Ha a városban futunk össze vele, csupán a hatalmas, síboksz-szerű felépítmény lehet gyanús ezen a koromfekete Land Roveren. A figyelmesebb szemlélő még néhány extra szellőzőnyílást is felfedezhet a kocsin, de a hatalmas TV2-es matricákat leszámítva semmi más nem árulkodik arról, hogy milyen különleges felszerelés lapul benne. Egészen addig, míg el nem kezd dolgozni. Munka közben már nem tudja tovább leplezni magát, a hatalmas parabolaantennáról és az esetleg körülötte szaladgáló operatőrből könnyen kitalálható, mi is a feladata.
Komor, ijesztő külseje ellenére ez a koromfekete Land Rover nem a TEK tömegoszlató antennáját cipeli a tetején, hanem valami teljesen ártalmatlan dolgot.
Komor, ijesztő külseje ellenére ez a koromfekete Land Rover nem a TEK tömegoszlató antennáját cipeli a tetején, hanem valami teljesen ártalmatlan dolgot.
Fotó megosztása:
Akár egy díszes, nagycsaládos síbox
Akár egy díszes, nagycsaládos síbox
Fotó megosztása:
Becsukva csinos, áramvonalas a kétmázsás tetőantenna
Becsukva csinos, áramvonalas a kétmázsás tetőantenna
Fotó megosztása:
Kinyitva sem néz ki rosszul
Kinyitva sem néz ki rosszul
Fotó megosztása:
A sötétített hátsó traktus rejti a lényeget
A sötétített hátsó traktus rejti a lényeget
Fotó megosztása:
Határozottan jól áll neki a felépítmény
Határozottan jól áll neki a felépítmény
Fotó megosztása:
Ha kell, rusnya terepen is bevethető a TV2 közvetítőkocsija
Ha kell, rusnya terepen is bevethető a TV2 közvetítőkocsija
Fotó megosztása:
Furcsa formájú tetőcsomagtartó is lehetne, de nem az
Furcsa formájú tetőcsomagtartó is lehetne, de nem az
Fotó megosztása:
TD5-ös defender
TD5-ös defender
Fotó megosztása:
Nem a durva motor igényelte ezt a lyukat, hanem a a gigászi generátor miatt nem lehetne másként becsukni
Nem a durva motor igényelte ezt a lyukat, hanem a a gigászi generátor miatt nem lehetne másként becsukni
Fotó megosztása:
Nem mai darab, de nem futott sokat ez a Defender
Nem mai darab, de nem futott sokat ez a Defender
Fotó megosztása:
Újabb légzőnyílás
Újabb légzőnyílás
Fotó megosztása:
Alig 100 ezer kilométer van benne
Alig 100 ezer kilométer van benne
Fotó megosztása:
Nem igazán szerencsés a fekete fényezés
Nem igazán szerencsés a fekete fényezés
Fotó megosztása:
400 Watt az adó csúcsteljesítménye
400 Watt az adó csúcsteljesítménye
Fotó megosztása:
A fellépő csak arra jó, hogy az ember összesározza magát
A fellépő csak arra jó, hogy az ember összesározza magát
Fotó megosztása:
Az emelők nem a gyakori defektek miatt került a kocsi aljára, hanem így hepehupás talajon is vízszintbe hozható az autó
Az emelők nem a gyakori defektek miatt került a kocsi aljára, hanem így hepehupás talajon is vízszintbe hozható az autó
Fotó megosztása:
Az anyósülés megfordítható, hogy kényelmesen lehessen dolgozni
Az anyósülés megfordítható, hogy kényelmesen lehessen dolgozni
Fotó megosztása:
Full extrás Defender, légkondival, ülés- és szélvédőfűtéssel
Full extrás Defender, légkondival, ülés- és szélvédőfűtéssel
Fotó megosztása:
Terepen aránylag ritkán jár. De nem esik kétségbe, ha sárban kell gázolni
Terepen aránylag ritkán jár. De nem esik kétségbe, ha sárban kell gázolni
Fotó megosztása:
Egyszemélyes munkahely, hol előre, hol hátra néző ülésben
Egyszemélyes munkahely, hol előre, hol hátra néző ülésben
Fotó megosztása:
Pár perc alatt rá lehet állni vele a megfelelő műholdra
Pár perc alatt rá lehet állni vele a megfelelő műholdra
Fotó megosztása:
Ez a cucc mozgatja a tetőn lévő antennát
Ez a cucc mozgatja a tetőn lévő antennát
Fotó megosztása:
Mindent masszívan rögzítettek a belsejében
Mindent masszívan rögzítettek a belsejében
Fotó megosztása:
Tüntetésektől a sporteseményekig bárhol összefuthatunk a TV2 közvetítőkocsijával
Tüntetésektől a sporteseményekig bárhol összefuthatunk a TV2 közvetítőkocsijával
Fotó megosztása:
Extra felszerelés
Extra felszerelés
Fotó megosztása:
Nem autóhifi
Nem autóhifi
Fotó megosztása:
Egyszemélyes munkakör, a mérnök egymaga csinál mindent
Egyszemélyes munkakör, a mérnök egymaga csinál mindent
