Röviden – Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance |
Mi ez? |
Alapkivitel-közeli E-osztályos Mercedes, négyhengeres dízellel |
Mit tud? |
Nagy tempónál is csendesen, takarékosan halad és adja a Merci-fílinget |
Mibe kerül? |
Alapáron 12,8 millió, az automatás Elegance tesztautó listaára 16,7 |
Kinek jó? |
Szállodáknak, nívós taxicégeknek, lízingflottáknak |
Nagy baj volt ezzel a Mercedesszel: nem volt elég drága! Ha az importőr belerendeli a tesztautóba az új, tavaly felfrissített E-osztályhoz kapható összes komoly extrát, akkor most csak a magas ár miatt sápítozhatnék. De mivel épp csak pár alapvető apróságot ikszeltek be az opciós listán, most az a baj, hogy egy családi nyaralás, több mint 1300 levezetett kilométer után úgy kellett kiszállnom a kocsiból, hogy hiába a még így is 16,7 milliós árcédula rajta, nem nyújt sokkal többet, mint egy kétharmadennyibe kerülő kommersz középkategóriás, és sokkal kevesebb benne az extra, mint egy hasonló árú japán prémiumtermékben.
Az idei ráncfelvarrás után modern, de egy kicsit oroszosan (Volga 3104) gömbölyded lett az E-osztály arca
Az idei ráncfelvarrás után modern, de egy kicsit oroszosan (Volga 3104) gömbölyded lett az E-osztály arca
Fotó megosztása:
4,88 méter hosszú, profilból arányos, nyúlánk autó
4,88 méter hosszú, profilból arányos, nyúlánk autó
Fotó megosztása:
Nem egy objektív szépség, de megvan benne a klasszikus fekete Merci limuzinok eleganciája
Nem egy objektív szépség, de megvan benne a klasszikus fekete Merci limuzinok eleganciája
Fotó megosztása:
Kívülről is látszik, hogy nem kicsi a csomagtere, és valóban: 540 liter
Kívülről is látszik, hogy nem kicsi a csomagtere, és valóban: 540 liter
Fotó megosztása:
Az alap kerékméret mndössze 205/60 16-os. A tesztautóé 225/45 R17, ezzel azért jobban néz ki, és még nem is ráz
Az alap kerékméret mndössze 205/60 16-os. A tesztautóé 225/45 R17, ezzel azért jobban néz ki, és még nem is ráz
Fotó megosztása:
Az álló csillag a Classic felszereltség sajátja
Az álló csillag a Classic felszereltség sajátja
Fotó megosztása:
A 2,2 literes, négyhengeres dízel 170 lóerőt tud a 220CDI jelzésű motorban
A 2,2 literes, négyhengeres dízel 170 lóerőt tud a 220CDI jelzésű motorban
Fotó megosztása:
A LED-es menetjelző már alapfelszereltség, de felárért a tompított is LED-es lehet
A LED-es menetjelző már alapfelszereltség, de felárért a tompított is LED-es lehet
Fotó megosztása:
Nem vitték túlzásba a fényjátékot a lámpatesteken, de majdnem: kevés választja el a bazáritól ezt a barokkos pilácsot
Nem vitték túlzásba a fényjátékot a lámpatesteken, de majdnem: kevés választja el a bazáritól ezt a barokkos pilácsot
Fotó megosztása:
A belső sávból rémülten ugranak félre a hathengeresek is előle, pedig ha tudnák...
A belső sávból rémülten ugranak félre a hathengeresek is előle, pedig ha tudnák...
