Röviden – Mercedes-Benz B osztály, 2015-ös modellév
Mi ez? A Kecskeméten is gyártott kompakt Merci-egyterű felfrissített verziója 
Mit tud? Modern vezetői asszisztensek és médiarendszer, széles hajtáslánc-választék, akár elektromos kivitel is, az emblémához méltó minőség
Mibe kerül? 7,2 millió forintról indul az árlista, az elektromos B Németországban 40 ezer euróba, bő 12 millió forintba kerül – magyar ára csak jövőre lesz
Kinek jó?  Annak, aki ki bírja fizetni és inkább praktikumot, mint stílust akar a Merci-csillag mellé

Tíz éve készíti már a Mercedes-Benz a B-osztályokat, határozott sikerrel. A 2005-ös modellévben még nem sokan fogadtak volna nagy összeggel arra, hogy a legpatinásabb autógyártó fura ötlete, mely szerint jellegtelen, unalmas, tágas, de megjelenésével nem sok tekintélyt sugárzó kocsikat árul majd a csillaggal az orrán, bejön, de bejött.

Az első szériából 2011-ig több mint 700, a másodikból eleddig több mint 380 ezer kelt el, és a jól sikerült ráncfelvarrással a számok bizonyára lendületesen nőnek majd tovább – hiszen a legújabb B már se nem jellegtelen, se nem unalmas, egy AMG-tuningos, 211 lovas 250-es pedig elég masszív tekintélyt tud teremteni magának, ha a vezető úgy akarja. A felfrissített, sűrített földgáz-üzemű és elektromos hajtású változattal kiegészített B-családot Mallorcán mutatta be a nemzetközi szaksajtónak a gyártó.

AMG-sportcsomagos, összkerékhajtású 250-es, vagyis kétliteres, turbós, 211 lóerős benzines B
Az AMG-csomaggal, bőrüléssel és a többi extrával ez a kocsi egy bő 15 milliós autó, minimum

Az AMG-csomaggal, bőrüléssel és a többi extrával ez a kocsi egy bő 15 milliós autó, minimum

Külső változások

A Mercedes kompakt modellcsaládjának kétségkívül legcsúnyább tagja volt eddig a B-osztály. Ebben a modellben dől leginkább a praktikum irányába a mérleg a dizájn rovására, így az A-CLA-GLA-B sorban szükségszerűen ő volt a legbumfordibb. És az is maradt.

A B-osztály a szokásos, modellciklus közepén esedékes átalakításokból is csak a minimumot kapta meg: új fényszórók, kicsit átrajzolt lökhárító, friss hűtőrács, új hátsó lámpák, vége. A legmarkánsabb változás, amiről esetleg fel lehet ismerni, hogy faceliftes vagy őseredeti W246 (ez a gyári kódjel, számmisztikusok vegyék észre, hogy pont a W123 kétszerese!!!) jön szembe, az immár főfényszóróba integrált menetjelző LED-csík.

Automata világítás, automata fényváltás éjjel, automata, követőradaros tempomat, automata vészfékezés

Automata világítás, automata fényváltás éjjel, automata, követőradaros tempomat, automata vészfékezés

Radikális filozófiai változás ellenben, hogy a vevők néhány előre definiált stílusban választhatják meg új B-jük alaphangulatát. Style, Urban vagy AMG Line kivitel szerepel az étlapon – innen lehet aztán tovább pipálgatni az alaposan felduzzasztott extralistán.

Újdonságok odabent

A Mercedes B-ben eddig csak a beszállás tudott kulcsmentes lenni, most már indítani-leállítani is lehet gombbal, ha megvesszük a Keyless Go-t. Megnőtt a központi kijelző, a Mercedesnél már védjegynek tekinthető, a műszerfaltól látványosan elkülönülő képernyő 7, felárért 8 col átmérőjű, képe gyönyörű, tiszta és éles. Csupán az a baj vele, hogy hiába tapogatjuk, a gyártó konokul ragaszkodik ahhoz, hogy csak az ülések közé helyezett tekerentyűvel navigálhassunk az egyébként logikus, áttekinthető, de időnként érintéstért ordító menüben.

Jól áttekinthető, logikus a B műszerfala, megmaradt a teljes numerikus billentyűzetes tasztatúra is. Ha még a képernyő is érintőképernyő lenne, tökéletes volna

Jól áttekinthető, logikus a B műszerfala, megmaradt a teljes numerikus billentyűzetes tasztatúra is. Ha még a képernyő is érintőképernyő lenne, tökéletes volna

Jópofa új hülyeség a 12 színből álló választékot felvonultató hangulatvilágítás, amivel eldiszkózhatunk odabent, ha éjjel ránk tör az unalom. A „Connect me” nevű internetes szolgáltatásrendszer egy kocsiba dugott SIM-kártyával a ma divatos online szolgáltatáskört hozta el a B-osztálynak, a mobilon lekérdezhető üzemanyagszinttől a real-time dugófigyelőn át a vészhelyzeti automatikus segélyhívásig. Akinek már kínos volt a B-osztály régebbi modellekből átvett eddigi háromküllős kormánykereke, most megnyugodhat: immár az új háromküllős kismerci-kormány szolgál az autóban.

