Röviden – BMW X4 30d xDrive | |
---|---|
Mi ez? |
Kupés tetővel feltűnősködő szabadidő-autó. |
Mit tud? |
Ügyes, szinte mindent. |
Mibe kerül? | Emiatt a tesztautó közel 23 millióba. Az alapmodellek listaára 13-16,6 millió Ft. |
Kinek jó? | A BMW-fóbiásokat kivéve bárkinek. |
Mitől gondolom, hogy az BMW friss és ropogós X4-ese meg sem közelíti majd a klónozott bátyó nagy ívű piaci sikereit? Az X6 kategóriát teremtett, irigyelt luxusikonná vált, mindenki tudja, mi az, ha ránéz. Ellenben az X4 nem lesz az utcakép része, értékesítése a most következő években a közelébe sem kerül az X6 eddigi számainak.
Először is: nézd meg a BMW kínálatának kupés ötajtósait a fenti montázson. Öt másodperc alatt fel tudod sorolni a típusokat? A bőség zavara. Mindegyik más valamennyire, de tesók, az nem vitás. Az X4 első küzdelmét a vevőkért a márkafanok között kell megvívnia, hiszen házon belül is imponáló a kínálat. Plusz közeleg az új X3-as, ami a legtöbb alkotóelemében azonos vele.
Aki nem bolondja a bajor emblémának, na az tényleg válogathat az elkövetkező években, számos trendi márka kínál kivagyi SUV-ot 4,4-4,7 méteres hosszal és tízenmilliós áron. Elsőként a Porsche Macan. Aztán több Mercedes (GLK/GLC) és Audi (Q5, de jön a csapott Q4) mellett olyan új, és érdekes versenyzők kerülhetnek képbe, mint a brand new Land Rover Discovery, amely elképesztően trendi lett,(Vita volt a szerkesztőségben az X4 lehetséges riválisairól – én azok közé tartozom, akik szélesre húzzák a kört. Nem mind kupés hátú a fentiek közül, és 10-25 centi diffi is van a hosszúságokban, de meggyőződésem, hogy ezen a szinten nem feltétlenül a racionalitás, pláne a centiméterek a vevők vezérlőelvei. Legkevésbé sem körzővel és vonalzóval vásárolnak Porschét, BMW-t, Mercit, vagy Range Rovert, ebben a térben sokkal erősebb a szubjektivitás, mint az olcsóbb autók világában.)
Szóval: rengeteg különféle rivális tolong itten. A másolt X6-nak mennyi konkurense volt öt éve? Ugye!
Mindezzel két dolgot akarok mondani:
1, a világ autóiparában ma nem a tömegjárműveket gyártók, hanem az utóbbi évtizedben elképesztő mértékben terebélyesedő, prémium- és luxusautókat gyártó német triónak van messze a legszélesebb kínálata
2, ebből következően egymást kannibalizálják a típusaik, a tehetős vásárlóréteg szétaprózódik az óriási kínálatban, egészen kiváló járművek is eltűnhetnek a mezőnyben
Mint tesztünk alanya. Pedig remek szerkezet.
Külső-belső
Lassan elérik a BMW-belsők az Audi külsők szintjét a megkülönböztethetetlenség szintjén. Gondoltam, itt is csinálok egy montázst, de immár 8 BMW-műszerfalról, a kérés pedig az lesz, hogy találd meg az X4-est, de végül úgy döntöttem, nem szúrok ki senkivel. Minden majdnem tök ugyanolyan ezekben, talán a központi képernyő integrálása, avagy különállása segíthet a navigálásban (X4-nél integrálva, az X5/X6 párosnál kiemelkedve), de ez sem úgy van, hogy az olcsóbbaknál így, a magasabb árszinten meg úgy, mert az 5-ös GT-ben szépen belesüllyesztették az ívbe, míg a 3-as Gran Turismonál kiemelkedik. Nabumm.
A lényeg: aki ült az elmúlt fél évtizedben új bömösben, otthon érzi magát, nekem sem kellett egyetlen másodpercig sem keresni semmit. Bevallom, szeretem a márka termékeinek egyszerű kezelhetőségét, a három német közül tán a BMW-ét a legjobban, annak ellenére, hogy anyagminőségben az X4 nem emelkedik el a Q5 nyújtotta szinttől. Ha majd a C-osztállyal megkezdett lehengerlő minőség megjelenik a Merci szabadidő-autóiban is, na, akkor bajban lesz a BMW és az Audi, de itt még nem tartunk.
Panorámatető nélkül is tágas a tér, több száz kilométeres utat megtettünk négyen a kocsival, és senkinek nem jutott eszébe egy fél szóval is kényelmetlenségre utalni. Amikor megálltunk ropiért egy kútnál figyeltem, a kocsiból kiszállva senki nem nyújtózkodott különösebben. Ha persze LeBron James nőül vesz egy nyurga szupermodellt, és a szőrös lábú gyermekeik is 190 környékére nőnek, akkor azt mondom, kedves családodnak szűkös lesz hátul, de mindenki más elfér. Igen, a fejtér is rendben van a kupés tetőív ellenére.Érdekes viszont a csomagtartó. Ami 500 liter (gyári adat). Ez szép szám, a többség igényeinek kielégítésére elégséges. Csakhogy a saját autómé 450 literes (szintén gyári adat), és nagyobb az X4-esénél. Esküszöm, hogy nagyobb, bármikor jöhetnek a BMW mérnökei, hogy összemérjék a kettőt, máris behűtök pár Bambit.
Mit tud?
30d – kell mást mondanom? Ja, közeledik a tél: xDrive – elég lesz ennyi? Plusz M-csomag, ki ne felejtsem. Más kérdés?
