Röviden – BMW 428i Cabriolet | |
---|---|
Mi ez? |
A 4-es BMW keménytetős kabrió kivitele, négyhengeres 245 lóerős benzinmotorral |
Mit tud? | Zárt tetővel teljes értékű kupé, nyitva tökéletes D-vitamin gyűjtő kabrió |
Mibe kerül? | Alapáron 14,4 millióért érhető el a bajorok benzines napimádója, a dízel 13,6 millióról indul |
Kinek jó? | Mind a négy utasnak. Igen, még a második sorban ülőknek is |
Ha Héloisz, Aton, Ré ókori napistenek tiszteletére keresünk négykerekű templomot, akkor minimum a tökéletességre törekvés. Luxus, lehengerlő erő, és a napimádó minden igényét kielégítő alázatos szolgálat kell a kiváló, isteni kabrióhoz. Kérdés, hogy a 4-es BMW lenyitható keménytetős kivitele megfelel-e a fokozott elvárásoknak?
Külső – isteni alkat?
A 4,6 méter hosszú BMW 428i tiszteletet parancsolva nyűgözi le az egyszerű földi halandót. Zárt tetővel az elnyújtott C oszlop hiánya miatt tulajdonképpen egy enyhén púpos 4-es kupé miatt sereglik össze az utca népe. Az orr mokány, csontig hatolóan szúrós tekintetet hordoz, a markánsan domborodó oldalvonal pedig a jelenlegi BMW-kínálat legszebb hátsó lámpatestébe csatlakozva ér véget.
Mégis zavaró a hirtelen eső hátsó szélvédő, ezért jobb az istenekhez imádkozni napsütésért, hogy mihamarabb beindulhasson a Transformers filmeket idéző vetkőzés. A tetőszerkezet eltüntetése gombnyomásra történik, és húsz másodperces alkatrészkeringő után ér véget. Ekkor már tisztes tepsinek tűnik a BMW 428i, a második üléssor mögött húzódó vízszintes lemezfelület pedig csak fokozza a hatást.
Belső – bőrkötésben
A műszerfal megegyezik a 4-es kupéban találhatóval, ami megegyezik a 3-as kupéban fellelhetővel (a bajorok elmerültek a számokban, duzzadó családfájukat még tovább bonyolítják, így lett a 3-as kupé verziója a 4-es széria, az 1-es kupéja pedig 2-es BMW) tehát nincs új a nap alatt! A megszokott BMW-minőség, felhasználóbarát működés, magas fokú ergonómia várja az utasokat.
Tény, hogy finom az 1,1 millióért kínált M-csomag bőrkormányának tapintása, és a forma is magasan veri az alapverziót, de csak ezt hozzácsapva az alapárhoz, már 15,5 milliónál tartunk. Pedig ez az autó elvileg a nap temploma, ahol azért jól mutatna egy egyedi ólomablak, márványból faragott vízköpő, dór oszlopsor, a hívők elámítására.
Félretéve a viccet, ehhez a kivitelhez nem ártott volna meríteni a (szintén BMW kéznben lévő) MINI filozófiából, és a típus pozíciójához igazított, egyedi kialakítás lehetőségét megadni a vásárlóknak.
A kupéhoz viszonyítva szembetűnő különbséget az első ülések mutatnak. Az integrált övvel ellátott ülőhelyekbe beépítették az egyik legkedveltebb kabriós extrát, a nyakfűtést (133 000 forint). Így nincs állítható fejtámla, viszont a meleg levegő három fokozatban süvíthet a nyakunkba.
Hátra már két kisnövésű felnőtt is elfér, nem csak a sporttáskák alkalmi pihenőhelye lehet a második sor, sőt cuccainkat akár a 370 literes csomagtérbe is pakolhatjuk. Feltéve, ha felhúztuk a tetőt, mert Héliosz-üzemmódban, a háromrészes keménytetőt elcsomagolva már csak 220 liter áll rendelkezésre.
a videó a hirdetés után indul
A tetemes tömegnövekedést hozó szerkezet miatt alapesetben csak egy szűk résen tudjuk ezt a teret elérni, de szerencsére jött egy csapat német mérnök, és túlgondolták a problémát. Elektromos vezérlést építettek be, amivel az egész elcsomagolt szerkezet kiemelhető a pakolás idejére, a napnál is világosabb a megoldás feleslegessége.
