Röviden – Citroën C4 Cactus 1.2 110 Puretech

Mi ez?

Az egyszerűséget meglepő ötletekkel, megoldásokkal ötvöző crossover a C-Élysée és a 208 padlólemezére
Mit tud? Főleg hamisítatlan francia hangulatot, pár bosszantó hibát, és rengeteg érdekes részletmegoldást
Mibe kerül? Live felszereltséggel 82 lóerős benzinmotorral 4 190 000 Ft a listaár, a 110 lóerős kerek 5 millióról indul
Kinek jó?  Aki meglátta és megszerette, és olyan autót szeretne, ami évek múltán sem veszít izgalmas hangulatából

Amikor a Nissan piacra dobta az aktuális divatirányzatokra fittyet hányó Juke-ot, sokan kételkedtek a típus életképességében. Formabontó, merész körítése nagy kockázatot jelentett, a típus mégis elsöprő sikerrel nyitott, csak a japán belpiacon 10942 megrendelés érkezett az első hónapban, míg a gyártó csupán 1300-ra számított.


Javallott zene a cikk mellé!

Ezt a sikerreceptet alkalmazzák most a franciák is. Nagyszabású kísérletük legbátrabb felvonása pedig a tanulmányautók hangulatát idéző, kívül-belül rendhagyó Citroën Cactus, amiből a legerősebb 110 lóerős benzinmotorral szerelt verzió landolt nálunk elsőként. A típus tervezésének fő vezérfonala egy sallangoktól mentes, egyszerűen kezelhető, pozitív kisugárzású, könnyű autó megalkotása volt.

A nagy testvér C4 Picasso stílusát követik az első lámpatestek.
A nagy testvér C4 Picasso stílusát követik az első lámpatestek.

A nagy testvér C4 Picasso stílusát követik az első lámpatestek.

Először hat évvel ezelőtt találkozhattunk a Cactusszal, akkor még C-Cactus néven. Az arra adott ügyfélreakciók, illetve az akkor megfogalmazott kérdések nyomán született meg az általunk is kipróbált végső verzió.

Tehát a Citroën mossa kezeit, az autóból kihagyott kényelmi extrák, és néha érthetetlen megoldások mind-mind a széles tömeg akaratát tükrözik.

Párját ritkító külső

Amikor tavaly a Frankfurti Autószalonon bizonygatták a Citroën képviselői, hogy a forgószínpadon látható tanulmányból hat hónap alatt szériaérett autó lesz, csak az udvariasság kedvéért bólogattunk. Lehetetlennek tűnt, hiszen az autó minden porcikája eltért a megszokottól, és úgy éreztük alaposan átrajzolják majd a megjelenésig.

Nem így lett.

A Citroën C4 Cactus maradt kiállítási tárgy, és ezért komoly feltűnést kelt az utcán. Annyian bámultak meg már első nap az autóval, mintha Angelina Jolie ült volna az anyósülésen. Meztelenül.

Erről fogunk emlékezni a típusra, a levegővel töltött műanyag védősáv, az Airbump a C4 Cactus legérdekesebb innovációja

Erről fogunk emlékezni a típusra, a levegővel töltött műanyag védősáv, az Airbump a C4 Cactus legérdekesebb innovációja

Szemből a C4 Picasso-nál már megismert fordított lámpaelrendezés – fent a LED-es nappali fény, alatta az igazi fényszóró – jelent markáns ismertetőjegyet, de a láthatatlan hűtőnyílás, és a karosszériától eltérő színre fújt műanyag betétek is fokozzák az egyedi megjelenést.

Oldalról a karosszériát védő, levegővel műanyag betét, az Airbump tűnik fel. Mediterrán nagyvárosok lakói tudják értékelni ezt az újítást, így nem hagy nyomot a naponta előforduló koccanás, vagy a parkoláskor rányitott ajtó.

Nekünk inkább dizájnelem, mivel négy színben rendelhető, így kedvünkre keverhetjük ki a megfelelő, karosszériához illő összeállítást. Említésre méltó részlet akad még bőven, a fekete-szürke felnik külön formatervezési díjat érdemelnének, a C-oszlopon olvasható Cactus felirat, valamint az eltérő színre fújt visszapillantó tükrök pedig prémiumhatást keltenek.

Direkt, célzottan hat az érzelmekre a C4 Cactus, és ez a pofátlanság célba talál. A rendhagyó körítéssel előadott átlagos szolgáltatáscsomag rendkívül csábító.

Direkt, célzottan hat az érzelmekre a C4 Cactus, és ez a pofátlanság célba talál. A rendhagyó körítéssel előadott átlagos szolgáltatáscsomag rendkívül csábító.

