Röviden – Peugeot 308 SW 1.6 e-HDi | |
---|---|
Mi ez? |
Visszafogottan elegáns kombi egyedi beltérrel, komoly csomagtérrel |
Mit tud? | Kitűnő fogyasztást, minden modern kütyüt, és tágasabb hátsó sort az ötajtósnál |
Mibe kerül? | Felszereltségtől függően ötmillióról indul, hétmillióért már minden igényt kielégítő konfigurációt lehet összeállítani |
Kinek jó? | Aki eped a rendhagyó apróságokért, valamint a pénztárcakímélő, szerény étvágyú visszafogott teljesítményű dízelekért. |
A Peugeot-Citroën párosnak úgy kell a siker, mint a palack nélkül merülő gyöngyhalásznak egy nagy levegő. Legalábbis egy évvel ezelőtt még így tűnt, de az óta gyökeres változások történtek, a PSA konszern kikecmergett a vízből.
A kínai Dongfeng Motor Group autóipari óriásvállalat és a francia állam egyaránt a válla alá nyúlt az 1810 óta létező patinás cégnek. A megállapodás értelmében a 3 milliárd eurós (930 milliárd forintos) tőkeemeléshez 800-800 millió euróval (248 milliárd forinttal) járultak hozzá, amiért 14-14 százalékos részesedéshez jutnak az autókonszernnél.
Idén az első negyedévben már szép csendben nőttek az eladások (45 ezerrel, 5,7 százalékkal több Peugeot kelt el, mint egy évvel korábban), a 2014-es Év Autója címet elnyerő Peugeot 308 pedig óriási felhajtással tört be a piacra.
A szakma elismeri, a vásárlók viszik, mint a cukrot, így ha csak a számokat, eredményeket tesszük mérlegre, itt véget is érhetne a puttonyos Peugeot 308 SW tesztje. Mégis, akad annyi egyedi tulajdonság, francia hangulatú jellemző, hogy megéri átrágni a következő pár ezer karaktert.
Külső, forma
Mint átlagban minden kombi, a Peugeot 308 SW is hosszabb az ötajtós típustársnál, viszont esetében a 33 centiméteres hossztöbbletből 11 a tengelytávra esik. Hohó! Így nem csak a csomagok érezhetik jobban magukat, hanem a második sorban ülőknek is több lábtér jut.
Ezt tudva érthető, miért rajzolták teljesen újra a hátsó lámpatesteket. A D oszlop alá benyúló elmaszatolt féklámpa több dinamizmust ad a farrésznek, csökkenti a kerékjárati ívtől csomagtartóig tartó lemezfelület egyhangúságát.További különbség nincs a formatervben, mégis a hosszabb, és 1,5 centiméterrel magasabb kialakításnak köszönhetően a kombi kivitel tiszteletet parancsoló jelenség, amit csak fokoz a tesztautó feketébe hajló sötétkék fényezése, valamint az Allure felszereltség szériafelszereltségébe tartozó full-LED fényszórók, és a 17 colos könnyűfém kerékek.
Belső tér
Végre valami szokatlan, végre valami egyedi! Ez a megállapítás igaz a Peugeot 308 belterének minden porcikájára. A 208-assal megkezdett radikális kialakítást ebben az esetben is folytatták a franciák, a szokatlanul apró volán mögött messze magasra tolva trónolnak a műszerek. Formájuk Audi R8 hangulatot sejtet, de az óramutató járásával ellentétes irányba lendülő fordulatszámmérő kijózanít, ez a 115 lóerős dízel ötezernél már visítva könyörög a sebességváltásért.
Az i-Cockpit vezetőfülke által kínált meglepő részletek kavalkádja a középkonzolon sem hagy alább. Itt kellett volna, tartson az autógyártás már két évvel ezelőtt! 9,7 colos érintőképernyőről érhető el a legtöbb funkció, csak győzzük nyomkodni.Radikális, látványos változás, ami talán túl nagy falat, én 28 évesen már túl konzervatív vagyok ehhez. Legalább a klímarendszer gombjait meghagyhatták volna a való térben.
Mert a hőmérsékletet, levegőáramlást állandóan piszkáljuk, ez egy kiemelt funkció, ami a menürendszer logikáját tekintve ebben az esetben azonos szinten áll a telefon Bluetooth kapcsolatával. Így plusz gombnyomkodás árán jutunk el csak a megfelelő menüpontra, ráadásul az érintésre érzékeny felület sem működik mindig első bökésre.
Igaz, le lehet mondani minderről a képernyővel, rengeteg extra funkcióval együtt, de a végeredmény velőtrázóan fapados, képet is alig lehet találni róla a neten, de egy francia oldal végül megajándékozott az élménnyel. Íme:
A legfelső Allure felszereltségen viszont nyoma sincs a fapados hangulatnak, habszerűen puha gumírozott borítás fut át szintén kitűnő minőségű kemény műanyagba, napon a tűzforró váltógomb jelzi, hogy valódi fémből készült, a hátunkat masszázsfunkció kényezteti, a kilátást panorámatető emeli magasabb szintre.
Fokozza a derűs hangulatot a világos üléskárpit is, de ilyet ne rendelje senki, soha, semmilyen autóhoz, hacsak nem rendkívül pedáns, mert a foltok azonnal feltűnnek. A tesztautóban 3000 kilométer után már szürke pacák borították a könyöktámaszt.
Süppedős kényelem, jövőbe mutató, formabontó stílusba csomagolt extrák, a második sorban is elegendő tér, összegezve ezt kínálja a Peugeot 308 SW utasainak.Csomagtér, praktikum
Már a számszerű adat is elég ígéretes, hiszen 610 literével a Peugeot 308 SW hátuljába csak 14 literrel fér be kevesebb poggyász, mint a kategória legnagyobbjába, a Honda Civic Tourerbe. A 610 literes befogadóképessége egyébként egyezik a Skoda Octavia Combiéval, 5 literrel nagyobb a VW Golfénál, és több mint száz literrel a Ford Focus vagy az Opel Astra kombijáénál.
A csomagtér-ajtó felől is előredönthető hátsó üléssornak köszönhetően egy mozdulattal 1660 literig bővíthető a raktér, ami praktikumban hozza a kötelező elvárt szintet. Két sínen hat csúsztatható rögzítő szem segít a poggyász helyhez kötésében, a kerékdobok mellett elkülönített rekeszek várják az apróbb kacatokat.Teljes értékű pótkerék nélkül rekeszeket találunk még a padló alatt is, amit a pakoláshoz egy madzag-kampó kettőssel rögzíthetünk. Ennél azért láttunk már sokkal elegánsabb megoldást is a konkurenciánál.
Pótkerékkel, vagy nélküle?
A 610-1660 liter teljes értékű pótkerékkel értendő adat, ha megelégszünk a defektjavító szettel, akkor 660-1775 liternyi teret kapunk, de amikor itthon tengernyi kátyú ütheti javíthatatlanná a felnit, érdemes a pótkerék adta nyugalmat választani.
Vezetés, fogyasztás
Amilyen különleges a beltér, annyira visszafogott, szerény a 115 lóerős dízelmotorral szerelt 308 SW vezetését tekintve. Ha csak a pénztárcabarát célba érés lebeg a szemünk előtt, ez a jól bevált 1,6 literes e-HDi tökéletes választás.
Finoman jár, csendben csipegeti a gázolajat, a PSA konszern start-stop rendszere itt is bizonyít, generátorról finoman, vibráció nélkül indul újra a nyolcszelepes dízel. Hangja csak tompán szűrődik be az utastérbe, és a hosszú áttételezésű sebességváltó miatt magas fordulatú morgástól sem kell tartani, 130-as tempónál 2000-et mutat a fordulatszámmérő.
Minden fokozatra igaz ez a tulajdonság, városban néha az ötödik is terhes, negyedikben viszont 1700-as fordulat környékén már épp ott van jobb talpunk alatt a maximális 270 Nm nyomaték, aminek birtokában már gyerekjáték tartani a nagyvárosi forgalom ritmusát.
Az átlagosnál kisebb kormányt sokan imádják, mások gyűlölik, nehéz objektíven közelíteni a jelenséghez, mérete egyedi, de vezetési élmény szinten átlagosan teljesít.
Országúton van igazán elemében a Peugeot 308 SW, a francia hagyományokhoz méltó puhán megvezetett váltót itt van idő megfontoltan kapcsolni, és jóleső mosollyal nyugtázni, hogy átlagfogyasztásunk erőlködés nélkül marad öt liter alatt. Puha a váltás, puha az ülés, de az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztés kilóg a sorból, keresztbordákon, mélyebb repedésekben felüt, de gyanús, hogy a defekttűrő abroncsok rontanak igazán az összképen.
Összegzés, költségek
A kitűnő fogyasztás mellett biztonsági, kényelmi extrák tömkelegével kecsegtet az autó, ütközésveszélyre figyelmeztetés, automata vészfékező rendszer, holttérfigyelő, tolatókamera, parkolóasszisztens veszi le a vezető válláról a terhet. Sőt elöl mindkét ülésbe rendelhető masszázsfunkció, ami inkább hullámzó deréktámaszt jelent, mint hasznos extrát.
Kiemelendő a távolságtartó tempomat, ami megfelelően teszi a dolgát, viszont ha erősebb fékezésre kerülne a sor, egyszerűen lekapcsol, átadja az irányítást. Ez okozhat kellemetlen pillanatokat, ha hirtelen beesik elénk valaki autópályán, tehát jobb a csendesebb napokon, kamion mögötti csorgásra használni a rendszert, mint a hosszú hétvégére 145-el hazanyargaló vérszomjas tömegben. Vetélytársak árai |
Listaár, forint |
|
Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI | 6 677 580 | |
Škoda Octavia 1.6 TDI |
6 267 000 | |
Opel Astra ST 1.6 CDTI Active | 6 130 000 | |
Ford Focus Kombi 1.6 TDCi | 6 175 000 | |
KIA Cee’d SW 1.6 CRDI |
5 379 000 |
A kitűnő fogyasztást és komoly méretű csomagteret ezzel a motorral bevezető Access felszereltséggel 5 570 000 forintos bevezető ártól érhetjük el, de az igazi kényeztető kényelmet már borsosabb áron mérik, Allure szinten 6 750 000 a listaár (bevezető akció – 6 450 000 Ft), erre pedig még jön a külön pipálható tételek sora, és máris megkapjuk a 7,7 millió forint körül mozgó minden földi jóval teletömött tesztautót.
Elődjéhez képest hatalmas ugrás a Peugeot 308 SW, ára versenyképes a konkurens típusokhoz hasonlítva, és érthetetlen megoldásai mellett tud olyan egyedi trükköket mutatni, amibe könnyen beleszerethet a családi kombira vadászó autós. Tehát a növekvő eladási mutatók mögött valódi érték lapul, ha nem akarunk unatkozni, akkor a hasonló tartalmat szürke körítéssel kínáló konkurencia helyett megfontolandó választás lehet a Peugeot 308 SW.Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|