-Feri bácsi, most már 258 lóerőnél és 560 Nm-nél jár a 30d! – mondtam a 71 éves vidéki rokonomnak, akiről tudni kell, hogy 1989 óta kizárólag BMW-je van. Úgy hat éve egy E60-assal jár, 30d az is.
-Ez a BMW alapmotorja, hat henger, háromezer köbcenti – mosolyodott el, majd beült, hogy megmutathassam neki, mit tud ez a fura bogár.
Nálam a 20d a BMW alapmotorja, de ez most mindegy, az X4 teljesítményéről olyan nagyon sokat nem is beszéltünk, ősrégi márkafanként evidencia nála a szükségesnél több erő. A nyolcfokozatú automata már 1500-as fordulatszám körül selymesen csak pakolgatja feljebb és feljebb, városban nem is kell ennél jobban nyomni neki, hogy én legyek, aki a lámpa zöldje után húzza a mezőnyt.
Bő 1800 kilójával sem kanyarodik sokkal bambábban egy 3-asnál, hiszen csak 164 centi magas, az M-csomaghoz tartozó vaskos kormányt élményt forgatni, mint szinte minden BMW-ben. 5,8 másodperc a százas sprint gyári adata, amit 6000 fölé forgatva talán tud is, ez a tempó már közel van a két generációval ezelőtti M3-as gyorsulásához. Városban a közlekedésbiztonság mellett a fogyasztás is azt mondja, hogy érdemes normalizálni a tempót, átlagos gázhasználat mellett nekem munkába járás közben (Budapest araszolósAdatlap
BMW X4 30d xDrive
Motor | 2993 cm3, Dízel, S6 |
Teljesítmény | 258 LE |
Nyomaték | 560 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 5,8 sec |
Végsebesség | 234 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 5,9 l / 100 km |
közepén) 11 és 12 liter között fogyasztott. Vidéken andalogva 6-7 liter között, 130-as tempomatnál (meglepően nagy szélzaj kíséretében) pedig 8 litert írt ki a kompjúter, mindent összegezve 500 kilométernyi vegyes használat után 9,2 liter lett az átlag. Összkerekes, és nehéz, nem mondom, hogy irritálóan sok. A poén kedvéért azért leírom a gyári adatot is: 5,9 liter.
Feri bácsinak szempillája sem rezdült a fogyasztási adattól, az ő álla éppen attól esett le, amit a saját autómban anno szinte egyből kikapcsoltam: a Head-Up Displaytől (366 ezer Ft). Még ilyet, hogy az autó orra előtt egy méterrel a levegőben ott van, hogy mennyivel szabad menni az adott úton a táblák szerint.
Az extralistában akadnak még húzós tételek, a legcombosabbal kezdem, aztán lefelé haladok, de mindet nem írom ide, csak párat.
– M-csomag: 1,464 millió Ft
– LED-es adaptív fényszórók: 831 ezer Ft
– navi: 828 ezer Ft
– elefántcsont-színű bőrkárpit: 402 ezer Ft
– elektromosan kihajtható vonóhorog: 399 ezer Ft
– M-es felnik: 316 ezer Ft
– dinamikus lengéscsillapító ellenőrzés: 252 ezer Ft
– automatikusan elsötétedő tükrök: 196 ezer Ft
– tolatókamera: 139 ezer Ft
– ülésfűtés elöl: 123 ezer Ft
– gerinctámasz elöl: 103 ezer Ft
Mindez így együtt = csodálatos jószág. Csodálatos jószág = széles árcédula.
Árak, konkurensek
Ha azt nézzük, hogy 12,95 millió forintról indul az X4-es, akkor ennek a tesztautónak a 22,7 milliós ára kicsit soknak tűnik, pláne, hogy nem ez a legerősebb dízel. 13-ért persze senki nem vesz ilyet, szerintem az értékesített X4-esek átlagára 16-20 millió között lehet majd. Drága dolog ezeket extrázni, és nem olcsók a riválisok sem. A 15,99 millióról induló X4 30d xDrive házon belüli közvetlen riválisaként itt van mindjárt a valamivel olcsóbb X3 30d xDrive (14,7 milliós alapárral), és az X6 30d xDrive (19,84 milliós alapárral). Plusz a többiek:
Lehetséges konkurensek | Listaár |
|
Porsche Macan S Diesel (258 lóerő) | 19,68 millió Ft | |
Audi Q5 3.0 TDI cd quattro S tronic(258 lóerő) | 15,01 millió Ft | |
Mercedes GLK 350 CDI 4Matic (265 lóerő) | 15,23 millió Ft | |
Infiniti QX70 GT 3.0d (238 lóerő) Range Rover Evoque SD4 Dynamic (190 lóerő) |
14,53 millió Ft 14,59 millió Ft |
Tolonganak a piacon a komoly, dizájnos, trendi szabadidő-autók ebben a méretben, egyiküknek sem könnyű piacot hódítani. Mondanom sem kell, a szerkesztőségben arról is vita volt, hogy mit tekinthetünk majd sikernek az értékesítésnél. Volt, aki szerint ha tízenezret elvisznek az X4-ből, azt már annak tekinthetjük.
Nálam magasabban van a léc. Ha a fenti mezőnyt leveri, és első lesz közöttük (amiben nem vagyok biztos), na az siker lenne. De igazán akkor lehetne nagyágyú, ha az előző X6-hoz hasonlóan az utcakép részévé tudna válni – hiszen annak hatalmas sikere miatt döntöttek ennek létrehozásáról pár éve.
Az utcakép része azonban sosem lesz, hiába kiváló, ma már sokkal több a cápa.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|