477 lóerős, 4,5 másodperc alatt sprintel 0-ról százra és nagyon tud kanyarodni
Mibe kerül?
Jó sokba. Az alapváltozat 29 000 000, a csúcsmodell 29 500 000 forint
Kinek jó?
Azoknak, akik megengedhetnek maguknak egy ilyen autót, és olyan kocsit szeretnének, amely közúton éppúgy használható, mint a versenypályán
Kapcsold már be a SPORT+ programot! Próbáljuk már ki, mi van, ha a TVD-n a SZLALOM-ot választjuk! Esetleg kapcsoljuk ki a menetstabilizáló rendszert? Vagy csak tegyük EXPERT módba? Ilyen, és ehhez hasonló kérdésekkel zaklattuk egymást a Lexus RC F-ben ülve, amelyről a műszaki adatok ismeretében bárki gondolhatja úgy, hogy a BMW M3 illetve M4 egyenesági konkurense.
Reszkess, BMW M3!
1/34 M3-as (pontosabban M4-es) konkurenst dob piacra a Lexus. Az RC F-et technikai megoldások özönével felvértezve küldik a csatatérre
M3-as (pontosabban M4-es) konkurenst dob piacra a Lexus. Az RC F-et technikai megoldások özönével felvértezve küldik a csatatérre
Fotó megosztása:
2/34 Elöl a nappali fény, hátul a helyzetjelző pipa alakú. Duplán dupla a kipufogó-végződés, méghozzá emeletes elrendezésben – éppúgy, mint az IS F-en volt. Közöttük diszkrét diffúzor tátong
Elöl a nappali fény, hátul a helyzetjelző pipa alakú. Duplán dupla a kipufogó-végződés, méghozzá emeletes elrendezésben – éppúgy, mint az IS F-en volt. Közöttük diszkrét diffúzor tátong
Fotó megosztása:
3/34 Az új IS-ére emlékeztet a műszerfal – nem véletlenül, hiszen az RC F javarészben rá épül. A műszeregységen belül jóval nagyobb viszont az LCD aránya, gyakorlatilag csak a kis sebességmérő analóg. A középkonzol kijelzője 7 col átlójú
Az új IS-ére emlékeztet a műszerfal – nem véletlenül, hiszen az RC F javarészben rá épül. A műszeregységen belül jóval nagyobb viszont az LCD aránya, gyakorlatilag csak a kis sebességmérő analóg. A középkonzol kijelzője 7 col átlójú
Fotó megosztása:
5/34 Ez a varázsgombok gyűjtőhelye. Innen választhatjuk ki a menetprogramokat (a nagy kerek gombbal), vezérelhetjük az aktív nyomatékelosztásos differenciálművet (nyomógomb TVD felirattal) és kapcsolhatjuk ki a menetstabilizáló rendszert. Ja, és van téli program is
Ez a varázsgombok gyűjtőhelye. Innen választhatjuk ki a menetprogramokat (a nagy kerek gombbal), vezérelhetjük az aktív nyomatékelosztásos differenciálművet (nyomógomb TVD felirattal) és kapcsolhatjuk ki a menetstabilizáló rendszert. Ja, és van téli program is
Fotó megosztása:
6/34 Így néz ki a műszeregység, ha az ECO menetprogramot választjuk. Minél több a kék, annál takarékosabban vezetünk. Ebben a programban országúton ki lehet jönni akár tíz liter alatt is
Így néz ki a műszeregység, ha az ECO menetprogramot választjuk. Minél több a kék, annál takarékosabban vezetünk. Ebben a programban országúton ki lehet jönni akár tíz liter alatt is
Fotó megosztása:
7/34 Így néz ki a műszeregység a NORMAL program esetén. A fő helyen egy nagy fordulatszámmérő
Így néz ki a műszeregység a NORMAL program esetén. A fő helyen egy nagy fordulatszámmérő