Motor, vezetési élmény
Benzineseknél ez a BMW 428i jelenti a belépőt. A négyhengeres motor 245 lóerős, 350 Nm nyomatékú, és 6,4 másodperc elég a százas tempóhoz, a végsebesség pedig a nyitottan fültépő, frizuraromboló 250 km/óra. Papíron bestiális értékek, de a tömeg extráktól függően 1700 kilogramm körül mozog, ami sokat tompít az élénk erőleadáson. Ezt felróhatnám problémának, de négyszáz kilométer után érezhető, hogy a kemény, sportos karakter nem lehetett cél.
Hiába a lóerők, a BMW 428i inkább a sárga zsírpettyes húslevessel induló, tenyérnyi rántott húsokkal koronázott, zserbóval lefojtott vasárnapi ebéd utolsó felvonása. Az andalító kör teli gyomorral, lehúzott tetővel, zsenge tavasszal a levegőben. Néha cibáltam Sport+ módban, de a beállítás mindig visszakívánkozott a gázpedált szedáló, takarékos ECO PRO állásba.
Minden minket érő benyomás, tapasztalat ezt az érzést erősíti. Az elektromos szervókormány mintha picit álmosabban reagálna, mint a kupéban, és kemény provokáció szükséges, hogy a hátsó gumik tapadást veszítsenek (jó kontraszt a most tesztelt BMW 220d, ami rövidebb, könnyebb, és 184 lóerős dízelmotorjával simán tudja a bajor típusoktól elvárt huligán-mutatványt). Nyilván dolgoztak sokat a karosszéria merevségének javításán, de az összbenyomás maradt puhán hullámzó kabrió, és tulajdonképpen miért is kívánnánk mást?
A 245 lóerős motorra pedig nem szólhatok rosszat. A nyolcsebességes, hagyományos ZF automata váltóval nagyszerű kettőst alkot. Picit szusszan, mielőtt vállára veszi a bonyolult tetőszerkezet miatt három mázsával megnőtt súlyt, de utána töretlenül, torpanás nélkül darál, a fokozatok pedig olajozottan, észrevétlenül pörögnek.
10,3 liter lett a végső átlagfogyasztás, ekkora méretben, ilyen teljesítménnyel ez dicséretes, mégsem rebegtem ájtatos imát ehhez a blokkhoz.
Túl steril!
Röfögtettem mélygarázsban, és halványan mutatkozott némi karakter, de a szabadban űzve visszafogott tónusú, színtelen hanghatással reagált. Ezért az igazi BMW-hangulatot keresőknek inkább a 306 lóerős hathengeres javallott, vagy, ha az említett kellemes andalgás a cél, akkor bőven megteszi a dízel 420d is, 184 lóval, 380 Nm nyomatékkal és legalább három literrel alacsonyabb átlagfogyasztással.
Vélhetően ez a dízel lesz itthon a kelendő kivitel, és jó lóra tesz, aki emellett dönt. A rezgéscsillapító, átdolgozott tetőszigetelésnek hála, tényleg kifogástalan, halk kupét kapunk felhúzott tetővel, a komfort és a hangszigetelés jottányit sem csorbul.
Mindez a bonyolult tetőszerkezetnek köszönhető, ami 20 másodperc alatt tűnik el a csomagtérben. A művelet tempója még nem lenne gond, a problémát inkább az jelenti, hogy mindez 18 km/óráig vihető véghez menet közben, ezt az értéket több olcsóbb konkurens is lepipálja, az Opel Cascada például egészen 50 km/óráig vetkőzik.
Árak, összegzés
Mindent tud, ami elvárható ebben a kategóriában egy kabriótól, legfeljebb a nagyobb sebességnél is mozgatható tető javíthatna az összképen, no meg egy igazi tökös karaktert hozó, ha kell, ordas hangon trombitáló, soros hathengeres motor.
A BMW 428i és a konkurencia alapárai | |
---|---|
BMW 428i Cabriolet (245 LE) | 14 413 000 Ft |
Audi A5 Cabrio (224 LE) | 13 076 310 Ft |
Mercedes E-osztály Cabrio (211 LE) | 15 169 010 Ft |
Aki bajor guruló katedrálisban tisztelegne a napistenek előtt, annak komoly összeget kell leszurkolnia. A tesztben szereplő benzines BMW 428i alapára 14,4 millió forint, amihez az extrákból nagyvonalúan rendelve könnyedén összejöhet még 6-7 millió plusz. Innen pedig, az élvezetorientáltan elkölthető húszmillió szemszögéből már inkább a hathengeres 435i tűnik alkalmas vételnek. Vagy rendhagyó konstrukcióval, egyházi dogmákkal szembemenve esetleg egy 3-as BMW, plusz olcsó használt kabrió kettőssel elkerülni Aton haragját.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|