Röviden – Rolls-Royce Wraith | |
---|---|
Mi ez? |
Főúri kupé a Ghost technikájával, tébolyító teljesítménnyel és csillagászati áron. |
Mit tud? | Ha sikerül kiszúrni a legjobbat a 44 000 színből, akkor ez a választékos ízlésű milliomosok gran turismója. |
Mibe kerül? | Mai árfolyamon 92 millió Ft az alapár, erre jön ebben az esetben 20,5 milliónyi extra. |
Kinek jó? | Annak, aki túllép a mezei luxusautók perfekcionizmusán és klasszikus értékekre vágyik. |
Nem nagyon szagos az a marhalép? – kérdezi egy kisnyugdíjas a húskimérésben. Kilónként 60 (hatvan) forintért nem remélnék sokat a véráztatta disznósajtra emlékeztető belsőségtől, de a hentes megnyugtatja a nénit. Két kiló nyolcvan deka landol a cekkerben, 170 forintért. A marhalép többnyire állateledelekben végzi, de ahol az ínség az úr, ott pörkölt is lehet belőle.
Nem fogja a szotyihéj
Pesten, a Bosnyák téren vagyunk. Itt a Rolls-Royce kupéja látja azt a világot, ahová kékvérű gazdáival sosem jutna el. A piac az első stáció. Terebélyes asszonyságok között gördülünk a bejárathoz, gyermekeik egy pillanatra abbahagyják a szotyiköpködést.
Egy Rolls-Royce-ra nem kell ráírni a nevét, arisztokratikus kisugárzásáról a marslakók is tudják, hogy a legfelső kaszt szülötte. Nagy a nyüzsgés, ehhez képest alig állják körül az autót, könnyen megy a fotózás.A kattintgatásnak két közterület-felügyelő vet véget. Nagyon kulturáltak és már az egyenruhájuk sem a Munkásőrséget idézi. Felhívják a figyelmet a térfigyelő kamerákat követő munkatársakra, akik megbüntethetnek minket a járdán fotózásért, ahol tucatnyi autó parkol háborítatlanul. Igaz, egyik sem Rolls-Royce.
Csodát tesz a balkáni utakkal
Tovább is indulunk egy vastelepre. Nehéz kikeveredni, de az 525 centis autó fordulékonysága lenyűgöző. Újpest felé átvágva a légrugózás csodát tesz a balkáni utakkal, 21 colos kerekein a kupé finomabban suhan, mint bármi, amiben eddig ültem.
Gyorsan közeledünk a fémátvevőhöz, pedig a 632 lóerős motor potenciáljából talán ha 5-10 százalékot hívunk le az erőtartalék-jelző szerint. A műszerfal bal szélén található óra mutatóját narancssárga nyíl díszíti, ami a modell sportosságát hivatott tudtunkra adni.Ugyanez a narancssárga rátét csúfítja az időóra mutatóit, amit tébolyítóan gagyinak tartunk egy olyan kvalitású autóban, amelynek az S 65 AMG Coupé is kezitcsókolommal köszön. Ekkor tűnik fel, hogy az indexkar műanyaga jellegzetesen BMW-s, de legalább a vékony pálca formája egyedi és a szélvédőre vetített kijelzőn végre egy Rolls-Royce-t látunk, nem pedig a 7-es BMW sziluettjét. A fabetét nekünk inkább érdekes, mint előkelő, de lehet másfélét választani. A világos bőrkárpit egyértelműen pazar és megismételhetetlenül puha.
Elhagyjuk a 3-as metró meghosszabbítására esélytelen Káposztásmegyert és kényelmesen hömpölygünk Vác felé. Befutunk a vastelepre, ahol a hídmérlegen át vezet az út kifelé és befelé is. A két áthajtás súlykülönbségéből látható, hány kiló fémet adott le az illető. Mi nem hoztunk semmit, csak érdekel, mennyi vassal lehetne megkeresni azt a havi 47 000 forintot, ami Matolcsy György szerint elegendő a megélhetéshez.48 forint a vegyes vaslemez kilója. Majdnem egy tonnát kell idevonszolni kézi kocsin, talicskán háztartási fémhulladékból. A 3-4 milliméternél nagyobb falvastagságú vas jobban fizet, itt 56 forintért veszik át kilóját, az alumínium nagy fogás: kilója 210 forintot ér.
Érzékeny fajkódú fémek
A telepen mindenütt VTSZ feliratú táblák láthatók. A vámtarifaszám rövidítése, nagyon szigorú rendben kell tárolni a cuccot. Saját tulajdon feliratú táblából legalább ötöt számolunk össze. Ezzel jelzik az ellenőröknek, hogy az adott tárgyak, pl. munkaeszközök nem áruk, ne büntessék meg őket.
Az illegális fémkereskedelem, az égetett rézkábel nagy biznisz, csak nehéz megfogni. Az illegális telephely nincs benne a számítógépben és a kutya is harap. Kényelmesebb ott ellenőrizni a szabályok betartását, ahol legálisan működik a telep. De ne legyünk igazságtalanok: a NAV munkatársai idén is bezárattak és megbüntettek több zugátvevőt.Az ipari méretű kábellopás miatt a rézkábel átvétele annyira szigorú (mármint a törvényes szférában), hogy egy hegesztőtrafó vastag drótja is érzékeny fajkódúnak minősülhet.
21-es alufelni: kilója 210 Ft
Ha már itt vagyunk, a fotózás végén lemázsáltatjuk a nagyvárosi kékben (metropolitan blue) pompázó Wraith-t. 2390 kilót mutat a mérleg, amely 30 tonnáig mér, 10 kilós pontossággal. „Ha hoztok bontási igazolást, vasárban 134 400 forintot érne az autótok, de akkor nagyvonalú voltam” – mondja főnök úr.
Csak az extráiért kérnek 20,5 millió forintot és akkor még ott az autó, 92 milliós alapáron. Mi ebben a nagystílű? „Levonhatnék kilónként öt forintot, hogy adagolható (50x50x150 cm) vashulladékká vágjuk. Lemezárban számoltam az egészet, pedig ott a sok üveg meg a gumi és mire az ülésvázról lenyúzzuk a bőrt, az se két perc. De a felni alumínium, azt beveszem kilónként 210-ért” – mosolyog a tulaj.A 134 400 forintos ajánlatot ki kell pihenni, irány a Balaton! Tűz a nap, a teflonos vízlepergető réteggel ellátott esernyők maradhatnak az ajtókban. Amelyek visszafelé nyílnak és gombnyomásra zárhatók, mert akkorák, hogy egy doppingolt jeti se bírna velük.
Leeresztjük az ablakokat, a sziluettet nem csúfítja B-oszlop. Érdekes, hogy a hátsó ablakok kapcsolóját végig húzni kell záráskor, elöl automaták.12 henger, 800 Nm, 632 LE
800 Nm és 632 lóerő szunnyad a 12 hengeres, duplaturbós motorban: a Wraith a valaha volt legnagyobb teljesítményű Rolls-Royce. Gázadásra az orra megemelkedik, a pózzal tökéletesen hozza a nemes motorcsónakok hangulatát. A motoros jachtokban megélhető waftability, az erőgép könnyed siklása is hibátlanul átjön.
A lezárt reptéren vagy német autópályákon kipróbálható, óra szerint 260-as végsebességnél az autó valószerűtlenül halk. A csend a márka alapértéke, de hogy az első timpanonnal és az óriási homlokfelülettel hogyan sikerült a szélzajokat ennyire elszigetelni, az rejtély.
Padlógázra a fenséges V12 épphogy megemeli a hangját, de csak hogy megörvendeztesse őlordságát, akinek sietni támad kedve. A mellig érő hűtőoromzat hatása utolérhetetlen, a belső sávot csak tankoláskor elhagyó sofőrök is észbe kapnak.Szívbemarkolóan gyorsul
Szívbemarkoló gyorsulás. Itt nem a 0-100 közötti 4,6 másodperc vésődik be, hanem a 150 és 250 közötti vágta. A teljesítmény felmérhetetlen. A műszer szerint 180-200-as sebesség az erőtartalékok 14 százalékával tartható. Kár, hogy a márkahű, azaz könnyű és bizonytalan kormányzás miatt ilyen sebességnél az egyenesfutás messze nem éri el a népi nagyautókban (A6 és társai) megszokottat.
Letérünk a sztrádáról, országút jön. A kékvérű kétajtós nyolcfokozatú automatája a navigáció adataival is kalkulál. A nagyobb BMW-kben is elérhető funkció itt a kényelmet szolgálja. Ha a kanyarokból látható, hogy sokat kellene fel-, majd visszakapcsolnia a váltónak, akkor inkább tartja a köztes fokozatot, hogy minél rezzenéstelenebbül suhanjunk. Nem mintha a váltásokat érezni lehetne, de erre is gondoltak.Budapesten 28,6 l/100 km
Meglepett, hogy a menüben a járműparaméterek beállításai között ott van az ESP kiiktatása. A menetstabilizálás száműzése talán gyorsabban is megy, mint a BMW-kben, ahol a DSC gombját kell kitartóan nyomni. 311,5 centis tengelytávjával a Wraith nem egy driftautó, de fara megtáncoltatható, ha van hozzá vagy kétszer nyolc sáv. Budapestet elhagyva a fogyasztás lement 28,6-ról 21,5 literre. Ritkaság, de a 13,6 literes gyári átlag szinte reálisnak tűnik.
Rolls-Royce: használtan elérhetőbb?