Fotó megosztása:
Vezeték nélküli kamerarendszer is került bele
Vezeték nélküli kamerarendszer is került bele
Fotó megosztása:
Mindennek megvan a maga helye
Mindennek megvan a maga helye
Fotó megosztása:
Mindennek megvan a maga helye
Mindennek megvan a maga helye
Fotó megosztása:
Az egész járgány biztonságosan elketyeg egy mezei konnektorba dugva
Az egész járgány biztonságosan elketyeg egy mezei konnektorba dugva
Fotó megosztása:
Néhány csövet kellett áthelyezni a motortérben, hogy elférjen a gigászi generátor
Néhány csövet kellett áthelyezni a motortérben, hogy elférjen a gigászi generátor
Fotó megosztása:
Az óriási generátor nem fért be a motortérbe. Lyukat kellett rá vágni
Az óriási generátor nem fért be a motortérbe. Lyukat kellett rá vágni
Fotó megosztása:
Amit a közvetítőkocsi fellő a műholdra, az ide fut be
Amit a közvetítőkocsi fellő a műholdra, az ide fut be
Fotó megosztása:
Amit a közvetítőkocsi fellő a műholdra, az ide fut be
Amit a közvetítőkocsi fellő a műholdra, az ide fut be
Fotó megosztása:
Régi, szalagos cucc. Egykor rettenetes összegbe került, ma már nem nagyon dolgozik
Régi, szalagos cucc. Egykor rettenetes összegbe került, ma már nem nagyon dolgozik
Fotó megosztása:
A Halálcsillag vezérlőterme óvodás játékkonyha ehhez képest
A Halálcsillag vezérlőterme óvodás játékkonyha ehhez képest
Fotó megosztása:
Akár egy díszes, nagycsaládos síbox
Átalakítás
Sokan, sokfelé próbálkoznak hasonló járművek építésével, de igazán jót állítólag csak a németek és az angolok tudnak. Ez a Defender is ebbe a csoportba tartozik, a nullára kirámolt autót Németországban tömték púposra a profi munkához nélkülözhetetlen csúcstechnikával.
A teljes hátsó rész tele van az élő műholdas adáshoz szükséges eszközökkel, és persze a motortérbe is jutott valami kis extra. Nem további lóerők, extra newtonméterek vagy terepen hasznos differenciálzárak kerültek pluszként a kocsiba, hanem a tekintélyes méretű és teljesítményű generátor. Miatta kellett lyukat vágni a motorháztetőre, és néhány csövet áthelyezni a Land Roverben. Ez a mosógépmotor méretű generátor táplálja a teljes autót, adót és minden más fogyasztót, ami csak belekerült.
Elsőre talán nehezen érthető, miért nem egy aggregátor látja el árammal a rendszert, de itt mégis a nagyobb generátor volt a legjobb megoldás. Rettenetes teljesítményre amúgy sincs szükség – a klíma fogyasztja a legtöbbet – az autót úgy építették, hogy ha baj van, egy átlagos, 10 amperes háztartási konnektorból is simán működtethető legyen a rendszer.
Furcsa, de a tetőn trónoló kétmázsás felépítmény optimális körülmények között akár 1 W-os teljesítménnyel is képes fellőni az anyagot 35 ezer kilométerre lévő műholdra. Nem optimális körülmények között – pl. vastag felhők alatt – kicsit rákapcsol, ilyenkor akár 400 wattig is felmehet az adó teljesítménye. Mint egy otthoni mikrónak. Sőt, ezzel is lehet levest melegíteni, bár ahhoz kicsit drága.
Geostacionárius műhold
A geostacionárius pálya magyarul annyit tesz, hogy ilyenkor műholdak a Föld tengely körüli forgásával azonos szögsebességgel keringenek, vagyis a Földről nézve állónak tűnnek, mindig az ég egy bizonyos pontján vannak. Ennek előnye, hogy a Föld felszínén nem kell a műholdra állított antennákat folyton mozgatni.
A dolog hátulütője, hogy ilyen, a földfelszíntől 35 786 km-re lévő pályára csak az Egyenlítő felett lehet műholdat állítani, így minél inkább északra, vagy délre van egy ország, annál kisebb szögben látja a műholdat. Ez főleg ott okozhat gondot, ahol magas épületek vannak, amik zavarják a rálátást. A mikrohullámok terjedését az épületeken kívül az eső, hó- és zivatarfelhők is képesek megzavarni. A műsorszóró, átjátszó műholdak mellett a meteorológiai műholdak is geostacionárius pályán keringenek.
Nem a durva motor igényelte ezt a lyukat, hanem a a gigászi generátor miatt nem lehetne másként becsukni
Nem a durva motor igényelte ezt a lyukat, hanem a a gigászi generátor miatt nem lehetne másként becsukni a motorháztetőt
Terepen is megy?
