Aki a legnagyobbat, legerősebbet szeretné a kategóriában
Szinte minden porcikájában megújult az Iveco Daily harmadik generációja. Új, modernebb forma, frissen fejlesztett első és hátsó futómű, nagyobb tengelytáv, óriási raktér, bivalyerős, tiszta Euro 6-os motor és kényelmesebb kabin várja a vevőket. De nézzük a részleteket.
Az Iveco nem kapkodja el a modellfrissítést, legutóbb 15 éve volt új Daily
A 15 évvel a korábbi Daily bemutatása után idén ismét van új Iveco Daily. Az elődöket 36 év alatt 110 országban forgalmazták, és összesen 2,6 millió fogyott belőlük. Az alvázas felépítés és a hátsókerék-hajtás a kezdetek óta a Daily egyik legfontosabb jellemzője, és ezen most sem változtattak semmit. De ezen kívül szinte minden megújult.
Zenés kedvcsináló videó Iveco Daily vásárláshoz:
Konkurensek
Alvázas, hátsókerék-hajtású modell az Iveco Daily-n kívül nem igazán van a piacon. Így az Iveco konkurensei között főleg olyan modellek vannak, amelyek hátsókerék-hajtású kivitelt is kínálnak, akár szimpla, akár dupla kerékkel. A legnagyobb rivális a Mercedes-Benz Sprinter, VW Crafter duó, illetve a Renault Master amelyek közül jelenleg a Sprinter a piacvezető . Az Iveco mindegyiknél nagyobb teherbírással és raktérmérettel – akár 20 köbméteres kivitelben is kapható – próbál meg még jobb piaci pozíciót megcsípni.
Az erősebb motorral felszerelt példányok megrakva is képesek a szabályosnál gyorsabb menetre
Jó az alvázas megoldás?
Igen. Az alváz a moduláris felépítés és a robusztusság egyik alappillére. Emellett az esetleges baleseteket is jobban tűri, jóval egyszerűbb, gyorsabb és olcsóbb lehet a javítása, valamint a masszív U-profilból épülő, a jármű alján könnyen átszellőző létraalváz a korróziónak is jobban ellenáll.
Masszív létraalváz
Szintén az alvázas felépítés nagy előnye, hogy kevésbé érzékeny a rakodási hibákra, míg egy önhordó kasztni nem igazán bírja a túl nagy, pontszerű terhelést, addig az alvázasnak ez nem okoz különösebb problémát. Valamint a különleges felépítményeket készítőknek is ez adja a legtöbb lehetőséget. Hátrányai között csupán egy dolgot, a nagyobb rakodási magasságot lehet megemlíteni.
Új futómű
Új a Quad Leaf névre keresztelt első futómű – ez 3,5 tonnáig az alapáras – illetve a szimpla hátsókerekes modellek hátra is új futóművet kaptak. Utóbbi 8 kilogrammal könnyebb, 55 milliméterrel alacsonyabb rakodómagasságot tesz lehetővé, amely a hátsókerék-hajtású kisteherautók között a legjobb, illetve a különleges dizájn miatt kanyarban passzív hátsókerék-kormányzásra is képes a könnyebb szerkezet mellett.
Így működik az új Quad Leaf első futómű:
Új méretek
A 18 és 19,6 köbméteres méret teljesen új, a 10,8 köbméteres pedig a legjobb teljes hossz – raktérhossz aránnyal büszkélkedhet. Ez különösen azért fontos, mert az európai kisteherautók 38 százalékát ebben a méretkategóriában – 9-11 köbméter között – adják el. A nagyobb tengelytáv – 3000 és 4750 milliméter közötti változatokban, hatféle méretben rendelhető -, rövidebb túlnyúlások jót tesznek a vezethetőségnek, stabilitásnak is.
Rengeteg variáció alakítható ki belőle
Belső
Az Iveco Daily igyekszik egy kényelmes személyautó komfortját nyújtani, de a kép mégis kissé változatosra sikerült. A légrugós vezetőülés zseniális darab, a személyautós léptékkel felfoghatatlan méretű és mennyiségű rafinált tárolórekesz, illetve az autóban megejtendő papírmunkának való felület szintén példás, illetve a műszerfal dizájnjával, tudásával sincs baj, de térdben indokolatlanul szűknek tűnik a tér egy ekkora járgányban. Vezetés közben az új üléspozíció, a kisebb kormány, nagyobb szélvédő valóban kellemes és a javított hangszigetelés is kényelmesebbé teszi a munkanapot.
Kisebb kormány, személyautós üléspozíció a kabinban
Menet közben
Mindegyik modellt komoly homokzsák-terheléssel hajtottuk a baloccói zárt tesztpályán, ahol az erősebb példányokkal a szabályosnál jóval nagyobb tempót is könnyedén el lehetett érni. Az Iveco dízelmotorjai valószínűtlenül alacsony fordulatról is vadul tolják az autót, és nemcsak a hosszú egyenesekben éreztük benne biztonságban magunkat, hanem a rafinált futómű miatt a kanyarokban is remekül viselkedik a kisteherautó. Fordulóköre pedig kategóriájában a legjobb, 10,5 méter.
Egy üres próbakör nem sokra jó, így terheléssel róttuk a köröket
Motorok
Az új Daily kétféle motorral rendelhető, 2,3 és 3 literes lökettérfogattal, kilencféle teljesítménnyel és egyedülálló módon a dízelmotorra épülő gázos változattal is kapható. Alapból hatfokozatú manuális váltó jár hozzá, de automatikus is rendelhető. A későbbiekben 4×4-es változat is lesz belőle, de aki terepes Daily-re vágyik, annak egyelőre a régebbi modellel kell beérnie.
Motorválaszték:
Motor
Teljesítmény (LE)
Nyomaték (Nm)
Emisszió norma
2,3 (F1A)
106
270
Euro 5b+
2,3 (F1A)
126
320
Euro 5b+
2,3 (F1A)
146
350
Euro 5b+
3,0 (F1C)
146
350
Euro 5b+
3,0 (F1C)
170
430
Euro 5b+
3,0 (F1C)
205
470
Euro 5b+
3,0 (F1C)
146
350
Euro VI
3,0 (F1C)
170
400
Euro VI
gáz
136
350
Euro VI
Kisteherautónál fontos a fogyasztás is, így itt is van jó hír. Átlagosan 5,5 százalékos üzemanyag-megtakarítás érhető el az új modellel, amely a javított légellenállásnak, a kis gördülési ellenállású abroncsoknak, a start-stop rendszernek, az intelligens generátornak, szintén okosan dolgozó vízpumpának, valamint a vezető által aktiválható Ecoswitch kapcsolónak köszönhető, amely főleg üres menetben spórol a motor nyomatékának visszafogásával.
Új, modernebb pofa, jobb légellenállás
Ár
A nagyobb raktér, a tiszta, Euro 6-os motorok, a javított futómű és a többi értéknövelő változással párhuzamosan a Daily legújabb változata valamivel drágább lesz a mostaninál. Mivel az alapfelszereltség is változik, illetve az opciós csomagok tartalma is, nehéz lenne pontos százalékot mondani, még abban az esetben is, ha már ismernénk a végső árakat. Pláne, hogy ezekre még várni kell egy keveset.