Röviden – Toyota Verso 1,6 D-4D | |
---|---|
Mi ez? |
Japán egyterű német motorral, szürke külsővel-belsővel |
Mit tud? | Hát azt, hogy mostantól neki is van pici dízel motorja |
Mennyibe kerül? | Nagyjából annyiba, mint a piacon kaszáló francia barátai |
Kinek jó? | Szekérnyi kisgyereket fuvarozó családok helyett inkább cégeknek |
Mint hős cowboy csípején a töltött Colt, annyira kellett a Toyota Versóba egy takarékos kis dízelmotor, ugyanis a japcsik szerint az egyterűek kategóriájában e nélkül nem tudnak még több vevőt lőni. A Verso összes fő riválisában (Scénic, C4 Picasso, Touran stb.) karattyol ilyen, meg azokban is, amelyeket kérdésünkre az importőr nem tartott fő konkurensnek a piac meghódításáért folytatott versenyben. (Zafira, Carens)
Nadehátkérem a Toyotának ott a szupertakarékos hibridtechnikával elpusztíthatatlanul működő Prius+ a 784 literes csomagtartóval, meg a 7 üléssel. Mit ér akkor a hibrid, ha mástól vesznek dízelt?
Mit kért a BMW a dízelmotorért?
Meg fognak lepődni! A hibrid technológia bizonyos elemeit, például a japánok besegítenek a tapasztalatlan bajoroknak akkumulátor-fejlesztésben. Habár a különféle német autógyártók is fejlesztik, és dobálják piacra a maguk megoldásait a benzinmotor/elektromotor párosra, a Toyota 1997 óta csiszolt hibridje etalon a piacon. Fogyasztása fantasztikus, a megbízhatósága pedig minden mást ver – a saját termékeiket rendszerint tesztgyőztesnek hozó német sajtótermékek is a listák elejére teszik. A Toyota, és a nála jóval kisebb BMW 2011 végén kötött szerződést, először motorpartnerségről, amit közös sportkocsi-platform kifejlesztéséig bővítettek. Elsőként a Versóba került a biznisz részeként német dízelmotor.
Forma
A C4 Picasso megmosolyogtatóan játékos, a Grand Scénic könnyedén praktikus, a Touran volkswagenesen összeszedett, a Verso viszont…?
Az elődhöz képest karakteresebb formán persze látszik, hogy próbál kitörni a márka az öregember autója – csak részben megalapozott – skatulyából, de a végeredmény se ilyen, se olyan. Se nem eredeti (mint a Citroën), se nem harmonikus annyira, mint a VW. Annak ellenére, hogy kritizálom a dizájnját, úgy vélem, a családi egyterűek piacán mégsem múlik sok ezen. Itt nagyobb érték a praktikum, a térkínálat és a megbízhatóság.
Nálam a térkínálat és praktikum terén a Grand Scénic a mérce, annak 27 kisebb-nagyobb tárolórekeszét sem űrtartalomban, sem darabszámban nem közelíti a Verso.Adatlap
Toyota Verso 1,6 D-4D
Motor | 1598 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 112 LE |
Nyomaték | 270 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 12,7 sec |
Végsebesség | 180 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 4,5 l / 100 km |
Az pedig már-már a bűn kategóriája, hogy egy 1,5 literes palackot nem tudtam sehová tenni. A tesztautót előttem használó kolléga a sofőrülés alatt tárolta a saját vizét (egyszer csak kidugta onnan a flakon az orrát), míg én a már csak harmadig lévő palackot a sofőrölés bal hátulja és az autó oldalfala közé állítottam. Kedves Toyota! Aki hétüléses kocsit vesz, az általában 5-6-7 személyes család tagjaként utazik, márpedig az 5-6-7 fős családoknál nyáron mindenképpen van 2-3 másfeles palack egy kocsiban. Meleg van, szomjasak a gyerekek, és mindenki más is.
Parányi dicséretet azért érdemel az anyósülés előtti dupla tároló, de a hátsó lábrésznél a szőnyeg alá rejtett üregek megint csak átgondolatlanok.
Egyszerűen és gyorsan kinyitható ellenben a harmadik üléssor, ahogy az lenni szokott, olyan 7-8 éves korig el is férnek itt a gyerkőcök. A csomagtartó padlójába süllyesztve aztán brutális, egy magát komoly családtagnak tartó egyterűhöz méltó a tér (699 liter a tetőig mérve). A hátsó ajtó nem nyílik elérhetetlenül magasra, kisbabát egyik kezében tartó anyukák is könnyen becsukhatják.
Tartalom
Fogyasztásban és menetdinamikában már egál a verseny a konkurensekkel, közelítünk afelé, amiben a Verso előttük jár. Először is a motor: a MINI-ből és az 1-esből ismert, Steyrben fejlesztett és gyártott 1,6-os blokk papíron nem tud kiemelkedőt, 112 lóerejénél és 270 Nm-es maximális nyomatékánál is van több. De ezek csak számok, érzetre és fogyasztásra is minimálisak a különbségek a többiekkel való összevetésben. A forgalom sűrűségétől függően városban 5,8-7 liter között evett, 90-es tempomatnál pedig 4,2-t, átlaga e kettő között mozog használattól függően.
Két-három emberrel meglehetős magabiztossággal mozgatja a kis dízel az utasok nélkül sem könnyű, 1470 kilós testet már 1500-as fordulatszámtól, a hatfokozatú váltó szerethetősége pedig átlagon felüli. A feszes, de a budapesti trágya utakon sem kényelmetlen futómű is rendben van, a jó fogású kormány azonban lehetne egy picit közvetlenebb, de alapvetően jól vezethető a normálisan átlátható kocka.Szerintem hosszú távon is hű társ lehet, ismerve, hogy a japán mérnökök micsoda alapossággal választották ki a piacon elérhető 1,6-os dízelek közül éppen ezt. Minden más körülötte meg ugye Toyota, mérget vehetnek rá, hogy tovább szolgál, mint bármelyik francia, tartósságban biztosan veri őket. A műszerfal és az ajtó egynémely anyagát leszámítva az általános minőségérzet is jobb a Versóban, egyszerűen más hangon csukódnak az ajtók, akármennyire is karakter nélküli, ez egy Toyota.
Ár
Felemás a kép, és sok a versenytárs. Családi autónak a tárolók szerény száma miatt nem ezt ajánlanám, de kollégák szállítására használt céges autónak, vagy taxinak sokkal inkább ezt, mint egy franciát. Elegánsabb, tartósabb, hivatalnokosabb. Cseppet olcsóbb is, Live Comfort felszereltséggel 7 millióról indul, a 130 lovas Grand Scénic 7,3-ról, és bár nem tartják konkurensnek, nálam az a 136 lovas Zafira is 7,8 milliótól.
Hogy miért nem látni Versóból mégsem taxit, még Nyugat-Európában sem? Hát mert ott Priust, és főleg Prius+-t használnak. Budapestnek ugyanazon útjain, ahol a Versót hajtottam, soha nem ment fel 5 literig a hibrid fogyasztása. Meg automata, plusz még a tetőig mért 784 literjével a csomagtartója is nagyobb a Prius+-nak.
Aki lelkében márkafüggetlenként áll neki egyterű vásárlásának, az mérlegelje a felsorolt előnyöket és hátrányokat, mindkettőből van bőven a Verso mellett és ellen is. Aki viszont eddig Toyotát hajtott, ismerve a legendás márkahűséget, az először úgyis házon belül néz szét. Ha csak 6-7 milliója van, akkor nincs alternatíva, ha viszont több is nyomja a zsebét, és főként városban szaladgálna, akkor a BMW kiváló kis dízelénél is takarékosabb és tartósabb Prius+ az ő autója.