Érdekes, hogy a mini-SUV jellemzők, a masszív tetősín, a vaskos műanyaggal díszített kerékjárati ívek ellenére az autó alacsonyabb, mint a C3-as, sőt a C4-esnél is kerek egy centiméterrel. Mindehhez 4,17 méteres hossz társul, tehát a nyers számok is erősítik a bizonytalanságot, ami az autó kategorizálása során támad ránk.

Belső – Puritán kényelem

Belül is folytatódik a kreatív ötletek tűzijátéka. Bár több részletet láttuk már a PSA konszern egyéb autóban, így ebben a formában összeállítva még az olcsó megoldások is sokkal barátságosabb, szerethetőbb benyomást keltenek.

Szellős a kabin, sok szabad teret kapunk, a szinte teljesen lapos műszerfal pedig csak fokozza ezt az érzést. Itt is minden a puritán, de élvezhető stílussal megvalósított funkcionalitásról szól. A kesztyűtartó utazóládákat idéz, a középkonzol helyén pedig csak egy 7 colos érintőképernyőt találunk.

Ilyen beltér nincs még egy. Egyszerű, funkcionális, mégis stílusos. Sosem volt még ennyire csábító az olcsó Citroën építőkockák egyvelege.

Ilyen beltér nincs még egy. Egyszerű, funkcionális, mégis stílusos. Sosem volt még ennyire csábító az olcsó Citroën építőkockák egyvelege.

Akárcsak a Peugeot 308 esetén, innen érhetjük el az autó összes fontos funkcióját, a szellőzőrendszert, és a zenelejátszást is beleértve. Néha nehézkes a működése, de ebben a kategóriában ez nem számít kirívó hátránynak. Az egyszerűségre való törekvés a műszerfalon érhető leginkább tetten, csak a kilométeróra, és az üzemanyagszint jelent állandó információt, fordulatszámmérő nincs az extralistán, de valahogy nem is hiányzott.

Minőséget tekintve a Citroen kisautós hagyományokra alapozott. A szem előtt lévő felületek jó minőségűek,  lefelé haladva pedig előtérbe kerülnek az olcsóbb, keményebb műanyagok, de szintén egyedi, prémium hatást keltő mintázattal.

Kényelmesek a szokatlanul széles ülések. Mintha egy olvasószoba íróasztala mellől lopták volna el a karosszéket a franciák. Pont kellően süppedős, de elegendő tartást ad. Fejtér pedig van bőven a rögzített panorámatetőnek köszönhetően, ami árnyékoló rolót sem kapott, hőálló színezése végett. Sajna a próba napjai alatt már messze volt a nyári meleg, így ennek hatékonyságára nem derült fény.

Egy robogón több információt ad a műszerfal, de egy idő után tökéletesen megbarátkozunk a megoldással, sőt, jól esik hogy nincs ott a sok villogó adat.

Egy robogón több információt ad a műszerfal, de egy idő után tökéletesen megbarátkozunk a megoldással, sőt, jól esik hogy nincs ott a sok villogó adat.

A hátsó sorban viszont már inkább problémás a puritán hangulat, a nagy spórolásban a lehúzható ablakot is sikerült kidobni. Jó 11 kilótól megszabadultak így, de a helyzet biztos változni fog, ezért az alapvető funkcióért minden vásárló elviselné a plusz tömeget.

Végül a legkomolyabb kritika a csomagtér kialakítása miatt jár. A 358 literes tér tökéletes ellentéte az autó többi részegységének. Csak egy sötét gödör, hatalmas peremmel, ami megnehezíti a nehéz tárgyak mozgatását. A hátsó üléssor háttámlája csak egyben dönthető, nagy lépcsőt hagyva a padlóban. Érthető a spórolás filozófiája, de azért itt lehettek volna nagyvonalúbbak a tervezők. 

Könnyű autó, könnyű vezetés

Vezetés szempontjából az autó kirívó tulajdonsága, hogy nem állt be a teljesítményhajhászók sorába. Ha már sikerült a tömeget 200 kilogrammal csökkenteni a C4-eshez képest, akkor minek kellene tengernyi lóerő.

És igazuk van. Szidjuk a szigorodó környezetvédelmi előírások miatt bágyadt motorokat, pedig a fő ok a kocsik hájas valaga. A Citroen C4 Cactus még a nehezebb dízel blokkal is megáll 1070 kilónál, így a 110 lóerős turbós PureTech 110 benzinmotorral szerelt tesztautó élénk lendülettel reagált a gázadásra, és már 1500-as fordulaton leadja 205 Nm maximális nyomatékát.

