Röviden – Opel Astra GTC 1.6 SIDI Turbo, OPC Line | |
---|---|
Mi ez? |
Látványos kompakt kupé az Opeltől, 200 lovas szentgotthárdi motorral |
Mit tud? | Vadítóan jól kinézni, elég jól menni, nem sokat enni |
Mibe kerül? | 5,89 millió OPC csomag és egyéb extrák nélkül. A sárga kocsi kb. 8,6! |
Kinek jó? | Elvakult Opel-rajongóknak |
Egy hét együttélés után, egy kicsit kínos, de igazából tanácstalan vagyok, mi újat is mondhatnék erről a nagyon szép, nagyon sárga Opelről. A típust, a kupé Astrát alaposan kiveséztem már a bemutató alkalmával, két és fél esztendeje. A motort pedig, a szentgotthárdi Opel-gyár egyik friss büszkeségét, az 1,6 literes új, turbós benzinest Gajdán kolléga alaposan feltrancsírozta ebben a cikkben, később pedig egy Zafirában is bemutattuk.
Hogy úgy mondjam, szakmailag semmi kihívás nem maradt benne. Na, essünk túl rajta, de már most szólok, hogy a legérdekesebb rész az utolsó előtti bekezdés lesz, ahol kiderül, mi mást lehetne venni e helyett a sportosnak látszó, erősnek gondolható Opel helyett.
Külső
Úgy néz ki, mintha nagyon drága lenne, pedig alapáron nem is az – erről részletesebben majd abban a rém izgalmas utolsó bekezdésben szólunk. Izgalmas domborítások, alapméreten is 235/50 R 18-as gumik teszik még izgalmasabbá a kiválóan eltalált formát, amit – különösen ebben a látványos sárgában – a jóisten is desktop-háttérnek teremtett.
Még ha le is képzeljük róla a temérdek feláras tételt (cápauszony-antenna, fekete tető, sötét hátsó oldalablak, fekete felni, OPC-lökhárítók), ami marad, az is elég az autóbuzi szívek megdobogtatásához. Az Opelnek régen volt ennyire szép kompakt autója. Ha volt valaha egyáltalán.
Belső
A GTC-vel kapcsolatos egyik komoly gond a botrányosan rossz kilátás. A laposan fekvő, széles A-oszlop miatt balra előre vagy 30 fokban minden ki van takarva a vezető elől, ami hirtelen érkező hegyi balkanyarokban, szűk úton pánikszerű fékezéseket eredményez: úristen, nem jön szembe a Queen Elizabeth véletlenül?
Az viszont jó, hogy a csodás forma nem megy a térkínálat rovására. Elöl éppen olyan jól elférni, mint bármelyik mai kompaktban. Hátul hihetetlen módon nem csak a lábtér és válltér elegendő, de a fejtér is: a kupés tetővonal 180 centis magasságig egyáltalán nem okoz gondot. (A napokban járt nálunk egy sima, ötajtós Citroën C4, amiben egyáltalán nem fért el a fejem hátul, csak ha kb. 60 fokban oldalra döntöttem. Apukák: ha anyuka megvétózná a GTC-t, azzal, hogy egy háromajtós kompakt nem alkalmas családi kocsinak, vigyétek el egy Citroën-szalonba!)A mi tesztautónkban szinte semmi nem volt alapáras, a kihúzható combtámaszos sportülések, a temérdek biztonsági és kényelmi extrához járó temérdek gomb, az Infinity audiorendszer nagyon komoly autónak láttatta az Astrát, de egy fapados verzió sokkal szomorúbb látvány annál, amit a képek alapján gondol a kedves olvasó. (Apukák: ezeket a képeket ne mutassátok meg anyukának, mert a szalonban a kétmillióval olcsóbb alapáras kocsiban csalódni fog!)
Vezetési élmény
A másik gond, hogy bár a GTC Astra – pláne a 254 ezer forintos OPC optikai csomaggal – sportautónak néz ki, de nagyon nem az. Hiába a szentgotthárdi csoda, a 200 lóerős turbómotor, akkor sem. Azt gondolnánk, különleges élmény vezetni, de valójában csak egy túl nehéz, rossz súlyelosztású, átlagos kompakt autó.
