Röviden – VW Polo Fresh 2014, 1.2 TSI, DSG

Mi ez?

Automata váltós, fürge kisautó, nagyautós extralistával

Mit tud? Csendben, németesen kemény kényelemben hozni-vinni embereket. Kis kompromisszumkészséggel családi autónak is alkalmas
Mibe kerül? Ez a szürke kocsi 5,93 millió, és még korántsem volt fullos
Kinek jó?  Aki kerüli a feltűnést, nem számít neki a méret, szereti a német életérzést és szívesen költi egy szerény kivitelű Golf árát egy alaposan felextrázott Polóra

Először nem is értettem, miért került be a Volkswagen hazai tesztautó-parkjába ez a szürke kis Polo, ami pont ugyanolyan, mint az összes többi a 2009-es bemutató óta. Aztán beugrott, hogy ja, tényleg, volt egy modellfrissítés nemrég, Attilánk meg is énekelte. Hát ezért. Sok újat nem tudok mondani a kocsival kapcsolatban, de az biztos, hogy ezzel a motorral és ezzel a váltóval (továbbra is) nagyon harmonikus, nagyon kellemes kisautó, ha valaki bírja az alacsony vizuális ingerszintet maga körül a mindennapokban.

Kívül

Szemnek kellemes, arányos, jellegzetes márkajegyeket viselő kis VW ez az új Polo. Szögletes, ízlésesen agresszív, audis, maga az aktuális német szexszimbólum. Mint ahogy eddig is az volt, a facelift változásai gyakorlatilag észrevehetetlenek. Így nézett ki a 2010-es modellévre készült eredeti V. generációs Polo arca:

Minimális ráncfelvarrást kapott a Polo - nem volt szüksége komoly plasztikai beavatkozásra
Autóbuzi legyen a talpán, aki meg tudja különböztetni a 2009-es szériát a 2015-östől. Ez a sárga az eredeti

Autóbuzi legyen a talpán, aki meg tudja különböztetni a 2009-es szériát a 2015-östől. Ez a sárga az eredeti

Ez pedig a 2015-ös modell:

Ez a szürke a faceliftes verzió

Ez a szürke a faceliftes verzió

Kellett a facelift, ugye? Na ugye. A lényeg a Polo frissítése esetében nem is kívül, hanem belül van.

Belül

Mondjuk a beltér újdonságait se könnyű elsőre észrevenni. Rémületesen szürke minden, sok a műanyag, a hatmilliós tesztautó középkonzolján a škodásan primitív manuális klímakonzol elég disszonáns. De ott az izgalmas újdonság, a közelítés-érzékelős, 6,5 col átmérőjű színes érintőképernyős infotainment-rendszer! Ezen, és még pár apróságon azért már látható, hogy folyamatos a szivárgás a VW-csoport valódi (nem csak nálunk) presztízsmárkáitól lefelé.

Adatlap

Volkswagen Polo 1.2 TSI DSG

Minimális ráncfelvarrást kapott a Polo - nem volt szüksége komoly plasztikai beavatkozásra
Motor 1197 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 90 LE
Nyomaték 160 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 10,8 sec
Végsebesség 184 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,7 l / 100 km

Az összerakottság, a tartósság ígérete, a kattanós, határozottan ütközős minőségérzet pedig éppen olyan tökéletes, mint az Audikban. Lehet, hogy az ajtókárpitok teteje kemény, kopogós műanyag, a textilek pedig mintázatukban és tapintásukban egyaránt az egykori Vörös Október Ruhagyár termékeit idézik, de valószínűleg örökké fog tartani minden a Polóban.

Ahogy a kis színes kijelzőt tapogatva görgetjük az elegánsan csillapítva váltó képernyőket, párosítjuk a telefonunkat a Mirror Link-es rendszerrel, vagy tolatáskor megpillantjuk a tolatókamera pengeéles képét (ez mind feláras, persze), nehéz napirendre térni az automata világítás-kapcsoló és ablaktörlő hiánya felett. Ezek is megrendelhetők, persze, ahogy a követőradaros sebességtartó automatika is – a Polo elképesztően nagyautós kocsi tud lenni, ha van, aki megfizeti ezt egy kisautóban.

Navigálás közben is behívhatjuk a rádió azonosítóját

Navigálás közben is behívhatjuk a rádió azonosítóját

Az érintőképernyő menürendszerének logikája könnyen követhető, a kijelző tudja a multi gesture-t is, vagyis két ujjunkat a képernyőn távolítva-közelítve zoomolhatunk a navigáció térképén. A navigáció utasításai megjeleníthetők a kormány mögött, az órák közti középső kijelzőn is, ami ugyan nem színes, de monokróm utasításokkal is kiválóan megérteti magát az autó.

A térkínálat megfelelő, a hasábforma kasztniban 181 centimmel úgy elfértem magam mögött, hogy kétujjnyi tér még volt is a térdeim előtt. A 280 literes csomagtér átlagos a kategóriában, de az már nem, hogy a raktér padlójával egy külön rekesz is leválasztható alul, a strukturáltabb rakodás érdekében.

Emeletes csomagtartó, az alsó lapot megtartja két kis rugós pöcök

Emeletes csomagtartó, az alsó lapot megtartja két kis rugós pöcök

Motor, váltó

Az 1,2 literes, négyhengeres turbómotor mögül az Octaviából is úgy szoktunk kiszállni, hogy teljesen elég az autóba. Hogyne lenne hát elég ebben a jóval kisebb, főként városba szánt kiskocsiba! Az MPX-154 a 90 lóerős változatot kapta, de ha rám hallgatnak, csak akkor fizetik meg a 110 lóerős kivitel felárát (több mint 300 ezer forint), ha szeretnek piros lámpás gyorsulási versenyekben részt venni.

