Villanyautók a zöldülésért
2005-ben 600 millió gépjármű volt a Földön, tavaly már kereken egymilliárd. 2050-re számuk elérheti 3 milliárdot. Egyáltalán nem mindegy, hogy mivel hajtjuk majd őket, hiszen jelenleg egyedül a közlekedés felel a levegőbe kerülő káros anyagok 27 százalékáért.
Többek között erre a problémára hívta fel a figyelmet a 12. Michelin Challenge Bibendum, és mutatott be különböző alternatívákat a jelenlegi helyzet megváltoztatására. A konferenciának és a kiállításnak is alapját képező, a francia gumióriás által kiadott Zöld könyv öt kulcskérdést határoz meg a változások megvalósításához.
Amire szükség van:
– Ambiciózus CO2-kibocsátás-csökkentési célok felállítása világszerte
– Ultraalacsony károsanyag-kibocsátási zónák kialakítása a városokban
– Ajtótól-ajtóig történő szállítási megoldások kidolgozása
– Újra feltalálni „az utolsó kilométeres szállítás” logisztikáját
– A nyilvános és magánbefektetések népszerűsítése és mozgósítása a fenntartható infrastruktúra érdekében.
Már tudjuk, hogy a helyi széndioxid-kibocsátás csökkentésére jó módszer, ha belsőégésű motor helyett más, alternatív megoldást választunk. Ennek jegyében – a Kínában, Csengduban megrendezett eseményen – számos elektromos autót állítottak ki.
Kínai újságíró kollégáinkat elsősorban a náluk csak most nyáron bemutatkozott Tesla, illetve a szeptember óta forgalmazott BMW i3 kötötte le. Európából érkezett társaik viszont a kínai modellekért vívtak közelharcot, hogy a nagyjából 600 méteres, illetve 1,5 kilométeres tesztpályákon menet közben is megismerkedjenek a járművekkel. Mi is ott voltunk.
Elektromos BMW X1?
Amikor a Zinoro 1E-et megláttuk, el sem hittük, hogy ilyen szerencsénk van. Azt gondoltuk, végre egy ízig-vérig kínai másolatot próbálhatunk ki. Ám hamar kiderült, hogy a kocsi nem a BMW X1 koppintása, hanem a német márka és a kínai Brilliance összefogásában készülő modell. Kínában gyártják önálló márkanév, Zinoro (Zii Nuó-nak kell ejteni) alatt. Nagyon hasonlóan néz ki kívül és belül, mint az X1, persze a vesékről azért le kell mondani.
Ebben az autóban azonban nem benzinmotor van! Villanymotor hajtja, részben ugyanis a BMW i3-as technikája rejtőzik a karosszéria alatt. A motor 170 lóerős, maximális nyomatéka 250 Nm és a hátsó kerekeket hajtja. Az energiát tároló lítiumion-akkumulátorokból jutott az autó orrába, és – a leírás szerint – a hagyományos üzemanyagtank helyére is. Az installáció azonban nem tökéletes, hiszen a csomagtartó egy részét, elég csúnya megoldással, a villanymotor foglalja el. Így alig 306 liter maradt a csomagoknak.
A motor ugyanúgy gombnyomásra kel életre, mint a többi BMW-ben, és a Ready feliratra lendülő mutató jelzi, hogy indulhatunk. Fordulatszámmérő nincs, és a sebességjelző is csak 180 km/óráig mér. A legtöbb igazi BMW-ben fellelhető pillanatnyi fogyasztásjelző hiányzik, az üzemanyagszint-mutató helyét az akkumulátortöltöttség-jelző vette át.
A normál 230 voltos hálózatról hét és fél óra alatt feltölthető telepekkel 150 kilométerre juthat az autó, ám nemcsak ebben marad el az i3-astól – hanem dinamikában is. A kínai vas maximális sebessége 130 km/óra, míg a bajor gép 150-ig hajtható.
Hivatalos gyorsulási adatot nem tudunk, de érzésre lomhábbnak mutatkozott az autó, mint az i3, ami nem meglepő a jelentős súlytöbblet (acélkarosszéria vs. karbon, plusz a több száz kilós akkumulátorcsomag) miatt. Az Zinoro 30 kiló híján két tonnát nyom, míg az i3 csupán 1,2 tonnás, egy normál X1 pedig körülbelül másfél tonna. Az autóról információkkal rendelkező kínai szakember szerint azonban még így is a legjobban gyorsuló Kínában gyártott elektromos autó.
Meglepő volt az 1E lassulása, illetve a fékezési képesség visszafogottsága. Az i3-ast akár egy lábbal is vezethetjük, gázelvételre ugyanis intenzíven lassít („motorfékez”). A Zinoro 1E viszont olyan, mintha benzinmotoros autót vezetnénk. Sőt, az igazi lassuláshoz komolyan taposni kell a fékpedált. Abban a néhány kanyarban, ami kijutott nekünk, stabilnak, fordulékonynak tűnt az autó, a súlyelosztással sem akadt gond.
Költségek
Mennyit fogyaszt? A rövid tesztúton a legtöbben intenzíven gyorsítottak és lassítottak és így is csak 16,4 kWh/100 km-es fogyasztást jelzett az autó. Ez 40 forint/kilowattórával (a hazai áramár) számítva nagyjából 650 forintot jelent 100 kilométerre, ami nagyjából 1,6 liter hagyományos üzemanyag árának felel meg. Normál esetben a BMW X1-essel, annak – mondjuk – 6 literes fogyasztásával számolva, körülbelül 2400 forintba kerülne ugyanekkora táv megtétele.
Összességében kiforrott autó benyomását keltette a Zinoro 1E. Akár BMW-nek is beválna, hiszen összeszerelési minősége jónak látszott, a hézagok rendben voltak, és semmi sem zörgött benne. A felhasznált anyagok közül azonban nem mind ütötte meg a mércét: egyes műanyagok, illetve a kormányon és az üléseken használt bőr nem való prémium autóba.
A rendelkezésünkre álló rövidke idő alatt igyekeztünk minden funkciót kipróbálni – hátha kínai, és nem működik -, de kellemesen csalódtunk. Még a BMW-nél iDrive-nak hívott tekerőgombról is bebizonyosodott, hogy tökéletesen ellátja a feladatát. A klíma és a motoros ülés is rendben volt, akárcsak a kormánykerék kapcsolói és a tolatóradar. A Zinoro 1E-ben éppúgy van navigációs rendszer, ülésfűtés, ESP, vagy légzsák, akárcsak európai unokatestvéreiben.
A 2014 elejétől bérelhető Zinoro 1E-ből azonban nem tervez nagy darabszámot előállítani gyártója, a BMW-Brilliance páros, sőt, megvásárolni sem lehet. Egyes kiválasztott cégek bérelhetik, használhatják naponta körülbelül 20 000 forintos bérleti díj ellenében Pekingben és Sanghajban.
Az 1E valójában azért készült, hogy bevezesse a kínai piacra – és ily módon megismertesse a vevőkkel – a Zinoro márkanevet, és egyúttal népszerűsítse a villanyautózást. A BMW várakozásai szerint ugyanis 2019-re Kína lesz a villanyautók legnagyobb piaca. Kár, hogy nálunk nem árulják – az első elektromos szabadidő-autó lehetne Európában.