A motortérben is vannak újdonságok. A 136 lóerős 200CDI most került fel az árlistára, és újdonság, hogy a két legerősebb motor, a 220CDI és a 250 is kapható összkerékhajtással.

Diszkóhangulat a változtatható színű beltér-világítással

Diszkóhangulat a változtatható színű beltér-világítással

Emelt biztonság alapáron

A Mercedes főleg a biztonságra hegyezte ki a bemutatót. Azt állítják, az eddig feláras ütközés-elkerülő rendszerrel 2011 óta 14%-kal csökkent az utoléréses balesetek száma a B-k körében. Ez a statisztika inspirálta őket arra, hogy immár alapáras szolgáltatásként adják a kocsihoz a Collision Prevention Assist Plus nevű rendszert. Ami így működik:

A bácsi azt magyarázza rendkívül jellegzetes német akcentussal, hogy a radaralapú rendszer észleli, ha az előttünk haladó jármű hirtelen túl közel kerül, és a vezető nem tesz semmit. A B-osztály kezdetben piros fénnyel figyelmeztet, hogy nem tartunk kellő követési távolságot, ha azonban a helyzet eszkalálódik, és felmerül az ütközés veszélye, városi tempónál teljesen állóra tudja fékezni a kocsit, nagyobb sebességnél pedig jelentősen mérsékli a csattanás erejét.

Fontos és elgondolkodtató jellemzője a rendszernek, hogy ha a sofőr beavatkozik, teljesen átadja az irányítást és nem fékez tovább. Magamtól nem tudtam rájönni, miért van szükség arra, hogy a karambol előtt, ha én mondjuk kormányzok vagy csak gyengén fékezek, a kocsi ne segítsen megállni, de az instruktor mondott egy példát.

Ha már fékez a kocsi, de lassulás közben elém lép/esik valaki egy kaotikusabb balesetben, és ki akarom kerülni, fontos, hogy a kormány elrántására azonnal és hatékonyan reagáljon az autó. Márpedig teljes fékezésnél még ABS-szel is nehézkes a kanyarodás, a Mercedes pedig nem vállalja, nem vállalhatja fel azt a felelősséget, hogy azért gázol el valaki autójával egy elé esett gyereket, mert nem volt mód kikerülni a vészfékezés miatt.

Egy szép, barna B220 CDI 4Matic csúcsmodell, hétfokozatú dupla kuplungos automata váltóval

Egy szép, barna B220 CDI 4Matic csúcsmodell, hétfokozatú dupla kuplungos automata váltóval

Olyan, nagyobb autókról ismert Merci-csodák is bekerültek a B-be, mint a változó fényerejű hátsó lámpa. Verőfényben erősebben villog az index, a féklámpa pedig, ha sokáig nyomjuk a fékpedált a pirosnál, elhalványul, hogy ne vakítsa a mögöttünk állót. Tiszta sci-fi.

Vezetési élmény

Hogy a 122 lóerős 1,6 literes alapmotorral, netán a 109 lóerős Renault-dízellel (sőt, szűzanyám, pátyolgass: bizonyos Daciákban is ez a blokk szolgál) mennyire dinamikus a minimálisan 1395 kilós autó, a bemutatón valahogy nem tudtuk kipróbálni. Inkább a katalógus ellenkező végéből kaptuk a kocsikat, így a csúcsmodellekkel, a 211 lóerős B250 4Matic-kal és a 177 lovas, de 350 Nm-t teljesítő B220CDI 4Matic-kal gurulhattunk sztrádákon, kis falvakban, kanyargós hegyi utakon. Mindkét kocsiban hétfokozatú, duplakuplungos automata pakolgatott helyettünk.

A benzines jobb. Nem csak azért, mert piros volt és AMG-csomagos, de könnyebb is (csak 70 kilóval, 1575 vs. 1505, de érződik), lelkesebben kanyarodik, jobban megtalálja az összhangot a váltóval és sokkal jobban gyorsul: 6,6 másodperc a 8,3-del szemben 0-ról 100-ra. No persze közben másfélszer, néha kétszer annyit fogyaszt:

A 250-es benzines megkéri az élmény árát

A 250-es benzines megkéri az élmény árát

A barna dízel sokkal nagypapásabb, komótosabb, de persze így is erős és nyomatékos autó volt. Viszont ebben a kocsiban, mivel nem a vezetésre figyeltem, feltűnt, hogy milyen rövid az ülőlap, és a fullfullos kocsiban sincs kihúzható combtámasz, mint mondjuk egy Opel Merivában. Amikor pedig a motorra vetettünk egy pillantást, nem tudtuk nem észrevenni a pálcás kitámasztást. A Dacia Sanderóban gázteleszkóp van, khm.

