Röviden – Mercedes-Benz GLA | |
---|---|
Mi ez? |
A Mercedes városi autója, nyomokban SUV elemekkel |
Mit tud? | Mindent, amire aszfaltozott úton szükségünk lehet |
Mibe kerül? | 8,6 milliótól indul az árlista, de 14-15 millióig könnyen felkúszhat a végső összeg |
Kinek jó? | Sok célra jó, ha jól konfiguráljuk. Benzin, dízel, 2×4, 4×4 – van minden |
Hihetetlenül hangzik, de a nézettségvadász cím mögött érvekkel védhető vélemény húzódik. A Mercedes-Benz GLA 220 CDI ebben a formában a kitűnő összetevők olyan ötvözete, ami inkább meghökkentő, mint harmonikus. Szikár módon fogalmazva a tesztautó karaktere nem kívánja az AMG-csomagot.
Csiricsárébb módon: az új Mercedes GLA dízelmotorral, automata váltóval, és AMG futóművel és fékkel felszerelve olyan, mint egy íncsiklandóan szaftos bélszín, tetején a legkiválóbb, pillekönnyű tejszínhabbal. Ennek ellenére a próba végén már rákaptam az extrém ízre, de inkább haladjunk sorjában! Lássuk az extrém előadás részleteit.
Külső – igazi divatterepjáró
Adatlap
Mercedes GLA 220 CDI 4MATIC
Motor | 2143 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 170 LE |
Nyomaték | 350 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 8,3 sec |
Végsebesség | 215 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 5,1 l / 100 km |
A Mercedes felismerte, hogy a kompakt méretosztályba tartozó prémium városi terepjáróknak elég egy leheletnyi sárdagasztást idéző hangulat. A fő riválisnak tartott Audi Q3, és BMW X1 szabadidő-autókra jellemző kamudíszeivel a Mercedes GLA is rendelkezik, de az összképet tekintve üvölt róla, hogy sosem szeretne letérni az aszfaltozott utakról.
Kötelező elemként feltűnik a kerékjárati íveken, küszöbön körbefutó fekete műanyag „védősáv” magas fényű lakkozott díszbetétekkel feldobva, hátul két krómozott kipufogónyílással, és az AMG-csomag részeként érkező ál-levegőkilépő nyílással. További részletként karbonszálas műanyaggal bevont külső tükrök dobnak még rá egy lapáttal az SUV-hangulatba oltott sportosságra (no meg a vételárra 480 ezer forintot!), a hatalmas csillagot közepén hordó hűtőrácsról, és az irgalmatlan méretűre húzott légbeömlő-nyílásokról már nem is beszélve.
Az A-osztály esetén már bevált szépségtapaszok itt is működnek. A maszkulin, izmos karosszéria állandó feladatot ad a szemnek, az oldalnézetet két egymás felé húzó fény-árnyék vonal határozza meg, melyek szépen simulnak a C-oszlop alatt vaskosan puffadó ívben. Elöl-hátul látványos a lámpatestek LED-fényszórókból húzott íve, a 19 colos kerekek pedig minden kétséget eloszlatnak, a Mercedes GLA kifejezett célja, hogy erdei vadak helyett városi gyalogosok figyelmét vonja magára.
Amit ebben a vörös színben maradéktalanul teljesített is, tényleg úgy követtek a tekintetek, mintha egy szakállas, de eszméletlen csinos nővel az oldalamon sétáltam volna a körúton.Belső – legyen vörös
Belül szintén sok apró jel mutatja, hogy a tesztautó rendelésekor bepipálták az összes AMG feliratú sort az extralistában. Az A-osztályból, CLA-ból ismerős műszerfalon, üléseken, és kormányon jellegzetes vörös varrás fut végig, a legterebélyesebb díszbetét pedig nem fa, nem is fém, hanem műanyag, de a szénszálas fajtából, 360 ezer forintos felárért.
Márkajellemzőként a hétsebességes automata váltó karját a kormány mögött jobb oldalon találjuk, ahogy a rögzítőfék oldása is tipikus mercis helyen, a műszerfal bal alsó zugában található. A részletekben jobban elmélyedve tűnik fel igazán, mekkora előrelépés az új C-osztály belső tere, ahol kevés gombbal, még fokozottabb minőségben élvezhető a Mercedes-hangulat.
Ehhez képest a GLA középkonzolján rengeteg felesleges kapcsoló foglal helyet, a térdmagasságban elhelyezett tárolórekeszek kidolgozása, a műanyag minősége pedig elmarad a kategória átlagától. Panaszra még a központi, 5,8 colos kijelző elhelyezése adhat okot. Megtöri a formaterv egységét, de legalább egész gyorsan működik a gyári navigáció, és a kezelés logikáját elsajátítva minden menüpont gördülékenyen érhető el.Ennyi hibát lehet felhozni, ezen felül makulátlan a belső, csodásan festenek a kerek levegőbeömlők, minden igényt kielégítő, testre szabható a kényelem. Az integrált fejtámlával érkező sportülések a 184 centiméteres átlagmagasságomhoz pont passzoltak, de extrém alacsony, vagy magas sofőrök jobb, ha lemondanak az inkább látványban pluszt hozó ülőhelyekről.
Ezzel a hátul ülők javát is szolgálják, akiknek nem sok látnivaló jut, részben pont a vaskos háttámlák miatt. Átlagos testalkattal itt a második sorban sincs ok a panaszra, egyedül a felhőbámulást engedő tetőablak lopja a fejteret. A csomagtér pedig 421 és 1235 liter között variálható, ami az autó méreteihez képest egész tűrhető érték.Vezetés – erős dízel, összkerék
Esetünkben egy ismert alapokon nyugvó, a 2008 óta piacon lévő OM651-es motorcsalád tagja, a 2,2 literes CDI dízel teljesített szolgálatot a GLA orrában, 170 lóerőt és 350 Nm nyomatékot termelve. Ereje és fogyasztása hozza az elvárt szintet, azonban járáskultúrája már elmarad a legfrissebb fejlesztésektől, alapjáraton tolakodó kotyogása csak bemelegedve, nagyobb tempónál simul ki.
A start-stop rendszer sem a legjobb barátja, a lámpánál állva egy gondolattal hamarabb kell lelépni a fékpedálról, ha a sorral tempót tartva készülünk indulni.
A videón szereplő típus a Mercedes CLA, szintén a 220 CDI motorral szerelve
Autópályán domborít igazán a nagylöketű dízel, a hétfokozatú duplakuplungos DCT váltón keresztül magabiztos lendülettel gyorsít, és 130-as tempónál körülbelül 2100-at fordulva hoz nyugalmat a több száz kilométeres utak során. Ha pedig szükség van minden tartalékra, jöhet a Sport mód. Így padlóig nyomva a gázpedált minden fokozat csak egy villanás, a fordulatszám némi dízeles recsegő aláfestéssel ugrál, a kilométeróra pedig magabiztosan kúszik egyre fentebb.
Hogy meddig? A fékek felől szinte bármeddig, mert ezek a tárcsák brutálisan fognak. Könnyen érezhető a pedál fogáspontja, és rengeteg a tartalék, minden lassítás egy erős benzinmotort kíván az orrba, hogy a kigyorsítás is tökéletes élmény legyen.Nem maradt érintetlenül a kormányzás sem, a szervó segíti az ellenkormányzást a jármű kifarolásakor, önállóan korrigál, ha kétoldalt eltérően síkos úton kell fékezni, a fronthatási befolyásokat is aktívan csökkenti, valamint az oldalszelet és az út oldallejtését is kiegyenlíti.
Bevallom, nem volt szívem murván farolni a 15 milliós áron mért tesztautóval, így nem tapasztaltam az ellenkormányzásban segítő elektronikát, sem a 4MATIC összkerékhajtás laza talajon jelentkező jótékony hatását. Pedig elvileg villámgyors az elektronikusan vezérelt kuplunggal erőt elosztó rendszer. Száraz aszfalton csak annyi jött le, hogy bármelyik kanyar közepén padlóig rúgható a gáz, az autó alul- és túlkormányozottság nélkül, a volánnal becélzott irányban hagyja el az ívet.
A gyári prospektusok 5,1 literes átlagfogyasztást ígérnek, és ez a motor képes is hozni ezt az értéket, csak nem ebben az autóban, nem ezzel a hajtáslánccal. Eleve 1,6 tonnát cipel üresen, utasok nélkül, és képviselhet csúcstechnikát az erőátvitel, az automata váltó összkerékhajtással párosítva mindenképp növeli a fogyasztást. Ebből a szemszögből a tesztút alatt mért 7,6 literes átlag tökéletesen emészthető érték.Az alapkivitelhez viszonyítva alacsonyabb a futómű, de még így is kényelmesebb az A-osztály fogakat kocogtatóan merev jellegéhez képest. Hogy mennyire SUV a Mercedes GLA, azt legjobban a hasmagasság értéke árulja el. A BMW X1-é 17,9, a Mercié 11,9 centi (A normál felfüggesztésnél 1,5 centivel alacsonyabb az AMG line), és még csak az opcionális off-road csomaggal is csak 17,4 centiméterre emelkedik. A Dacia Dusternél például 20,5 centiméter ez az érték, ami tulajdonképpen egy Mercedes GLA vásárlót sem érdekel majd.
Árak, konkurensek
Mert Stuttgartban rájöttek, hogy a vásárlóközönséget nagy részét hidegen hagyja a terepjárós körítés. Elég a kategória stílusjegyeit magán hordó külső, opcióként kínált összkerékhajtással, a prémium kategóriára jellemző biztonsági és kényelmi extrákkal megfűszerezve.
A Mercedes GLA 220 CDI 4Motion és konkurensei | Listaár |
|
Mercedes GLA 220 CDI 4Motion (170 LE) | 11 534 000 Ft | |
BMW X1 2.0d (184 LE) | 11 090 000 Ft | |
Audi Q3 2.0 TDI Quattro (177 LE) | 11 010 000 Ft | |
Volvo V40 Cross Country (177 LE) | 10 190 000 Ft |
Ebben megy már túl messzire az AMG line kivitel, ez ad szakállat a szupermodellnek. Viszont nem kötelező, és ettől lehet jó választás az új GLA.
A konzervatív, fronthajtású 200 CDI dízel és a 360 lóerős, vérpezsdítő AMG45 között ezernyi választási lehetőség akad. Már ha 8-15 millió forint között szeretnénk magunknak egy kompakt méretű, attraktív, magas presztízsű márkajelet hordó, nyomokban SUV-elemeket tartalmazó autót választani.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|