Röviden – Toyota Aygo 1,0 x-wave | |
---|---|
Mi ez? |
Fiatalos, apróság japán módra. A legkisebb európai Toyota |
Mit tud? | Kis helyen elférni, mókásan berregni és kabrió-élményt adni |
Mibe kerül? | Az alapmodell 2,7 millióba, a nyitható tetős 4,15 millió forintba |
Kinek jó? | Aki keveset hajt autópályán, annál többet városban. Nem szállít sok csomagot. |
Külső
Kevesen vannak szerintem, akik manapság egy Toyota esetében a formába szeretnek bele. A varázsszavak sokkal inkább a megbízhatóság, a praktikusság, a hibrid technológia. (No meg a vezetési élményt a GT86 esetében) Az új Toyota Aygo azonban nem szürkül a tömegbe, igazi feltűnő jelenség, ami elsősorban az új formanyelvhez tartozó hatalmas X-nek köszönhető a kocsi orrán. Aki egyszer látta a kocsit szemből az nagy valószínűséggel legközelebb is felismeri.
A Toyotának annak ellenére sikerült egyéniséget faragni az új Aygóból, hogy van két ikertestvér, az elődjéhez hasonlóan a Peugeot 108 és Citroën C1-gyel együtt fejlesztették és készül.
Ha nem lenne elég a forma, az X alakú hűtőmaszk, a hátsó lökhárító betétje, az első kerékívek díszítőeleme az utastér néhány eleméhez (műszerfal díszítő, középkonzol, légbeömlők, váltógomb és váltókeret) hasonlóan az X néven futó alapmodellt leszámítva személyre szabható, többféle szín választható. A design miatt a fényszórók is keskenyek, ám emiatt projektoros technológiát kellett alkalmazni, ami egyedülálló a kisautók között.
A nyitható tető sem túl gyakori az A-osztályban, de a tesztautóban is szereplő, x-wave felszereltséggel ez is elérhető. A vászontetőt elcsúsztatva 785×730 milliméter nyílás válik szabaddá az utasok feje felett, kabrióközeli élményt adva jó idő esetén.Bár a korábbinál vagányabb külsővel készül a kocsi, továbbra is városi használatra készül, így az autó teljes hossza csupán 25 mm-rel nőtt, vagyis 3455 mm-es hosszával az új Aygo még mindig a kategória legrövidebb tagja. A tengelytáv továbbra is 2340 mm, így az utastér hossza ugyanaz (+9mm), de a csomagtér térfogata a korábbi 139-ről 168 literre nőtt. Ez utóbbi így sem családosoknak szól, két utazótáska fér el benne.
Újdonság a kisautók között az intelligens nyitási és indítási rendszer, amely úgy teszi lehetővé az ajtók nyitását, illetve a motor indítását, hogy ehhez elő kellene vennie az indítókulcsot a táskájából, vagy a zsebéből. Kényelmes.
Belső
Gusztusos a kis Toyota utastere, annak ellenére, hogy a műanyagok az autó kategóriájának megfelelően az olcsóbb, keményebb fajtából valók, az érdes kialakításnak köszönhetően jobban néznek ki, mint amilyenek. A választható színű betétek feldobják a belső teret, de a tesztautóban látható, zongoralakkszerű feketét nem javasoljuk, minden porszem meglátszik rajta.
A franciásan puha tömésű ülések kárpitja tartósnak hat, főként, hogy a csúcsfelszereltségű tesztautóban a kormányhoz hasonlóan az ülések szélein is bőrt alkalmaztak. Míg hátulra állítható fejtámla került, elől az üléstámlákkal egybeépítve alakították ki azokat.
Bár egy kis autóról beszélünk én (178 cm) magam mögött elfértem az autóban, a térdem érintette az első ülés hátulját, a lábfejeim pedig becsúszhattak az ülés alá. Amiért azonban két kilométernél messzebbre nem utaznék hátul ülve, az a fejtér. Egyszerűen felegyenesedve nem fértem el, oldalra kellett hajtani a fejem. Vélhetően a vászontető kerete miatt lehet ennyire szűk belül.
A műszeregység az új Aygoban is a köralakban megrajzolt sebességmérő köré épül, ám 2014-ben már jóval több digitális elemmel. Így a baloldalon a fordulatszámmérő csíkja rajzolódik mind magasabbra a gázpedál lenyomására, jobb oldalt pedig egy zöld jelzés bíztat minket a nagyobb fokozatra való kapcsolásra, a takarékosabb vezetés jegyében. Középütt a fedélzeti komputer képernyőjéről olvashatjuk le a fogyasztásra, külső hőmérsékletre stb. vonatkozó adatokat.
Az autó belsejét – az alapkivitelt leszámítva – a műszerfal közepén található 7 colos érintőképernyő uralja, amellyel a hifit, a navigációs rendszert vezérelhetjük, illetve, ha párosítottuk a kocsihoz, akkor elérhetők az okostelefonunkon tárolt tartalmak (zene, telefonszámok) is. A x-touch néven futó fejegység jelenti meg az A szegmensben most először bevetett – tolatókamera képét is. Ez nem is jön rosszul, mivel hátrafelé igen rosszul átlátható a karosszéria.Bosszantó, hogy a japán autókban szinte elengedhetetlen kvarcóra itt hiányzik, de tényleg. Az Aygo csak akkor jelzi ki az időt, ha nem használjuk a navit, egyébként azt mutatja, hogy mikorra vagy mennyi idő múlva érünk a célhoz.
