Röviden – Citroën C4 Cactus 1.2 110 Puretech | |
---|---|
Mi ez? |
Az egyszerűséget meglepő ötletekkel, megoldásokkal ötvöző crossover a C-Élysée és a 208 padlólemezére |
Mit tud? | Főleg hamisítatlan francia hangulatot, pár bosszantó hibát, és rengeteg érdekes részletmegoldást |
Mibe kerül? | Live felszereltséggel 82 lóerős benzinmotorral 4 190 000 Ft a listaár, a 110 lóerős kerek 5 millióról indul |
Kinek jó? | Aki meglátta és megszerette, és olyan autót szeretne, ami évek múltán sem veszít izgalmas hangulatából |
Amikor a Nissan piacra dobta az aktuális divatirányzatokra fittyet hányó Juke-ot, sokan kételkedtek a típus életképességében. Formabontó, merész körítése nagy kockázatot jelentett, a típus mégis elsöprő sikerrel nyitott, csak a japán belpiacon 10942 megrendelés érkezett az első hónapban, míg a gyártó csupán 1300-ra számított.
Javallott zene a cikk mellé!
Ezt a sikerreceptet alkalmazzák most a franciák is. Nagyszabású kísérletük legbátrabb felvonása pedig a tanulmányautók hangulatát idéző, kívül-belül rendhagyó Citroën Cactus, amiből a legerősebb 110 lóerős benzinmotorral szerelt verzió landolt nálunk elsőként. A típus tervezésének fő vezérfonala egy sallangoktól mentes, egyszerűen kezelhető, pozitív kisugárzású, könnyű autó megalkotása volt.
Először hat évvel ezelőtt találkozhattunk a Cactusszal, akkor még C-Cactus néven. Az arra adott ügyfélreakciók, illetve az akkor megfogalmazott kérdések nyomán született meg az általunk is kipróbált végső verzió.Tehát a Citroën mossa kezeit, az autóból kihagyott kényelmi extrák, és néha érthetetlen megoldások mind-mind a széles tömeg akaratát tükrözik.
Párját ritkító külső
Amikor tavaly a Frankfurti Autószalonon bizonygatták a Citroën képviselői, hogy a forgószínpadon látható tanulmányból hat hónap alatt szériaérett autó lesz, csak az udvariasság kedvéért bólogattunk. Lehetetlennek tűnt, hiszen az autó minden porcikája eltért a megszokottól, és úgy éreztük alaposan átrajzolják majd a megjelenésig.
Nem így lett.
A Citroën C4 Cactus maradt kiállítási tárgy, és ezért komoly feltűnést kelt az utcán. Annyian bámultak meg már első nap az autóval, mintha Angelina Jolie ült volna az anyósülésen. Meztelenül.

Erről fogunk emlékezni a típusra, a levegővel töltött műanyag védősáv, az Airbump a C4 Cactus legérdekesebb innovációja
Oldalról a karosszériát védő, levegővel műanyag betét, az Airbump tűnik fel. Mediterrán nagyvárosok lakói tudják értékelni ezt az újítást, így nem hagy nyomot a naponta előforduló koccanás, vagy a parkoláskor rányitott ajtó.
Nekünk inkább dizájnelem, mivel négy színben rendelhető, így kedvünkre keverhetjük ki a megfelelő, karosszériához illő összeállítást. Említésre méltó részlet akad még bőven, a fekete-szürke felnik külön formatervezési díjat érdemelnének, a C-oszlopon olvasható Cactus felirat, valamint az eltérő színre fújt visszapillantó tükrök pedig prémiumhatást keltenek.

Direkt, célzottan hat az érzelmekre a C4 Cactus, és ez a pofátlanság célba talál. A rendhagyó körítéssel előadott átlagos szolgáltatáscsomag rendkívül csábító.
Belső – Puritán kényelem
Belül is folytatódik a kreatív ötletek tűzijátéka. Bár több részletet láttuk már a PSA konszern egyéb autóban, így ebben a formában összeállítva még az olcsó megoldások is sokkal barátságosabb, szerethetőbb benyomást keltenek.
Szellős a kabin, sok szabad teret kapunk, a szinte teljesen lapos műszerfal pedig csak fokozza ezt az érzést. Itt is minden a puritán, de élvezhető stílussal megvalósított funkcionalitásról szól. A kesztyűtartó utazóládákat idéz, a középkonzol helyén pedig csak egy 7 colos érintőképernyőt találunk.