Fotó megosztása:
Sallangmentes a tesztautó felnije, egy generációval odébb erre fogunk majd nosztalgiázni a W 212-vel kapcsolatban
Sallangmentes a tesztautó felnije, egy generációval odébb erre fogunk majd nosztalgiázni a W 212-vel kapcsolatban
Fotó megosztása:
Elegánsabb lett volna egy szélvédőbe integrált fémszál
Elegánsabb lett volna egy szélvédőbe integrált fémszál
Fotó megosztása:
Az Avantgarde és a jelzés nélküli alapkivitel nem kap állócsillagot, de szerintem csak így igazán Merci a Merci
Az Avantgarde és a jelzés nélküli alapkivitel nem kap állócsillagot, de szerintem csak így igazán Merci a Merci
Fotó megosztása:
Egy kis mechanikus trükkel nagy felületet törölnek le a lapátok
Egy kis mechanikus trükkel nagy felületet törölnek le a lapátok
Fotó megosztása:
Az alapülések szépek ezzel a bőrkárpittal, de nem igazán komfortosak
Az alapülések szépek ezzel a bőrkárpittal, de nem igazán komfortosak
Fotó megosztása:
Fabetét és polírozott alu-intarziák: feláras tételek, de ennyi kell, hogy meglegyen a klasszikus elegancia
Fabetét és polírozott alu-intarziák: feláras tételek, de ennyi kell, hogy meglegyen a klasszikus elegancia
Fotó megosztása:
Nagyban növeli a térérzetet, hogy középen nem éktelenkedik váltókar. Az automata programkarja a jobb oldali bajuszkapcsoló, minden nem kézi váltós autón így kéne, hogy legyen
Nagyban növeli a térérzetet, hogy középen nem éktelenkedik váltókar. Az automata programkarja a jobb oldali bajuszkapcsoló, minden nem kézi váltós autón így kéne, hogy legyen
Fotó megosztása:
Hát ettől prémium a prémium: ilyen elegáns, nívós részletfotót nehéz lenne ellőni egy Opelen, Renault-n, Toyotán, bármennyibe kerüljön is
Hát ettől prémium a prémium: ilyen elegáns, nívós részletfotót nehéz lenne ellőni egy Opelen, Renault-n, Toyotán, bármennyibe kerüljön is
Fotó megosztása:
Modern, ugyanakkor időtlen is a műszerfal. A Mercedesnél tudják, mekkora, pénzben is jól mérhető érték a hagyomány
Modern, ugyanakkor időtlen is a műszerfal. A Mercedesnél tudják, mekkora, pénzben is jól mérhető érték a hagyomány
Fotó megosztása:
A kormány kissé túlszervózott, klaszikusan mercis
A kormány kissé túlszervózott, klaszikusan mercis
Fotó megosztása:
Teljes numerikus billentyűzet, sok-sok gomb a menüvezérlés mellé, egyebek mellett ettől lesz olyan természetesen használható, ergonomikus autó az E-osztály
Teljes numerikus billentyűzet, sok-sok gomb a menüvezérlés mellé, egyebek mellett ettől lesz olyan természetesen használható, ergonomikus autó az E-osztály
Fotó megosztása:
Az olcsóbb, Becker navigáció képminősége, kijelzőjének mérete kissé méltatlan a csillaghoz
Az olcsóbb, Becker navigáció képminősége, kijelzőjének mérete kissé méltatlan a csillaghoz
Fotó megosztása:
Az olcsóbb, Becker navigáció képminősége, kijelzőjének mérete kissé méltatlan a csillaghoz
Az olcsóbb, Becker navigáció képminősége, kijelzőjének mérete kissé méltatlan a csillaghoz
Fotó megosztása:
Az alapáras automata klíma vacak. Bő 300 ezer forintért adják a
Az alapáras automata klíma vacak. Bő 300 ezer forintért adják a
Fotó megosztása:
Az alap ülés háttámlája és magassága elektromosan állítható, de hosszában már manuálisan kell tologatni és nem jár hozzá gerinctámasz sem
Az alap ülés háttámlája és magassága elektromosan állítható, de hosszában már manuálisan kell tologatni és nem jár hozzá gerinctámasz sem
Fotó megosztása:
Fa, bőr, jellegzetes mercis gombok, masszív fémkilincs
Fa, bőr, jellegzetes mercis gombok, masszív fémkilincs
Fotó megosztása:
A könyöklő alatti kis gomb pattintja fel a csomagtérfedelet
A könyöklő alatti kis gomb pattintja fel a csomagtérfedelet
Fotó megosztása:
Tárolóhelyből nincs hiány az E Merciben
Tárolóhelyből nincs hiány az E Merciben
Fotó megosztása:
Frissiben tankolás után: 1000 kilométer feletti hatótávot ígér a 67 literes tankkal
Frissiben tankolás után: 1000 kilométer feletti hatótávot ígér a 67 literes tankkal
Fotó megosztása:
Nevel is a Merci: százalékban megmondja, mennyire voltam hatékony gyorsításban, lassításban, kiegyensúlyozott vezetésben
Nevel is a Merci: százalékban megmondja, mennyire voltam hatékony gyorsításban, lassításban, kiegyensúlyozott vezetésben
Fotó megosztása:
Klasszikus műszeregység, modern színes LCD-vel középen
Klasszikus műszeregység, modern színes LCD-vel középen
Fotó megosztása:
Nagyon sok 130-140 tempomatos autópályával 6,3 literre jött ki az átlag 1300 kilométerre a kocsival. Automata, 170 ló - nem rossz, bár egy TDI DSG ebből még elspórolna 4-5 decit
Nagyon sok 130-140 tempomatos autópályával 6,3 literre jött ki az átlag 1300 kilométerre a kocsival. Automata, 170 ló - nem rossz, bár egy TDI DSG ebből még elspórolna 4-5 decit
Fotó megosztása:
Hátul tágas a lábtér, fejtér, kényelmesek az ülések
Hátul tágas a lábtér, fejtér, kényelmesek az ülések
Fotó megosztása:
A támlákat a csomagtér felől lehet lebillenteni, a raktér így széfként is szolgál
A támlákat a csomagtér felől lehet lebillenteni, a raktér így széfként is szolgál
Fotó megosztása:
Alapáron nem jár a motoros fedélzárás, de azért gombnyomásra elegánsan a fapadosban is felpattan az ajtó
Alapáron nem jár a motoros fedélzárás, de azért gombnyomásra elegánsan a fapadosban is felpattan az ajtó
Fotó megosztása:
Literre megvan, ami kell, de a szűk nyíláson macerás a pakolás a lapos, hosszú raktérbe. Családosok kombit vegyenek!
Literre megvan, ami kell, de a szűk nyíláson macerás a pakolás a lapos, hosszú raktérbe. Családosok kombit vegyenek!
Fotó megosztása:
Németes rend a raktérfenékben
Németes rend a raktérfenékben
Fotó megosztása:
A széles tanksapka alatt nincs AdBlue-tartály, de lehetne: ott a hely az Euro6-os dízelek adaléktartálya tanksapkájának
A széles tanksapka alatt nincs AdBlue-tartály, de lehetne: ott a hely az Euro6-os dízelek adaléktartálya tanksapkájának
Fotó megosztása:
A négyhengeres motor a hétfokozatú automatával egy brosúrával elmarad az élmezőnytől, de a kilencfokozatú új automatával a 250CDI már teljesen ott van a spiccen a BMW-Audi mellett - sőt...
A négyhengeres motor a hétfokozatú automatával egy brosúrával elmarad az élmezőnytől, de a kilencfokozatú új automatával a 250CDI már teljesen ott van a spiccen a BMW-Audi mellett - sőt...
Fotó megosztása:
Elég bele a kis dízel, még 150-ről is gyorsul, ha kell, de magasabb fordulaton már nem szép a hangja
Elég bele a kis dízel, még 150-ről is gyorsul, ha kell, de magasabb fordulaton már nem szép a hangja
Fotó megosztása:
Nagy dobás a Mercitől, hogy négy évig leveszik a tulaj válláról a szerviz gondját. Így flottaautóként és versenyképesebbek az autók, sokkal kedvezőbbre jön ki a TCO (total cost of ownership)
Nagy dobás a Mercitől, hogy négy évig leveszik a tulaj válláról a szerviz gondját. Így flottaautóként és versenyképesebbek az autók, sokkal kedvezőbbre jön ki a TCO (total cost of ownership)
Fotó megosztása:
Családi autónak, akár nyaralni is alkalmas, de kicsit feszeng ilyenkor, nem erre való ez az elegáns német limuzin. Nézzék ezt a képet: ugye, mennyire nem illik a vadonba ez a forma?
Családi autónak, akár nyaralni is alkalmas, de kicsit feszeng ilyenkor, nem erre való ez az elegáns német limuzin. Nézzék ezt a képet: ugye, mennyire nem illik a vadonba ez a forma?
Fotó megosztása:
Családi autónak, akár nyaralni is alkalmas, de kicsit feszeng ilyenkor, nem erre való ez az elegáns német limuzin. Nézzék ezt a képet: ugye, mennyire nem illik a vadonba ez a forma?