A korábbi polc helyett, immár zárt kesztyűtartóba kerülhetnek az utasok dolgai, de pakolhatunk az ajtózsebekbe, a váltókar előtti pohártartókba és rekeszbe is. Pohártartóból egy jutott a hátul utazóknak is. Igen spórolósnak hat a kalaptartó, ami valóban arra jó, amire a neve mondja, hiszen nem egy masszív darab, hanem mindössze egy keretre feszített vászon.
AdatlapToyota Aygo 1.0 x – wave |
|
---|---|
Méretek (h,sz,m – mm) | 3455/1615/1460 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 51 (69)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 95 Nm/ 4300 |
Menetteljesítmény | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 14,1 |
Végsebesség (km/h) | 160 |
Fogyasztás | |
Városban (l/100 km) | 5,0 |
Országúton (l/100 km) | 3,6 |
Vegyes(l/100 km) | 4,1 |
Önsúly/terhelhetőség (kg) | 910/ 695 |
Technika, milyen vezetni?
Ha a szükséges kényelmi extrákat összeírta és az annak megfelelő modellt kiválasztotta már csak azt kell eldöntenie egy Toyota Aygo vásárlónak, hogy manuális vagy automata sebességváltót (mindkettő ötfokozatú) szeretne, a motoron nem kell agyalnia. A kocsihoz ugyanis mindössze egyetlen szerkezet, 1,0 literes háromhengeres választható.
Bár e két jellemezőben közel áll az elődhöz a Toyota állítja, annyit fejlesztettek a motoron, hogy az már egy új darab. Van itt nagyméretű hűtővel szerelt EGR, kettős olajteknő, hengerfejben közösített kipufogó leömlők, de a legizgalmasabb az Atkinson ciklus részbeni használata. Az Otto körfolyamattól eltérő, a hibrideknél alkalmazott folyamat hatására takarékosabb lehet a motor.
Nálunk 80 százalékban országúton, 20 százalékban városban használva, dinamikus vezetés mellett 5,9 litert fogyasztott a kisautó, amelyben a megtett út legalább 2/3-nál két felnőtt és két gyerek ült. Ez az érték messze van a szabvány szerint ígérttől, de önmagában nem rossz.
Hivatalosan a motor 2 Nm-rel nyomatékosabb és 1,36 lóerővel erősebb, amit aligha veszünk észre, de talán egy leheletnyivel rugalmasabb az új szerkezet, mint elődje. Erre alapozni azonban kár. Vagy a műszerfal fokozatváltásra ösztökélő jelzését figyelve „vitorlázgatunk” vagy a motort 4000-es fordulatszám-tartomány fölé pörgetve sarkalljuk dinamikus mozgásra kisautót. Mindkettő lehetséges. Utóbbi esetben a maga módján még a vezetési élményt is kínál a kisautó, amibe a kormányzás is besegít. Kanyargós utakon feltűnik a direktsége, ami viszont visszaköszön a nem kiemelkedő 10,2 méter átmérőjű fordulókörön.Megtartották, sőt a vevői igényekre alapozva felerősítették a motor jellegzetes háromhengeres gurgulázását, de összességében az utastér csendes. 110 km/óra felett a vászontető felől erősödik fel a szélzaj. Nyitott állapotban persze már hamarabb is.
A korábban is alkalmazott, elől MacPherson rendszerű, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztésre bízta a kényelmet és a stabilitást a Toyota, de talán itt érték el a legnagyobb fejlődést. Rövid tengelytávja ellenére ügyesen simítja ki az úthibákat a kocsi, amiért nem nagy ár, hogy kanyarban az ideálisnál jobban bedől a karosszéria.
Árak, konkurensek
A Toyota Aygo és néhány vetélytársa | Listaár, forint |
|
Hyundai i10 1.0i Comfort (66 LE) | 2 849 000 | |
Kia Picanto 1.0 Cool (69 LE) | 2 724 000 | |
Mitsubishi Space Star 1.0 (71 LE) | 2 990 000 | |
Suzuki Alto 1.0 GLX AC (68 LE) Renault Twingo 1.2 Dynamique (75 LE) Volkswagen Up! Take Up (60 LE) Toyota Aygo 1.0 X (69 LE) |
2 490 000 2 890 000 2 804 710 2 695 000 |
Az első Aygo 2005-ös megjelenésekor 9 vetélytárssal kellett megküzdenie a kisautónak, mostanra már itt is tobzódnak a modellek. 20 modell közül lehet válogatni az A-szegmensben. Érdemes átböngészni a felszereltségi listákat, mert az indulóárak hasonlóak. A Toyota Aygo 2 695 000 forinttól lehet megvásárolni, majd nagyjából 300 000 forintos lépésekkel léphetünk fentebb az egyes felszereltségi szintekre. Az ötajtós karosszéria felára 130 ezer forint a háromajtóshoz képest. A tesztautó a csúcsmodell x-wave sorozatot képviseli, amiért 4 150 000 forintot kérnek.
Ezt az árat elsősorban az elektromosan nyitható vászontető határozza meg, de a hat légzsák, az automata légkondicionáló, az intelligens kulcs, a könnyűfém felnik, a modern fedélzeti elektronika stb. is szerepet játszanak benne. Nálunk kicsi az esély rá, hogy tömegével veszik majd az autót, főként nem a célzott fiatalok, de biztosan lesznek olyan idősebb gyermektelenek, akik az alig drágább Yaris ellenében is elcsábíthat a kisautó.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|