Hirdetés
Röviden – Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance

Mi ez?

Alapkivitel-közeli E-osztályos Mercedes, négyhengeres dízellel

Mit tud? Nagy tempónál is csendesen, takarékosan halad és adja a Merci-fílinget
Mibe kerül? Alapáron 12,8 millió, az automatás Elegance tesztautó listaára 16,7
Kinek jó?  Szállodáknak, nívós taxicégeknek, lízingflottáknak

Nagy baj volt ezzel a Mercedesszel: nem volt elég drága! Ha az importőr belerendeli a tesztautóba az új, tavaly felfrissített E-osztályhoz kapható összes komoly extrát, akkor most csak a magas ár miatt sápítozhatnék. De mivel épp csak pár alapvető apróságot ikszeltek be az opciós listán, most az a baj, hogy egy családi nyaralás, több mint 1300 levezetett kilométer után úgy kellett kiszállnom a kocsiból, hogy hiába a még így is 16,7 milliós árcédula rajta, nem nyújt sokkal többet, mint egy kétharmadennyibe kerülő kommersz középkategóriás, és sokkal kevesebb benne az extra, mint egy hasonló árú japán prémiumtermékben.

Az idei ráncfelvarrás után modern, de egy kicsit oroszosan (Volga 3104) gömbölyded lett az E-osztály arca
Kívülről is látszik, hogy nem kicsi a csomagtere, és valóban: 540 liter

Kívülről is látszik, hogy nem kicsi a csomagtere, és valóban: 540 liter

Kívül: tekintélyes diplomata

A közelmúltbeli ráncfelvarráson ugyan majdnem túllőtt a célon a Mercedes: a furcsa buboréklámpákkal és a kerekded hűtőpajzzsal, az ellágyított élekkel már-már oroszosan lágyra sikerült – lásd még: modern Volgák. De azért szerencsére az összhatás a szokásos E-Klassés. Pláne feketében.

Nagy Mercedes-limuzin, büszkén viseli a csillagot (az Elegance felszereltség sajátja, az Avantgarde-nak nagy emblémája van a pajzs közepén, az alap Classicnak meg csak plakettje). Az alapméretű, mindössze 205/60 R 16-os kerekekkel csorbulna az összkép, de a tesztautó 18-as kerekei nagyon szépek, valamikor majd talán ez lesz az a nosztalgiázó márkafanatikusok számára, ami a „barokk” volt a 123-asnak.

Jók az arányok, nagy lemezfelületei, magasan húzott övvonala dacára nyúlánknak hat a 4,9 méternél épp csak kicsit rövidebb test. Nem szép autó, de tekintélyes, elegáns, méltóságteljes. Ugorgyunk.

A LED-es menetjelző már alapfelszereltség, de felárért a tompított is LED-es lehet

A LED-es menetjelző már alapfelszereltség, de felárért a tompított is LED-es lehet

Belül: látványos fapados

Tágas autó, nagy, de nehezen hozzáférhető és pakolható csomagtérrel, a szedánforma egyetlen igazán nagy hátrányával. Sok a rakodóhely, elöl jótékonyan növeli a térérzetet a kormányoszlopra helyezett fokozatválasztókar, biztonságot adnak a masszívan puffanó ajtók, a meredek műszerfal, a manapság szokatlanul meredeken álló üvegek. De a részletek…

Vigyázni kell az agyonextrázott csodatesztautókból ki-beugráló autós újságírónak a szájára, amikor egy alapmodell-közeli felszereltségű autóról nyilatkozik. Itt van ez a nagy, fekete Mercedes, a legtöbb ember számára álomautó (számomra is, jóval többet ér, mint amennyiért a házunkat el lehetne adni); érthető, ha sokan legszívesebben kaszára-kapára kapnának, amikor olvassák, hogy a majom firkász képes leírni egy ilyen kocsiról, hogy fapados. Hiszen, ahogy a nóta is mondja (a Két szegénylegény dallamára):

Bőr a zülése, fa a betétje, ledes a / lámpája,
autó’ a klíma, autó’ a lámpa, hétgangos / váltója.

Hat-féllel elvan, dzsí-píesz is van, a hifi / de kafa,
Száz-hetven lóval, kettőhuszonnyóccal, majd tizen / hétmilla.

Modern, ugyanakkor időtlen is a műszerfal. A Mercedesnél tudják, mekkora, pénzben is jól mérhető érték a hagyomány

Modern, ugyanakkor időtlen is a műszerfal. A Mercedesnél tudják, mekkora, pénzben is jól mérhető érték a hagyomány

Hogy lehetne egy ilyen autó fapados? Nos, nyilván nem a Zsigulihoz képest az, csak egy még drágább Mercedes E-osztályhoz képest.
A vezetőülés támladöntése és magasságállítása motoros, előre-hátra kézzel kell húzgálni, de így gyorsabb is. Ennél is nagyobb baj, hogy kihagyták a gerinctámaszt, vagyis egy jobban felszerelt Škodában kevésbé fárad el a sofőr háta hosszabb úton, mint ebben az elvileg luxusautóban. A légkondi kétzónás ugyan, de automata üzemmódban durván, erőszakosan kezd hűteni, ha pedig kézzel akarnánk beállítani a sokak által leggyakrabban használt mellkasra-lábra üzemmódot, rá kell jönnünk, hogy ilyen állása nincs a szellőzésnek. (Bár ennél sokkal egészségesebb a szélvédőre és az ablakra fújatni a hideget.) Szinte muszáj megrendelni a tényleg csodás, csendes, hatékony Thermotronic klímát, alig 290 ezres felárért (amit nyomatékosan javaslok minden vásárlónak, a memóriás, gerinctámaszos ülés mellett).