Fotó megosztása:
9/34 Ilyen a műszeregység, ha a bekapcsoljuk a SPORT programot. A hasznos pörgetés körülbelüli határát jelentő 7000/perc van legfölül (pontos érték 7100/perc)
Ilyen a műszeregység, ha a bekapcsoljuk a SPORT programot. A hasznos pörgetés körülbelüli határát jelentő 7000/perc van legfölül (pontos érték 7100/perc)
Fotó megosztása:
10/34 Ez a SPORT+ menetprogramhoz tartozó műszerkiosztás. A 7000/perces pörgetési határérték van fölül, a pillanatnyi fordulatszámot azonban nem mutató, hanem futó fénysáv (sárga) jelzi
Ez a SPORT+ menetprogramhoz tartozó műszerkiosztás. A 7000/perces pörgetési határérték van fölül, a pillanatnyi fordulatszámot azonban nem mutató, hanem futó fénysáv (sárga) jelzi
Fotó megosztása:
11/34 Ez a felirat jelenik meg a fordulatszámmérő közepén, ha a nyomatékelosztós differenciálmű gombjával a SZLALOM programot választjuk. Ezen kívül létezik STANDARD, és versenypályára való TRACK program is
Ez a felirat jelenik meg a fordulatszámmérő közepén, ha a nyomatékelosztós differenciálmű gombjával a SZLALOM programot választjuk. Ezen kívül létezik STANDARD, és versenypályára való TRACK program is
Fotó megosztása:
13/34 Itt a nyomatékelosztós differenciálmű programjai közül éppen a versenypályán használatos TRACK aktív (a felirat a fordulatszámmérő 0 száma mellett olvasható). A bal oldalon, alul a nyomaték pillanatnyi megoszlását kis narancssárga csíkok szemléltetik
Itt a nyomatékelosztós differenciálmű programjai közül éppen a versenypályán használatos TRACK aktív (a felirat a fordulatszámmérő 0 száma mellett olvasható). A bal oldalon, alul a nyomaték pillanatnyi megoszlását kis narancssárga csíkok szemléltetik
Fotó megosztása:
14/34 Közvetlenül (nem menüből) is irányítható, méghozzá az IS-ével azonos módon a klíma. A kis fémcsík, amin az ujjunkat kell csúsztatni a hőmérséklet állításához, nagyon eredeti és kiválóan használható megoldás. A médiarendszer a kormányról is távvezérelhető. naná, hogy Mark Levinson, és úgy szól a 17 hangszóróból (835 wattal), de úgy…
Közvetlenül (nem menüből) is irányítható, méghozzá az IS-ével azonos módon a klíma. A kis fémcsík, amin az ujjunkat kell csúsztatni a hőmérséklet állításához, nagyon eredeti és kiválóan használható megoldás. A médiarendszer a kormányról is távvezérelhető. naná, hogy Mark Levinson, és úgy szól a 17 hangszóróból (835 wattal), de úgy…
Fotó megosztása:
15/34 Ülésfűtés és szellőzés, és persze kormányfűtés is van. Ki akarná kesztyűben fogni a kormányt! Nem is érdemes kesztyűt húzni, mert fontos információk nem jutnának el miatta a kezünkhöz
Ülésfűtés és szellőzés, és persze kormányfűtés is van. Ki akarná kesztyűben fogni a kormányt! Nem is érdemes kesztyűt húzni, mert fontos információk nem jutnának el miatta a kezünkhöz
Fotó megosztása:
17/34 Naná, hogy kézzel is kapcsolgatható a váltó, de főleg a visszakapcsolás, pláne SPORT+ programban a gázpedál tövig taposására (kick down) gyorsabban megy