Családi autónak, akár nyaralni is alkalmas, de kicsit feszeng ilyenkor, nem erre való ez az elegáns német limuzin. Nézzék ezt a képet: ugye, mennyire nem illik a vadonba ez a forma?
Fotó megosztása:
Kívülről is látszik, hogy nem kicsi a csomagtere, és valóban: 540 liter
Kívül: tekintélyes diplomata
A közelmúltbeli ráncfelvarráson ugyan majdnem túllőtt a célon a Mercedes: a furcsa buboréklámpákkal és a kerekded hűtőpajzzsal, az ellágyított élekkel már-már oroszosan lágyra sikerült – lásd még: modern Volgák. De azért szerencsére az összhatás a szokásos E-Klassés. Pláne feketében.
Nagy Mercedes-limuzin, büszkén viseli a csillagot (az Elegance felszereltség sajátja, az Avantgarde-nak nagy emblémája van a pajzs közepén, az alap Classicnak meg csak plakettje). Az alapméretű, mindössze 205/60 R 16-os kerekekkel csorbulna az összkép, de a tesztautó 18-as kerekei nagyon szépek, valamikor majd talán ez lesz az a nosztalgiázó márkafanatikusok számára, ami a „barokk” volt a 123-asnak.
Jók az arányok, nagy lemezfelületei, magasan húzott övvonala dacára nyúlánknak hat a 4,9 méternél épp csak kicsit rövidebb test. Nem szép autó, de tekintélyes, elegáns, méltóságteljes. Ugorgyunk.
A LED-es menetjelző már alapfelszereltség, de felárért a tompított is LED-es lehet
Belül: látványos fapados
Tágas autó, nagy, de nehezen hozzáférhető és pakolható csomagtérrel, a szedánforma egyetlen igazán nagy hátrányával. Sok a rakodóhely, elöl jótékonyan növeli a térérzetet a kormányoszlopra helyezett fokozatválasztókar, biztonságot adnak a masszívan puffanó ajtók, a meredek műszerfal, a manapság szokatlanul meredeken álló üvegek. De a részletek…
Vigyázni kell az agyonextrázott csodatesztautókból ki-beugráló autós újságírónak a szájára, amikor egy alapmodell-közeli felszereltségű autóról nyilatkozik. Itt van ez a nagy, fekete Mercedes, a legtöbb ember számára álomautó (számomra is, jóval többet ér, mint amennyiért a házunkat el lehetne adni); érthető, ha sokan legszívesebben kaszára-kapára kapnának, amikor olvassák, hogy a majom firkász képes leírni egy ilyen kocsiról, hogy fapados. Hiszen, ahogy a nóta is mondja (a Két szegénylegény dallamára):
Bőr a zülése, fa a betétje, ledes a / lámpája,
autó’ a klíma, autó’ a lámpa, hétgangos / váltója.
Hat-féllel elvan, dzsí-píesz is van, a hifi / de kafa,
Száz-hetven lóval, kettőhuszonnyóccal, majd tizen / hétmilla.
Modern, ugyanakkor időtlen is a műszerfal. A Mercedesnél tudják, mekkora, pénzben is jól mérhető érték a hagyomány
Hogy lehetne egy ilyen autó fapados? Nos, nyilván nem a Zsigulihoz képest az, csak egy még drágább Mercedes E-osztályhoz képest.
A vezetőülés támladöntése és magasságállítása motoros, előre-hátra kézzel kell húzgálni, de így gyorsabb is. Ennél is nagyobb baj, hogy kihagyták a gerinctámaszt, vagyis egy jobban felszerelt Škodában kevésbé fárad el a sofőr háta hosszabb úton, mint ebben az elvileg luxusautóban. A légkondi kétzónás ugyan, de automata üzemmódban durván, erőszakosan kezd hűteni, ha pedig kézzel akarnánk beállítani a sokak által leggyakrabban használt mellkasra-lábra üzemmódot, rá kell jönnünk, hogy ilyen állása nincs a szellőzésnek. (Bár ennél sokkal egészségesebb a szélvédőre és az ablakra fújatni a hideget.) Szinte muszáj megrendelni a tényleg csodás, csendes, hatékony Thermotronic klímát, alig 290 ezres felárért (amit nyomatékosan javaslok minden vásárlónak, a memóriás, gerinctámaszos ülés mellett).
