Röviden – Seat Leon ST 1.4 TSI | |
---|---|
Mi ez? |
A Volkswagen csoporthoz tartozó spanyol márka alsó középkategóriás kombija, a Golf alapjaira építve |
Mit tud? | Nagy csomagtérrel, kulturált működéssel, elfogadható fogyasztással szolgálni egy átlagcsaládot |
Mibe kerül? | A listaár kecsegtető ajánlata 1,2 TSI motorral 86 lóerővel 4,2 millió, a teszten szereplő 1,4 TSI 150 lóval már 6,7 millió |
Kinek jó? | Annak, aki elérte életének „kombi Golfot akarok” nyugvópontját, de némileg egyedibb családi kombit tudna a garázsban |
Úgy tűnik, a SEAT lassan, fokozatosan maga mögött hagyja a nehéz, csőddel fenyegető időszakot, és kilábal a sikertelenség gödréből. Az új középcsatár, a SEAT Leon beváltotta a hozzá fűzött reményeket, a 2012-es eladásokhoz képest 9-25,4 százalékos növekedést tudtak elérni a különböző európai piacokon, összesen 355 000 autót értékesítve a 2013-as évben. Ebből a Leon és különféle verziói 102 000 legyártott darabbal (44 százaléka az össztermelésnek) vették ki a részüket, kétségtelen tehát, hogy a típusra figyelni kell.
A friss kombiverzió tesztjén szerzett tapasztalatok alapján folytatódhat ez a felívelés, a SEAT keresztségben ST (Sports Tourer) nevet kapott puttonyos méltó tagja lesz a sikeres Leon típuscsaládnak.
Külső, karosszéria
Ha bonyolult, harsány a külső, akkor az érkező kombi gyakran hoz apró változásokat. A rövidebb karosszérián még jól mutató, lendületes, sűrű íveket át kell rajzolni a harmónia megtartása végett, viszont a SEAT Leon ST esetén nem volt szükség ilyesmire.
Mivel javarészt a vízszintes karaktervonal uralja az oldalnézetet, (nincs meredek ív, törés, vagy hullám) ezért a hossznövekedést elfedő tervezői trükkök elmaradtak. Csak megnyúlt a far, és ettől a Leon még marad az a pár egyedi vonással feldobott Audi-hasonmás, aminek ötajtósként megszoktuk. Számokkal kifejezve mindez 27 centiméteres többlethosszt jelent az ötajtós kivitellel összemérve, változatlan, 2636 milliméteres tengelytáv mellett.
El kell ismerni, a Leon legvonzóbb külső szépségtapaszai a hiperagresszív, szögletes nappali menetfénnyel szerelt LED lámpatestek itt is működnek, de felcsavarozhatnánk egy ezeréves Ibizára is, akkor sem vesztenének dögösségükből.Belső tér, csomagtartó
Az életben rengeteg tevékenységet jó hátulról kezdeni, és a kombik tesztje is ebbe a kategóriába tartozik, hiszen mi más lehetne fontosabb ebben az esetben, mint a puttony? A csomagtartó alsó pereme 65 centi magasan található, és 109 centi széles cuccot is betuszkolhatunk a megszokott módon, a billenő SEAT márkajellel nyitható ötödik ajtón keresztül.
Trükkök nélkül, alapfelállásban 587 literes tér áll rendelkezésre a duplafenekű csomagtartóban. Ebben az esetben sík a padló, a nehéz rakomány pakolását nem nehezíti perem, de ha a méret a lényeg, akkor a csomagtér-padló alsó állásba reteszelésével bővíthető a tér. Ha ez sem elég, akkor a hátulról könnyen elérhető kart meghúzva máris egyharmad-kétharmad arányban zuhannak előre a második üléssor háttámlái. Szokásos kombis trükk, sajna így nem kapunk sík felületet, felfelé van egy kis emelkedő, tehát az üveglapok szállításáról lemondhatunk. Viszont a bringa jöhet, egy-két átlagos férfikerékpárt röhögve elnyel a SEAT Leon ST, sőt a hosszú, keskeny tárgyak szállítása sem akadály az anyósülés háttámlájának előredöntésével. Ez is egy mozdulat csak, így akár 2,67 méterig nyújtózhatunk.
