Röviden – Citroën C4 1,2 | |
---|---|
Mi ez? |
Csinos, kompakt francia ötajtós |
Mit tud? | Ebben éppen az 1,2 literes, turbós benzinmotor a lényeg. |
Mibe kerül? | Felszereltségtől függően 5,8, 5,9, vagy 6,3 millió forintba |
Kinek jó? | Aki valami furcsa oknál fogva gerjed háromhengeres, turbós benzinmotorra, ezzel boldog lehet |
A Citroën kompaktja korántsem friss darab, már 2010-óta köztünk van, és a vezess.hu oldalain is sokszor és sokféle formában megjelent már. 4 éves múltja ellenére mégis tud újat mutatni, igaz, ehhez fel kell nyitni a motorháztetőt. Az 1,2-es benzinmotor elvesztett egy hengert, de kapott cserébe egy turbót. Igen, az 1,2-es, háromhengeres e-THP motoros változat járt nálunk, 130 lóerős teljesítménnyel, gazdagon felszerelt kivitelben.
Külső, karosszéria
A korábbi C4-esnél valamivel németesebb, szigorúbb külsőt kapott a Citroën kompaktja, amely egész jól áll a 4,3 méter hosszú, 1,8 méter széles autónak. Szerencsére a C4-es még így sem egy steril, humortalan valami, ahol lehetett, csempésztek bele szerethető formákat, vonalakat, íveket. Pofásak a lámpák, az ilyen-olyan lemezdomborulatok, jól eltalálták a felhasznált króm mennyiségét is, valamint az embléma hűtőmaszkba illesztése is elegáns lett.
Belső tér, csomagtartó
Francia autó lévén természetes, hogy a C4-es ízléses, modern, szerethető belteret kapott, persze a szokásos mókás marhaságokkal megspékelve.
Adatlap
Citroën C4 1,2 e-THP Sélection
Motor | 1199 cm3, Benzin, S3 |
Teljesítmény | 130 LE |
Nyomaték | 230 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 11,9 sec |
Végsebesség | 199 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 4,7 l / 100 km |
Ilyen a kék néhány árnyalatával befesthető műszerfal, amely hogy igazán jó legyen darabokban is színezhető. Kér, hogy a kék szín a világ legelviselhetetlenebb műszerfal-világításra használható színe, így saját érdekünkben hagyjuk csak fehéren az egészet. A másik hülyeség, az ECO feliratú gomb, amely akkor világít, amikor kikapcsolva éppen nem csinál semmit. Fura logika. A kormányon tenyésző különféle méretű és működésű gombok és tekerőgombok hada csak elsőre rémisztő, használatuk logikus, könnyen megkedvelhető.
A felhasznált anyagok minősége elég változatos, az olcsóbb műanyagok mellett a műszerfal teteje olyan puhára sikerült, hogy azt hihetnénk, ha kicsit megsüti a nap, akkor egyszerűen folyékonnyá válik és lecsöpög a helyéről.
Helykínálatára az elöl ülők nem panaszkodhatnak, de a hátsó sorba kényszerült emberek nem lesznek benne boldogak. És ehhez nem kell különösen magasnak lenni, már az átlagember sem képes arra, hogy egyenes háttal, kényelmesen üljön a második üléssorban. Fogjuk ezt a látványos, hatalmas üvegtetőre, amit elektromos mozgatású redőnnyel zárhatunk be, ha túl sok lenne a beáramló fény.
Csomagtartója korrekt méretű, pontosan 380 literes és megnyugtató módon még pótkereket is találunk benne, ha elég mélyre ásunk. (A pótkerék nélküli változatok hátul 408 literesek.) A csomagtartó berendezése puritán ugyan, de mindene megvan, amire szükség lehet. Világítás, műanyag szatyorkampók, 12 voltos csatlakozó, rögzítőfül, kicsike hálós zseb, gumipántos izé. Korrekt.
