Röviden – Citroën C4 Cactus 1.2 110 Puretech | |
---|---|
Mi ez? |
Az egyszerűséget meglepő ötletekkel, megoldásokkal ötvöző crossover a C-Élysée és a 208 padlólemezére |
Mit tud? | Főleg hamisítatlan francia hangulatot, pár bosszantó hibát, és rengeteg érdekes részletmegoldást |
Mibe kerül? | Live felszereltséggel 82 lóerős benzinmotorral 4 190 000 Ft a listaár, a 110 lóerős kerek 5 millióról indul |
Kinek jó? | Aki meglátta és megszerette, és olyan autót szeretne, ami évek múltán sem veszít izgalmas hangulatából |
Amikor a Nissan piacra dobta az aktuális divatirányzatokra fittyet hányó Juke-ot, sokan kételkedtek a típus életképességében. Formabontó, merész körítése nagy kockázatot jelentett, a típus mégis elsöprő sikerrel nyitott, csak a japán belpiacon 10942 megrendelés érkezett az első hónapban, míg a gyártó csupán 1300-ra számított.
Javallott zene a cikk mellé!
Ezt a sikerreceptet alkalmazzák most a franciák is. Nagyszabású kísérletük legbátrabb felvonása pedig a tanulmányautók hangulatát idéző, kívül-belül rendhagyó Citroën Cactus, amiből a legerősebb 110 lóerős benzinmotorral szerelt verzió landolt nálunk elsőként. A típus tervezésének fő vezérfonala egy sallangoktól mentes, egyszerűen kezelhető, pozitív kisugárzású, könnyű autó megalkotása volt.
Először hat évvel ezelőtt találkozhattunk a Cactusszal, akkor még C-Cactus néven. Az arra adott ügyfélreakciók, illetve az akkor megfogalmazott kérdések nyomán született meg az általunk is kipróbált végső verzió.Tehát a Citroën mossa kezeit, az autóból kihagyott kényelmi extrák, és néha érthetetlen megoldások mind-mind a széles tömeg akaratát tükrözik.
Párját ritkító külső
Amikor tavaly a Frankfurti Autószalonon bizonygatták a Citroën képviselői, hogy a forgószínpadon látható tanulmányból hat hónap alatt szériaérett autó lesz, csak az udvariasság kedvéért bólogattunk. Lehetetlennek tűnt, hiszen az autó minden porcikája eltért a megszokottól, és úgy éreztük alaposan átrajzolják majd a megjelenésig.
Nem így lett.
A Citroën C4 Cactus maradt kiállítási tárgy, és ezért komoly feltűnést kelt az utcán. Annyian bámultak meg már első nap az autóval, mintha Angelina Jolie ült volna az anyósülésen. Meztelenül.
Szemből a C4 Picasso-nál már megismert fordított lámpaelrendezés – fent a LED-es nappali fény, alatta az igazi fényszóró – jelent markáns ismertetőjegyet, de a láthatatlan hűtőnyílás, és a karosszériától eltérő színre fújt műanyag betétek is fokozzák az egyedi megjelenést.Oldalról a karosszériát védő, levegővel műanyag betét, az Airbump tűnik fel. Mediterrán nagyvárosok lakói tudják értékelni ezt az újítást, így nem hagy nyomot a naponta előforduló koccanás, vagy a parkoláskor rányitott ajtó.
Nekünk inkább dizájnelem, mivel négy színben rendelhető, így kedvünkre keverhetjük ki a megfelelő, karosszériához illő összeállítást. Említésre méltó részlet akad még bőven, a fekete-szürke felnik külön formatervezési díjat érdemelnének, a C-oszlopon olvasható Cactus felirat, valamint az eltérő színre fújt visszapillantó tükrök pedig prémiumhatást keltenek.
Érdekes, hogy a mini-SUV jellemzők, a masszív tetősín, a vaskos műanyaggal díszített kerékjárati ívek ellenére az autó alacsonyabb, mint a C3-as, sőt a C4-esnél is kerek egy centiméterrel. Mindehhez 4,17 méteres hossz társul, tehát a nyers számok is erősítik a bizonytalanságot, ami az autó kategorizálása során támad ránk.Belső – Puritán kényelem
Belül is folytatódik a kreatív ötletek tűzijátéka. Bár több részletet láttuk már a PSA konszern egyéb autóban, így ebben a formában összeállítva még az olcsó megoldások is sokkal barátságosabb, szerethetőbb benyomást keltenek.
Szellős a kabin, sok szabad teret kapunk, a szinte teljesen lapos műszerfal pedig csak fokozza ezt az érzést. Itt is minden a puritán, de élvezhető stílussal megvalósított funkcionalitásról szól. A kesztyűtartó utazóládákat idéz, a középkonzol helyén pedig csak egy 7 colos érintőképernyőt találunk.
Akárcsak a Peugeot 308 esetén, innen érhetjük el az autó összes fontos funkcióját, a szellőzőrendszert, és a zenelejátszást is beleértve. Néha nehézkes a működése, de ebben a kategóriában ez nem számít kirívó hátránynak. Az egyszerűségre való törekvés a műszerfalon érhető leginkább tetten, csak a kilométeróra, és az üzemanyagszint jelent állandó információt, fordulatszámmérő nincs az extralistán, de valahogy nem is hiányzott.Minőséget tekintve a Citroen kisautós hagyományokra alapozott. A szem előtt lévő felületek jó minőségűek, lefelé haladva pedig előtérbe kerülnek az olcsóbb, keményebb műanyagok, de szintén egyedi, prémium hatást keltő mintázattal.