Naná, hogy kézzel is kapcsolgatható a váltó, de főleg a visszakapcsolás, pláne SPORT+ programban a gázpedál tövig taposására (kick down) gyorsabban megy
Fotó megosztása:
18/34 Hasonlóan a Lexus NX-hez, a műszerfal közepén trónoló, 7 colos kijelző tapipárnával (touchpad) irányítható. Könnyen kitanulható, praktikus megoldás, és sokkal jobb, mint a régi billenő-egeres volt
Hasonlóan a Lexus NX-hez, a műszerfal közepén trónoló, 7 colos kijelző tapipárnával (touchpad) irányítható. Könnyen kitanulható, praktikus megoldás, és sokkal jobb, mint a régi billenő-egeres volt
Fotó megosztása:
19/34 Nemcsak a sebesség növekedésére, hanem kézi irányításra is kinyílik a szárny. Csak a gombot kell határozottan megnyomni. Amúgy számos vezetéstámogató rendszer is megtalálható az RC F fedélzetén: így a holttérfigyelő, a sávelhagyásra vagy a hátsó keresztező forgalomra figyelmeztető rendszer is
Nemcsak a sebesség növekedésére, hanem kézi irányításra is kinyílik a szárny. Csak a gombot kell határozottan megnyomni. Amúgy számos vezetéstámogató rendszer is megtalálható az RC F fedélzetén: így a holttérfigyelő, a sávelhagyásra vagy a hátsó keresztező forgalomra figyelmeztető rendszer is
Fotó megosztása:
21/34 Íme, a stabilizáló szárny, amely ECO menetprogramban 130, a többiben 80 km/óránál emelkedik ki, vagy gombnyomásra is kiemelhető. Vissza 40 km/óra alatt süllyed, és tökéletesen belesimul a csomagtartó fedelébe
Íme, a stabilizáló szárny, amely ECO menetprogramban 130, a többiben 80 km/óránál emelkedik ki, vagy gombnyomásra is kiemelhető. Vissza 40 km/óra alatt süllyed, és tökéletesen belesimul a csomagtartó fedelébe
Fotó megosztása:
22/34 Elegáns részlet az analóg óra
Elegáns részlet az analóg óra
Fotó megosztása:
23/34 Elegáns az ajtó borítása is, bár formaterve – akárcsak az egész autóé – nem biztos, hogy mindenki ízlésével találkozik. Csak a hangszórót, illetve a kesztyűtartót tartalmazó rész kemény műanyag, a többi puha és igényes kivitelű
Elegáns az ajtó borítása is, bár formaterve – akárcsak az egész autóé – nem biztos, hogy mindenki ízlésével találkozik. Csak a hangszórót, illetve a kesztyűtartót tartalmazó rész kemény műanyag, a többi puha és igényes kivitelű
Fotó megosztása:
25/34 Teljesen új fejlesztésűek az első ülések. Úgy tartják helyben a bennük ülőket még a legnagyobb oldalgyorsulások esetén is, mint egygombócos fagylaltot a tölcsér, és mindennek tetejébe még kényelmesek is. Soha jobbat!
Teljesen új fejlesztésűek az első ülések. Úgy tartják helyben a bennük ülőket még a legnagyobb oldalgyorsulások esetén is, mint egygombócos fagylaltot a tölcsér, és mindennek tetejébe még kényelmesek is. Soha jobbat!
Fotó megosztása:
26/34 Kényelmes megoldás: motorral állítható a kormányoszlop. Itt látszik, hogy néhány helyre jutottak kevésbé igényes műanyagok is. Például a kormányoszlopra, vagy a kesztyűtartó tetejére...
Kényelmes megoldás: motorral állítható a kormányoszlop. Itt látszik, hogy néhány helyre jutottak kevésbé igényes műanyagok is. Például a kormányoszlopra, vagy a kesztyűtartó tetejére...