Az alapáras automata klíma vacak. Bő 300 ezer forintért adják a

Az alapáras automata klíma vacak. Bő 300 ezer forintért adják a

Ha az importőr még a 316 ezer forintos kulcsnélküli nyitás-indítást is berendeli az autóba, akkor ugyan elmaradt volna legemlékezetesebb nyári kalandom, de sokkal korszerűbbnek is éreztem volna a kocsit, mint mindig a kulccsal matatva. A kulcsnélküli kulcs egyébként alapáras szolgáltatás a 12,5 milliós Lexus GS 300h-ban és a 238 lóerős V6-os dízellel 15 milliós belépő árú Infiniti Q70-ben is, csak úgy mondom.

A 356 ezer forintos Becker-navigáció a kisebbik navi az étlapon, a fullos változat 1,17 millióba kerül. De ez a Becker egy kicsit röhejes, ezzel a képernyőmérettel:

Az olcsóbb, Becker navigáció képminősége, kijelzőjének mérete kissé méltatlan a csillaghoz

Az olcsóbb, Becker navigáció képminősége, kijelzőjének mérete kissé méltatlan a csillaghoz

Szóval nincs azzal bajom, hogy a Mercedes-Benz drága autó. Azzal van bajom, hogy ha spórolni akar vele az ember, akkor nem lesz igazán jó autó. A tálalás kiváló, gyönyörűek a részletek, lenyűgöző az összhatás, de bő 1300 kilométer és tíz nap együttélés után úgy adtam vissza a kocsit, hogy nem igazán esett nehezemre megválni tőle. Újra csak megerősödött a véleményem: az igazi Mercedes-Benz, amiért érdemes sokat dolgozni, akár még lopni, csalni, hazudni, Isten bocsássa meg, talán még politikusnak állni is, jóval efelett a 16,7 milliós fekete autó felett kezdődik. Valahol itt, ni.

Technika: a kötelező minimum

Hengerűrtartalmához mérten mai mércével mérten nem éppen kihegyezett, 170 lovas, 2,2 literes dízelmotor morog a csillag alatt. Csak négyhengeres, de legalább hosszában áll, ahogy kell. A hátsó kerekeket hajtja, ahogy kell, automata váltón keresztül, ahogy egy prémium limuzinban kell. (A váltó hétfokozatú automata, a csodás új kilencgangos váltó nemsokára jön a 220-asban is, a négyhengeresek közül egyelőre a 250 CDI jelzésű erősebbikhez jár csupán.) A kormány túlszervózott, jellegzetesen mercis futómű-geometriában dőlnek kifelé a kerekek végállásban, megint csak: ahogy kell.

Nem egy objektív szépség, de megvan benne a klasszikus fekete Merci limuzinok eleganciája

Nem egy objektív szépség, de megvan benne a klasszikus fekete Merci limuzinok eleganciája

A dízelmotor főleg autópályás tesztüzemben, 130-140 között gurulva 6,4 literrel beérte százon. Ez szép érték, automata váltóval, de tapasztalataim szerint egy Audi vagy egy BMW azonos teljesítménnyel fél literrel kevesebbel is beéri.

Vezetési élmény: karcos harmónia

Adatlap

Mercedes-Benz E220 CDI

Az idei ráncfelvarrás után modern, de egy kicsit oroszosan (Volga 3104) gömbölyded lett az E-osztály arca
Motor 2143 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 170 LE
Nyomaték 400 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 8,7 sec
Végsebesség 228 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5 l / 100 km

Városban, sztrádán egyaránt elegendő, sőt, még élvezetes is ezzel az autóval közlekedni. Van benne elég erő, hogy alkalomadtán igazolja a büszke orr keltette lekotródási kényszert a kisebb autók felé, még messze a legális sebességtartományon túl is maradnak tartalékok. Zaj semmi – csak a magasabb fordulaton feltörő karcos, cseppet sem luxusautós dízelkrahács kellemetlen egy kicsit néha, ha odalépünk neki. Öt vagy hat hengerrel azért jobb lenne az élet.