Az összeszerelés minőségével nincs gond, a funkciók hozzák a Volkswagen-csoportnál megszokott egyértelmű logikát, csak pár apróságon, például a fekete műanyag kilincseken látszik, hogy azért van pár előjoga a közös építőkészletből készülő német testvérmodelleknek. Némi egyéni vonást azért hagytak a SEAT számára, ilyen a jellegzetes műszeregység, hat óráról induló mutatókkal, és szögletes stílusú számokkal.
Vezetés – Sportkombi?
Adatlap
SEAT Leon ST 1.4 TSI
Motor | 1395 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 125 LE |
Nyomaték | 200 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 9,6 sec |
Végsebesség | 202 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 5,3 l / 100 km |
Az 1,4 literes turbós-benzines TSI motor ebben a típusban 140 lóerővel szolgálta a haladást, ami több mint elég a lurkókat, felfújható gumikrokodilt, oldalbordát szállító családapának. Legalábbis a többi utas szempontjából mindenképp. Lehet, hogy bonyolult darab, de a mindennapokban mutatott teljesítménye, rendkívül sima, hangtalan járása, takarékossága alapján megérdemeltnek tűnik a folyamatosan fejlesztett blokk által 2006 óta begyűjtött 12 díj az „Év Motorja” zsűritől. (Az EA211 kódjelű motor hét kategória győztes, két abszolút győztes, két „Legújabb Új Motor” („Best New Engine”) és egy „Év Zöld Motorja” („Green Engine of the Year”) díjat tudhat magáénak.)
Hogy járt-e a motor, vagy épp lekapcsolta a start-stop, arról csak a fordulatszámmérő tanúskodott, és végül 6,6 literes átlaggal zárult a 600 kilométeres tesztút, tehát a motor kitűnő választás az autóhoz, akár a kedvezőbb fogyasztású dízelekkel szemben is.
Mivel a tesztautóból hiányzott a futómű, a gázreakció, a kormányzás karakterét hangoló választható vezetési üzemmód, így egy arcát mutatta meg a SEAT Leon ST. A BMW 220d kupéból átülve pillekönnyű, visszajelzésektől mentesnek tűnt a kormányzás, de nyilván nincs értelme a kategóriákon átnyúló összehasonlításoknak. Pár nap alatt már átállt a kezem, és ráhangolódva pont annyira tűnik sportosnak az autó, amennyire egy kompakt kombitól elvárhatjuk, egész szépen fordult a 17 colos kerekeken, magabiztosan, nagyobb tempónál is kiszámíthatóan.
Kellően feszes a felfüggesztés, de ugyanakkor elég hosszúak a rugóutak ahhoz, hogy egy-egy kátyú ne legyen gerincre mért hirtelen csapás. Nem rázott, nem kopogott kifejezetten csúnyán a keresztirányú bordákon sem, amely a legnagyobb ellensége a futóműveknek.
Furcsa mód a váltót érheti kritika, nehézkesen pattantak helyükre a fokozatok, a harmadik sebességet erélyes határozottsággal kellett kapcsolni. Mivel eddig erre nem volt példa, a próbált Golf-Octavia-Leon típusoknál, talán csak a gyártósorokon mindenhol fellelhető apró minőségbeli eltéréseknek tudható be a bosszantó apróság.Költségek, összegzés
Ellenfele akad bőven a SEAT Leon ST-nek. Rögtön itt a francia ellenlábas, az idei „Év Autója” cím elhódítója, a hamarosan érkező Peugeot 308 puttonyos, SW kivitele, alaphelyzetben 610 literes csomagtérrel. De ott van még a Honda Civic Tourer 624 literrel, a házon belüli konkurensekről, a Škoda Octaviáról és a Golf kombiról már nem is beszélve.
Vetélytársak árai |
Listaár, forint |
|
Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI | 6 426 580 | |
Škoda Octavia 1.4 TSI |
5 762 000 | |
Opel Astra ST 1.4 T Active | 5 860 000 | |
Ford Focus Kombi 1.6 SCTI | 5 439 000 | |
KIA Cee’d SW 1.6 GDI |
4 979 000 |
Alapára 4,2 millió forint, a tesztautóban található 1,4 literes TSI motor pedig Style felszereltségi szinttől érhető el, 125 lóerővel 6 318 480 forint, a 150 lovas, hengerlekapcsolásos ACT technológiája miatt extra takarékos kivitel pedig 6 717 260 forintos listaáron szerepel jelenleg.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|