Fotó megosztása:
27/34 Sportautók kötelező tartozéka a fémborítású pedálsor. Nem maradhatott ki a Lexus RC F-ből sem
Sportautók kötelező tartozéka a fémborítású pedálsor. Nem maradhatott ki a Lexus RC F-ből sem
Fotó megosztása:
29/34 Van ugyan két ülés hátul is, százhetvenes magasságig még el is lehet férni – de csak akkor üljünk be, ha előtte a vezetőt meggyőztük, hogy csak az ECO programot használja
Van ugyan két ülés hátul is, százhetvenes magasságig még el is lehet férni – de csak akkor üljünk be, ha előtte a vezetőt meggyőztük, hogy csak az ECO programot használja
Fotó megosztása:
30/34 Egy ilyen autóban a csomagtartó mérete tulajdonképpen éppoly mellékes körülmény, mint a hátsó üléssor kényelme. Az RC F-é gyári mérés szerint 366 literes, vagyis körülbelül akkora, mint egy alsó középkategóriába tartozó ötajtós típusé
Egy ilyen autóban a csomagtartó mérete tulajdonképpen éppoly mellékes körülmény, mint a hátsó üléssor kényelme. Az RC F-é gyári mérés szerint 366 literes, vagyis körülbelül akkora, mint egy alsó középkategóriába tartozó ötajtós típusé
Fotó megosztása:
31/34 Gyorsan veszi a gázt, szeret pörögni, és a legkeményebb férfiszíveket is meglágyítja a hangjával az ötliteres, 477 lóerős, V8-as szívómotor. Jól látszik a két toronymerevítő rúd, amelyek – több más megoldás mellett – felelősek a karosszéria rendkívüli merevségéért
Gyorsan veszi a gázt, szeret pörögni, és a legkeményebb férfiszíveket is meglágyítja a hangjával az ötliteres, 477 lóerős, V8-as szívómotor. Jól látszik a két toronymerevítő rúd, amelyek – több más megoldás mellett – felelősek a karosszéria rendkívüli merevségéért
Fotó megosztása:
33/34 Elektronikai rendszereire támaszkodva az RC F nem egyszerűen kiszámíthatóan és biztonságosan – vagy ha úgy akarjuk élvezetesen, korlátozott farolás mellett – veszi a kanyarokat, hanem maga is besegít a fordulásba. Rugózása mindemellett bár feszes, mégsem kőkemény, holott a gumik is elég alacsony oldalfalúak: az elsők 255/35 R 19-esek, a hátsók 275/35 R 19-esek
Elektronikai rendszereire támaszkodva az RC F nem egyszerűen kiszámíthatóan és biztonságosan – vagy ha úgy akarjuk élvezetesen, korlátozott farolás mellett – veszi a kanyarokat, hanem maga is besegít a fordulásba. Rugózása mindemellett bár feszes, mégsem kőkemény, holott a gumik is elég alacsony oldalfalúak: az elsők 255/35 R 19-esek, a hátsók 275/35 R 19-esek
Fotó megosztása:
34/34 Elöl dupla kereszt-lengőkaros, hátul több lengőkaros a felfüggesztés, a lengéscsillapítás hagyományos, azaz nem adaptív megoldású. A fékrendszer a Brembótól érkezik
Elöl dupla kereszt-lengőkaros, hátul több lengőkaros a felfüggesztés, a lengéscsillapítás hagyományos, azaz nem adaptív megoldású. A fékrendszer a Brembótól érkezik
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
Elöl a nappali fény, hátul a helyzetjelző pipa alakú. Duplán dupla a kipufogó-végződés, méghozzá emeletes elrendezésben – éppúgy, mint az IS F-en volt. Közöttük diszkrét diffúzor tátong
Aki persze egy kicsit tájékozottabb a Lexus kínálatában, az tudja, hogy nem először próbálkozik BMW M3 konkurens piacra dobásával a japán márka. A korábbi IS-ből is kínált az M3-assal összemérhető modellt, bár az IS F négyajtós limuzin volt, míg az RC F kétajtós kupé. Így szigorúan, és a BMW legújabb elnevezési politikáját is figyelembe véve az RC F inkább az M4 Coupé közvetlen ellenfelének tekinthető.
Japán módi
A japánok azonban nem lennének azok, akik, ha nem gyökeresen másképp közelítenék meg a témát, mint a németek. Elég ránézni az RC F-re, és a látott kép valószínűleg éppoly vegyes érzelmeket válthat ki, mint az új IS esetében. Biztosan lesz, aki rá sem tud nézni, míg olyanok is akadnak azért biztos szép számmal, akiknek bejön a kanyarulatokkal és domborulatokkal gazdagon díszített karosszéria.