Azért az összes újságírós kekeckedéssel együtt is csak azt tudom mondani: meggyőző minőségű, kidolgozású autó volt mindkettő, csodásan szóló hifivel, finoman működő klímával, nagy tempónál is csekély menetzajjal. Igazi prémiumautó az új B-osztály, ugyanakkor remekül használható, tágas családi autó a hétköznapokban. És az a feneség, hogy még az elektromos változat is teljesen életképesnek tűnt.

Az elektromos B-osztályt itthon is árulja majd a Mercedes, egyelőre nem tudni, mennyiért

Az elektromos B-osztályt itthon is árulja majd a Mercedes, egyelőre nem tudni, mennyiért

Electric Drive

Egy rövid kanyarra elvihettük a füstmentes B-t is, az Electric Drive jelzésű villanyautót. Gyárikód-fetisiszták, figyelem, egy újabb érdekes adat: a villanyos B jelzése eltér a többi B-étől, W242-nek hívják. Az eltérés oka, hogy az elektromos (és gázos) változat szerkezetileg jelentősen különbözik a hagyományos verzióktól, hiszen a kocsit az úgynevezett „Energy Space”, a padlólemez alatti akkumulátorok illetve gáztartályok köré kellett sederíteni.

A sederítés jól sikerült, az elektromos B csomagtere 501 literes és az utastér is teljes értékű maradt, az ember nem is érti, hova a fenébe rakták azt az irdatlan méretű, 28 kWh-s akkumulátort. (Az elektromos Golf akkuja 24,2 kWh-s.)

A nagy akkuval a B Electric Drive hatótávolsága papíron 230 km, ami veri az összes Európában kapható villanyautót, a Teslát leszámítva. Ráadásul a menetdinamika is parádés, az 1725 kilós autó 7,9 másodperc alatt gyorsul 100-ra, végebessége 160 km/h és még kanyarodni is tud. Szimpatikus, hogy a Mercedes igény esetén teljesen a vezető kezébe adja a kocsi feletti uralmat, a menetstabilizáló a menüben kikapcsolható, így akármeddig elszórakoztathatjuk az utca népét a padlógázra motorzaj nélkül másodpercekig síró gumikkal. Szürreális élmény.

Elvileg 230 km-re is elég lehet egy töltés, ami  a Teslát leszámítva rekord az Európában kapható családi elektromosok között

Elvileg 230 km-re is elég lehet egy töltés, ami a Teslát leszámítva rekord az Európában kapható családi elektromosok között

Az elektromos B-Merci nálunk is kapható lesz, a jövő év derekán várható a hivatalos hazai piaci bevezetés. Az állami szubvencióval is 40 ezer eurós német alapárat elnézve nem valószínű, hogy az Electric Drive vezeti majd a modell hazai eladási statisztikáit, de jó dolog, hogy a megrögzött mercis burzsujok számára megnyílik a lehetőség, hogy második autónak már ne füstokádó szörnyeteget vegyenek.

Kinek ajánljuk a B-t?

Az új B szokásos mercedeses árazása nyilván eleve megszűri a szóba jöhető vevőkört. Azt is tudjuk, hogy ebben az árkategóriában a legritkább esetekben döntenek a vásárlók azért egy-egy márka mellett, mert valamiféle táblázatos összehasonlító referenciamátrix szerint a Mercedes kis egyterűje jobb, mint a BMW 2 Active Tourer, urambocsá’ a VW Golf Sportsvan. Egy dologban van értelme tanácsot adnunk: ki vegyen pont ilyen Mercedest, azok közül, akik amúgy is Mercedest akarnak venni.

A szürke egy közepesen felszerelt, 184 lóerős B220 4Matic, a piros a legdurvább benzines, ami pillanatnyilag kapható

A szürke egy közepesen felszerelt, 184 lóerős B220 4Matic, a piros a legdurvább benzines, ami pillanatnyilag kapható

Nos: ha nem vagytok már eleve szerelmesek egy másik kompakt Mercibe, csak az embléma fontos, meg persze a minőségérzet, a biztonság, a nívós kivitelezés, a sármos formánál pedig többet nyom a latban a hétköznapi praktikum, akkor, kedves Mercedes-vásárlás előtt állók, az A, a CLA, GLA, de talán még C szedán helyett is egy B-osztály lehet az, amiben igazán jól fogjátok érezni magatokat. Bumfordi és van benne valami nyugdíjasos még AMG-pakettel is, de baromi jól használható autó, sok-sok hellyel odabe’. Büszkék lehetünk rá, hogy Kecskeméten (is) készül, mert igen jó kis kocsi.

Mellette – Ellene
  • Tágas utastér
  • Csekély menetzaj, jó akusztika
  • Hajtásláncok széles választéka, 4×4, többféle automata, elektromos változat, stb.
  • Prémium-fíling
  • Végtelen hosszú extralista
  • Jó ergonómia
  • Kicsit böszme forma
  • Magas ár