Röviden – Mercedes-Benz E350 Bluetec T-modell, 9G-tronic

Mi ez?

Erős, komfortos, biztonságos felső-közép kombi, kilencgangos automatával

Mit tud? Páratlanul elegánsan és kényelmesen előadni a családi kombiságot
Mibe kerül? 16,7 millió az alapár, de ez a darab simán van 25
Kinek jó?  Benőtt feje lágyú, a kényelmet és erőt egyaránt kedvelő apukatípusoknak

Ez a csillogó-villogó, divatos barna fényezésű, a legmodernebb vezetéstámogató rendszerek java részével felszerelt tesztautó igazából csak egy ráncfelvarrás miatt került a Mercedes hazai sajtóflottájába. Áprilisban ülhettem bele először, amikor a megújult felső-középkategóriás Mercik mindegyik karosszéria-változatát kipróbáltuk egy hazai rendezvényen.

Már akkor eldöntöttem a negyedórás tesztkörön, hogy lopok, csalok, hazudok, ha kell, de a szokásos egyhetes tesztre is megszerzem a kocsit, és megnézem hosszabb távon is, mit tud a legújabb Zőccségeskombi.

Az új E-osztályos kombi Mercedes látványa bármelyik városban üdítőleg hat az utcaképre
Egybegyógyultak a lámpák a 2014-es modellen. A fényszórók opcionálisan LED-esek lehetnek

Egybegyógyultak a lámpák a 2014-es modellen. A fényszórók opcionálisan LED-esek lehetnek

Nincs itt semmi látnivaló!

Ami a kocsi külsejét illeti, szinte csak az oldalanként egybeolvadt fényszórókból és a bennük ragyogó, látványosabb menetjelző fényekből állapítható meg: ez már a 2014-es modell. A kódjel is maradt a régi (W212), a minimális változtatásra viszont szükség is volt ahhoz, hogy a forgalomba mára beleszürkült modell három év után ismét kitűnjön az utcaképből. Ugye, hogy az új szemekkel mennyit fiatalodott a kocsi?

A 2010-es és a 2014-es, faceliftes modell. Melyik szebb?

A 2010-es és a 2014-es, faceliftes modell. Melyik szebb?

Csak az a gond, hogy igazából nem lett szép. Az új E-osztály formái, ívei, a látványos tartózkodás mindentől, ami vízszintes, függőleges vagy derékszögű ugyan rímel a nagyon sikeres, a márkának a régóta vágyott fiatalosságot elhozó új modellek formanyelvére, de az egész nem nagyon áll össze. Vagy ha igen, akkor csak azért, mert összetartja a csillag ereje.

Más márkákon talán röhögnék, ha ilyen oroszosan barokk óriáskombit (10,5 centi híján ötméteres a autó) raknának össze, de a csillag alatt-mögött még az amúgy túl vigyori hűtőmaszk és agyonformázott motorháztető is képes szigorúnak, tekintélyesnek hatni. Van egy kicsi a felfrissített W212-ben az egykori első pápaszemes (W210) hangulatából: a kerek lámpa meghökkentő volt, a le-föl liftező övvonal komolytalan, mégis, az egész együtt az első pillanattól megkérdőjelezhetetlenül Mercedes.

A részletek nagyon rendben vannak, csak valahogy nem áll össze az egész olyan jól, mint az előző, ovális lámpás generáció kombija

A részletek nagyon rendben vannak, csak valahogy nem áll össze az egész olyan jól, mint az előző, ovális lámpás generáció kombija

Akármilyen szétesős is a forma, akármilyen szokatlan is az amúgy manapság divatos barnás fényezés, az új E-osztály a forgalomban megkapja ugyanazt a tiszteletet és tapintható enyhe irigységet, ami minden új Mercedesnek kijár erre mifelénk évtizedek óta. És persze tényleg ki is jár neki, hiszen nem valami újmódi négyhengeres varrógépmotor hajtja ám!

Hat henger, kilenc gang

A 350 és Bluetec krómfeliratokkal a semmitmondás csúcsára érkezett a Mercedes nevezéktana. Hiszen ebből még az sem derül ki, benzines-e vagy dízel! Nos, dízel, háromliteres, V6-os, és a Bluetec keltette sejtéssel szemben nem AdBlue-adalékos (bár ilyen személyautókat is készít a márka). Nagyon selymesen jár, de közben azért finom mormogásával érezteti, hogy brutálisan erős, gázpöckölésre üresben finoman csavargatja el maga körül a 45 kiló híján két tonnát. Alapjárat-közelben is jól húz, a 620 Nm hamar megérkezik, és ha hagyjuk kiforogni, 3600-nál jön meg mind a 252 lóerő.

Tiszta, erős, de a fő konkurensekhez képest nem takarékos a 252 lóerős dízelmotor

Tiszta, erős, de a fő konkurensekhez képest nem takarékos a 252 lóerős dízelmotor

A hat henger mögött kilenc sebességfokozat várja ezt a nagy erőt. A Mercedes saját fejlesztésű új váltója részint válasz a ZF alig pár hónappal korábban kiadott kilencgangos újdonságára (melyet elsőként a Range Rover Evoque-ban próbáltunk ki), részint pedig rég időszerű leváltója a nem rossz, de mára azért a konkurensek automatái mellett bizony eléggé komótosnak ható 7G-Tronicnak.

A 9G-Tronic nagyszerűen sikerült és remekül dolgozik együtt a V6-os dízellel. A kapcsolások gyorsak és finomak, nem túlzás, hogy csak a fordulatszámmérő mozgásán látszik, mikor kapcsol egyet-kettőt-hármat ide-oda a szerkezet. Az erős gázadásokat is jól reagálja le a váltó; bár egy ilyen nagy és nehéz luxusautónak szinte még jól is áll a látványos nekiveselkedés egy nagyobb gyorsítás előtt, az új E-osztály az új váltóval már nem csinál ilyesmit. Csak megy, mint a barom.

Eddig a BMW hathengeres dízele és nyolcfokozatú ZF-automatája volt számomra a felső-közép etalon, de ez az új Merci-cucc majdnem jobb. És csak azért majdnem, mert egy kicsit sokat eszik. Jó, persze egy duplakereklámpás E320 CDI-hez képest (10 liter) cseppet sem sok az a 8,6 liter, amit vegyes üzemben számoltam ki a kútnál száz kilométerre, de azért most hármat mégis rúgnék miatta az autóba.

A belső tér minősége, kialakítása pazar, a hagyományok tisztelete nem ment az ergonómia rovására

A belső tér minősége, kialakítása pazar, a hagyományok tisztelete nem ment az ergonómia rovására

Egyrészt ennél még akkor is egy egész literrel kevesebbet szokott enni a korszerű háromezres dízel automata konkurencia, ha plusz 50 lóerő és Quattro vagy X-Drive is van az A6-os vagy az 5-ös alatt. Azért ez kínos. Másrészt a számítógép 8,2 litert írt ki fogyasztásnak a teszthét után, ami nem túl elegáns. Harmadrészt pedig ugye ott az 5,7 literes katalógusérték, ami nyilván mindig egy vicc, de azért rendszerint nem másfélszeresen szokták felülteljesíteni a dízelautók. Persze mondhatjuk erre, hogy 8,6 liter még így se rossz egy ekkora, ilyen erős behemóttól, és akkor is igazunk van.

Klasszikus extrák

Bár közel sem volt minden a barna kocsiban, ami lehetett volna (részletek később), a klasszikus nagymercis hangulat kiélvezéséhez minden adott volt odabenn. Mindjárt kezdetnek ugye ott az óriási, gigantikus, irdatlan nagy tér. Ha ez a tér megmozdult, az eleve elképesztően csendes autó puha légrugón siklott lágyan. Közben elegáns fakormányt markolhattam, mely természetesen agyon volt szervózva, ahogy kell hiszen ez egy Mercedes, nem egy Mazda MX-5.

Temérdek a hely hátul, fejnek-lábnak egyaránt

Temérdek a hely hátul, fejnek-lábnak egyaránt

Finom bőröket tapintottam magam körül mindenütt, a szőnyeg is vastag volt és puha. No és az elmaradhatatlan „sibeda”, minden autós apróhirdetések legröhejesebb szótorzítása is megvolt: a tolótetőt (Schiebedach) persze már nem kurblival kell tekerni, mint az állólámpásban egykor, de az élmény ugyanaz.

Akármilyen korszerű extrák, vezetéstámogatási szolgáltatások vannak az extralistán, ha valaki nem taxinak, hanem luxusautónak rendel új E-osztályt, a hat henger és az automata váltó mellé ez a pár cucc az alap ahhoz, hogy valóban azt is kapjon. Egy luxusautót, egy igazi Mercedest, és ne csak egy átlagos új nagy autót.