Ilyen beltér nincs még egy. Egyszerű, funkcionális, mégis stílusos. Sosem volt még ennyire csábító az olcsó Citroën építőkockák egyvelege.
Minőséget tekintve a Citroen kisautós hagyományokra alapozott. A szem előtt lévő felületek jó minőségűek, lefelé haladva pedig előtérbe kerülnek az olcsóbb, keményebb műanyagok, de szintén egyedi, prémium hatást keltő mintázattal.
Kényelmesek a szokatlanul széles ülések. Mintha egy olvasószoba íróasztala mellől lopták volna el a karosszéket a franciák. Pont kellően süppedős, de elegendő tartást ad. Fejtér pedig van bőven a rögzített panorámatetőnek köszönhetően, ami árnyékoló rolót sem kapott, hőálló színezése végett. Sajna a próba napjai alatt már messze volt a nyári meleg, így ennek hatékonyságára nem derült fény.

Egy robogón több információt ad a műszerfal, de egy idő után tökéletesen megbarátkozunk a megoldással, sőt, jól esik hogy nincs ott a sok villogó adat.
Végül a legkomolyabb kritika a csomagtér kialakítása miatt jár. A 358 literes tér tökéletes ellentéte az autó többi részegységének. Csak egy sötét gödör, hatalmas peremmel, ami megnehezíti a nehéz tárgyak mozgatását. A hátsó üléssor háttámlája csak egyben dönthető, nagy lépcsőt hagyva a padlóban. Érthető a spórolás filozófiája, de azért itt lehettek volna nagyvonalúbbak a tervezők.
Könnyű autó, könnyű vezetés
Vezetés szempontjából az autó kirívó tulajdonsága, hogy nem állt be a teljesítményhajhászók sorába. Ha már sikerült a tömeget 200 kilogrammal csökkenteni a C4-eshez képest, akkor minek kellene tengernyi lóerő.
És igazuk van. Szidjuk a szigorodó környezetvédelmi előírások miatt bágyadt motorokat, pedig a fő ok a kocsik hájas valaga. A Citroen C4 Cactus még a nehezebb dízel blokkal is megáll 1070 kilónál, így a 110 lóerős turbós PureTech 110 benzinmotorral szerelt tesztautó élénk lendülettel reagált a gázadásra, és már 1500-as fordulaton leadja 205 Nm maximális nyomatékát.

Mindenki a súlycsökkentésről papol, de igazi radikális eredményt csak a C4 Cactus tud felmutatni, az alapmodell bőven egy tonna alatti tömeggel büszkélkedhet.
A Citroen klasszikus hangulatát idéző futómű is rátesz egy lapáttal. A puhán rugózó Cactus könnyedén lépi át a kátyúkat, és lelkesen bólint sávváltáskor, kanyarokban. Nem kell sok a nyikkanó abroncsokhoz, de az alacsony tömeg miatt a korrekció is villámgyors, alig villan az ESP lámpája, máris újra íven vagyunk.
A zajszint örvendetesen alacsony, csak intenzív gyorsítások esetén hallatszik a jellegzetes, háromhengeres köszörülés. A ránézésre nem valami áramvonalas autó alaktényezője valójában kifejezetten jó, 0,32-es érték, így a szélzaj sem tolakodó.
A Citroen Cactus és vetélytársai | Listaár, forint |
|
Renault Captur (90 LE) | 3 800 000 | |
Peugeot 2008 (82 LE) | 4 020 000 | |
Opel Mokka (115 LE) | 4 880 000 | |
Citroen Cactus (82 LE) | 4 190 000 |
Bár a Citroën marketingesei mindenképp egyedi osztályba sorolnák a típust, mi azért csak találunk számára megfelelő konkurenseket. Ráadásul házon belül.
A Peugeot 2008, és a Renault Captur mind funkcióban, mind méretben hasonlóak, és csak idő kérdése, hogy a Cactus mikor kapja meg a maga 4×4-es verzióját, akár a PSA-konszern egyedi hibrid megoldását felhasználva.
Felszereltsége alapján már az alapverzió is jó vétel lehet, 4,2 millióért jár a 6 légzsák, az ESP, a guminyomás-szenzor és a MagicWash ablakmosó fúvóka, valamint a sebességkorlátozós tempomat. Klíma viszont nincs, ezt 270 000 forintos felárért rendelhetjük meg a Live szinthez. A felemelő dinamikát szavatoló 110 lóerős motorral már 5 millió az alapár, és ha a legmagasabb Shine Edition szintet célozzuk meg, akkor már 5 780 000 forint szerepel az árcédulán.

Ezzel a 110 lóerős motorral élvezhető lendülettel mozgott az autó, és a fogyasztása is alacsony maradt.
Jó irányba indult a Citroën, a vásárlók egy része tényleg megcsömörlött a laborban tenyésztett, tökéletesre csiszolt technikai mázzal leöntött autóktól. A C4 Cactus nekik jelent üdítő alternatívát. Vannak fejvakarásra késztető részletmegoldásai, de nem volt olyan nap, hogy ne bámultam volna pár percig mosolyogva, miután megálltam a parkolóban. És valahol, ez is számít.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|