Az alapáras automata klíma vacak. Bő 300 ezer forintért adják a
Ha az importőr még a 316 ezer forintos kulcsnélküli nyitás-indítást is berendeli az autóba, akkor ugyan elmaradt volna
legemlékezetesebb nyári kalandom, de sokkal korszerűbbnek is éreztem volna a kocsit, mint mindig a kulccsal matatva. A kulcsnélküli kulcs egyébként alapáras szolgáltatás a 12,5 milliós
Lexus GS 300h-ban és a 238 lóerős V6-os dízellel 15 milliós belépő árú
Infiniti Q70-ben is, csak úgy mondom.
A 356 ezer forintos Becker-navigáció a kisebbik navi az étlapon, a fullos változat 1,17 millióba kerül. De ez a Becker egy kicsit röhejes, ezzel a képernyőmérettel:
Az olcsóbb, Becker navigáció képminősége, kijelzőjének mérete kissé méltatlan a csillaghoz
Szóval nincs azzal bajom, hogy a Mercedes-Benz drága autó. Azzal van bajom, hogy ha spórolni akar vele az ember, akkor nem lesz igazán jó autó. A tálalás kiváló, gyönyörűek a részletek, lenyűgöző az összhatás, de bő 1300 kilométer és tíz nap együttélés után úgy adtam vissza a kocsit, hogy nem igazán esett nehezemre megválni tőle. Újra csak megerősödött a véleményem: az igazi Mercedes-Benz, amiért érdemes sokat dolgozni, akár még lopni, csalni, hazudni, Isten bocsássa meg, talán még politikusnak állni is, jóval efelett a 16,7 milliós fekete autó felett kezdődik.
Valahol itt, ni.
Technika: a kötelező minimum
Hengerűrtartalmához mérten mai mércével mérten nem éppen kihegyezett, 170 lovas, 2,2 literes dízelmotor morog a csillag alatt. Csak négyhengeres, de legalább hosszában áll, ahogy kell. A hátsó kerekeket hajtja, ahogy kell, automata váltón keresztül, ahogy egy prémium limuzinban kell. (A váltó hétfokozatú automata, a csodás új kilencgangos váltó nemsokára jön a 220-asban is, a négyhengeresek közül egyelőre a 250 CDI jelzésű erősebbikhez jár csupán.) A kormány túlszervózott, jellegzetesen mercis futómű-geometriában dőlnek kifelé a kerekek végállásban, megint csak: ahogy kell.
Nem egy objektív szépség, de megvan benne a klasszikus fekete Merci limuzinok eleganciája
A dízelmotor főleg autópályás tesztüzemben, 130-140 között gurulva 6,4 literrel beérte százon. Ez szép érték, automata váltóval, de tapasztalataim szerint egy Audi vagy egy BMW azonos teljesítménnyel fél literrel kevesebbel is beéri.
Vezetési élmény: karcos harmónia
Adatlap
Mercedes-Benz E220 CDI
Motor |
2143 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény |
170 LE |
Nyomaték |
400 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) |
8,7 sec |
Végsebesség |
228 km/h |
Fogyasztás (vegyes) |
5 l / 100 km |
Városban, sztrádán egyaránt elegendő, sőt, még élvezetes is ezzel az autóval közlekedni. Van benne elég erő, hogy alkalomadtán igazolja a büszke orr keltette lekotródási kényszert a kisebb autók felé, még messze a legális sebességtartományon túl is maradnak tartalékok. Zaj semmi – csak a magasabb fordulaton feltörő karcos, cseppet sem luxusautós dízelkrahács kellemetlen egy kicsit néha, ha odalépünk neki. Öt vagy hat hengerrel azért jobb lenne az élet.