Bár a dízel Mercedes-limuzinokat jellemzően nem azok veszik, akik szeretik kikapcsolt menetstabilizálóval, félkeresztben venni a körforgalmakat esőben, ezzel az autóval ez is megoldható. Még viccesebb is az érzés, mint egy BMW-vel, sodródni a komfortos futóművön, a könnyű kormányt pödörve – úgy érzi magát az ember így rosszalkodva, mint egy csínytevő gyerek valami fekete-fehér burleszkben, aki piszkálgatja elszundikált, szmokingos nagyapja bajszát a karosszékben, és élvezi, hogy fel-felhorkant álmában a méltóságteljes öregúr.

Amit csak a Mercedes tud, azt ez a szerényen extrázott fekete kocsi is tudta: vezetni utánozhatatlanul mercis élmény, egyharmad részben a motorháztetőn álló csillag (az Elegance kivitel sajátja), egyharmad részben a hajókéhoz hasonló kormányzás, egyharmad részben a nyugisan erőteljes motor és a kissé megfontoltan, de mindig finoman működő váltó miatt.

Frissiben tankolás után: 1000 kilométer feletti hatótávot ígér a 67 literes tankkal

Frissiben tankolás után: 1000 kilométer feletti hatótávot ígér a 67 literes tankkal

De azért itt is elő-előjön, hogy ez a kocsi túl olcsó volt. Már a Focusba és a Golfba is rendelhető követőradaros tempomat, furcsa, hogy a 16,7 milliós autó nem lassít magától, ha utolér valakit. Az automata éjszakai reflektorkapcsolót is kívánná az ember, és minden parkolásnál egy sóhajjal kellett tudomásul vennem, hogy a tolatókamera sem fért bele a keretbe, miközben a Nissan Note-ban körpanorámás rendszer fogadott nemrég. Egy kicsit taxisan egyszerű ez a szép, nagy, drága autó.

Ár: a szokásos

A Mercedes hagyományosan felülárazza magát a Nagy Német Prémiumtrió másik két tagjával szemben, szinte minden kategóriában. Nincs ez másképp a felső-középben sem:

Az E220 CDI alapmodell és versenytársai (automatával) Listaár, forint 
Mercedes-Benz E220 CDI aut. (170 LE)  13 644 460
BMW 520d aut. (184 LE) 12 347 700
Audi A6 2.0 TDI DPF MultiTronic (177 LE) 12 290 170
Jaguar XF 2.0d aut.  (200 LE) 14 284 000

A Mercedes árának fő tétele a csillag. Ha a korábban említett két japán felső-középkategóriás felszereltségét nézem azonos ár mellett, röhejesen hat a fekete E-osztályos tudása. Ha pedig a bunkerszerű biztonságot és arisztokratikus távolságtartást árasztó kabinból szemlélem a csillagon át bármelyik japán presztízsmodellt, az hat röhejesen, hogy azokkal az autókkal kapcsolatban egyáltalán felmerülhet a presztízs szó. Kicsit skizofrén helyzet, de nem mondanám, hogy elviselhetetlenül kellemetlen a Mercedes volánja mögött.

A négyhengeres motor a hétfokozatú automatával egy brosúrával elmarad az élmezőnytől, de a kilencfokozatú új automatával a 250CDI már teljesen ott van a spiccen a BMW-Audi mellett - sőt...

A négyhengeres motor a hétfokozatú automatával egy brosúrával elmarad az élmezőnytől, de a kilencfokozatú új automatával a 250CDI már teljesen ott van a spiccen a BMW-Audi mellett – sőt…

Kinek ajánljuk?

Ez a kocsi új autóként nem a magánvásárlóknak szól. Szállodai limuzin, luxustaxi, céges flottás vezérgép, vagy, mint a konkrét autó mellesleg, VIP-kocsi a márka partnereinek. (A Magyar Nagydíj idején Nico Rosberg használta Budapesten, nem is mostam kezet egy hétig, miután visszaadtam a kocsit!) Használtan, komoly kedvezménnyel egyszer majd jó vétel lesz belőle valaki számára, de nem valódi álomautó.

Álomautó akkor lehetne, ha el tudjuk fogadni a négyhengeres közönségességét a jó fogyasztásért cserébe (én el tudnám), és legalább a memóriás ülés, a Thermotronic klíma és a nagy navi benne lenne. Meg mondjuk egy követőradar. Meg persze a Keyless Go. És a légrugó. Meg a motoros napvédő rólók. Meg a kilencgangos csodaváltó. És legyen inkább mégis hat hengerrel.

Szóval annak ajánljuk az E osztályt, akinek nem 17, de inkább 27 milliója van rá. Úgy adja ki igazán a bukéját ez a típus.

Mellette – Ellene
  • Az állócsillag az orron
  • Nyomatékos, takarékos, kis fordulaton finom járású dízelmotor
  • Komfortos, nyugis, klasszikus automata váltó
  • Tágas kabin, nagy csomagtér
  • Jelenlévő Merci-fíling
  • Magas extraárak
  • Magas alapár
  • A japán konkurenciához képest komikusan szerény alapfelszereltség
  • Kényelmetlen alapkivitelű ülések
  • Nem ad igazi prémiumérzést, csak agyonextrázva


Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance
átlag
6.33
szavazat
423
Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance