Röviden – Iveco Daily 2014

Mi ez?

Strapabíró kisteherautó
Mit tud? Óriási, bivalyerős, hátsókerék-hajtású, alvázas kisteherautó
Mibe kerül? Valamivel drágább lesz, mint a mostani generáció
Kinek jó?  Aki a legnagyobbat, legerősebbet szeretné a kategóriában

Szinte minden porcikájában megújult az Iveco Daily harmadik generációja. Új, modernebb forma, frissen fejlesztett első  és hátsó futómű, nagyobb tengelytáv, óriási raktér, bivalyerős, tiszta Euro 6-os motor és kényelmesebb kabin várja a vevőket. De nézzük a részleteket.

Az Iveco nem kapkodja el a modellfrissítést, legutóbb 15 éve volt új Daily
Az Iveco nem kapkodja el a modellfrissítést, legutóbb 15 éve volt új Daily

Az Iveco nem kapkodja el a modellfrissítést, legutóbb 15 éve volt új Daily


A 15 évvel a korábbi Daily bemutatása után idén ismét van új Iveco Daily. Az elődöket 36 év alatt 110 országban forgalmazták, és összesen 2,6 millió fogyott belőlük. Az alvázas felépítés és a hátsókerék-hajtás a kezdetek óta a Daily egyik legfontosabb jellemzője, és ezen most sem változtattak semmit. De ezen kívül szinte minden megújult.

Zenés kedvcsináló videó Iveco Daily vásárláshoz:

Konkurensek

Alvázas, hátsókerék-hajtású modell az Iveco Daily-n kívül nem igazán van a piacon. Így az Iveco konkurensei között főleg olyan modellek vannak, amelyek hátsókerék-hajtású kivitelt is kínálnak, akár szimpla, akár dupla kerékkel. A legnagyobb rivális a Mercedes-Benz Sprinter, VW Crafter duó, illetve a Renault Master amelyek közül jelenleg a Sprinter a piacvezető . Az Iveco mindegyiknél nagyobb teherbírással és raktérmérettel – akár 20 köbméteres kivitelben is kapható – próbál meg még jobb piaci pozíciót megcsípni.
Az erősebb motorral felszerelt példányok megrakva is képesek a szabályosnál gyorsabb menetre

Az erősebb motorral felszerelt példányok megrakva is képesek a szabályosnál gyorsabb menetre

Jó az alvázas megoldás?

Igen. Az alváz a moduláris felépítés és a robusztusság egyik alappillére. Emellett az esetleges baleseteket is jobban tűri, jóval egyszerűbb, gyorsabb és olcsóbb lehet a javítása, valamint a masszív U-profilból épülő, a jármű alján könnyen átszellőző létraalváz a korróziónak is jobban ellenáll. 

Masszív létraalváz

Masszív létraalváz

Szintén az alvázas felépítés nagy előnye, hogy kevésbé érzékeny a rakodási hibákra, míg egy önhordó kasztni nem igazán bírja a túl nagy, pontszerű terhelést, addig az alvázasnak ez nem okoz különösebb problémát. Valamint a különleges felépítményeket készítőknek is ez adja a legtöbb lehetőséget. Hátrányai között csupán egy dolgot, a nagyobb rakodási magasságot lehet megemlíteni. 

Új futómű

Új a Quad Leaf névre keresztelt első futómű – ez 3,5 tonnáig az alapáras – illetve a szimpla hátsókerekes modellek hátra is új futóművet kaptak. Utóbbi 8 kilogrammal könnyebb, 55 milliméterrel alacsonyabb rakodómagasságot tesz lehetővé, amely a hátsókerék-hajtású kisteherautók között a legjobb, illetve a különleges dizájn miatt kanyarban passzív hátsókerék-kormányzásra is képes a könnyebb szerkezet mellett.
Így működik az új Quad Leaf első futómű:

Új méretek

A 18 és 19,6 köbméteres méret teljesen új, a 10,8 köbméteres pedig a legjobb teljes hossz – raktérhossz aránnyal büszkélkedhet. Ez különösen azért fontos, mert az európai kisteherautók 38 százalékát ebben a méretkategóriában – 9-11 köbméter között – adják el. A nagyobb tengelytáv – 3000 és 4750 milliméter közötti változatokban, hatféle méretben rendelhető -, rövidebb túlnyúlások jót tesznek a vezethetőségnek, stabilitásnak is. 
Rengeteg variáció alakítható ki belőle