Előbb-utóbb még a luxuskocsik netovábbja is használt autóként végzi. Egy-két évtized elteltével az újonnan csillagászati árak sokat szelídülnek. A Mobile.de adatbázisában néztünk körül a maximum 20 éves szedánok között. Jelenleg a legolcsóbb autó egy 19 éves Silver Spirit III. Kitűnő állapotban, végig vezetett szervizkönyvvel sem kérnek érte többet átszámítva 7,8 millió forintnál. Jóval magasabban indul a V12-es BMW-motoros, de még a BMW korszak előtt kifejlesztett Silver Seraph ára. Az ezredforduló körüli modelleket 40-60 ezer euró (12,2-18,4 millió Ft) között hirdetik, méltóságteljes orrukban a 760i 5,4 literes, 326 lóerős motorjával.
27-30 millió forintnyi euró a következő határ, amikor új típusokkal bővül a kínálat. A 90-100 000 eurós sávban bukkannak fel az első Phantomok, többnyire egyesült államokbeli első tulajdonossal, nem egészen 100 000 kilométerrel és makulátlan szervizmúlttal. Az alacsony óraállásból kivételesen nem csalásra érdemes következtetni. A Rolls-Royce-ügyfeleknek több másik autója is van, az egyes kocsik ezért futnak ilyen keveset. A ritka használat következménye, hogy a tulajdonosok időnként olyan kérdésekkel csörgetik fel kapcsolattartóikat, hogy segítsenek beprogramozni az úti célt a navigációba.
A Top Gear-es James May szerint negyven éve kirúgták volna azt a fejlesztőt, akinek a sportosság vagy vezethetőség szavak elhagyják az ajkát. Ma más a helyzet. A Wraith se nem sportos, se nem feszes, de méreténél és 2,4 tonnás súlyánál jóval könnyebbnek tűnik vezetés közben.
A kupé nagyon más, mint az RR fenséges kabriója és limuzinjai. Nyilván varázslatos, ahogy a katedrálisként vonuló Phantomban a sofőr becélozza az irányt és tovaringunk, de a Wraith autóként is értékelhető.Tömör fém, vastag gyapjú
A Rolls-Royce nem technikájával képes leiskolázni a többi nagy és erős autót. A gyár bizonyos dolgokról lemond, így a fotózáshoz vitt Opel Insigniában több vezetőtámogató rendszer volt, például táblafelismerés és a dízel kombiban ülésszellőztetés enyhítette a forróságot.
Ám aki egyszer is elfordította a súlyosnak ható lámpakapcsolót vagy kihúzta a szellőzőrostélyok melletti tömör, nehéz fémrudat, azt az RR örökre megfogja. A hátsó trónusokban a kísérők a magassarkút lerúgva bámulatosan puha és vastag gyapjúszőnyegen pihentethetik lábukat.Másutt hasonlót sem találni, innen nézve valóban ócska műanyagautó az összes A8-as Audi, S-osztály vagy a technikáját diszkréten őfelsége szolgálatába állító 7-es BMW. A pórias műszaki alapokról nem kell tudnia az ügyfélnek, ami számít, az a kézi gyártás és az az odaadás, amivel az összes Rolls-Royce, így a Wraith is saját gusztusunkhoz igazítható. Napokig lehetne sorolni az opciókat, a lehetséges kombinációk számát a több mint 44 000 (!) fényezés után ki sem tudnánk szorozni.
A státusz szimbóluma
Angol ismerősöm egy igen neves brit lap magyarországi tudósítója. Őt kérdeztem meg, kik vesznek ilyen Rolls-Royce-t a szigetországban. Szerinte nagyon sok köztük a külföldi, akiknek elégtételként, asszimilációs vágyból vagy más okból fontos megszerezni az egykori gyarmattartók emblematikus luxustárgyát. De ne zárjuk ki, hogy egyszerűen csak vágynak egy mesebeli autóra, amely úgy tudott Rolls-Royce maradni, hogy az utasok mellett a vezető számára is maga a csoda.
Műszaki adatok | |
---|---|
Motoradatok | |
Lökettérfogat (ccm) | 6592 |
Furat x löket (mm) | 88,3 X 89 |
Hengerek / szelepek száma | v12/48 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 465(632)/n.a. |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 800/1500 |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 4,6 |
Végsebesség (km/h) | 250 (leszabályozva) |
Fogyasztás | |
Város (l/100 km) | 20,5 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 9,6 |
Vegyes (l/100 km) | 13,6 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 317 |
Méretek | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 5250/1947/1448 |
Tengelytáv (mm) | 3115 |
Menetkész tömeg (kg) | 2360 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 83 |
Gumiméret szériában | 255/40 R20 |
Ár, költségek | |
Alapár (forint) | 92 000 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | 112 500 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei |