Tisztában vannak a baseball szabályaival? Nem? Ne szégyelljék! Egyrészt nálunk nem túlságosan ismert ez az Egyesült Államokban oly népszerű játék, másrészt a szabályrendszere is eléggé bonyolult. Aligha összetettebb viszont a szintén Amerikából származó márka, a Jeep legújabb modellje, a Jeep Renegade kínálatánál. A kis szabadidő-autók kategóriájának ez a legfrissebben érkezett tagja ugyanis épp sokoldalúságával kíván hódítani.
Más úton jár
Mindez csak azért érdekes, mert a legtöbb gyártó viszonylag egyszerűen oldja meg a problémát. Fognak egy kisautó-padlólemezt a hozzá tartozó, általában elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futóművekkel (amiket persze kicsit áthangolnak a feladatra), ráépítenek egy terepjáró-szerű karosszériát, amit megemelnek, és kínálnak hozzá egy-két motort.
A jelenleg leggyorsabban növekvő kategóriába, a kis szabadidő-autók közé érkezik a Jeep Renegade. Sokoldalúságával próbál a többiek fölé és elé kerülni.
A jelenleg leggyorsabban növekvő kategóriába, a kis szabadidő-autók közé érkezik a Jeep Renegade. Sokoldalúságával próbál a többiek fölé és elé kerülni.
Fotó megosztása:
Egyáltalán nem hozza zavarba a Trailhawk 4x4 Low kivitelt, hogy egy kereke a levegőbe emelkedett, mert így is képes továbbhaladni. Ahhoz, hogy még egy kerék ne érjen talajt, legalább 20,5 centivel kell elemelkednie a hátsó keréknek a földtől. Alul középen jól látszik a hátsó differenciálmű fémszínű háza
Egyáltalán nem hozza zavarba a Trailhawk 4x4 Low kivitelt, hogy egy kereke a levegőbe emelkedett, mert így is képes továbbhaladni. Ahhoz, hogy még egy kerék ne érjen talajt, legalább 20,5 centivel kell elemelkednie a hátsó keréknek a földtől. Alul középen jól látszik a hátsó differenciálmű fémszínű háza
Fotó megosztása:
Jó minőséget sugároz az utastér, különösen a világosszürke-barna-narancs színösszeállításban. A műszerfal felső és utasokkal szemközti részét puha műanyag borítja
Jó minőséget sugároz az utastér, különösen a világosszürke-barna-narancs színösszeállításban. A műszerfal felső és utasokkal szemközti részét puha műanyag borítja
Fotó megosztása:
Három és fél col a két hagyományos körműszer közötti LCD kijelző átlója. A kormány bal küllőjén elhelyezett gombokkal számos információ hívható le rá (például a hűtőfolyadék hőmérséklete), de ezen jelennek meg a navigációs rendszer utasításai is
Három és fél col a két hagyományos körműszer közötti LCD kijelző átlója. A kormány bal küllőjén elhelyezett gombokkal számos információ hívható le rá (például a hűtőfolyadék hőmérséklete), de ezen jelennek meg a navigációs rendszer utasításai is
Fotó megosztása:
Ilyen matt ezüstre festett gömb díszeleg a kézi kapcsolású sebességváltós modellek váltókarjának tetején. Egyedül az 1,6 literes szívó benzinmotorhoz jár csak ötfokozatú szerkezet, a többi motorhoz hatfokozatút társít a gyár
Ilyen matt ezüstre festett gömb díszeleg a kézi kapcsolású sebességváltós modellek váltókarjának tetején. Egyedül az 1,6 literes szívó benzinmotorhoz jár csak ötfokozatú szerkezet, a többi motorhoz hatfokozatút társít a gyár
Fotó megosztása:
Ez az a bizonyos oldalanként eltoltan hullámzó pálya. Ezen merevre zárható összkerék-hajtás nélkül a lehetetlennel határos végigmenni
Ez az a bizonyos oldalanként eltoltan hullámzó pálya. Ezen merevre zárható összkerék-hajtás nélkül a lehetetlennel határos végigmenni
Fotó megosztása:
Ez az a gombcsoport, amely ebbe a formában más kis szabadidő-autóban nem található meg. Az alsó felével lehet állandóra kapcsolni az összkerékhajtást, a bal felső negyeddel a felező iktatható be, a jobb felső negyed a lejtmeneti segédet aktiválja, a tekerőgombbal pedig az alkalomhoz illő menetprogramot választhatjuk ki. Rock program csak a felezős modellekhez jár
Ez az a gombcsoport, amely ebbe a formában más kis szabadidő-autóban nem található meg. Az alsó felével lehet állandóra kapcsolni az összkerékhajtást, a bal felső negyeddel a felező iktatható be, a jobb felső negyed a lejtmeneti segédet aktiválja, a tekerőgombbal pedig az alkalomhoz illő menetprogramot választhatjuk ki. Rock program csak a felezős modellekhez jár
Fotó megosztása:
Feszes a rugózás, de elviselhető mértékben. Cserében ezért az úttartás is kiszámítható, és terepen sem adja meg magát az elöl MacPherson, hátul oldalanként három lengőkaros, független futómű
Feszes a rugózás, de elviselhető mértékben. Cserében ezért az úttartás is kiszámítható, és terepen sem adja meg magát az elöl MacPherson, hátul oldalanként három lengőkaros, független futómű
Fotó megosztása:
A két legjobban felszerelt Limited és a Trailhawk kivitelhez jár a hét col átlójú érintőképernyős médiarendszer. A kezelése gyorsan elsajátítható, de egyes parancsokat lassan hajlandó csak végrehajtani
A két legjobban felszerelt Limited és a Trailhawk kivitelhez jár a hét col átlójú érintőképernyős médiarendszer. A kezelése gyorsan elsajátítható, de egyes parancsokat lassan hajlandó csak végrehajtani
Fotó megosztása:
Minden motor start-stopos, amit a bal oldali gombbal lehet kiiktatni. Az elektromos kézifék is széria. A jobboldali gombbal a menetstabilizáló rendszert lehet kiiktatni
Minden motor start-stopos, amit a bal oldali gombbal lehet kiiktatni. Az elektromos kézifék is széria. A jobboldali gombbal a menetstabilizáló rendszert lehet kiiktatni
Fotó megosztása:
Nem sok rekeszt találni az utastérben, és ami van, az is kicsi. A két első ülés közötti pohártartó viszont jól néz ki
Nem sok rekeszt találni az utastérben, és ami van, az is kicsi. A két első ülés közötti pohártartó viszont jól néz ki
Fotó megosztása:
Nem túl méretes a kesztyűtartó sem
Nem túl méretes a kesztyűtartó sem
Fotó megosztása:
A világításkapcsolók fényét finom krómozás emeli
A világításkapcsolók fényét finom krómozás emeli
Fotó megosztása:
Méretesek és kényelmesek az első ülések. Még oldalirányban is tartanak, ami nemcsak a sportautókban, hanem a terepjárókban sem elhanyagolható tulajdonság
Méretesek és kényelmesek az első ülések. Még oldalirányban is tartanak, ami nemcsak a sportautókban, hanem a terepjárókban sem elhanyagolható tulajdonság
Fotó megosztása:
Ahhoz képest, hogy a Renegade a kisméretű szabadidő-autók képviselője, a helykínálata hátul egészen nagyvonalú. Ha nem túl terebélyesek, akkor akár hárman is elférnek a második sorban. A lábaknak jutó helyet néhány alsó középkategóriás típus is megirigyelheti, míg a belmagasság az egyterűekével vetekszik
Ahhoz képest, hogy a Renegade a kisméretű szabadidő-autók képviselője, a helykínálata hátul egészen nagyvonalú. Ha nem túl terebélyesek, akkor akár hárman is elférnek a második sorban. A lábaknak jutó helyet néhány alsó középkategóriás típus is megirigyelheti, míg a belmagasság az egyterűekével vetekszik
Fotó megosztása:
Alsó állásban a kivehető polc. Ilyenkor a csomagtartó a maga 350 literével megfelel a kategória átlagának, de alatta csak a gumijavító készletnek jut hely
Alsó állásban a kivehető polc. Ilyenkor a csomagtartó a maga 350 literével megfelel a kategória átlagának, de alatta csak a gumijavító készletnek jut hely
Fotó megosztása:
Polc a felső állásban. Ilyenkor rendes méretű pótkereket is vihetünk magunkkal (terepjáráskor nem egy hátrány), de a csomagtartó befogadóképessége körülbelül a kétharmadára csökken
Polc a felső állásban. Ilyenkor rendes méretű pótkereket is vihetünk magunkkal (terepjáráskor nem egy hátrány), de a csomagtartó befogadóképessége körülbelül a kétharmadára csökken
Fotó megosztása:
A polc igazi lényege, hogy a hátsó ülés háttámláinak lehajtásakor segít a csaknem vízszintes raktér-padló kialakításában
A polc igazi lényege, hogy a hátsó ülés háttámláinak lehajtásakor segít a csaknem vízszintes raktér-padló kialakításában
Fotó megosztása:
Állandó gáznál csendesen dolgozik, gyorsításkor ellenben hallatja a hangját a kétliteres dízelmotor 140 lóerős változata (170 lóerős is van). A kilencfokozatú automatával nem egy vadállat, de tisztességesen helytáll (0-100 km/h közötti gyorsulás 10,2 másodperc, végsebesség 182 km/h)
Állandó gáznál csendesen dolgozik, gyorsításkor ellenben hallatja a hangját a kétliteres dízelmotor 140 lóerős változata (170 lóerős is van). A kilencfokozatú automatával nem egy vadállat, de tisztességesen helytáll (0-100 km/h közötti gyorsulás 10,2 másodperc, végsebesség 182 km/h)
Fotó megosztása:
Nincs tanksapka, amit így azt sem a benzinkúton, sem terepen, egy alkalmi utántöltés alkalmával nem lehet elhagyni
Nincs tanksapka, amit így azt sem a benzinkúton, sem terepen, egy alkalmi utántöltés alkalmával nem lehet elhagyni
Fotó megosztása:
Nemcsak az első, hanem a hátsó ajtó kárpitozása is igényes. A könyöklő körüli rész puha tapintású. A matt ezüstre festett műanyag kilincs az egyetlen gagyinak látszó részlet a Renegade-ben
Nemcsak az első, hanem a hátsó ajtó kárpitozása is igényes. A könyöklő körüli rész puha tapintású. A matt ezüstre festett műanyag kilincs az egyetlen gagyinak látszó részlet a Renegade-ben
Fotó megosztása:
Egyáltalán nem hozza zavarba a Trailhawk 4×4 Low kivitelt, hogy egy kereke a levegőbe emelkedett, mert így is képes továbbhaladni. Ahhoz, hogy még egy kerék ne érjen talajt, legalább 20,5 centivel kell elemelkednie a hátsó keréknek a földtől. Alul középen jól látszik a hátsó differenciálmű fémszínű háza
A világ – talán – legismertebb terepjáró-gyártója, a második világháború emblematikus amerikai járművét, a Willy’s dzsipet (Ugye honnan is jön ez a szó!) előállító Jeep, nem engedheti meg magának, hogy ennyivel elintézze az ügyet. Még akkor sem, ha már a Fiattal és a Chryslerrel működik együtt, és új típusának alapjául egy Fiat padlólemez szolgál (a Fiat 500L-é, illetve a hamarosan bemutatkozó Fiat 500X-é), és ráadásul Olaszországban is gyártják.
Négy motor, ami hat
Kezdjük talán az elején (de ez tényleg csak a jéghegy csúcsa), a motorkínálattal! Alapvetően négy van belőle: 1,6 literes szívó (110 LE) és 1,4 literes turbófeltöltős benzines, valamint 1,6 literes (120 LE) és kétliteres dízel. A nagyobbik benzines és a nagy dízel azonban két teljesítménylépcsőben készül (egyezően 140 és 170 lóerővel), és így már hatdarabosnak számít a motorkínálat.
Jó minőséget sugároz az utastér, különösen a világosszürke-barna-narancs színösszeállításban. A műszerfal felső és utasokkal szemközti részét puha műanyag borítja
Váltóból alapvetően négyféléből áll a kínálat: ötfokozatú kézit adnak az 1,6 literes benzineshez, hatfokozatú kézit minden máshoz, de az 1,4 literes benzineshez lesz duplakuplungos automata is, míg ugyanehhez és a nagy dízelhez kilencfokozatú, hagyományos rendszerű automataváltó is kapható.
Kétszer 4×4
Már ez sem kevés kombináció, de most jön az, amiben a többiek a nyomába sem érhetnek a Jeep Renegade-nek. A hajtásmódokban. Az egyszerű elsőkerék-hajtás mellett ugyanis választható összkerékhajtás (Jeep 4WD Active Drive) és felezőt imitáló összkerékhajtás (Jeep 4WD Active Drive Low) is! Utóbbi olyan opció, amit még feljebb sem nagyon kínálnak: például a BMW X5-ösből sincs terepáttételes kivitel.
Ez az a gombcsoport, amely ebbe a formában más kis szabadidő-autóban nem található meg. Az alsó felével lehet állandóra kapcsolni az összkerékhajtást, a bal felső negyeddel a felező iktatható be, a jobb felső negyed a lejtmeneti segédet aktiválja, a tekerőgombbal pedig az alkalomhoz illő menetprogramot választhatjuk ki. Rock program csak a felezős modellekhez jár
Persze nem biztos, hogy egy négy méter huszonhárom centi hosszú kis szabadidő-autó esetében éppen a többiekét meghaladó, valódi terepjáró képesség lesz a legnagyobb vonzerő, de mégiscsak van ilyen, ha valaki ilyet akar. Márpedig, mivel a Jeep Renegade-t a világ mintegy száz országában kívánják piacra dobni – köztük az Egyesült Államokban is – biztosan akad vevő erre a kivitelre is.
Hagyományőrző
A többséget azonban valószínűleg inkább a márka jellegzetességeit (hűtőrács!) ügyesen felvonultató formaterv nyeri meg. Szerintem kívül és belül egyaránt nagyon mutatósra sikerült a Renegade, és belül a minőségre sem lehet panasz. Pontosak az illesztések, gondos a kidolgozás és a puha anyagokkal sem takarékoskodtak.
A két legjobban felszerelt Limited és a Trailhawk kivitelhez jár a hét col átlójú érintőképernyős médiarendszer. A kezelése gyorsan elsajátítható, de egyes parancsokat lassan hajlandó csak végrehajtani
Ugyanakkor praktikusan is jól használható a Renegade. Tágas az utastér, a második sorban a nagy belmagasság miatt akár 190 centivel is el lehet helyezkedni, igaz, a lábaknak jutó helyen már meglátszik, hogy kisautó volt a kiindulási alap. A csomagtér azonban már nem ilyen nagyvonalú. Ha a hátsó támlák a helyükön állnak, a legnagyobb befogadóképessége 351 liter. Ám ekkor csak egy defektjavító készlet fér be a padló alá – ami nem túl előnyös egy terepjáró esetében.
Belefér, de?
A padló, vagy inkább polc egy felsőbb állásban is rögzíthető, és akkor teljes méretű pótkereket is vihetünk magunkkal, csakhogy ekkor elveszítjük körülbelül a raktér harmadát, ami egy négyfős család számára súlyos veszteség. Ezt azonban a Jeepnél is felismerhették, mert tradicionális tartozékbeszállítójuk, a Mopar többféle tetődobozt is kínál a Renegade-hez.
a videó a hirdetés után indul
Mintha a tároló-helyekkel hadilábon állna a Jeep, mert az utastérben sincs sok, és ami van, az is kicsi. Ellenben a vezetőülés elég nagy, és ami egy terepjárásra is alkalmas típusnál még fontosabb, oldalirányban is tart, amiről egy olyan oldaldőlésű pályán végighajtva is meggyőződhettünk, amelyről azt hittük, elég rajta egy rossz mozdulat, és már mehetünk is magyarázkodni, miért nincs oldala az autónak.
Adjunk neki!
Ilyen merészségre persze a terepjárásra legalkalmasabb Trailhawk kivitellel vetemedtünk. Ezt nemcsak alul lekerekítettebb, és így nagyobb első és hátsó terepszöget lehetővé tevő lökhárítói, alsó védőlemezei és hátsó vonószeme különbözteti meg az inkább országútra szánt Limited verziótól. Hanem 1,2 centivel nagyobb, összesen 21 centis szabad magassága (4×2: 17,5 cm), 20,5 centis hátsó terpeszképessége (az a legnagyobb magasság, amire megemelve az egyik hátsó kereket egy másik kerék még nem hagyja el a földet), alapáron járó lejtmeneti segédje és akadályleküzdő programjai is (az Active Drive változatokban hó, homok, sár, a Low változatokban szikla is).
Méretesek és kényelmesek az első ülések. Még oldalirányban is tartanak, ami nemcsak a sportautókban, hanem a terepjárókban sem elhanyagolható tulajdonság
Az első tapasztalatok alapján a Renegade az automatikus módban is megbirkózik az akadályok többségével. Ilyenkor az összkerékhajtás többlemezes tengelykapcsolójának vezérlése maga dönti el, mennyi nyomatékot juttat a hátsó kerekekre (alapesetben az elsők hajtottak), míg a kerekek közti nyomatékelosztást fékdifferenciál szabályozza.
Hullámok hátán
Egyedül az eltolt hullámsoron (olyan egymás melletti hullámsorozat, amelynél ott, ahol az egyik oldalon hullámhegy emelkedik, a másiknál épp hullámvölgy van), kellett zárni a többlemezes tengelykapcsolót és bekapcsolni felezőt. És ugyanott történt, hogy a Trailhawk orrát is sikerült – igaz, csak finoman – odadörgölni az egyik hullámhegyhez egy elhibázott kormánymozdulattal.
Alsó állásban a kivehető polc. Ilyenkor a csomagtartó a maga 350 literével megfelel a kategória átlagának, de alatta csak a gumijavító készletnek jut hely
Aki szeret élvezkedni, annak laza talajon érdemes lehet zárni az összkerékhajtást, mert úgy sokkal nagyobb élményt nyújt a Renegade vezetése. Záratlanul szinte mindent megold a rendszer, és nem történik más, minthogy rezzenetlenül hatolunk előre. Zárt állásban ellenben gázadással megfaroltatható a legkisebb Jeep, és ez által vezetése sokkal izgalmasabbá válik.
Terepen is, aszfalton is
Az elöl MacPherson, hátul – az átlagnál igényesebb – több lengőkaros futómű is bírja a terepet, bár nagyobb buckáknál érezhető és hallható, hogy csak a lengéscsillapítók gumi ütközőbakjai fogták meg az ütéseket. Ugyanez a futómű aszfalton is jól teljesít. Ugyan érezni rajta, hogy feszes, mert az aszfaltfoltozások, kátyúk, csatornafedelek ütéseit érzékelhetően továbbadja, de nem is kőkemény.
A listaáron 5 250 000 forintos Jeep Renegade konkurensei |
Listaár
|
|
Citroën Cactus Puretech 110 S&S Feel |
5 200 000 Ft |
|
Nissan Juke 1.6 Visia Plus |
4 425 000 Ft |
|
Opel Mokka 1.6 Ecotec Start/Stop Selection |
4 980 000 Ft |
|
Renault Captur Energy 0.9 TCe S&S Zen |
4 250 000 Ft |
|
Egészen jól sikerült a hangolás, mert az úttartásra sem lehet panasz. Aszfalton is kiszámíthatóan fordul a Renegade, amit az is megtámogat, hogy a 70 százalékban nagyszilárdságú acélból hegesztett karosszéria rendkívül merev. Egyedül a kormányoszlopra telepített kormányszervó beállítása nem az igazi: kevés a visszajelzés, kanyarból kijövet pedig túl nagy a visszatérítő erő.
Terepre automatát!
A motor és a váltó kiválasztását nagyban befolyásolhatja, hol szeretnénk használni a Renegade-t. A puhán, de több fokozat visszaváltásakor nem minden esetben villámgyors kilencfokozatú automata (német ZF gyártmány) elsősorban a terepre merészkedőknek ajánlható, mert ezzel elkerülhető a kuplung leégetése – no és a terepáttételes összkerékhajtás amúgy is csak ezzel párosítva kapható. Motorként a 170 lóerős, kétliteres dízel jöhet szóba (a 140 lóerőssel tohonyább a Renegade, amit az 1,3 másodperccel hosszabb gyorsulási idő számszerűsít), amely csak gázadásnál emeli meg a hangját, és egy literrel kevesebbet fogyaszt, mint az 1,4 literes benzines turbó (papíron 5,8 liter/100 km a 6,9 liter ellenében).
Feszes a rugózás, de elviselhető mértékben. Cserében ezért az úttartás is kiszámítható, és terepen sem adja meg magát az elöl MacPherson, hátul oldalanként három lengőkaros, független futómű
Aki biztosan nem megy terepre, és ezért megelégszik elsőkerék-hajtással is, nyugodtan választhatja az 1,6 literes dízelt hatfokozatú kézi sebességváltóval (gyorsulás: 10,2 s, fogyasztás: 5,6 l/100 km). A belépő modell, az ötfokozatú váltóval párosított 1,6 literes szívó benzinesnek (gyorsulás: 11,8 s, fogyasztás: 6,0 l/100 km) leginkább az ötmillió forintot alig meghaladó és így a vetélytársakkal többé-kevésbé összevethető ára lehet vonzó. Ezt a kivitelt ugyan nem próbáltuk, de korábbi tapasztalatok alapján az várható, hogy ez a változat rugalmasságban és vezetési kényelemben alulmaradhat a konkurens típusok többnyire már turbófeltöltős benzinmotorjaival szemben.
És most?
Ennyi minden után most már nyugodtan rátérhetünk a baseballra. A meccset két csapat játssza, kilenc-kilenc játékossal, akiknek kilenc játékrészt, azaz inninget kell végigküzdeniük…
Mellette – Ellene |
- hagyományőrző, mégis modern formaterv
- tágas utastér
- jó minőség
- sokféle motor és hajtáslánc
- kategóriában egyedülálló terepjáró képesség
- kényelmes ülések
- alapvetően csendes utastér
- biztonságos úttartás
- sokféle extra
|
- teljes méretű pótkerékkel kis csomagtartó
- a sár ellen védtelen küszöb ki- és beszálláskor összepiszkíthatja a nadrágot
- gázadáskor hangos dízelmotor
- érzéketlen kormány
- magas vételár
|