Adatlap
Opel Astra GTC 1.6 Turbo OPC Line
Motor | 1598 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 200 LE |
Nyomaték | 280 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 7,9 sec |
Végsebesség | 230 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 6,6 l / 100 km |
A 235-ös gumik és az aktív gátlók miatt képes az átlagos közlekedési rutinhoz képest persze lenyűgözően gyorsan kanyarodni, de ha elérünk a tapadási határhoz, szégyenszemre azonnal kiderül, hogy a kocsi orrtolós, esetlen. A lagymatag váltómechanika és a motoros kézifék (ez is extra, kár volt belerendelni) szintén cseppet sem sportautós. Egyet meg kell viszont hagyni: a kormányzás közvetlen és pontos, a rásegítés mértékét is jól sikerült eltalálni.
De hova a fenébe lesz a sok lóerő? Sportos rajtnál sem akarja kicsavarni a kezünkből a kormányt, a 7,9 másodperces 0-100 pedig viccnek is rossz: az 1,8 literes, 180 lóerős Seat Leon SC 7,1 másodperc alatt van százon. Igaz, az a kocsi csak 1215 kiló: az Opelnél manapság nagyon le vannak maradva a súlycsökkentésben.
Autópályán tűnik inkább erősnek az autó, ott is főleg a szabályosat jóval meghaladó tartományokban. 160-180-ról gyorsítva jön ki igazán a 200 lóerős motorváltozat előnye a 170 lóerős verzióban is kapható 1.6 Turbóhoz képest. Azt ellenben meg kell hagyni, hogy fogyasztásban nem kéri meg azt a plusz 30 lovat a motor. 80% országút, 20% város használatban, tempósan haladva 7,9 litert mutatott a számítógép, 8 litert a telefonom számológépe, amikor a kútnál ellenőriztem az értéket. Ez nem rossz – de azért elgondolkodtató, hogy teszt elején, az első teletankolásig a városi szakaszokon 13-14 litert is mutatott az átlagfogyasztás-mérő.
Ja, egyébként ha valaki nem tudná: az Opelnél rejtélyesen SIDI Turbónak nevezett új motorcsalád nevében a SIDI mindössze annyit jelent: szikragyújtású, közvetlen befecskendezésű. (Spark Ignition, Direct Injection) Illúzióromboló, nemde?
Drága?
Alapáron kifejezetten jó vétel a GTC Astra a hasonló teljesítményű háromajtós kompaktok között. Íme, néhány konkurens modell listaára:
A 200 lovas Astra GTC és 200 ló körüli benzines, turbós háromajtós konkurensei (kézi váltó, legolcsóbb kivitel) | Listaárak |
|
Opel Astra GTC 1.6 Turbo Enjoy (200 LE, 280 Nm) | 5 890 000 Ft | |
VW Scirocco 2.0 TFSI (211 LE, 280 Nm) | 8 775 280 Ft | |
Kia ProCeed 1.6 TGDI GT (204 LE, 265 Nm) | 6 624 000 Ft | |
Seat Leon SC 1.8 TSI FR (180 LE, 250 Nm) | 6 924 420 Ft | |
Citroën DS4 1.6 THP Sport (200 LE, 275 Nm) | 8 480 000 Ft | |
Ha viszont elkezdünk rendelni bele ezt-azt az extralistáról, nagyon megszaladhat az ár. A MOU-276-ra rá lehet mondani, hogy belül is van olyan igényes és menő, ahogy kinéz, de a kihúzható combtámaszos sportülésekkel, Infinity audióval, navigációval, sávelhagyásra figyelmeztetéssel, aktív lengéscsillapítókkal, miegyébbel azért olyan szépen felugrik 8,5 millióra, hogy na még. Annyit pedig azért már nehéz jó szívvel odaadni ezért az Astráért, ami – van ilyen – túl szépre sikerült az emblémához képest.
Hiszen 7,3 millió az élményautózáshoz inkább megfelelő végén hajtó 170 lovas 1-es BMW listaára, 8,5 millióig pedig azért még abba is lehet pár extrát tölteni, ha nem is annyit, mint az Astrába. Vagy mégis inkább legyen fronthajtású, de igazán erős élményautó? Hát, kérem: a Renault Mégane RS 265 lóerővel 7,99 millió forint.
Verdikt
A GTC Astra nagyon szép és meglepően tágas. Igazi OPC alatt (tehát nem OPC Line, hanem rendes váltó, rendes fék, pörgősebb motor) teljesen mindegy, hogy 200 vagy 170 lóerős az 1,6-os benzinmotor benne. Azt javasoljuk, az erősebbre beállított blokk felárát inkább költse fekete tetőre vagy hifire, aki ilyen autóra vágyik. Lehet, hogy a forgalmiban jól mutat az a 200, de a hétköznapi autózásban nem sok érződik belőle.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|