Röviden – Citroën DS3 1.2VTi Limited | |
---|---|
Mi ez? |
A Citroën prémiummárkájának legkisebb, legolcsóbb, leggyengébb autója |
Mit tud? | Látványosan megjelenni, ábólbébe eldöcögni, főként városon belül |
Mibe kerül? | Négymillió forintból még vissza is adnak egy Mátyás királyt |
Kinek jó? | Akinek elég egy minimálmotoros kisautó, de szívesen fizet felárat a stílusért |
A DS3-at vezettük már takarékos-nyomatékos dízelmotorral és takarékos-erős turbómotorral, még erős turbómotrral és nyitható tetővel is, mindig nagy megelégedésünkre. Most az alapmotoros verziót hoztuk el, négymilliós árcédula fityeg rajta. Hm. Végülis elmozog a három hengerrel a könnyű kisautó, de az agresszív stílusjegyek, a DS3 által sugallt sportosság egy kicsit paródiába fordul 82 lóerővel. Sebaj, ettől még lányautónak jó lesz!
Külső
Nem veszített frissességéből gyártásának negyedik évére a francia majdnem-luxusmini. A Citroën emblémájának össze-vissza forgatásával és persze igényes dizájnnal, minőségi anyagok felhasználásával készült DS-termékvonal legkisebb modellje ma is vonzó és feltűnő külsejű autócska, a megalkuvásmentes stílust is jelző módon kizárólag három ajtóval, de egész tágas beltérrel – álkopoltyúkkal és harcias cápauszonnyal, mintás ráccsal a hűtő előtt, egyenként is önálló művészeti alkotásként értelmezhető lámpatestekkel.
Az izmos gombócformát remek érzékkel dekorálták ilyen és hasonló, teljesen funkciótlan, de látványos apróságokkal, minden részlet alaposan kidolgozott. Krómból is van elég a luxus érzetének megteremtésére, a legkisebb kerék is 16-os; kívül nem látszik a tesztautón, hogy (eltekintve egy-két lényegtelen apróságtól) ez a legolcsóbb a DS3-ak közül.
Belső
A DS3 legolcsóbb, egy ezressel négymillió alatt elvihető változata első pillantásra nem igényel megalázó kompromisszumokat attól a vevőtől, aki nem áldoz többet kis prémium-Citroënjére. Még akkor sem, ha leképzeljük a feláras dekorbetéteket a műszerfalról.
Adatlap
Citroën DS3 1.2VTi Limited
Motor | 1199 cm3, Benzin, S3 |
Teljesítmény | 82 LE |
Nyomaték | 118 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 12,3 sec |
Végsebesség | 174 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 4,6 l / 100 km |
Akkor sem lesz pixeles a kép, ha közelebb hajolunk: a részletek is rendben vannak, az illesztések minősége, a műanyagelemek anyagválasztása sem a hagyományos francia kisautó-receptek szerint készült. A Citroën a DS-termékvonallal a német prémiummárkák kisautóinak vásárlóira céloz, nem engedheti meg magának a slamposságot a belépő változattal sem. Hiszen az alapáras Audi A1 betonkemény, az örökkévalóság ígéretét hordozó utastere a benchmark.
A manuális klímavezérlés, a csupán ötfokozatú kézi sebességváltó, a deréktámasz nélküli, látványos kialakítása dacára komoly oldaltartást nem nyújtó, viszont elég szűk vezetőülés sem felróható a legolcsóbb DS3-nak, a konkurencia sem ad minimáláron komolyabb szolgáltatásokat. Sőt: a hathangszórós, egész elfogadható hangminőségű hifi és a tempomat több is, mint amire számítottunk.
A DS3 helykínálata elöl és a csomagtartóban (285 liter!) mondhatni pazar, hátul pedig amolyan háromajtós-kisautós. 180 centi felett már kezd gond lenni elférni az embernek maga mögött, a fix, keskeny ablakok pedig elég nyomasztóak hosszú utakon.
Motor
A változó szelepvezérlésű és -nyitási idejű 1,2 literes, háromhengeres, 12 szelepes, hosszú löketű motort (az egyliteres háromhengeres szívó és a turbós 1,2-es mellett) a Peugeot 208-as modell érkezése kapcsán mutatta be a PSA konszern, az alacsony fogyasztásra, csekély emisszióra utaló, divatos PureTech fantázianéven. A PSA mérnökei úgy számolgatták, hogy a kevesebb henger, szelep, csapágy kisebb belső veszteségeivel a motor mintegy negyedével kevesebbet eszik majd egy hasonló teljesítményű és lökettérfogatú négyhengeresnél.
Nos, alattunk a legolcsóbb DS3-ban a stop-start funkciót nélkülöző változat 5,9 litert evett százon, vegyes üzemben, békésen használva, jellemzően egyfős terheléssel. Ez csak addig nem sok, amíg vissza nem kerestem korábbi tesztemben a 155 lóerős, 1.6 THP-motoros DS3 Cabrio fogyasztását. Ami 6,5 liter volt százon. Pedig az a csodás kis turbómotor nem tíz százalékkal nyújtott ám több élményt!Milyen vezetni?