Bár a dízel Mercedes-limuzinokat jellemzően nem azok veszik, akik szeretik kikapcsolt menetstabilizálóval, félkeresztben venni a körforgalmakat esőben, ezzel az autóval ez is megoldható. Még viccesebb is az érzés, mint egy BMW-vel, sodródni a komfortos futóművön, a könnyű kormányt pödörve – úgy érzi magát az ember így rosszalkodva, mint egy csínytevő gyerek valami fekete-fehér burleszkben, aki piszkálgatja elszundikált, szmokingos nagyapja bajszát a karosszékben, és élvezi, hogy fel-felhorkant álmában a méltóságteljes öregúr.
Amit csak a Mercedes tud, azt ez a szerényen extrázott fekete kocsi is tudta: vezetni utánozhatatlanul mercis élmény, egyharmad részben a motorháztetőn álló csillag (az Elegance kivitel sajátja), egyharmad részben a hajókéhoz hasonló kormányzás, egyharmad részben a nyugisan erőteljes motor és a kissé megfontoltan, de mindig finoman működő váltó miatt.
Frissiben tankolás után: 1000 kilométer feletti hatótávot ígér a 67 literes tankkal
De azért itt is elő-előjön, hogy ez a kocsi túl olcsó volt. Már a Focusba és a Golfba is rendelhető követőradaros tempomat, furcsa, hogy a 16,7 milliós autó nem lassít magától, ha utolér valakit. Az automata éjszakai reflektorkapcsolót is kívánná az ember, és minden parkolásnál egy sóhajjal kellett tudomásul vennem, hogy a tolatókamera sem fért bele a keretbe, miközben a Nissan Note-ban
körpanorámás rendszer fogadott nemrég. Egy kicsit taxisan egyszerű ez a szép, nagy, drága autó.
Ár: a szokásos
A Mercedes hagyományosan felülárazza magát a Nagy Német Prémiumtrió másik két tagjával szemben, szinte minden kategóriában. Nincs ez másképp a felső-középben sem:
A Mercedes árának fő tétele a csillag. Ha a korábban említett két japán felső-középkategóriás felszereltségét nézem azonos ár mellett, röhejesen hat a fekete E-osztályos tudása. Ha pedig a bunkerszerű biztonságot és arisztokratikus távolságtartást árasztó kabinból szemlélem a csillagon át bármelyik japán presztízsmodellt, az hat röhejesen, hogy azokkal az autókkal kapcsolatban egyáltalán felmerülhet a presztízs szó. Kicsit skizofrén helyzet, de nem mondanám, hogy elviselhetetlenül kellemetlen a Mercedes volánja mögött.
A négyhengeres motor a hétfokozatú automatával egy brosúrával elmarad az élmezőnytől, de a kilencfokozatú új automatával a 250CDI már teljesen ott van a spiccen a BMW-Audi mellett – sőt…
Kinek ajánljuk?
Ez a kocsi új autóként nem a magánvásárlóknak szól. Szállodai limuzin, luxustaxi, céges flottás vezérgép, vagy, mint a konkrét autó mellesleg, VIP-kocsi a márka partnereinek. (A Magyar Nagydíj idején Nico Rosberg használta Budapesten, nem is mostam kezet egy hétig, miután visszaadtam a kocsit!) Használtan, komoly kedvezménnyel egyszer majd jó vétel lesz belőle valaki számára, de nem valódi álomautó.
Álomautó akkor lehetne, ha el tudjuk fogadni a négyhengeres közönségességét a jó fogyasztásért cserébe (én el tudnám), és legalább a memóriás ülés, a Thermotronic klíma és a nagy navi benne lenne. Meg mondjuk egy követőradar. Meg persze a Keyless Go. És a légrugó. Meg a motoros napvédő rólók. Meg a kilencgangos csodaváltó. És legyen inkább mégis hat hengerrel.
Szóval annak ajánljuk az E osztályt, akinek nem 17, de inkább 27 milliója van rá. Úgy adja ki igazán a bukéját ez a típus.
Mellette – Ellene |
- Az állócsillag az orron
- Nyomatékos, takarékos, kis fordulaton finom járású dízelmotor
- Komfortos, nyugis, klasszikus automata váltó
- Tágas kabin, nagy csomagtér
- Jelenlévő Merci-fíling
|
- Magas extraárak
- Magas alapár
- A japán konkurenciához képest komikusan szerény alapfelszereltség
- Kényelmetlen alapkivitelű ülések
- Nem ad igazi prémiumérzést, csak agyonextrázva
|
Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance
Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance