Röviden – SEAT Leon ST 1.6 TDI CR Style | |
---|---|
Mi ez? |
A Volkswagen-csoporthoz tartozó spanyol márka alsó-középkategóriás kombija, a Golffal közös alapokra építve |
Mit tud? | Nagy csomagtérrel, kulturált működéssel, alacsony fogyasztással szolgálni egy átlagcsaládot |
Mibe kerül? | Létezik 90 lóerős dízel 5,8 millióért, de az igazi belépőmodell, a tesztben is szereplő 105 lóerős kivitel 6 031 140 forintért |
Kinek jó? | Annak, akit kellemes elégettséggel tölt el az 5 liter körüli fogyasztás, és nincs szüksége komolyabb motorteljesítményre |
Szinte már a teljes SEAT Leon család tiszteletét tette a szerkesztőségben, az ötajtós verzió minden apró jellemzőjét kiveséztük, ízelítőt kaptunk, milyen a spanyol szenvedélyt szabadjára eresztő, felpaprikázott Leon Cupra, valamint már azt is tudjuk, kinek szánják az összkerékhajtással piacra kerülő típust. Mégis egy családtag tesztjével még adósok vagyunk. Ez az egyszerű melós, a szerény igavonó kivitel, ami hatványra emeli a józanságot, és felesleges fényűzés helyett a praktikum és a takarékosság terén villantja erényeit.
Külső, karosszéria
Az autóhoz mellékelt felszereltségi listán a szín megnevezésén akadt meg a tekintetem: technikai szürke. Ennél találóbb elnevezést nem is adhattak volna annak a visszafogott metálfénynek, ami erre az 1,6 literes 105 lóerős TDI dízelmotorral szerelt kombira került. Igazi rejtőzködő árnyalat a porral kevert sár jegyében, így az autómosók elkerülésével sem keltjük igénytelen autótulaj benyomását, kevésbé látszik a kosz.
Viszont a típusra jellemző stílusjegyek azért élnek és működnek. A Volkswagen Golfnál leheletnyivel szélesebb, magasabb karosszéria arányaiban sportosabb benyomást kelt, és az Audi rokonságot erősítő, szigorú, mégis tiszta, határozott ívek, törések egysége csak erősíti ezt az érzést.A megnövekedett puttony ezt az irányelvet követve simul bele az összképbe. Mivel javarészt a vízszintes karaktervonal uralja az oldalnézetet, (nincs meredek ív, törés, vagy hullám) ezért a hossznövekedést elfedő tervezői trükkök elmaradtak. Csak megnyúlt a far, és ettől a Leon még marad a már említett, pár egyedi vonással feldobott Audi-hasonmás. Számokkal kifejezve mindez 27 centiméteres többlethosszt jelent az ötajtós kivitellel összemérve, változatlan, 2636 milliméteres tengelytáv mellett.
El kell ismerni, a Leon legvonzóbb külső szépségtapaszai a hiperagresszív, szögletes nappali menetfénnyel szerelt LED-es lámpatestek itt is működnek, de felcsavarozhatnánk egy ezeréves Ibizára is, akkor sem vesztenének dögösségükből.Belső tér, csomagtartó
Egy kombi tesztjét érdemes hátulról, a farrésztől indítani, hiszen mi más lehetne fontosabb ebben az esetben, mint a puttony? A csomagtartó alsó pereme 65 centi magasan található, és 109 centi széles cuccot is betuszkolhatunk a megszokott módon, a billenő SEAT márkajellel nyitható ötödik ajtón keresztül.
Trükkök nélkül, alapfelállásban 587 literes tér áll rendelkezésre a duplafenekű csomagtartóban. Ebben az esetben sík a padló, a nehéz rakomány pakolását nem nehezíti perem, de ha a méret a lényeg, akkor a csomagtér-padló alsó állásba reteszelésével bővíthető a tér. Ha ez sem elég, akkor a hátulról könnyen elérhető kart meghúzva máris egyharmad-kétharmad arányban zuhannak előre a második üléssor háttámlái. Szokásos kombis trükk, sajna így nem kapunk sík felületet, felfelé van egy kis emelkedő, tehát az üveglapok szállításáról lemondhatunk.
Viszont a bringa jöhet, egy-két átlagos férfikerékpárt röhögve elnyel a SEAT Leon ST, sőt a hosszú, keskeny tárgyak szállítása sem akadály az anyósülés háttámlájának előredöntésével. Ez is egy mozdulat csak, így akár 2,67 méterig nyújtózhatunk.Adatlap
SEAT Leon ST 1,6 TDI Style
Motor | 1598 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 105 LE |
Nyomaték | 250 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 10,7 sec |
Végsebesség | 191 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 3,9 l / 100 km |
Nálam költözéshez nyújtott segéderőt a SEAT Leon ST, jól jött a csomagtérben található kar meghúzásával egy mozdulattal dönthető hátsó üléssor, és a megfelelően nagy ötödik ajtón keresztül könnyen pakolható raktér. A kárpitot terrorizáló nehezebb dobozoknál viszont jól jött volna egy strapabíró, gyári védőszőnyeg. Nyilván ezt utólag könnyű beszerezni, mégis a Škoda Octavia esetén ott figyel a rendelhető extrák között, de nálam sokkal képzettebb elmék alakítják a gyáróriás modellpolitikáját.
Az összeszerelés minőségével nincs gond, a funkciók hozzák a Volkswagen-csoportnál megszokott egyértelmű logikát, csak pár apróságon, például a fekete műanyag kilincseken látszik, hogy azért van pár előjoga a közös építőkészletből készülő német testvérmodelleknek. Némi egyéni vonást azért hagytak a SEAT számára, ilyen a jellegzetes műszeregység, hat óráról induló mutatókkal, és szögletes stílusú számokkal.
A közepes, Style felszereltség nem hoz fejtörést okozó extra gombokat, a középkonzol érintőképernyős, magyar nyelvű médiarendszerén kívül csak a klíma kezelőszerveit kell memorizálni. Viszont a mindennapokban igazán hasznos kiegészítők rendelkezésre állnak, tempomat, Bluetooth-kihangosító, kétzónás digitális klíma, 7 légzsák szolgálja a kényelmet és a biztonságot.
Vezetés – Sportkombi?
A tesztautóban található 1,6 literes TDI motor gyakori darab, 75-115 lóerős teljesítményszintekkel a Škoda Fabiától a Volkswagen Golfon át egészen a 2015-ben piacra kerülő új Passatig rengeteg típusba beépítésre kerül. Esetünkben 105 lóerőt termel a dugattyúkat mozgásba lendítő, 2600 bar nyomáson égéstérbe fecskendezett üzemanyag.
Gyorsításkor kissé nyers a hangja a legfrissebb fejlesztésekhez viszonyítva, de az utazási sebességet elérve már megszűnnek a zavaró zajok. Az Euro 5 szabványt teljesítő blokk széndioxid-kibocsátása 99 g/km, így befér a bűvös százas határ alá. Ehhez az értékhez kiemelkedően szerény fogyasztás társul, semmire sem figyelve, a költözés stresszével terhelve is 5,4 literes átlagot hozott a teszt, tehát nyugodtabb napokon erőlködés nélkül hozható az öt liter alatti érték is.Kellően feszes a felfüggesztés, ugyanakkor elég hosszúak a rugóutak ahhoz, hogy egy-egy kátyú ne legyen gerincre mért hirtelen csapás. A 17 colos kerekekkel nem rázott, nem kopogott kifejezetten csúnyán a keresztirányú bordákon sem, amelyek a futóművek legnagyobb ellenségei.
Ebben az összeállításban amúgy sem egy kanyarvadász a SEAT Leon ST, ötfokozatú váltójához csak azért érdemes gyakran nyúlni, hogy a legoptimálisabb fogyasztást nyújtó fordulatszám-tartományban tudjuk tartani a dízelmotort. Érdekes választás az ötgangos kézi egység ebben a hatmillió forint körül árult autóban.
Nincs kifejezett ellenérv, a klasszikus, hosszú ötödikbe váltva autópályán sem vészesen magas a fordulat, a kapcsolási érzet pontos, jól megvezetett, határozott úton kattannak a fokozatok. Mégis ez a 105 lóerő és 250 Nm nyomaték is élénkebbnek tűnne, ha hat fokozaton keresztül tudnánk eljuttatni az első tengelyre.Költségek, összegzés
Ellenfele akad bőven a SEAT Leon ST-nek. Rögtön itt a francia ellenlábas, az idei „Év Autója” cím elhódítója, a hamarosan érkező Peugeot 308 puttonyos, SW kivitele, alaphelyzetben 610 literes csomagtérrel. De ott van még a Honda Civic Tourer 624 literrel, a házon belüli konkurensekről, a Škoda Octaviáról és a Golf kombiról már nem is beszélve.
Vetélytársak árai |
Listaár, forint |
|
Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI | 6 677 580 | |
Škoda Octavia 1.6 TDI |
6 267 000 | |
Opel Astra ST 1.6 CDTI Active | 6 130 000 | |
Ford Focus Kombi 1.6 TDCi | 6 175 000 | |
KIA Cee’d SW 1.6 CRDI |
5 379 000 |
A spórolás spanyol bajnokára első körben, megvételkor kell mélyen zsebünkbe nyúlni. Alapára ezzel a motorral 6 240 000 forint, de a Style felszereltség már 6 729 000-ről indul. A szintén 105 lóerős 1,2 literes TSI benzines már 5,7 milliótól elérhető, így nem árt átgondolni vásárlás előtt, mekkora lesz a várható éves futásteljesítmény, mennyi idő kell ahhoz, hogy a dízel alacsonyabb fogyasztása behozza az árkülönbözetet.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|