Rengeteg variáció alakítható ki belőle

Belső

Az Iveco Daily igyekszik egy kényelmes személyautó komfortját nyújtani, de a kép mégis kissé változatosra sikerült. A légrugós vezetőülés zseniális darab, a személyautós léptékkel felfoghatatlan méretű és mennyiségű rafinált tárolórekesz, illetve az autóban megejtendő papírmunkának való felület szintén példás, illetve a műszerfal dizájnjával, tudásával sincs baj, de térdben indokolatlanul szűknek tűnik a tér egy ekkora járgányban. Vezetés közben az új üléspozíció, a kisebb kormány, nagyobb szélvédő valóban kellemes és a javított hangszigetelés is kényelmesebbé teszi a munkanapot. 
Kisebb kormány, személyautós üléspozíció a kabinban

Kisebb kormány, személyautós üléspozíció a kabinban

Menet közben

Mindegyik modellt komoly homokzsák-terheléssel hajtottuk a baloccói zárt tesztpályán, ahol az erősebb példányokkal a szabályosnál jóval nagyobb tempót is könnyedén el lehetett érni.  Az Iveco dízelmotorjai valószínűtlenül alacsony fordulatról is vadul tolják az autót, és nemcsak a hosszú egyenesekben éreztük benne biztonságban magunkat, hanem a rafinált futómű miatt a kanyarokban is remekül viselkedik a kisteherautó. Fordulóköre pedig kategóriájában a legjobb, 10,5 méter.
Egy üres próbakör nem sokra jó, így terheléssel róttuk a köröket

Egy üres próbakör nem sokra jó, így terheléssel róttuk a köröket

Motorok

Az új Daily kétféle motorral rendelhető, 2,3 és 3 literes lökettérfogattal, kilencféle teljesítménnyel és egyedülálló módon a dízelmotorra épülő gázos változattal is kapható. Alapból hatfokozatú manuális váltó jár hozzá, de automatikus is rendelhető. A későbbiekben 4×4-es változat is lesz belőle, de aki terepes Daily-re vágyik, annak egyelőre a régebbi modellel kell beérnie.
Motorválaszték:
 Motor  Teljesítmény (LE)  Nyomaték (Nm)  Emisszió norma
 2,3 (F1A)  106  270  Euro 5b+
 2,3 (F1A)  126  320  Euro 5b+
 2,3 (F1A)  146  350  Euro 5b+
 3,0 (F1C)  146  350  Euro 5b+
 3,0 (F1C)  170  430  Euro 5b+
 3,0 (F1C)  205  470  Euro 5b+
 3,0 (F1C)  146  350  Euro VI
 3,0 (F1C)  170  400  Euro VI
 gáz  136  350  Euro VI
Kisteherautónál fontos a fogyasztás is, így itt is van jó hír. Átlagosan 5,5 százalékos üzemanyag-megtakarítás érhető el az új modellel, amely a javított légellenállásnak, a kis gördülési ellenállású abroncsoknak, a start-stop rendszernek, az intelligens generátornak, szintén okosan dolgozó vízpumpának, valamint a vezető által aktiválható Ecoswitch kapcsolónak köszönhető, amely főleg üres menetben spórol a motor nyomatékának visszafogásával. 
Új, modernebb pofa, jobb légellenállás

Új, modernebb pofa, jobb légellenállás

Ár

A nagyobb raktér, a tiszta, Euro 6-os motorok, a javított futómű és a többi értéknövelő változással párhuzamosan a Daily legújabb változata valamivel drágább lesz a mostaninál. Mivel az alapfelszereltség is változik, illetve az opciós csomagok tartalma is, nehéz lenne pontos százalékot mondani, még abban az esetben is, ha már ismernénk a végső árakat. Pláne, hogy ezekre még várni kell egy keveset.
Tízes skálán mennyit ér az Iveco Daily?
átlag
8.08
szavazat
209
Tízes skálán mennyit ér az Iveco Daily?