Kényelmesek a szokatlanul széles ülések. Mintha egy olvasószoba íróasztala mellől lopták volna el a karosszéket a franciák. Pont kellően süppedős, de elegendő tartást ad. Fejtér pedig van bőven a rögzített panorámatetőnek köszönhetően, ami árnyékoló rolót sem kapott, hőálló színezése végett. Sajna a próba napjai alatt már messze volt a nyári meleg, így ennek hatékonyságára nem derült fény.
A hátsó sorban viszont már inkább problémás a puritán hangulat, a nagy spórolásban a lehúzható ablakot is sikerült kidobni. Jó 11 kilótól megszabadultak így, de a helyzet biztos változni fog, ezért az alapvető funkcióért minden vásárló elviselné a plusz tömeget.Végül a legkomolyabb kritika a csomagtér kialakítása miatt jár. A 358 literes tér tökéletes ellentéte az autó többi részegységének. Csak egy sötét gödör, hatalmas peremmel, ami megnehezíti a nehéz tárgyak mozgatását. A hátsó üléssor háttámlája csak egyben dönthető, nagy lépcsőt hagyva a padlóban. Érthető a spórolás filozófiája, de azért itt lehettek volna nagyvonalúbbak a tervezők.
Könnyű autó, könnyű vezetés
Vezetés szempontjából az autó kirívó tulajdonsága, hogy nem állt be a teljesítményhajhászók sorába. Ha már sikerült a tömeget 200 kilogrammal csökkenteni a C4-eshez képest, akkor minek kellene tengernyi lóerő.
És igazuk van. Szidjuk a szigorodó környezetvédelmi előírások miatt bágyadt motorokat, pedig a fő ok a kocsik hájas valaga. A Citroen C4 Cactus még a nehezebb dízel blokkal is megáll 1070 kilónál, így a 110 lóerős turbós PureTech 110 benzinmotorral szerelt tesztautó élénk lendülettel reagált a gázadásra, és már 1500-as fordulaton leadja 205 Nm maximális nyomatékát.
A százas sprint 9,3 másodpercig tart, tehát nem kiemelkedő érték, de az ötsebességes, laza puhasággal járó váltót gyorsan használva fenntartható a látszat, hogy mi aztán veszettül haladunk.A Citroen klasszikus hangulatát idéző futómű is rátesz egy lapáttal. A puhán rugózó Cactus könnyedén lépi át a kátyúkat, és lelkesen bólint sávváltáskor, kanyarokban. Nem kell sok a nyikkanó abroncsokhoz, de az alacsony tömeg miatt a korrekció is villámgyors, alig villan az ESP lámpája, máris újra íven vagyunk.
A zajszint örvendetesen alacsony, csak intenzív gyorsítások esetén hallatszik a jellegzetes, háromhengeres köszörülés. A ránézésre nem valami áramvonalas autó alaktényezője valójában kifejezetten jó, 0,32-es érték, így a szélzaj sem tolakodó.
A Citroen Cactus és vetélytársai | Listaár, forint |
|
Renault Captur (90 LE) | 3 800 000 | |
Peugeot 2008 (82 LE) | 4 020 000 | |
Opel Mokka (115 LE) | 4 880 000 | |
Citroen Cactus (82 LE) | 4 190 000 |
Bár a Citroën marketingesei mindenképp egyedi osztályba sorolnák a típust, mi azért csak találunk számára megfelelő konkurenseket. Ráadásul házon belül.
A Peugeot 2008, és a Renault Captur mind funkcióban, mind méretben hasonlóak, és csak idő kérdése, hogy a Cactus mikor kapja meg a maga 4×4-es verzióját, akár a PSA-konszern egyedi hibrid megoldását felhasználva.
Felszereltsége alapján már az alapverzió is jó vétel lehet, 4,2 millióért jár a 6 légzsák, az ESP, a guminyomás-szenzor és a MagicWash ablakmosó fúvóka, valamint a sebességkorlátozós tempomat. Klíma viszont nincs, ezt 270 000 forintos felárért rendelhetjük meg a Live szinthez. A felemelő dinamikát szavatoló 110 lóerős motorral már 5 millió az alapár, és ha a legmagasabb Shine Edition szintet célozzuk meg, akkor már 5 780 000 forint szerepel az árcédulán.
Ezen a szinten már automata klímát, eső- és fényszenzort, tolatóradart és tolatókamerát, navigációt kapunk a pénzünkért.Jó irányba indult a Citroën, a vásárlók egy része tényleg megcsömörlött a laborban tenyésztett, tökéletesre csiszolt technikai mázzal leöntött autóktól. A C4 Cactus nekik jelent üdítő alternatívát. Vannak fejvakarásra késztető részletmegoldásai, de nem volt olyan nap, hogy ne bámultam volna pár percig mosolyogva, miután megálltam a parkolóban. És valahol, ez is számít.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|