Röviden – SEAT Leon ST 4Drive – 2014 | |
---|---|
Mi ez? |
4×4-es kompakt kombi, csak dízellel, csak kézi váltóval |
Mit tud? | Takarékosan, gyorsan, havas-csúszós úton is stabilan gurulni |
Mibe kerül? | Hét és negyed millió a 105 lovas dízellel, 8,5 a 150 lóerőssel |
Kinek jó? | 52 éves jómódú férfiaknak (a SEAT szerint) |
Szegény SEAT, nehéz dolga van a márkaidentitás alakításával, alig látszik ki a spanyol márka a Volkswagen árnyékából. De azért küzdenek. Olyan színeket használnak, amiket más VW-csoportos autókhoz nem lehet megrendelni, kilobbizták, hogy ne a Golf, hanem a Leon kapja meg elsőkét az opciós LED-es fényszórót az alsó-középkategóriában. Most pedig lecserélték az inkább röhejes mint vicces, és saját tapasztalataik alapján is senki emberfia által meg nem értett és meg nem jegyzett Enjoyneering szlogent a Technology to enjoy-ra. De nem ezért hívtak el minket Madridba tesztvezetni, hanem hogy kipróbáljuk az összkerékhajtású Leon kombit.
Eszi, nem eszi, nem kap mást
„Bármely vevő kaphat olyan színű autót, amilyet akar, amennyiben az a szín a fekete”, ez volt Henry Ford marketingpolitikája. A SEAT-é pedig az, hogy az összkerékhajtású Leon bármilyen lehet, feltéve, hogy kombi, dízel és kézi váltós. Lehet, hogy túl sok részt néztek a Profiler (Pszichozsaru) című sorozatból, mindenesetre úgy vélik, tökéletesen fel tudják vázolni a vásárlók profilját. Ez az:
Persze a konkrét vevőprofil még nem minden. A SEAT-nál azt is tudják, hogy átlagosan az EU-ban 80% körüli arányban dízelmotorral veszik a kompakt kombikat a vevők, meg persze azt is, hogy a módosított hajtáslánchoz igazítani valamelyik DSG automatát nem lenne olcsó mulatság. Így aztán maradt a kézi váltó.Haldex, XDS, rövidebb váltó
Ötödik generációs Haldex rendszer van a kocsi alatt, a Volkswagen még 2009-ben szerződött le a BorgWarnerrel, 2012-es szállításra a moduláris platform bármely modelljére. Egy elektronikusan vezérelt, elektro-hidraulikus működtetésű, olajos, többtárcsás kuplung enged nyomatékot a hátsó tengelyre, ha a vezérlés az ABS és a menetstabilizáló rendszer szenzorai, a gázpedál állása alapján úgy érzékeli, hogy erre szükség van. A nyomatékarány változtatása folyamatos, de a rendszer a karbantartásra nem túl kényes – háromévente egy olajcserével bővebb a szervizprogram a fronthajtású modellekénél. Mivel az összkerékhajtás 124 kilóval megnöveli a kocsi tömegét, öt literrel nagyobb, 55 literes lett a tank, nehogy a hatótáv csökkenésébe kerüljön a vevőnek a több hajtott kerék. A súlytöbblet miatt a kisebb dízelnél a hatfokozatú kézi váltó áttételezését is megváltoztatták, rövidebbre vették.
Ha egy-egy, vagy akár három kerék el akarna forogni, a 4Drive-nak nevezett rendszer egy másik eleme, az EDS (electronic differential) lép működésbe; a fékek megfogják az elpörgő kerekeket, hogy a tapadó abroncsokra jusson kellő nyomaték. Csúszós kanyarban pedig az XDS nevű funkció segít tartani az ívet; ha a számítógép úgy ítéli meg, hogy elkél a segítség, az ívbelső kerekek fékezésével segít több nyomatékot adni az azt jobban hasznosítani képes ívkülsőkre.Ha vizes, pláne havas utat nem is találtunk júliusban, Madridban (innen gratulálok a SEAT-nál annak, aki a 4×4-es modell bemutatójának idejét és helyét kijelölte), a hivatalos tesztútvonalról letérve egy murvás mezőgazdasági úton azért kipróbáltuk, milyen az, amikor egy bizonytalan emelkedőn nekilódul a 4Drive. Ilyen:
Az utastérben mindebből csupán némi kuplungszag érződik – a motort eléggé megfogja a rajtnál a hirtelen rázuttyanó test és persze a gonoszul ellene dolgozó fék-differenciálzár, pörgetni kell. Vagyis hát nem kell, ennek a szép kis kombinak nem idióta újságírók szadizmusát, hanem a hétköznapi, takarékos, biztonságos autózás igényét kell kielégíteni.
Milyen vezetni?
A forgalomban nyugis, békés az utazás a 4Drive ST-vel – aki szeret gyorsan menni, a nagyobb motorral megteheti. Az 1.6 TDI jóval gyengébb (12 másodperc a 0-100, 187 km/h a vége), sztrádatempónál zajosabb és az előzéseket is jobban meg kell vele fontolni, emelkedőkön is észre lehet venni, hogy egy és negyed mázsás túlsúlyt cipel a fronthajtáshoz képest. Legalábbis ezt állítja a kolléga, aki vezette és kifaggattam – nekem csak az erősebbik kocsit sikerült kipróbálnom a spanyol autópályán, falvakban és hegyi utakon.
Adatlap
Seat Leon ST 4Drive
Motor | 1598 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 105 LE |
Nyomaték | 250 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 12 sec |
Végsebesség | 187 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 4,5 l / 100 km |
Rendes VW-termék ez is, behunyt szemmel pont olyan, mint ikertestvérei, a Golf vagy az Octavia. Nyitott szemmel az alaposan kistafírozott, FR kivitelű tesztautóban a bőrkormány varrásának vörös cérnája képviselte azt a sportosságot, amit mostanság inkább szerényebben dinamizmusnak hív a SEAT. Hát nagyjából ennyi, ami megkülönbözteti az utasteret a tesókétól, vagyis jó és tágas és átgondolt ergonómiájú autó a Leon is.
A 150 lóerős TDI-vel már igazi hosszútávfutó a Leon ST, nagy tempóról is dinamikusan gyorsul, emelkedőn se nagyon kell visszaváltani. 8,7 másodperces gyorsulás, 211 km/h végsebesség; a fogyasztás papíron csupán három decivel nagyobb vegyes üzemben (1.6TDI: 4,5, 2.0TDI: 4,8 l/100 km). Hm. A valóságot majd meglátjuk, ha jönnek a magyar rendszámos tesztautók. Bizonyára jönnek hamarosan; a kocsi már rendelhető otthon, ára is van.
Kinek ajánljuk?
52 év ide vagy oda: szerintem ez a kocsi bárkinek megfelel, akinek van rá pénze, és egy belül tágas, de nem túl nagy külméretekkel bíró, feltűnésmentes családi kombit akar. Kombit, és nem szabadidőautót, mert mondjuk sokat autópályázik, és számít a nagy tempónál is csekély fogyasztás.
A Leon ST 4Drive 587 literes csomagtere 1470-re bővíthető; pont, mint a fronthajtású változatnál, mert a 4×4 nem vesz el helyet a hasznos térből. Az extralista bősége zavarbaejtő, követőradar, sávtartó automatika, korszerű infotainment van, ha megfizeti a vevő, épp úgy, mint a Golfban.
Vagyis: az vegye meg, aki valami ilyet akar, és pont ez tetszik neki. Az egyetlen selling point, amibe a SEAT értékesítői belekapaszkodhatnak, a színválaszték. Ilyen kék Golf vagy Octavia nincs, csak SEAT, bár az igaz, hogy az Alor kék metál felára 301 ezer forint. De hát a Leon ST 4Drive amúgy is drága autó.
Hét és negyed millióról indul a 105 lóerős, nyolc és félről a 150 lóerős motorral. A felszereltségi lista a magasabb, Style felszereltségi fokozatban már-már japánosan gazdag, de azért ez így is könnyűszerrel fel lehet tornázni tízmillió fölé a nagyobb motorral a kocsit, a képeken szereplő kék autó a SEAT magyar konfigurátorán úgy 10,4 millióra jön ki.Szép ennyire ez a különleges kék?