Röviden – Opel Zafira Tourer 1.6 Turbo | |
---|---|
Mi ez? |
Az Opel rendkívül praktikus családi egyterűje, 200 lóerővel megtoldva |
Mit tud? | Egyesíti a piros lámpák betyárját, és a visszafogott, ésszerű családi autót |
Mibe kerül? | Listaáron 7,2 millióért vihető haza a legerősebb Opel Zafira, de Sport csomaggal, panorámatetővel már 8 millió felé kúszik a vételár |
Kinek jó? | Annak, aki lemond az alacsony fogyasztásról a mindig rendelkezésre álló magabiztos erőért cserébe, valamint a Sharannál, Alhambránál, S-Maxnál, 5008-asnál jobban tetszik neki az Opel egyterűje |
Van hagyománya a kissé eszement, erős családi autóknak az Opelnél. A szárnyaló autóeladások éveiben tellett olyan vad álmok megvalósítására is, mint az Opel Zafira OPC.
Ebben a modellvariánsban egy józan családi autó, és egy sportkupé lelke elegyedett, a 2001-2006 között gyártott, első generációs 192 lóerős Opel Zafira OPC-ről a következőket írtuk: „A Zafira ugyanis nem más, mint egy génmanipulált sportautó. Ugyanolyan sportos erényei vannak, mint az Opel más sportmodelljeinek (leszámítva a Speedstert), utastere viszont egy öt személy utaztatásra minden körülmények közt alkalmas, unalmas autóéval is felér.”
Míg a második B generációs Zafirából készült őrült 240 lóerős OPC kivitel, addig a 2011-es, jelenleg is futó harmadik Zafira már nem követte a hagyományokat. Aki valamilyen oknál fogva mégis felpaprikázott családi Opelre vágyik annak be kell érnie a tesztben szereplő, friss fejlesztésű 1,6 literes turbómotorral szerelt csúcsverzióval.Külső, karosszéria
Adatlap
Opel Zafira 1.6 SIDI Turbo
Motor | 1598 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 200 LE |
Nyomaték | 280 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 8,8 sec |
Végsebesség | 220 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 6,8 l / 100 km |
Hiába telt el négy év lassan bemutatása óta, az Opel Zafira még mindig dögös, ad némi esztétikai élményt nem csak pár ívelt lemezből álló lélektelen személyszállító hodály. Hozzá kell tenni, az elmúlt években minden gyártó próbált valamit művészkedni ebben a szegmensben, a Renault Grand Scenic is pofás, de ez az Opel egyenesen izgatja a vizuális ingerekért felelős agyi receptorokat.
A markáns benyomástért az első fényszórók alá húzott, bumeráng alakot formázó fekete díszítőelem felelős. Ez a formatervezési jobb egyenes állcsúcson talál, és elviszi a hátán az egész koncepciót.
Az összbenyomáson sokat dob az OPC line felszereltség néhány apró, sportos kiegészítője, és a vadító vörös színárnyalat, így garantált, hogy észrevesznek a belső sávban tötyögők a visszapillantó tükörben.
A tekerés szerelmesei akár négy bringát is szállíthatnak az opcióként, 214 000 forintért rendelhető FlexFix rendszerrel, az utastér pedig tobzódik a praktikus megoldásokban.
Belső tér, csomagtartó
Belül az Insignia/Astra bemutatása óta Opel típusokat uraló hangulat köszön vissza komoly rekeszhadsereggel és praktikum kommandóval megtámogatva. A legérdekesebb a váltó mögötti teret uraló Flexrail ami lehet mély mindent elnyelő űr, vagy két öblös pohártartó, esetleg teljesen előrehúzott könyöklő, épp az adott igényeknek megfelelően.
Öt üléssel is kapitális méretű a csomagtér, 710 liternyi teret kínál a Zafira hátsó, de ez az érték egészen 1860 literig bővíthető, ha komolyabb teherhordási feladatról van szó. De csomagok helyett humán jellegű szállítmánnyal is feltölthetjük az Opelt, az egy mozdulattal padlóból elővarázsolható két plusz ülőhely alacsony felnőttek, vagy gyerekek szállítását tesz lehetővé.Annyi fiókos, nyitott, elhúzható, rejtett, és szem előtt lévő rekesz van, hogy amikor mindet meg akartam mutatni az autó köré gyűlt érdeklődő ismerősöknek, egyszerűen elunták, mint nyugdíjas néni a Dallas utolsó évadát.
A felpörgött modellciklusok korában öregnek számít már az Opel Zafira, 2010 óta szerepel a piacon, mégis jól tartja magát, a bemutatáskor is méltatott minőségi benyomás ma is tökéletesen leírja az utasteret. Látványos az ajtókon, középkonzolon, visszaköszönő vörös színű hangulatvilágítás, a fejünk fölé érő panoráma-szélvédő pedig pazar kilátást nyújt.Új, bivalyerős motor
Már tucatnyi alkalommal volt vendégünk az Opel Zafira, ezért az autó legérdekesebb része a friss fejlesztésű 1,6 literes turbós benzinmotor volt, ami ebben a kivitelben 200 lóerőt teljesít.
Közelebbről szemlélve látható, hogy maradt az Ecotec felirat a motorburkolaton, de az igazi neve 1.6 SIDI Turbo. A SIDI jelentése: Spark Ignition Direct Injection, azaz szikragyújtású, közvetlen befecskendezéses. Valóban ez, vagyis a közvetlen befecskendezés a lényegi újdonság az előző 1,6 literes, turbófeltöltős benzinmotorhoz képest. A kis teljesítményű, Eco kivitel 170 lóerőt teljesít, legnagyobb nyomatéka 1650-4250/perc között 280 Newtonméter. A tesztautóban is dolgozó nagyobb teljesítményű változat viszont 200 lóerőt ad le 4700-5500/perc között, a nyomatéka pedig 300 Newtonméter 1700 és 5000/perc között.
Tökéletes alternatív azoknak, akik irtóznak a dízeltől, nem riadnak meg a magasabb fogyasztási értékektől, de ugyanakkor szeretnének lendülettel, alacsony fordulaton is jelentkező erőtöbblettel autózni. Példás járáskultúra, egyenletes erőleadás, és turbós létéhez mérten kiemelkedően gyors gázreakció jellemzi a blokkot. Szinte ordít azért, hogy az Opel Cascada kabrió, vagy az Opel Astra GTC kupé orrában dolgozhasson. Igaz, lelki szemeim előtt az Opel Adam jelent meg, mint kőkeményre húzott országúti méregzsák, ott ez a 200 lóerő pusztító erejű szórakozást hozna.
Bár tényleg csúcstechnikát képvisel a közvetlen benzinbefecskendezéses, alacsony sűrítésű, nagy turbónyomású, kiegyensúlyozó tengellyel, új Honeywell turbóval szerelt 1,6-os, azért igazi OPC pótléknak nem nevezhető. Nem is ez a feladata, a 8,9 másodperces százas sprint inkább a kamionkonvojok magabiztos legyűrésében segít, akár egy komolyabb hegyi szerpentinen is.
Az ilyen mutatványok viszont a fogyasztásra vannak rossz hatással, akárcsak a 170 lóerős kistestvér, ez az erősebb kivitel is bőséggel több üzemanyagot kér, mint a gyár által megadott érték. Autópályán 8-9 litert jelent az óvatos tempó, de városban könnyedén legurul 11-12 liter.
Költségek, fogyasztás
A Zafira csábító tulajdonságai mind feláras extrák, a Lounge elnevezésű, kartámasszá hajtogatható origami ülés 72 000 forint, és csak Edition szinttől érhető el, míg a Cosmo-hoz szériában jár. A Panoráma szélvédő-napfénytető kettős pedig 305 000 forintért árasztja el fénnyel az utasteret. Előbbi kétségkívül az egyik leglátványosabb extra az Opel kínálatában. Az átlag panorámatetőkkel ellentétben ezt legalább a sofőr is élvezheti, mivel a hasznos látóteret bővíti ki a fej fölé ívelő szélvédő.
Az 1,6-os turbó Zafira és hétüléses konkurensei, listaáron | |
---|---|
VW Sharan Highline 1.4 TSI (150 LE) Seat Alhambra 1.4 TSI Reference (150 LE) |
9 878 470 Ft 8 674 330 Ft |
Opel Zafira Tourer 1.6 Turbo Cosmo(170 LE) | 7 620 000 Ft |
Ford S-Max 2.0 EcoBoost Titanium (240 LE) Peugeot 5008 1.6 THP Allure (156 LE) |
9 740 000 Ft 7 740 000 Ft |
Nehéz megmondani, hogy kinek ajánlható a felszereltségtől függően 8 millió forint körül mért, sokat fogyasztó, de ettől eltekintve kitűnő, erős, zaj és rezgésmentes járású motorral szerelt Opel Zafira. Talán céges flották ékeként állítható csatasorba, vagy akkor, ha ördögtől való dolognak tűnik a kevésbé sportos karakterű, de takarékos dízelmotor.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|