Röviden – Škoda Superb Combi 4×4 3,6 FSI V6 | |
---|---|
Mi ez? |
Škoda, upsizingolt, turbótlan motorral, összkerék-hajtással, DSG-vel, pávatollal |
Mit tud? | Kulturált, tágas, erős |
Mibe kerül? | 12,1 millió forinttól elvihető |
Kinek jó? | Bárkinek, aki kedveli a duruzsoló V6-os hangot, szeret egy bálteremben utazni és van pénze benzinre |
A bitang méretű Škoda Superbet még gyengébb – 1,4-es – , fapados kivitelben is nehéz nem szeretni. Kedveltük az 1,8-as benzines változatot, illetve a miniszteri, kétliteres, DSG-s dízelt is, és 4×4-es kombi is járt már nálunk. Csak a V6-os, benzines hiányzott a listáról. Eddig.
Külső-belső
Kintről ez a tudományos fantasztikus Superb kombi is olyan, mint a többi. Külsején a 4×4-es embléma valamint az oldalára vésett Laurin & Klement felirat az, amitől mégis egy kicsit más, több. A 4×4-es hajtást talán nem kell magyarázni, a Laurin&Klement pedig ebben az esetben egy spéci, minden jóval megtömött felszereltségi szintet jelen. 18 colos Sirius fantázianevű felnit, az ajtót kinyitva pedig küszöbdíszt, elektromosan állítható, szellőztethető, L&K feliratos bőrülést, szőnyegbetéteket, intarziás fabetétet, sötétített hátsó ablakokat, és kulcsnélküli ajtónyitást, motorindítást és még ördög tudja mit találunk benne.
A berendezés ízléses, nagyjából ott puha, ahol puhának kell lennie, a gombok, kapcsolók, tekerentyűk pedig pont annyira németesen logikusak és jól használhatóak, mint akármelyik VW termékben. Legjobban mégis a Superb helykínálata ejti rabul az embert. Az, hogy elöl bőven van hely, az nem meglepő, de ami a második sorban várja az utasokat, az egyedülálló.
A lábtér már komikusan nagy, szinte hiányérzetünk lehet benne, és egy puffot, vagy babzsákot is simán be lehetne tenni, hogy feltett lábbal utazhassunk. Szerencsére a fejteret is bőkezűen mérték, hiába a belmagasságból centiket elcsenő üvegtető, mégis baj nélkül ücsöröghetünk a hátsó fotelekben, egyenes derékkal, cilinderben is.
Kombiként a csomagtartó is fontos lehet, ez alapból 633 literes és a háttámlák ledöntésével legfeljebb 1865 literesre duzzasztható, ahová 191 centiméter hosszú dolgok is berámolhatók. Nem hiányzik hátulról a kihajtható szatyorkampók és csomagrögzítő hálók, fülek hada sem, emellett van pince, extra rekeszek és kivehető, LED-es zseblámpa, 12 voltos csatlakozó is. A világításon sem spóroltak, a csomagtartó is fényárban úszik, és az utastérbe is került mindenhová fényforrás, még a lábtérbe is.
Motor
A Downsizingon és a velejáró kényszeredett turbósításon csak gurgulázva hahotázó benzinmotor trónol a hegyomlásnyi autó orrában. Pontosan 3597 köbcentinyi üzemanyag-levegő keverék válik mozgási- és hőenergiává, kipufogógázzá minden második főtengelyfordulatnál. Ez rengeteg. Az autógyárak jó ideje a kisebb, könnyebb, turbós motorokra esküsznek, a kétkedő embertömeg meg folyton ezeknek a kihegyezett motoroknak a várható élettartamával kapcsolatban fogalmazza meg kétségeit. A Superb régiiskolás V6-osa ebből a szempontból támadhatatlan, sem gyűszűnyi hengerek, sem turbó nem nehezíti az életét.
Motorindításhoz a kormány jobb oldalán lévő gombot kell nyomva tartani. Szerencsétlen módon nem elég megnyomni, hanem nyomva kell tartani végig, amíg felmordul a V6-os. A dízeldömpingben ritka nagy élmény egy ilyen hathengeres, amely némán, vibrációmentesen jár. Aztán gázadásnál tovább mélyül a barátságunk, a túlméretes kasztnit száraz falevélként cibálja a motor, papíron 6,5 másodperc alatt éri el a 100 km/órás tempót. És közben egy pillanatra sem erőlködik, amihez a villámgyors DSG-váltó is hozzáteszi a maga tudását. Valóban élvezetes páros. Most úgy érzem, sosem akarok többé négyhengeres dízelmotort látni.
Úton
A kombi Superb autópályán, hosszabb utazáshoz parádés ezzel a motorral. Igazán jól illik ide, csendes, erős, csak a gyakori tankoláshoz kell hozzászokni. Városban a 4,8 méteres test nem okoz különösebb komplikációt, legfeljebb néhány parkolóhelyről kell lemondanunk a kormánya mögött. Ha mégis találunk egy bő ötméteres foghíjat, akkor könnyű dolgunk van. Ha akarjuk az autó is be tud állni magától, ha pedig mi akarjuk tekerni a kormányt, akkor a sok-sok radar segít minket a kármentes parkolásban.
Fogyasztás
A Superb-bel kapcsolatos szinte egyetlen fájó ponthoz jutottunk, a fogyasztáshoz. Mikor visszaadtuk, az utolsó tankolás után 12,4 literes átlagot számoltunk. Elsőre talán soknak tűnhet, pedig igazából annyira nem is vészes. Végülis egy 6,5 másodperc alatt 100-ra gyorsuló bálteremnek ez valahol csak megbocsátható.
0-240-es Škodás sprint, a végén kis műszaki zavarral:
Konkurensek
Ez igazán rövid rész lesz, a V6-os Superbnek nehéz konkurenst találni. Ekkora V6-os, szívó benzinmotor összkerék-hajtással sok mindenben nincs, ami akár csak nagyjából is egy ligában játszana vele. Legfeljebb a BMW, Mercedes háza táján találunk valamit, de ezekkel hülyeség lenne összehasonlítani. Házon belül persze ott a Passat, házon kívül meg mondjuk a turbós Insignia fér bele így úgy az alábbi táblázatba.
A Škoda Superb és V6-os, benzines vetélytársai: | Listaár, forint |
|
Skoda Superb L&K 3,6 V6 4×4 (260 LE) | 12 127 180 | |
Opel Insignia ST 2,8 V6 AWD OPC Aut. (325 LE) | 12 950 000 | |
Volkswagen Passat Variant Highline 4Motion DSG (300 LE) | 12 750 750 | |
Hogy fogy?
Ha valaki megkérdezné tőlem, hogy szerintem idehaza hány darab 3,6-os V6-os Superbet adtak el eddig, akkor gondolkodás nélkül rávágnám, hogy legfeljebb ötöt. Azt is véletlenül. Pedig a statisztika mást mutat, ezt is szépen viszik. Amióta ezzel a motorral lehet itthon Superbet kapni, pontosan 42 darab talált belőle gazdára. Szóval 42 olyan ember van, akinek a napjaiba annyi élvezetes autózás fér, mint nekem ebbe az egy hétbe. Kicsit irigylem őket.
Kinek jó?
Egy V6-os Superb remek móka, de etetése nem olcsó mulatság. De akinek ez belefér és egy szimpatikus, roppant civilizált, 4×4-es járgányra vágyik, ami miatt mégsem utálják, az nem jár rosszul vele. Sőt.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|