent
Tengelytávolsága 8,4 centivel kisebb az Octaviáénál, de egyáltalán nem szűk a lábtér odabent
Fotó megosztása:
A Rapid öt centivel hosszabb, mint a Golf 7
A Rapid öt centivel hosszabb, mint a Golf 7
Fotó megosztása:
9,3 centivel keskenyebb a Golfnál, de ettől még elöl mindkét oldalról egyszerre rá tud támaszkodni két felnőtt a középső könyöklőre
9,3 centivel keskenyebb a Golfnál, de ettől még elöl mindkét oldalról egyszerre rá tud támaszkodni két felnőtt a középső könyöklőre
Fotó megosztása:
A hátfalra rálógó hátsó szélvédős ötödik ajtó feláras tétel, az alapértelmezett lemezes verzióval butábban néz ki a kocsi fara
A hátfalra rálógó hátsó szélvédős ötödik ajtó feláras tétel, az alapértelmezett lemezes verzióval butábban néz ki a kocsi fara
Fotó megosztása:
A 17-es, légies alufelni jól áll a kocsinak, de 115 ezerért jól is állhat. Viszont a magyar utakon hamar szétveri majd a gumit
A 17-es, légies alufelni jól áll a kocsinak, de 115 ezerért jól is állhat. Viszont a magyar utakon hamar szétveri majd a gumit
Fotó megosztása:
Az a lelógó fékcső kicsit aggasztó
Az a lelógó fékcső kicsit aggasztó
Fotó megosztása:
Íme közelről a feláras spéci hátsó szélvédő, amint rálóg a háfalra
Íme közelről a feláras spéci hátsó szélvédő, amint rálóg a háfalra
Fotó megosztása:
Az ötödik ajtón a két lámpa között ugyanaz a funkciótlan, kicsit fura horpasztgatás látható, ami az Octavia fenekét is elrondítja
Az ötödik ajtón a két lámpa között ugyanaz a funkciótlan, kicsit fura horpasztgatás látható, ami az Octavia fenekét is elrondítja
Fotó megosztása:
Józan, időtálló, német, funkcionális, letisztult. Szóval unalmas, de jó
Józan, időtálló, német, funkcionális, letisztult. Szóval unalmas, de jó
Fotó megosztása:
Az ergonómia németesen precíz, még a térdem se nyomta szét a középkonzol
Az ergonómia németesen precíz, még a térdem se nyomta szét a középkonzol
Fotó megosztása:
A kútnál volt az 5,2 is, de azt se sokalljuk
A kútnál volt az 5,2 is, de azt se sokalljuk
Fotó megosztása:
A VW-féle egyen-műszerblokk jóleső látvány a konzervatív európai szemnek
A VW-féle egyen-műszerblokk jóleső látvány a konzervatív európai szemnek
Fotó megosztása:
Sok infó megjeleníthető az órák között
Sok infó megjeleníthető az órák között
Fotó megosztása:
Sok infó megjeleníthető az órák között
Sok infó megjeleníthető az órák között
Fotó megosztása:
A csúcs-érintőképernyő is kicsi, de a grafika szép
A csúcs-érintőképernyő is kicsi, de a grafika szép
Fotó megosztása:
A menü nem rossz, bár néha kissé nehézkes. Egy-egy új rádióállomást eltárolni elég idegölő feladat
A menü nem rossz, bár néha kissé nehézkes. Egy-egy új rádióállomást eltárolni elég idegölő feladat
Fotó megosztása:
A klíma finoman is tud működni, ha kicsit beleszólunk. Az LCD-panelen nincs burkolat, finoman nyomkodva is hullámzik alatta a folyadékkristály, könnyen tönkreteheti egy gyerekkéz/láb
A klíma finoman is tud működni, ha kicsit beleszólunk. Az LCD-panelen nincs burkolat, finoman nyomkodva is hullámzik alatta a folyadékkristály, könnyen tönkreteheti egy gyerekkéz/láb
Fotó megosztása:
Az egyik a kevés igazán nívós részlet közül - persze, csak a drága Rapidokhoz jár szálcsiszolt fém-szerű dekorbetét
Az egyik a kevés igazán nívós részlet közül - persze, csak a drága Rapidokhoz jár szálcsiszolt fém-szerű dekorbetét
Fotó megosztása:
Csak öt fokozat, de jó hosszúak, passzolnak a dízelmotorhoz
Csak öt fokozat, de jó hosszúak, passzolnak a dízelmotorhoz
Fotó megosztása:
Nincs uras álló gázpedál, mint az Octaviában. A kuplungpedál műanyag, sok autóban van így, de mindig elborzaszt, amikor észreveszem
Nincs uras álló gázpedál, mint az Octaviában. A kuplungpedál műanyag, sok autóban van így, de mindig elborzaszt, amikor észreveszem
Fotó megosztása:
Szürke plasztik minden, csak a vezető oldalablaka automata, az is csak lefelé
Szürke plasztik minden, csak a vezető oldalablaka automata, az is csak lefelé
Fotó megosztása:
233 ezer forint az üvegtető felára
233 ezer forint az üvegtető felára
Fotó megosztása:
Az árnyékoló erős napsütésben nem sokat ér, behúzott rolóval is nagyon melegszik az utastér
Az árnyékoló erős napsütésben nem sokat ér, behúzott rolóval is nagyon melegszik az utastér
Fotó megosztása:
Apró okosságok, amik a Homasitában is kaphatók pár száz forintért, mégis feldobnak egy új szalonautót: kis kuka az ajtózsebben
Apró okosságok, amik a Homasitában is kaphatók pár száz forintért, mégis feldobnak egy új szalonautót: kis kuka az ajtózsebben
Fotó megosztása:
Apró okosságok, amik a Homasitában is kaphatók pár száz forintért, mégis feldobnak egy új szalonautót: mobiltartó a pohártartóban
Apró okosságok, amik a Homasitában is kaphatók pár száz forintért, mégis feldobnak egy új szalonautót: mobiltartó a pohártartóban
Fotó megosztása:
Apró okosságok, amik a Homasitában is kaphatók pár száz forintért, mégis feldobnak egy új szalonautót: integrált jégkaparó a tanksapkában
Apró okosságok, amik a Homasitában is kaphatók pár száz forintért, mégis feldobnak egy új szalonautót: integrált jégkaparó a tanksapkában
Fotó megosztása:
A menü a kategóriához képest meglepően részletgazdag, még a billentyűzet-kiosztás is változtatható
A menü a kategóriához képest meglepően részletgazdag, még a billentyűzet-kiosztás is változtatható
Fotó megosztása:
Tökéletes helyen a zeneforrások csatlakozója
Tökéletes helyen a zeneforrások csatlakozója
Fotó megosztása:
Tágas a kesztyűtartó is
Tágas a kesztyűtartó is
Fotó megosztása:
Tágas és hívogató a hátsó traktus. Az üléskárpit persze sprőd, az ülőlap kicsit rövid, de egyáltalán nem fapados a fíling
Tágas és hívogató a hátsó traktus. Az üléskárpit persze sprőd, az ülőlap kicsit rövid, de egyáltalán nem fapados a fíling
Fotó megosztása:
A hátsó lábtér, 181 centis, szép, kövér újságíró térdével illusztrálva
A hátsó lábtér, 181 centis, szép, kövér újságíró térdével illusztrálva
Fotó megosztása:
Alapállapotban 415 literes a csomagtartó, ez 135 literrel kisebb a lépcsős Rapidénál. A Golfé csomagtere 380 literes
Alapállapotban 415 literes a csomagtartó, ez 135 literrel kisebb a lépcsős Rapidénál. A Golfé csomagtere 380 literes
Fotó megosztása:
Könnyen, precízen kattanó-nyíló retesszel bővíthető a csomagtér, de a támla nem fekszik le a padló síkjába
Könnyen, precízen kattanó-nyíló retesszel bővíthető a csomagtér, de a támla nem fekszik le a padló síkjába
Fotó megosztása:
A teljes értékű pótkerék feláras extra - érdekes, hogy a Golfhoz alapáron defektjavító szett jár és a virsligumi a feláras opció
A teljes értékű pótkerék feláras extra - érdekes, hogy a Golfhoz alapáron defektjavító szett jár és a virsligumi a feláras opció
Fotó megosztása:
Zaj- és rezgéscsillapító burkolat még a legdrágább dízel Rapidra se került. Nehogymá' Volkswagenben, urambocsá' Audiban érezzük magunkat egy Škoda áráért!
Zaj- és rezgéscsillapító burkolat még a legdrágább dízel Rapidra se került. Nehogymá' Volkswagenben, urambocsá' Audiban érezzük magunkat egy Škoda áráért!
Fotó megosztása:
Egyszerű vonalakkal rajzolt, józan, épp csak a szükséges mértékig agresszív a front. Pont, mint az Octavia, csak picit kisebb és láttatja is magáról, hogy kisebb
Kívül
Négy (természetesen feláras) 17-es alufelni elég ahhoz, hogy az autó igazából ne is látsszon, csak a keréktárcsákat vegye észre az ember. A Rapid még sportosabb, ötajtós változatában is rendkívül konfliktuskerülő, egyszerű formájú autó. Épp ezért elég fölösleges rajta az a néhány dizájntrükk, amivel megpróbálták feldobni: a markáns krómmaszk, az ötödik ajtó (feláras) hosszított üvegablaka, a furán hajtogatott hátfal.
A Rapid Spaceback neve sokkal egzotikusabb, mint amilyen a kocsi maga. Szögletes, jellegzetesen germán, ugyanakkor jól felismerhető újkori Škoda. Modern autó, férfias, szigorú hűtőmaszkkal, kissé suta farral. Ugorgyunk.
Belül – tér
A Rapid igazi erényei a kocsiba beülve mutatkoznak meg. A térkínálat pazar, az Octaviánál 8,4 centivel rövidebb tengelytávon is elképesztő lábteret produkál a Škoda. Vállban kicsit szűkösebb az autó, mint a 9,3 centivel szélesebb Golf, de így sem ültünk zavaróan közel egymáshoz hozzám felnőtt utasaimmal, sőt: még a középső könyöklőt is tudtuk közösen használni. Hátulra szilfidebb gyerekülésekből beférhet három is.
Józan, időtálló, német, funkcionális, letisztult. Szóval unalmas, de jó
380 literes a VW Golf csomagtartója. A Rapid elvileg fél kategóriával lejjebb játszik, mégis sikerült 415 literes űrt kialakítani a farában. Igaz, a csomagokat elég magas peremen kell átemelni, a ledöntött támlák pedig nem fekszenek a padló síkjába raktérbővítésnél.
A rakodórekeszek, pohártartók mennyisége és minősége parádés, hagyományosan sok lényegesen drágább kocsinál ad jóval magasabb szintű mindennapi komfortot a Škoda e tekintetben. A kis okosságokat már számtalan Rapid és Octavia tesztjében megemlítettük, de az ajtózsebbe illesztett kis szemeteszacskós, fedeles kuka, a tanksapkába rejtett gyári jégkaparó és a pohártartóba illeszthető gumírozott telefontartó ma is kihozza belőlünk a „miért nem képes erre a BMW is!” felkiáltást.
Belül – felszereltség
Ahogy a külső dizájnt a felni, a fehér Rapid Spaceback utasterét is egyetlen – feláras – hangulati elem dobja fel: az óriási üvegtető. A majd’ negyedmilliós extra nagyon látványos, nélküle még ez a fullos Rapid is csak egy olcsó kárpitos, kemény műanyagos budgetmodell maradna, hiába találunk még jó pár drága extrát, ha alaposan a mindent átható szürkeség mélyére nézünk. (Viszont a panorámatető világos, ritkás szövetárnyékolója erős napsütésben semmit nem ér, déli verőfényben borzalmasan melegszik az utastér.)
A klíma finoman is tud működni, ha kicsit beleszólunk. Az LCD-panelen nincs burkolat, finoman nyomkodva is hullámzik alatta a folyadékkristály, könnyen tönkreteheti egy gyerekkéz/láb
A Rapidhoz is elérhető automata klíma, színes, érintőképernyős HMI rendszer, benne navigációval. Sőt, a navigáció utasításait a kormány (multifunkciós kormány, naná) mögé, az órák közé is kirakhatjuk a monokróm másod-kijelzőre. DAB-rádió, emelkedőn a féknyomás megtartásával az elindulást segítő rendszer is vehető a kocsiba, de ha azt vesszük, hogy ez egy majdnem fullos tesztautó, észre kell vennünk, hogy sok minden nincs, még felárért sem, ami manapság sokkal kisebb autókban is elérhető.
Kulcs nélküli nyitás-indítás, sávelhagyásra figyelmeztetés nincs az árlistán, de ami még furább, automata ablaktörlő vagy világítás-kapcsolás se rendelhető a Rapidhoz. Pedig ezeket a Renault olyan régóta adja olcsóbb autóihoz is, hogy előbb-utóbb a Daciákban is felütik majd a fejüket. Az opciós listát böngészve egy kicsit az az érzésem támadt, mintha a VW másodmárkájának, a Škodának a Rapid is valamiféle másodmodellje lenne. 2014-ben elég égő a 6,4 millásra konfigurált autó felszereltségi listájában olvasni, hogy „Figyelmeztetés égve maradt fényszórókra”. Mikor már az automata reflektorkapcsoló sem olyan nagy dolog az új modelleknél.
Az árnyékoló erős napsütésben nem sokat ér, behúzott rolóval is nagyon melegszik az utastér
Motor, váltó, futómű
Bár az 1,6 literes VW-dízel nem rossz (igaz, nem is a legjobb) a mai mezőnyben, az sem korszerű dolog, hogy a stop-start rendszer is feláras tétel hozzá. A kocsi alját sem burkolták agyon látványosan, így eshetik meg az a csúfság, hogy a 7-es Golfnál 35 kilóval könnyebb, jóval keskenyebb és alig magasabb autó papíron 0,6 deciliterrel többet eszik vegyes üzemben az ugyanilyen motorral szerelt Golfhoz képest: 4,4 versus 3,8 liter száz kilométerre. De a Škoda négy tizeddel jobban gyorsul százra!
Adatlap
Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Elegance
Motor |
1598 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény |
105 LE |
Nyomaték |
250 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) |
10,3 sec |
Végsebesség |
190 km/h |
Fogyasztás (vegyes) |
4,4 l / 100 km |
A Rapidban (ahogy a Golfban is) ötfokozatú kézi váltó az alapértelmezett, viszont ebben a kocsiban nem érhető el a VW duplakuplungos automatája. A fokozatok irdatlan hosszúak, az ötödiket 90 alatt nem nagyon szereti a motor. Ami alapjárat-közelben nagyon nyomatékszegény. 1500-nál ugyan robbanásszerűen jön meg a 250 Nm, de addig semmi. És ez megint azt jelenti, hogy ez a fullos Rapid nem egy szerencsés konfiguráció. Az autópályázáshoz igazított váltóval kelletlen a városi forgalomban az autó, viszont többnyire autópályára meg elég szűk réteg szokott ekkora méretű, szubkompakt kocsikat használni.
Mi sem áll távolabb a Škoda Rapidtól, mint a sportos vezetési stílus, ha egy kicsit meghajtjuk, kiderül, hogy a relatíve nehéz dízellel kanyarban az egyszerű futóművel nagy tempónál orrtolós. Ami pedig még nagyobb baj egy anyukák vezette családi autónál, gázelvételre túlságosan könnyű seggűvé válik. A menetstabilizáló persze megoldja ezeket a dolgokat, de így is érezni, hogy a 105 lovas dízel Rapid nem az a motor, ami köré ezt a kocsit elsősorban tervezték.
A motorháztetőt felnyitva (pálcás kitámasztású, naná, a friss Daciáknál teleszkópos, csak úgy mondom) azonnal feltűnik, hogy a motor burkolatlan. Van egyfajta szépsége a takaratlanul kanyargó gázolajcsöveknek, de azért egy kicsit dühítő, hogy a nem-is-olyan-olcsó kocsin ilyen piti kis spórolásokkal éri el a VW csoport, hogy egy Škodában érezhetően durvább legyen az NVH (Noise, Vibration, Harshness, zaj, rezgés, nyersesség), mint a drágább márkáknál, ugyanazzal a technikával.
9,3 centivel keskenyebb a Golfnál, de ettől még elöl mindkét oldalról egyszerre rá tud támaszkodni két felnőtt a középső könyöklőre
Kinek ajánljuk?
A szerkesztőségben parázs vita bontakozott ki arról, kinek lehet jó egy ilyen megdrágított olcsó autó. Végül nagyjából megegyeztünk abban, hogy senkinek. Hacsak nem folyamatos Budapest-Párizs oda-vissza használatra keres autót valaki, akkor talán visszajön belátható időn belül a Rapidhoz kapható legerősebb dízelmotor felára. Ugyanakkor szinte tapintható a szándék a gyártó részéről: azok a cégek, állami hivatalok, amelyeknek a harmadik generációs Octavia már túl nagy és főleg túl drága vállalatai autónak, kaptak most egy kicsit fapadosabb, de nem sokkal kisebb új modellt helyette. Igaz, hogy nem olcsón, de az Octaviánál olcsóbban. Ha a magyar utakon az üzletkötői, beszerzői, postás Octaviák az elkövetkező években Rapidokra cserélődnek, vagy ha a következő nagy rendőrségi beszerzésen nem Astrák, hanem Rapidok nyernek, nem leszünk meglepve. De ott sem a dízel lesz a meghatározó.
Apró okosságok, amik a Homasitában is kaphatók pár száz forintért, mégis feldobnak egy új szalonautót: kis kuka az ajtózsebben
1,2 literes, szintén 105 lóerős TSI-vel, 1,1 tonna alatti súllyal ér igazán valamit ez a kocsi, 4,2 milliós induló ártól, okosan felextrázva (NEM 17-es alukerékkel). Egy-két jól megválasztott extra, és a 4,5-5 milliós majdnem-kompakt a nyilván első szóra járó 10-15 százalékos kedvezménnyel már tényleg értelmes alternatíva egy átlagos, hasonló teljesítményű alsó-középkategóriás friss modellel szemben, főleg a tágas utas- és csomagtér figyelembevételével.
Meg persze akkor, ha tényleg borzasztóan viszolygunk a Daciától, ugye.
Mellette – Ellene |
- Erős és takarékos motor
- Okos kis szolgáltatások
- VW technika alacsonyabb áron
- Jó értelemben vett igénytelenség
- Látványos extrák is választhatók hozzá
|
- A francia konkurensekhez képest drága
- Túl hosszú 1-es, 2-es fokozat
- Kevés korszerű biztonsági extra rendelhető
- Szándékosan elrontott NVH
|
Mennyire tetszik a szép felnis, üvegtetős Rapid?
Mennyire tetszik a szép felnis, üvegtetős Rapid?