Hogy megy?
El is érkeztünk a C4-es legérdekesebb részéhez, az új, roppant rafinált 1,2-es, turbós benzinmotorhoz. Akinek a háromhengeresekről a Wartburg jut eszébe, annak csalódás lesz a C4-es, de még a régebbi fűnyírómotoros autók jellegzetes hangulatát is hiába keressük ebben az autóban. Itt nincs buta kerregés, vagy zavaró vibráció, a motor egy hengerrel kevesebbel is csendben, civilizált módon teszi a dolgát.
Biztonság
Frontális ütközésnél stabil maradt az utascella, a sofőr- és utasoldalon is rendben volt a térdek és combok védelme. A műszerfal kialakítása nem tartalmaz egyetlen olyan elemet sem, amely növelné a sérülésveszély kockázatát különböző üléspozíciókban.
Megfelelő volt a mellkas védelme az oldalsó korlátos teszten, ugyanakkor a kíméletlenebb oszlopteszt során már csak gyenge védelmet regisztráltak a műszerek a mellkas környékén. Megfelelő az ülések ostorcsapás-sérülések elleni védelme. Összességében 90 százalékra vizsgázott a C4. A részletes teszteredményért katt ide.
Sajnos a 25 százalékkal kevesebb henger nem hozza magával automatikusan az ugyanennyivel kisebb fogyasztást. Katalógus szerint átlagban 4,8 liter benzinnel kéne beérnie a motornak, az élet azonban a cifra gyári adatnál mindig valamivel fájóbb. A C4-es esetében 7,17 liter lett a mérés utáni végeredmény, ami teljesen elfogadható eredmény, de szuper takarékosnak nem nevezhető. Pedig becsszó nagyon finoman mentem vele.
A downsizing szellemében készült 1,2-es motor szerethető karakterű darab, a 130 lóerő bőven elég ebbe a testbe, a 230 Nm-es csúcsnyomaték meg elképesztően sok. Ennek ellenére van egy kis bizonytalanság alacsony fordulaton, de rövid megszokás után már nem fogunk állandóan belehullani az 1750-es motorfordulatszám alatt tátongó turbólyukba. A hatfokozatú kéziváltót már sokszor dicsértük, hiszen fényévekkel kellemesebb a használata, mint amilyen az ötfokozatúé.
A Citroën C4, és benzines vetélytársai | Listaár, forint |
|
VW Golf 1,4 TSI Comfortline (122 LE) | 6 211 800 | |
Hyundai i30 1,6 MPi Business (120 LE) | 5 549 000 | |
Peugeot 308 1,6 THP Active (125 LE) | 5 480 000 | |
Citroën C4 1,2 e-THP (130 LE) | 5 852 000 |
Városon kívül, hosszú távú autózásnál az utastér remek hangszigetelése teszi elviselhetővé a végtelen autózást is, és ilyenkor ember nem mondja meg, hogy egyel kevesebb henger melózik a motortérben. Kényelmes és okos futóműve városban a legnagyobb áldás, a kocsi komfortos és a váratlan, gonoszabb úthibák sem feszegetik a határait.
Költségek
A C4-est legolcsóbban 4,9 millióért kaphatunk – akcióval 3,8 millió – ez az 1,4-es, 95 lóerős benzines változat. A 120 lóerős 1,6-os 5,3 millióról indul, és ennek is van akciós, 4,5 milliós ára is, a legolcsóbb 90 lovas dízel 5,5 millió – akciósan 4,7 – míg a legdrágább 150 lóerős e-HDI 7,2 – és 6,4 millió a kedvezményes ár. A háromhengeres 1,2-es e-THP motoros modellekért 5,8-6,3 millió forintot kérnek. Aki szükségét érzi a garanciát is meghosszabbíttathatja, 1/2/3 évre, vagy 60/80/100 ezer kilométerre további 57, 96,5 vagy 142 ezer forintos összegért.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|