Ha kell, igen, de ennek az autónak a jellemző élőhelye mégiscsak a város, úgy 80 százalékban aszfalton dolgozik. Terepre akkor megy, ha ott történik valami érdekes, de a tengelyig érő dágványt jobb elkerülni vele. Terepjáráshoz az értékes berendezés, és a tetőn lévő súlyos antenna sem jön jól. Szerencsére nem is kell feltétlenül ott parádézni vele a tűz körül, hiszen a vezeték nélküli rendszerével akár az egy kilométernyire lévő kamera képét is képes kiváló minőségben továbbítani a műholdra.
Ha kell, rusnya terepen is bevethető a TV2 közvetítőkocsija
Miért pont Land Rover?
Ez volt kéznél, és ebbe vállalták a beszerelést. Bár tagadhatatlanul jó üzlet ilyen autót gyártani, de akármibe mégsem építik be a rendszert. Hiába szeretné azt a vevő, egy bizonyos szint alá saját érdekében nem megy a gyártó, csak abba és csak azt szerelik be, ami garantáltan képes ellátni azt a feladatot, amire használni fogják.
A Land Rover minden hibája ellenére alkalmas erre a célra, merev létraalváza miatt stabilan elbírja a plusz terhet, belsejében aránylag szellősen elfér minden, és a menetiránynak háttal is fordítható ülésének köszönhetően munkahelynek is kényelmes. Egyedül a fekete fényezés nem túl szerencsés, hiába vannak az átmelegedés ellen védelmet nyújtó kisméretű, meredeken álló ablakai, nyáron a fekete karosszérialemezek mégis rémesen átforrósodnak és bőgetni kell a légkondit.
Full extrás Defender, légkondival, ülés- és szélvédőfűtéssel
Személyzet?
Két SNG mérnök – Satellite News Gathering – dolgozik rajta, rugalmas munkaidőben, felváltva, az idő nagy részében főleg ügyeletet adva. Persze ha munka van, akkor rögtön menni kell és esetenként napokig nem is tudnak elszabadulni a helyszínről. Külön sofőr nincs a járgányhoz, a vezetés is a mérnökök feladata. 2006-os munkába állása óta – a nagy árvizek idején debütált a TV2 közvetítőkocsija – alig 100 ezer kilométerig jutott el benne a számláló, de munkaóra van benne bőven.
Mire jó?
Alapvetően két fő felhasználási területe van az autónak. Egyik a hírgyűjtés – árvízhez, tüntetéshez, UFO balesethez is ezzel mennek – illetve fontosabb sporteseményeket is közvetítenek vele. Ilyenkor a közvetítőkocsikból érkező jelet használják és az adó táplálását is hálózatról oldják meg, nem kell járatni az öthengeres dízelmotort.
Terepen aránylag ritkán jár. De nem esik kétségbe, ha sárban kell gázolni
Egy munkanap úgy néz ki, hogy az autót vezető mérnök, miután kiért a helyszínre, megkapja a kiválasztott műhold adatait, pár perc alatt beállítja az antennát – komoly helyismeretre van ehhez szükség, hogy városban is olyan helyre tudjon állni az autóval, ahol nem lógnak be házak az adó és a műhold közé – majd ha eljön az idő, küldi az adást. A műholdas átjátszásoknál tapasztalható pár másodperces adáskésést nem a Föld és a műholdak közötti nagy távolság okozza, hanem a bonyolult kódolások, a rádiójelek 0,3 másodperc alatt megjárják ezt az utat.
Egyszemélyes munkahely, hol előre, hol hátra néző ülésben
Adatlap
A TV2 Land Rover közvetítőkocsija
Motor |
2495 cm3, Dízel, S5 |
Teljesítmény |
122 LE |
Nyomaték |
300 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) |
18,8 sec |
Végsebesség |
130 km/h |
Fogyasztás (vegyes) |
11,1 l / 100 km |
Mint minden magára valamit is adó Land Rovernek, ennek a példánynak is lelke van. Nagy szerencse, hogy mindössze két mérnök szokta vezetni, akik az évek alatt kiismerték, így tisztában vannak minden női szeszélyével és kellő rutinnal kezelni is tudják ezeket a műszaki hisztiket.
Különösebben súlyos probléma nincs vele, bár az átalakítás miatt kicserélt, hosszabb levegőcső nem tett jót a turbólyuknak és néha az üzemanyag-ellátó rendszer is hajlamos a levegősödésre, de ezt az autó képes önmagától is kezelni, és néhány perc alatt lelégteleníti a rendszert magától. De ez már a múlté, a fényképezés után az autó már ment is szerelőhöz.
Praktikus okokból márkaszervizbe nem hordják, hanem saját szerelője van, aki fejből tudja az egész kórlapot, és minden korábbi átalakításról, módosításról is tud. Így nem kell minden alkalommal a szervizben elmagyarázni, mit hol kell a kocsiban keresni és mik azok a megoldások, amiktől ez az autó teljesen elüt a gyári kivitelezésű rokonaitól.