Az új IS-ére emlékeztet a műszerfal – nem véletlenül, hiszen az RC F javarészben rá épül. A műszeregységen belül jóval nagyobb viszont az LCD aránya, gyakorlatilag csak a kis sebességmérő analóg. A középkonzol kijelzője 7 col átlójú
A dekoráció egy része azonban korántsem öncélú. Az első lökhárító alatti áramvonalidom például nemcsak leszorítóerőt termel, hanem utat enged a levegőnek a motorolaj és a váltóolaj hűtőjéhez, valamint a fékekhez. Egyes, a karosszéria oldalán megjelenő függőleges élről pedig az derül ki, hogy valójában a felmelegedett levegő kiengedésére szolgáló nyílás. A korábbi IS F-éhez hasonlóan lépcsőzetesen elhelyezett, duplán dupla kipufogó-végződések közötti diffúzor viszont egy pillanatig sem titkolja mibenlétét: ő az ami, arra szolgál, hogy az RC F hátulja nagy sebességnél is stabil maradjon.
Szárnya kel
Ezt a feladatot azonban nem egyedül kell ellátnia. A csomagtartófedélen ugyanis végigfut egy céltalannak látszó lemezillesztés. Igazából persze korántsem az. Elég csak 80 km/óra fölötti sebességre gyorsulni az RC F-fel, és mindjárt kiderül, miért is van ott valójában. Hát persze, hogy egy stabilizáló szárny bújik meg ott, amely a jelzett sebességhatárt elérve automatikusan kiemelkedik a csomagtartó fedeléből, és úgy is marad, amíg 40 km/óra alá nem csökken a tempó.
Íme, a stabilizáló szárny, amely ECO menetprogramban 130, a többiben 80 km/óránál emelkedik ki, vagy gombnyomásra is kiemelhető. Vissza 40 km/óra alatt süllyed, és tökéletesen belesimul a csomagtartó fedelébe
No, már itt közbeszól azonban a technika! A 80 km/órás sebességhatár csak akkor áll fenn, ha a menetprogram kapcsoló nem ECO állásban van, hanem bármely másban. A takarékos vezetést szolgáló ECO-ban ugyanis csak 130 km/óra felett jelenik meg a szárny, a visszasüllyedési sebesség ugyanaz: 40 km/h. A szárny egyébként gombnyomásra is nyitható-csukható, ha valakinek a kedve úgy tartja. (De nagy sebességnél mindenképpen kint van!)
Utána az özönvíz!
Az ECO-n kívül a programkapcsolót három további állásba lehet kapcsolni: NORMAL, SPORT és SPORT+ fokozatba. Bárhová is tesszük, beállítási változtatások egész lavináját indítjuk el vele. Mindebből csak látványelem, hogy minden programhoz más-más műszeregység-megjelenítés tartozik, ami úgy vált megoldhatóvá, hogy csak egy kis sebességmérő maradt meg analóg műszernek, míg a hely nagy részét LCD kijelző tölti ki.
Ez a varázsgombok gyűjtőhelye. Innen választhatjuk ki a menetprogramokat (a nagy kerek gombbal), vezérelhetjük az aktív nyomatékelosztásos differenciálművet (nyomógomb TVD felirattal) és kapcsolhatjuk ki a menetstabilizáló rendszert. Ja, és van téli program is
ECO módban egy nagy körműszer uralja a terepet, amin csak egy kék csík fut körbe, attól függően, hogy mennyire takarékosan vezetünk. NORMAL módban már egy mutatós fordulatszámmérő veszi át a helyét, amely SPORT módban stílust és helyzetet vált. A leforgatási határnak tekinthető 7000/perces fordulatérték kerül legfelülre. A helyzet SPORT+ módban változatlan, ám mutató helyett körbefutó sárga fénycsík mutatja – valóban plasztikusan – a pillanatnyi fordulatszámot.
Szlalom vagy pálya?
A menetprogram forgató-nyomó gombja mögött még két lényeges gombot találunk. Az egyik a TVD-é, a másik a menetstabilizáló rendszeré. A TVD gombbal a Torque Vectoring Differential, azaz az aktív nyomatékszabályozó differenciálmű programjai kapcsolhatók, szám szerint három. A STANDARD lényegében hétköznapi használatra való, ennél az elektronika a stabilitás és a fordulékonyság egyensúlyának tartására törekszik. SZLALOM állásban a fordulékonyság kap hangsúlyt. A lényeg ilyenkor, hogy az RC F minél gyorsabban és lelkesebben vegye a kanyarokat. TRACK, azaz versenypálya állásban viszont inkább a stabilitásé a fő szerep.
Itt a nyomatékelosztós differenciálmű programjai közül éppen a versenypályán használatos TRACK aktív (a felirat a fordulatszámmérő 0 száma mellett olvasható). A bal oldalon, alul a nyomaték pillanatnyi megoszlását kis narancssárga csíkok szemléltetik
Ez a szerkezet, mármint a nyomatékszabályozós differenciálmű nem új találmány. Alkalmazza már az Audi és a BMW is, de a Lexus az első, amely orrmotoros, hátsókerék-hajtású autón veti be. Egyébként a német ZF gyártja, a vezérlő szoftvert ellenben már a Lexusnál, házon belül fejlesztették. Működése azon alapul, hogy mindkét féltengely kihajtásánál egy-egy bolygóművet helyeznek el, amelyek nyomaték-átvitelét elektromotorokkal mozgatott többtárcsás kuplungokkal szabályozzák. Így akár gyorsítás, akár lassítás során eltérő, vagy éppen egyenlő nagyságú nyomatékot lehet küldeni a hátsó kerekekhez attól függően, mit is akarunk elérni. Mindezt a másodperc ezredrésze alatt! (A TVD amúgy feláras extra, alapáron önzáró Torsen differenciálmű jár az RC F-hez.)
Négy ESP-program
Négyféle üzemmódba kapcsolható a menetstabilizáló rendszer is. Az alap és a teljesen kikapcsolt között létezik még egy szinte mindent megengedő, de a megpördülést mégis kivédő EXPERT (szakértő, vagy specialista) és a SPORT+ menetprogram kiválasztásával automatikusan aktiválódó, kis farolásokat azért megengedő köztes üzemmód.
Teljesen új fejlesztésűek az első ülések. Úgy tartják helyben a bennük ülőket még a legnagyobb oldalgyorsulások esetén is, mint egygombócos fagylaltot a tölcsér, és mindennek tetejébe még kényelmesek is. Soha jobbat!
De minek is ez a nagy felhajtás? A hátsókerék-hajtás csak az egyik indok. A másik indok az, ami a hátsó kerekek hajtásához a nyomatékot termeli. Ami pedig nem más, mint az IS F ötliteres (4969 cm3) szívó benzinmotorjának modernizált és emelt teljesítményű változata. A 2UR-GSE jelű, kettős (szívócső és közvetlen) befecskendezésű, elektromos szelepállítású V8-as teljesítményét 422-ről 477 lóerőre növelték (7100/perces fordulaton), nyomatéka 530 Nm (4800 és 5600/perces fordulatszámok között). Ez pedig nem semmi, még akkor sem, ha mindezt nyolcfokozatú automata váltó közvetíti a tovább a végáttétel és a differenciálmű felé.
Fő az együttműködés!
A rendszer egyébként ezekből az elemekből áll össze egésszé. A motor, az automata váltó, a (felár kifizetése esetén) a nyomatékosztó differenciálmű és a menetstabilizáló rendszer folyamatosan együttműködik azon, hogy az RC F azt nyújtsa, amit vezetője a gombok nyomogatása és tekergetése útján elvár tőle. ECO menetprogramban például a motor – amikor csak lehet – a takarékosságáról ismert Atkinson ciklusban működik, hangja pedig egyáltalán nincs. Az automata, amint lehet, felvált, a gázadásra pedig mind a motor, mind a váltó lustán reagál.
Elöl dupla kereszt-lengőkaros, hátul több lengőkaros a felfüggesztés, a lengéscsillapítás hagyományos, azaz nem adaptív megoldású. A fékrendszer a Brembótól érkezik
Mennyei morajlás
Mindez azonnal megváltozik már NORMAL módban is, de különösen a SPORT programok valamelyikének bekapcsolásakor fordul a feje tetejére a világ. Először is: a motornak megjön a hangja. Ez úgy lehet, hogy akusztikus erősítést kap. Gázadással olyan hangokat lehet kicsalni belőle, hogy aki csak egy kicsit is rajong a V8-asokért, mindjárt az ülésbe olvad tőle. A BMW M3 és M4 ebből a szempontból a közelébe sem érhet az RC F-nek!
Gyorsan veszi a gázt, szeret pörögni, és a legkeményebb férfiszíveket is meglágyítja a hangjával az ötliteres, 477 lóerős, V8-as szívómotor. Jól látszik a két toronymerevítő rúd, amelyek – több más megoldás mellett – felelősek a karosszéria rendkívüli merevségéért
De a többi sem kutya! Olyan gyorsan veszi a gázt a motor, hogy a jobb láb legkisebb megremegése is elég, hogy masszív hosszanti rángatásokkal válaszoljon az autó. Egyúttal a váltó is rákapcsol, és szükség esetén úgy dobja vissza a fokozatot nyolcadikból akár másodikba is, ahogy semmilyen kézi váltóval nem lehetne ugyanezt megtenni. Mindennek tetejébe a váltó gondolkodik, vagyis a kanyar kimenete előtt saját maga akár többet is visszavált, hogy a lehető legnagyobb erővel és gyorsulással lehessen kirobbanni a fordulóból.
Mint a villám!
Ha mindent belead a rendszer, az RC F szinte a gázpedál padlóra érkezéséig tartó idő alatt felugrik 80 km/órás sebességre, míg a 100 km/óra elérése – számszerűsítve – 4,5 másodpercig tart. Nem rossz idő, de bárki közbevetheti, hogy ez több mint a BMW M4-es 4,3 másodperces ideje. Az ok prózai: igaz, hogy az RC F teljesítménye körülbelül 40 lóerővel meghaladja az M4-ét, csakhogy 1765 kilogrammos tömege is nagyobb, méghozzá több mint két mázsával. (Ehhez képest a kéttizedes plusz nem is olyan sok.) A legnagyobb sebesség egyébként 270 km/óra, a 80-120 km/óra közötti gyorsulás pedig alig 3,7 másodpercig tart, ami kiemelkedően jó adat.
Egyenesben az elektronikai segédek egyetlen feladata a gyorsulás elősegítése, ami kanyarban újabb tennivalókkal gyarapodik. No persze attól függően, milyen programot kapcsolunk be. NORMAL programban nagy csodára nem kell számítani, az RC F szépen veszi a kanyarokat, s mivel orrnehéz (a tömeg 55 százaléka jut előre), no meg az első gumik keskenyebbek is (255-ösök), enyhe orrtologatás kíséretében fordul. Hiába, itt első a biztonság! Alapvetően alulkormányozott viselkedését a SPORT programokban is megtartja, azonban ezekben, különösen a SPORT+-ban gázadással már befolyásolni lehet a viselkedését. Enyhe gázadással ellensúlyozható az orrtologatási hajlam, és szép, semleges sodródások hozhatók össze, míg a menetstabilizálót EXPERT fokozatba kapcsolva, és még több gázt adva már farolgatni is lehet.
Besegít a TVD
Mindezt még megfűszerezheti a TVD, amelynek hatásait a spanyolországi Ascari versenypálya egy szakaszán is kipróbálhattuk. A TVD közreműködése leginkább a pálya egy sikánszerű részén volt érezhető, ahol SZLALOM állásban már a fékezésnél úgy szabályozott a rendszer, hogy elősegítse az egymás után szorosan következő ívek bevételét. Ugyanezt persze gázadásnál is eljátszotta, miközben egy kicsit olyan érzés uralkodott el az emberen, hogy nem teljesen ő irányítja az autót. (Ami igaz is.) Viszont nagyon gyors volt!
Elektronikai rendszereire támaszkodva az RC F nem egyszerűen kiszámíthatóan és biztonságosan – vagy ha úgy akarjuk élvezetesen, korlátozott farolás mellett – veszi a kanyarokat, hanem maga is besegít a fordulásba. Rugózása mindemellett bár feszes, mégsem kőkemény, holott a gumik is elég alacsony oldalfalúak: az elsők 255/35 R 19-esek, a hátsók 275/35 R 19-esek
Más arcát mutatta az RC F ugyanott, ha a TVD-t TRACK programra kapcsoltuk át. A két kerék közötti egyenletesebb nyomatékelosztás miatt nehézkesebben, nagyobb kormánymozdulatokkal, és lassabban lehetett csak végigcikázni a sikánon. Ugyanakkor nyújtottabb fordulókban stabilabbnak érződött az RC F.
A Lexus RC F konkurensei (29 000 000 Ft):
Listaár
Audi RS5 Coupé
26 054 000 Ft
BMW M4
21 877 000 Ft
Mercedes C63 AMG Coupé
23 157 130 Ft
Nissan GT-R
30 800 000 Ft
A pályán és a közúton lefolytatott próbaút után körülbelül az a kép alakult ki az RC F-ről, hogy a japánok azért tömték úgy tele elektronikával, mert óvatosan akartak eljárni. Olyan sportautóval akartak kijönni, amire senki nem mondhatja, hogy a vezetője, vagy utasai életére tör. Bárcsak mindenki kipróbálhatná, mennyire szelíden és visszafogottan viselkedik főként ECO, de még azért NORMAL állásban is! Így az RC F lényegében mindennapi autóként is használható. Ebben az esetben legfeljebb a széles gumik okozta viszonylag nagy gördülési zaj, a kőkeménynek ugyan nem nevezhető, de azért elég feszes rugózás, a szűk második üléssor, a csomagtartó nem túlzottan nagy, 366 literes befogadóképessége és a magas fogyasztás kíván kompromisszum-készséget.
Á la Räikkönen
Ugyanakkor meg akarták adni a lehetőséget azoknak, akik úgy gondolják magukról, hogy tudnak vezetni, hogy egy jót autózhassanak vele. A menetprogramok és a TVD egyébként annyira megkönnyíti az autó irányítását, hogy még nem túl képzett vezetők is Räikkönennek, vagy Vettelnek érezhetik magukat a kormány mögött – és ha beszabadulnak egy versenypályára, egészen jó köridőket érhetnek el, amit egyébként az RC F amúgy rögzíteni is képes! Aki pedig tényleg tud vezetni, az mindent ki-, illetve a legélesebb fokozatba kapcsolhat, és egy nagyot autózhat az RC F-el. És ha ahhoz kap kedvet, akkor kilinccsel előre, azaz farolva, driftelve is veheti a kanyarokat! Csak az a fontos, hogy mindenki megtalálja a neki legmegfelelőbb gomb-kombinációt!
Mellette – Ellene
jó gyorsulóképesség
könnyű vezethetőség
kényelmes és jól fogó első ülések
kiemelkedő kanyarstabilitás
gyönyörű motorhang
hatásos fékek
gyors automata váltó
magas vételár
nagy gördülési zaj
sportkupéhoz képest magas üléspozíció
feszes rugózás
nagy városi fogyasztás (16,1 l/100 km)
Mennyire jó sportkupé a Lexus RC F?
Pontozd 1-től 10-ig!
átlag
9.67
szavazat
33
Mennyire jó sportkupé a Lexus RC F?
Pontozd 1-től 10-ig!