Mindenki a súlycsökkentésről papol, de igazi radikális eredményt csak a C4 Cactus tud felmutatni, az alapmodell bőven egy tonna alatti tömeggel büszkélkedhet.

Mindenki a súlycsökkentésről papol, de igazi radikális eredményt csak a C4 Cactus tud felmutatni, az alapmodell bőven egy tonna alatti tömeggel büszkélkedhet.

A százas sprint 9,3 másodpercig tart, tehát nem kiemelkedő érték, de az ötsebességes, laza puhasággal járó váltót gyorsan használva fenntartható a látszat, hogy mi aztán veszettül haladunk.

A Citroen klasszikus hangulatát idéző futómű is rátesz egy lapáttal. A puhán rugózó Cactus könnyedén lépi át a kátyúkat, és lelkesen bólint sávváltáskor, kanyarokban. Nem kell sok a nyikkanó abroncsokhoz, de az alacsony tömeg miatt a korrekció is villámgyors, alig villan az ESP lámpája, máris újra íven vagyunk.
A zajszint örvendetesen alacsony, csak intenzív gyorsítások esetén hallatszik a jellegzetes, háromhengeres köszörülés. A ránézésre nem valami áramvonalas autó alaktényezője valójában kifejezetten jó, 0,32-es érték, így a szélzaj sem tolakodó.

Öblös a 385 literes csomagtér, de praktikusnak nem nevezhető a magas perem miatt.

Öblös a 385 literes csomagtér, de praktikusnak nem nevezhető a magas perem miatt.

Fogyasztása még vidám hangulattal kezelt gázpedál esetén is tűrhető marad, 4,7 liter a gyár által ígért átlag, én 6,2-őt mértem, tehát van lehetőség a spórolásra is, de a 100 lóerős BlueHDI dízel az igazi spúrkirály, 82 grammos szén-dioxid kibocsájtása mellé 3,1 literes vegyes fogyasztás társul a prospektusokban.

A Citroen Cactus és vetélytársai Listaár, forint 
Renault Captur (90 LE)  3 800 000
Peugeot 2008 (82 LE) 4 020 000
Opel Mokka (115 LE) 4 880 000
Citroen Cactus  (82 LE) 4 190 000

Bár a Citroën marketingesei mindenképp egyedi osztályba sorolnák a típust, mi azért csak találunk számára megfelelő konkurenseket. Ráadásul házon belül.
A Peugeot 2008, és a Renault Captur mind funkcióban, mind méretben hasonlóak, és csak idő kérdése, hogy a Cactus mikor kapja meg a maga 4×4-es verzióját, akár a PSA-konszern egyedi hibrid megoldását felhasználva.

Felszereltsége alapján már az alapverzió is jó vétel lehet, 4,2 millióért jár a 6 légzsák, az ESP, a guminyomás-szenzor és a MagicWash ablakmosó fúvóka, valamint a sebességkorlátozós tempomat. Klíma viszont nincs, ezt 270 000 forintos felárért rendelhetjük meg a Live szinthez. A felemelő dinamikát szavatoló 110 lóerős motorral már 5 millió az alapár, és ha a legmagasabb Shine Edition szintet célozzuk meg, akkor már 5 780 000 forint szerepel az árcédulán.

Ezzel a 110 lóerős motorral élvezhető lendülettel mozgott az autó, és a fogyasztása is alacsony maradt.

Ezzel a 110 lóerős motorral élvezhető lendülettel mozgott az autó, és a fogyasztása is alacsony maradt.

Ezen a szinten már automata klímát, eső- és fényszenzort, tolatóradart és tolatókamerát, navigációt kapunk a pénzünkért.

Jó irányba indult a Citroën, a vásárlók egy része tényleg megcsömörlött a laborban tenyésztett, tökéletesre csiszolt technikai mázzal leöntött autóktól. A C4 Cactus nekik jelent üdítő alternatívát. Vannak fejvakarásra késztető részletmegoldásai, de nem volt olyan nap, hogy ne bámultam volna pár percig mosolyogva, miután megálltam a parkolóban. És valahol, ez is számít.

Mellette – Ellene
  • Alacsony tömeg
  • Formabontó külső, kreatív megoldásokkal
  • Érdekes ötletekkel telített, rendhagyó belső
  • Kedvező fogyasztás
  • A csomagtér magas pereme
  • Hátul csak dönthető ablakok
  • A műszerfal túl egyszerű

Neked mennyire tetszik a formabontó Citroën Cactus? Értékeld!
átlag
9.02
szavazat
172
Neked mennyire tetszik a formabontó Citroën Cactus? Értékeld!