Röviden – Mini Cooper 2014 | |
---|---|
Mi ez? |
Háromhengeres motorral újjászülető lifestyle kisautó. |
Mit tud? | Boldoggá tenni azt, aki csak vezeti. Másra nem jó. |
Mennyibe kerül? | Mivel prémiumtermék, sokba. Ez momentán 8 millióba. |
Kinek jó? | Aki család nélkül élvezi az életet, és online rendel a Tesco-ból. |
Csuda jószág ez. 2001-es újjászületése óta a Mini a nagybetűs használhatatlanság, mégis üzleti siker, holott a vevők 99,9 százaléka használati tárgynak vesz autót, nem élvezkedni. A Mini viszont csak erre jó, állítólag az új változat a korábbiaknal is szélesebbre húzza arcunkon a vigyort.
Külső-belső
Kevesen szúrják ki a forgalomban a vadiúj Minit, ami Frank Stephenson csodálatos alkotását dicséri. Érdemben szinte lehetetlen módosítani a másfél évtizeddel ezelőtt általa újraálmodott formán, arányokon és domborulatokon. Pedig ha oda állítjuk a mostanit a tíz évvel ezelőttihez, fejéhez kap a szemlélő. Jéé, tényleg, ez is más, az is más, mégis de facto ugyanaz maradt.
Először is: minden irányban terebélyesebb, mintha pumpát dugtak volna a fenekébe, és fújtak volna a kasztniba vagy 200 liternyi teret. Tíz centivel nyúlt a hossza (3821 mm), 4,4 centivel szélesebb lett (1727 mm), 2,8 centit nőtt a tengelytáv (2495 mm) és cseppet beletoldottak a nyomtávba is.
A gyalogosvédelem miatt laposabb és hosszabb orron más a krómkeretes maszk és a fényszórók, hátul pedig a kötelező lámpamódosítás mellett a testes krómcsíkba integrálták a szárnyas logót. Számomra meglepő volt, hogy mennyivel keskenyebbek lettek az üvegfelületek körbe, de ez a változás tényleg csak akkor látványos, ha egymás mellé áll az előd és az utód. Mondanom sem kell, így még pocsékabb hátra a kilátás, viszont zömökebb az autó kiállása.Érzetre belül is minden a régi, pedig számosak itt is az összképet azért meghagyó változások. Eltűntek középről az ablakemelő kapcsolói (mínusz egy furcsaság), és az óriási sebességmérő, helyén hatalmas képernyőn nézhetjük a navit, vagy éppen a tolatókamera éles képét. Ezt különféle színben pulzáló bazári fénycsík öleli körbe, ha benzinspóroló módba kapcsolunk (neee!), akkor zöld, ha sportosba (igeeen!), akkor piros, ajj, de suttyó, istenem. A belső dizájnt eddig meghatározó, álkrómba mártott műanyag billenőkapcsolók megmaradtak.
Hiába a plusz centik, érdemben sajnos nem növekedett a tér, a Mini változatlanul kétüléses, kétemberes autó. Elöl kényelmes, hátul zsibbasztóan szűkös, a tárolórekeszek újra eszünkbe juttatják, hogy a kesztyűtartóban egykor kesztyűt tároltak, a Miniébe se fér más, tulajdonképpen akkorkácska a hely, hogy a könyöklő és a kézifék nem fér el egymás mellett, ezért egymás alá-fölé rakták őket. Ha lehajtjuk a könyöklőt, miatta nem tudjuk rendesen felhúzni a fékkart.
AdatlapMini Cooper 2014 |
|
---|---|
Méretek (h,sz,m – mm) | 3850/1727/1414 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 100 (136)/4500 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 220 Nm/ 1250 |
Menetteljesítmény | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 7,9 |
Végsebesség (km/h) | 210 |
Fogyasztás (gyári adatok) | |
Városban (l/100 km) | 5,7 |
Országúton (l/100 km) | 3,8 |
Vegyes(l/100 km) | 4,5 |
Önsúly (kg) | 1085 |
Hajtáslánc
Az új Mini igazi büszkesége a motor, ha nem is friss-ropogós újdonság ma már, ugyanis a BMW szuperhibridjében is ez dolgozik a 131 lovas villanymotor mellett. Az i8-at korábban már vezettük, érdemes belekukkantani ismét a tesztjébe. Az alumíniumból öntött blokk háromhengeres, 1499 köbcentis, és az i8-ban 231 lóerős, amivel a gyártó szerint az 1471 kilós karboncsoda önállóan is képes elérni, és tartani a 250 km/órás végsebességet.
Ajánlólevélnek soha rosszabbat, persze már akkor elhintették a bajorok, hogy ez az igazán kiválónak ígért konstrukció hamarosan megjelenik a cégcsoport több járművében is, más teljesítménnyel. Nem csak a BMW-kben, hanem például ebben a Cooperben is.
Ugyanaz a közvetlen befecskendezéses, kettős megfúvású turbóval támogatott, folyamatosan változó szelepvezérléses motor itt már csak 136 lóerős, a maximális nyomatéka pedig 220 Nm. Ez viszont a pincétől elérhető, már 1250-es fordulattól tolja az 1085 kilós autót, amelyben hatfokozatú kézi váltót kapcsolgathatunk (az i8-ban hatfokozatú automatával párosították).Nézzük meg a gyári fogyasztási adatokat, mielőtt leírom az igazat: a kombináltra 4,5 litert kavirnyáltak, városira 5,7-et, azon kívülre meg 3,8-at. Aha. Mindezt úgy, ugye, hogy 7,9 alatt felpörög százra, és 210 km/óra a végsebessége. Csodálatos motort kreáltak a BMW mérnökei, de nem csodát.
Vezetés – fogyasztás
Bevallom, az egyesek által a spórolás szinonímájának tartott háromhengeres motor fogyasztásánál jobban izgatott a járáskultúrája, ezeknél a blokkoknál ugyanis nincs olyan távol egymástól az idegesítő civilizálatlanság érzete, és izgalmas pörgethetőség élménye. Gyorsan lelövöm a poént, elnézést: ez a háromhengeres ma a legérettebb a piacon. Egyszerre nyers és kulturált, a hangja izgalmas, de nem tolakodó, és úgy pörög 6500-ig minden fokozatban, hogy közben ő kéri térdre borulva, ne hagyd abba, plíz, használd ki a teljes fordulattartományt, te mákos, ha már engem vezethetsz.
Eközben a masszív kormány közvetlen, az olykor darabos váltó hölgyek számára talán túlságosan nehézkes, a futómű pedig kemény, akár a kőbalta. A pesti úthibák dobálják is rendesen a kis testet, de kit érdekel.
Sport fokozatba kapcsolva a váltó alatti karocskát még Rauno Aaltonennek is átadnám, ha itt lenne az 1967-es Monte Carlo Rally minis győztese, hogy tisztelt uram, ez ma egy utcai Mini, tessék kitaposni a belét, szereti.Ezen a ponton vissza is veszem a lelkesedésemet, mert a kiválóan vezethető, imádnivalóan kanyarodó autóból valahogy csak nem képesek kikopni a bazári gagyiságok. Lassan tényleg egybeforr a Miniben e kettő: az élmény és a hülyeség. Már az hervasztó, hogy vörösen kígyózik valami fénysugár a Sport módba kapcsoláskor a középkonzolon, de hogy ezután a képernyőn kis rakéta rajza jelenik meg és egy gokart a felirat mellett, „maximális gokartérzés”, az kiakasztó. Csokis szájú kisgyerekek a célcsoport, avagy felnőttek?
Ráadásul ezek a felnőttek meglehetősen sokat fizetnek ezért a korlátozottan használható, és kis távokon üzemanyag-igényes járműért. Kezdem a sokkoló részével, a Budapest belvárosában lévő lakhelyem, és munkahelyem közti 5,5 kilométeres távokat használva (hidegindítás, 17 lámpa között állandó gyorsítás-fékezés, vagy araszolás, majd 25-30 perc múlva a célban leállítás) 10,5-11,5 liter között mocorgott a kijelző. Ez a leginkább benzinfogyasztó, de a fővárosban életüket élők számára mindennapos használat – aki ilyen távokon vezeti, az a parányi tank miatt gyakori vendég lesz a kutaknál. Elhagyva a nagyvárost azonban máris mérséklődik az étvágya, autópályán 130-as tempónál 6,3 literre állt be a kompjúter, sima főúton 90-es átlagsebességnél pedig 4,5 liter körül eszik. Bő 800 kilométert tettem 2 hét alatt a tesztautóba, nekem úgy lett 7,6 az átlagom, hogy durván fele-fele arányban mentem vele Budapest szívében, és vidéken.
A Mini Cooper és lehetséges versenytársai | Alapár, forint |
|
Mini Cooper 1,5 (136 lóerő) | 5 609 000 | |
Citroen DS3 1,6 VTi DStyle (120 lóerő) | 5 312 000 | |
Audi A1 1,4 TFSI Ambition (122 lóerő) | 5 835 880 | |
Fiat 500S 0,9 TwinAir Turbo (105 lóerő) | 3 950 000 |
Ár és konkurensek
Zavarban lehet a többi gyártó, mert a Mini riválisának az elmúlt évtizedben kikiáltott járműveik képtelenek voltak megközelíteni annak piaci sikereit. A Fiat 500 még csak-csak, de az Audi A1, vagy a DS3 közel sem olyan gyakori az utakon, valószínűleg az Opel Adamból sem megy el majd annyi. Egyre szélesebb a dizájnos apróságok köre, de a király nyugodt lehet.
A márkát új életre keltő BMW pedig kaszálhat. Ugyan 5,6 millió forintról indul az árazás, de a képeken látható tesztautó már 8 millió forint – annyiért már kocsit venni, mondhatják sokan. De hiába kárognak, jól fogy a Mini, a gyártó pedig bátran árazhat. Sosem gondoltam volna, de egy Mini kapcsán megdicsérem az ár/érték arányt, persze kizárólag házon belül.
Ezzel a háromhengeres motorral szerelve ugyanis ez a legjobb választás a Minik közül, nem kell erősebb. Sőt, ez a legjobb ár/érték arányú lifestyle kisautó a piacon, ha számítanak a vevőnek a menettulajdonságok, és nem csak mutogatni akarja magát, de főleg a csicsás kisautóját.Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|