A mi motorunk 90 lóerőt tud 4800-as fordulaton, 160 Nm-t 1400-nál. Az erősebb 110 lóerős 5000-nél, 175 Nm-t tud 1500-tól. Most valljam, be, hogy a tesztautó visszaadásáig végig azt hittem, hogy az erősebb változat volt nálunk, és elégedett is voltam a 110 lovasnak gondolt motorral? Pedig én ki is forgattam néha leszabályzásig, amit a tipikus Polo-vásárló vélhetőleg soha nem fog megtenni.

A viszonylag gazdag felszereltség mellett is ásítósan unalmas a szürke műszerfal

A viszonylag gazdag felszereltség mellett is ásítósan unalmas a szürke műszerfal

A hétfokozatú DSG kiváló partnere a motornak. A mi kocsinkról hiányoztak a még további felárért kérhető, kormány mögötti váltófülek, de kell is a fenének – a vezérlést mára tökéletesre csiszolta a VW. Akár gyorsítunk, akár lassítunk, a váltások gyorsan, jó ritmusban jönnek és még a stop-start automatikát is sikerült úgy összehangolni a rendszerrel, hogy piros lámpa után a lábat a fékről a gázra emelve már moccan is a kocsi.

Milyen vezetni?

A futómű (tipikus kisautós, elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros) keményre hangolt, minden úthibáról értesülünk – de pontos, a kellően direkt kormányzással együtt igazán közvetlen vezetési élményt nyújt a Polo. A kis átmérőjű, jó fogású háromküllős kormánnyal és az egyszerű, jól áttekinthető műszeregységgel könnyű céltudatosan, fürgén, minden lehetőséget kihasználva közlekedni. Harapós, nyomatékos a motor, még meglepően gyors gázreakciója is van, amit a mai emissziós normák kényszere mellett nehéz megoldani a gyártóknak. A Polo a városi forgalomban magabiztos, határozott egyéniség, a robotváltó komfortjával megtámogatva nagy önbizalmat ad még kevésbé rutinos pilótáknak is.

Jó kiállású kisautó, tipikus Volkswagen, tipikus német, pláne ebben a jellegtelen szürkében

Jó kiállású kisautó, tipikus Volkswagen, tipikus német, pláne ebben a jellegtelen szürkében

Mindazonáltal aki úgy igazán szeret és tud is vezetni, unalmasnak fogja találni a Polót ebben a konfigurációban. A DSG-vel és a mindig nyomatékos motorral már nem kell érteni a technikához, a vezetés egy kicsit a gépészettől, vasaktól, a motorban lejátszódó folyamatoktól elszakadott, éteri dologgá válik. A menetstabilizálót sem lehet kikapcsolni, ami tovább növeli a kevésbé profi sofőrök biztonságérzetét, korlátozza viszont a kisebb csúszásoktól nem megijedők, hanem azt alkalmilag (hóban, főleg) élvezők élményét.

60-nál már kapcsolja a hetest a DSG, 100-nál 2100-at, 130-nál 2700-at forog a motor. Ez sem sok (a régi 1,6-os VW-motor az A3-ban 4000-et pörgött 130-nál), de a nyomatékos kis turbóval lehetne még kevesebb, és akkor vegyes üzemben a 6,5 literesnél pár decivel jobbra jöhetne ki a fogyasztás százon, úgy, hogy a maradék hat ganggal a városi rugalmasság semmit nem csökkenne. És autópályán zajos is a Polo egy kicsit, nem a motor, hanem elsősorban a megerősödő szélzaj miatt.

Kinek ajánljuk?

A Polo ebben az összeállításban fantáziátlan, de jól összerakott, ergonomikus hétköznapi közlekedési eszköz. A Fresh felszereltség nem sokat tesz hozzá a kocsihoz, ettől sem lesz piros Ferrari, de a küszöbfelirat-fetisiszták és plakett-fanatikusok biztos élvezik. Aki a különlegességet akar, ne VW-t vegyen, de aki csak fölényesen mosolyogni akar azon, aki különlegességet akar, annak ez az autója.

A könyöklő 34 ezer forintos feláras extra

A könyöklő 34 ezer forintos feláras extra

Ha van rá pénze. A hatmilliós tesztautó mellé odatéve egy Yaris hibridet azért kicsit elbizonytalanodik az ember, bármennyire is szereti a VW-t. 5 995 000 forint a Toyota Yaris Hybrid Lounge Skyview nevű fullfullfull modellje, 100 lóerős rendszerteljesítménnyel, annyi extrával, amit a szürke Polóból el sem lehet képzelni, kétharmad fogyasztással. Aki pedig az Erőt szereti inkább, 5,9 millióért elvihet egy 200 lóerős Peugeot 208 GTi-t is.

Tíz nap Polózás után azért már megértem azokat, akiknek nem kell se hibrid, se GTi. Ez a szürke kis egérke annyira szerethető, praktikus és kellemes útitárs, hogy könnyen lemond az ember bármiről, ami másmilyen. A VW nagy mágiája, hogy még akkor is tökéletes tud lenni, ha van nála jobb.

Mellette – Ellene
  • Praktikus, józan kisautó
  • Városban, országúton nagyon csendes
  • Erős, automatával is takarékos benzinmotor
  • Elfogadható térkínálat
  • A kategóriában elképesztően komoly extrák
  • A szokásos VW-s túlárazás
  • Mérsékelt vezetési élmény
  • Lopásveszély
  • Sztrádatempónál már az általános minőségérzet sugallta elvárhatónál nagyobb zajszint

Hány pontot adsz a felfrissített VW Polóra?
átlag
9.09
szavazat
35
Hány pontot adsz a felfrissített VW Polóra?