Hát, olyan. A gyengécske motorhoz mintha hozzá lenne butítva az egész autó: a fék, a kormányzás túlszervózott, kisautós, a kuplung csúszósnak hat, az ötfokozatú kézi váltó a legrosszabb francia hagyományokat idézi, a precizitás teljes hiányával. Ugyanakkor minden kis erővel működik, bármihez nyúlok, hallom, ahogy a leggyengébb DS3 susogja a fülembe: női autó, női autó, női autó.
Valójában a 156 lóerős változat vagy a dízel sem volt sosem kőkemény sportautó, de azoknál pont a futómű jól érzékelhető, enyhe alultervezettsége adott egy kis extremitást, ha próbáltunk gyorsan menni. Mindig éreztük, hogy nem az autó vezet helyettünk, hanem nekünk kell ügyesnek lenni, hogy elbírjunk az irdatlan erővel, még a 112 lóerős dízellel is túl lágynak, puhának tűnt minden benne emlékezetes MINI-s összehasonlító tesztünkben. Volt tétje gyorsan menni, mert a kocsit nem készítették fel arra a tempóra, amit a motor tudott.Az 1.2 VTi-vel tétje sincs gyorsan menni, de nem is lehet vele, persze. A sportosság egyetlen aprócska villanását a szűk kanyarokban durva gázelvételre mutatott erőtlen túlkormányzottsági szándékkal lehet elérni, de ilyenkor azonnal közbelép az 50 km/h felett kikapcsolhatatlan menetstabilizáló elektronika és véget vet az el sem kezdődött mókának.
A DS3 1.2 VTi-vel egy módon lehet élvezni a vezetést: ha nem figyelünk rá oda. Hallgassuk az amúgy meglepően jól szóló, szériában hathangszórós hifit, beszélgessünk a többiekkel, szemezzünk a többi autóssal a lámpánál, tök mindegy, csak a kocsira ne figyeljünk. Városban nem is kell, az induláskor ugyan lefulladásra hajlamos, de utána alapjárattól elég nyomatékos kis blokk hamar, jóval 3000 alatt felváltogatva is elviszi a csupán 1045 kilós autócskát. Pörgetni nem érdemes, csak zajt kapunk, erőt nem sokat. Autópályán 130-nál még épp nem zavaró az ötödikben már 4000-et forgó motor hangja, itt rögzítsük a tempót a szintén alapáras sebességtartóval. Innen tovább gyorsítva ugyanis viszont mát megjön a jellegzetes háromhengeres vibráció, ami eléggé megöli a DS szubmárka prémium-hangulatát.Kinek készült?
A DS3-at egyértelműen a MINI ellenfeleként definiáltuk – eddig. (Még összehasonlító tesztet is csináltunk a dízelmotoros változatokkal a szlalompályán.) A 82 lóerős, háromhengeres, elegendő erő híján a klasszikusan értelmezett vezetési élményt erősen nélkülöző alapmodellt nem lehet odamérni a minimálisan is 122 lóerős, alapmotorral is gokartosan közvetlen MINI-hez. Van viszont pár olyan prémium- vagy félprémium-márka, amely kínál a háromhengeres DS-hez hasonlóan árazott csekély teljesítményű modellt. Ebben az összevetésben nem is drága a DS3:
Az alapáras DS3 és fapados, de legalább klímás konkurensei – listaárak |
||
Citroën DS3 1.2VTi Limited (82 LE) | 3 999 000 Ft | |
Audi A1 Sportback 1.2 TFSI Attraction (86 LE) | 4 574 770 Ft | |
Alfa Romeo Mito 1.4 Essential (69 LE) | 4 105 000 Ft | |
Lancia Ypsilon 1.2 8v Gold (69 LE) | 3 745 000 Ft |
És akkor most értünk el a címhez: ez a kocsi ezzel a motorral azoknak készült, akiknek semmi kedvük valaha is megfelelni vezetési stílusban, kanyarsebességben, lámpás elrajtolásokban annak a képnek, amit a DS3 dizájnja amúgy csak úgy ont magából. Aki szereti a szép, formás, hetyke kisautókat, de egyáltalán nem érdeklik a klasszikus vezetési élvezetek, boldog lesz a DS3 1.2 VTi-vel, szeretni fogja Őt és soha nem fogja rajta számon kérni, hogy az a markáns terpesztés, a vaskos kipufogóvég csak látszat. A valóság a 12,3 másodperces 0-100, meg a 130-nál négyezret forgó, négyezer felett már erősen rezonáló háromhengeres szívómotor.
Bocsáttassék meg nekem, ha előítéleteim azt mondatják: ezek az autósok túlnyomórészt a lányok köréből kerülnek ki. Ugyanakkor szakújságíróként, régi szlogenünk szerint az Autóvásárlók Weboldalának munkatársaként, kedves vevőjelöltek, a DS3 dizájntrükkjeitől megszédült lányok-asszonyok, fel kell hívnom a figyelmeteket még valamire a négymilliós kis franciával kapcsolatban. Ha meg is fogott a forma, és elég is nektek a 82 ló, akkor is érdemes legalább egy menetpróba erejéig megadni az esélyt valami hasonló méretű japán kisautónak.Egy klímás, ultrahangos parkolóasszisztenses, ötajtós, hatfokozatú váltós Yarisban 3,995 milliós listaáron már 99 lóerővel lehet gazdálkodni, más lesz az élmény, ha néha ki kell menni városhatáron túlra is a kocsival. Még ha arra a kisautóra nem is biggyesztett más emblémát a gyártó a prémium-fílingért.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|