Modern extrák

A 229 ezer forintos világító feliratos küszöböt mondjuk nem értem, de az 1-2 millió forintnyi elektronikai biztonsági rendszer jó döntés volt a tesztautóba. A sok vezetéstámogató szoftver és hardver tényleg remekül illusztrálja, hol is tart már manapság az autóipar az automatizált vezetés felé vezető úton.

A követőradaros, teljes megállásra is képes sebességtartó automatika üzenetei a kijelzőn

A követőradaros, teljes megállásra is képes sebességtartó automatika üzenetei a kijelzőn

A sávban tartó automatika az elektromos szervokormány folytonos tekergetésével mindig a terelővonalak között tartja az autót. Még a gyalázatosan festett magyar csíkok között is egész jól elboldogult, sőt: számos alkalommal vettem észre, hogy az aszfalt-padka vagy aszfalt-járdaszegély kontrasztját is egész megbízhatóan felismeri, út szélét jelző vonal nélkül. A Distronic Plus nevű rendszer nem csak egy sima követőradaros tempomat, de a zsúfolt városi forgalomban is remekül tartja a kívánt tempót, vagy a követési távolságot, a kocsi megáll, ha a sor megáll, és elindul, ha csak egy pillanatra torpantunk meg.

Vicces, amikor hosszabb megállás után már nem indul automatikusan el a kocsi magától, hanem a vezetőre vár, hogy pöccintse meg a gázt vagy húzza meg a tempomat karját – de a stop-start rendszer már elindítja a motort, amikor az előttünk lévő kocsi megmozdul, így jelzi, hogy tőle mehetnénk, de egyelőre még az ember a főnök.

A világ legjobb autója mindig az, amelyikben meg lehet nézni egy hercegnős mesét

A világ legjobb autója mindig az, amelyikben meg lehet nézni egy hercegnős mesét

A BAS Plus nevű rendszer az előttünk megtorpanó kocsi vagy oldalirányból érkező autó, biciklis, villamos észlelésekor csak arra vár, hogy a vezető megérintse a fékpedált, és már fékez is magától, erősen, hogy ne az emberi reakcióidő lassúsága okozzon ütközést. Az oldalsó kamerák segítségével sávváltáskor is tudja az autó, mikor jön valaki a holttérben, a táblafelismerő rendszerrel elvileg azt is tudja, hol mennyivel szabad menni. Mindez így együtt már majdnem kiadja az autonóm autót – de egyelőre inkább csak olyan relaxált, biztonságos, nyugis vezetést tesz lehetővé, ami nagyon illik egy 2014-es nagy Mercedeshez.

Videó arról, hogyan vezeti magát a Merci, ha hagyom.

A leglátványosabb extra viszont csak másodlagosan szól a biztonságról. Az előző S-osztályból a felső-középkategóriába is lecsusszant a két oldalra más-más képet mutató Dual View központi kijelző, melyen az utas nézheti a filmet, míg a sofőr a navigációt látja:

Na EZT hívják Mercedesnek 93

Annyira drága, hogy még az extra is kevés benne

Az E-osztály extralistáján nagyjából minden elképzelhető extra ott van, amit manapság kínálni tud az autóipar egy hagyományos, belsőégésű motoros luxuskocsi esetében. Csak az a baj, hogy a kocsiban nem volt minden ott. Az importőr a biztonsági extrákkal akarta elkápráztatni az újságírókat elsősorban, így aztán a többé-kevésbé önmagát is vezetni képes autóban például épp úgy el kellett fordítani a kulcsot motorindításhoz, mint egy 123-asban annó.

Adatlap

Mercedes-Benz E350 Bluetec T-Modelle

Az új E-osztályos kombi Mercedes látványa bármelyik városban üdítőleg hat az utcaképre
Motor 2987 cm3, Dízel, V6
Teljesítmény 258 LE
Nyomaték 620 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 6,8 sec
Végsebesség 240 km/h
Fogyasztás (vegyes) 6,2 l / 100 km

Öt év múlva ez a kocsi – már ha nem történik valami érdekes a forinttal addig, persze – nagyjából 5-6 millió forintot fog érni. Akkor is ennyit érne majd, ha az összes extrát belerendelte volna most a hazai importőr PR-osztálya, meg akkor is, ha mondjuk a légrugón kívül semmit sem. Pedig, ha mindent berendelnek, még a 800 ezres fűthető szélvédőt, meg a 200 ezres zászlótartót is, a kocsi ára nagyjából a listaár jó duplájára tornászható fel. És akkor nem 17-18, vagy tesztautónk esetében kb. 23, hanem akár 34-35 millióról indul a menetelés lefelé. Hiszen ettől igazán luxusautó egy luxusautó, hogy óriási összegeket kell a tulajnak elkönyvelni értékvesztésben.

Így aztán kimaradt a látványos, hatalmas, így is gazdagon felszerelt luxuskocsiból például a kulcsnélküli nyitás-indítás (Suzuki Swiftekhez magasabb felszereltségen alap) , a digitális rádióvevő (egy Skoda Rapidban volt nemrég), vagy a fűthető kormány (Opel Corsában örültünk neki három éve).

A klíma kissé agresszív, mindkét automata üzemmódban (DIFFUSE és FOCUS) nagyon hirtelen akarja lehűteni a kabint

A klíma kissé agresszív, mindkét automata üzemmódban (DIFFUSE és FOCUS) nagyon hirtelen akarja lehűteni a kabint

Kinek ajánljuk?

Lehet itten kérem hülyéskedni kis benzines, négyhengeres turbómotorokkal meg plázacica-terepjárókkal: az ember beül egy ilyen óriási, légrugós, hathengeres batárba, és azonnal tudja: EZ a Mercedes. Egy ilyen Merci kombival mindenki boldog lesz, akinek már volt Mercedese vagy aki csak vágyott rá eddig. A klasszikus mercedeses értékeket hozza: kényelmes, sokkal inkább relaxáló élmény vezetni, mint izgalmas, az extralista szinte végtelen: ha pénz van, minden van. Ha melléteszünk egy hasonló felső-közép kombit a BMW-től vagy az Auditól, gyönyörűen kijönnek a hagyományos különbségek: a BMW sportosabb, az Audi perfekcionistább, és persze mindkettő olcsóbb, de a Mercedes, az Mercedes.

Hathengeres, bőrös, légrugós, ~250 lóerős, automata E kombi és konkurensei Listaárak, az említett extrákkal
Mercedes-Benz E350 Bluetec T-Modell (252 LE) 18 065 320 Ft
Audi A6 Avant Quattro S-tronic 3.0 V6 TDI (245 LE, 4×4; légrugó nincs, csak adaptív gátlók) 17 771 140 Ft
BMW 530d Touring aut. (258 LE, adaptív gátlók) 17 555 100 Ft
Jaguar XF Sportbrake 3.0d aut.(241 LE, légrugó nincs, aktív gátlók) 17 282 611 Ft

A magyar autós újságírásban egy szűk brancsnál járnak körbe-körbe a tesztautók, ráadásul ez a kocsi részese volt az E-osztály modellfrissítése kapcsán tartott hazai sajtóbemutató rendezvény tesztflottájának is. Az elmúlt napokban különböző szakmai programokon számos kollégámnak említettem, milyen remek kocsi is ez a nagy, barna kombi. A válaszok egybecsengtek: UGYE? Pedig közel nem tökéletes, tulajdonképpen nem is szép, de akkor is!

Az új E-osztályos kombi Mercedes látványa bármelyik városban üdítőleg hat az utcaképre

Az új E-osztályos kombi Mercedes látványa bármelyik városban üdítőleg hat az utcaképre

A márka új, kis modellei, a maguk műfajában talán még korszerűbbek vagy objektíve jobbak is, mint ez E kombi. De azt mondom: ha valaki egy lottóötössel a zsebében úgy dönt, na, most aztán vesz egy Mercit, ne az A, B, GLA, CLA modellt válassza. Egy óriási, légrugós, fakormányos, hathengeres T-Modell az, amire szüksége van ilyen élethelyzetben. Mert lehet az E350 Bluetec kombi nem tökéletes autó, de attól még ez a tökéletes Mercedes!

Mellette – Ellene
  • Árad belőle a hagyományos luxus hangulata
  • Csendes
  • Erős
  • Tágas
  • Nagyon pihentető vezetni
  • Magas ár
  • Alapvető extrák is felárasak
  • A versenytársakhoz képest magas fogyasztás


Mennyire tetszik az új zöldséges Merci?
átlag
8.97
szavazat
295
Mennyire tetszik az új zöldséges Merci?