Röviden – Kia Carens

Mi ez?

Tágas, okos, nagyszerű / koreai egyterű

Mit tud? Benzinessel sokat enni / kényelmesen hozni-vinni
Mibe kerül? Négy-kilenc kis benzinessel, öt és fél egy jó dízellel
A  fullos nagy benzinest / nagyon nem ajánljuk,
bár öt és fél milláért / cseppet sem drágálljuk
Kinek jó?  Apa, anya, gyerekek / élvezik a sok helyet

Talán mostanra jutott oda a dél-koreai autóipar legnagyobb szereplője, a Hyundai-Kia konszern, hogy európai kínálatában kivétel nélkül minden egyes autója tökéletesen versenyképes a japán és az európai konkurensekkel. Egy új Hyundaiban vagy Kiában már egy pillanatig sem jut eszünkbe, hogy valamiféle másolatban vagy budget-modellben ülünk. Szép és jó autók, okosan, komfortosan és ízlésesen berendezve, általában korszerű motorokkal és váltókkal.

Mai tesztünkben egy ilyen „általában” miatt kell agyonvágnunk ezt a bézs családi autót. Az egyébként baromi jól sikerült, kiválóan megkonstruált és egész pofás Carens a kompakt egyterűek egyik gyöngyszeme – de nem ezzel a rettenetes hajtáslánccal.

Egy nagy tojás a Carens, az alapforma a tágas belső tér és a jó légellenállás szükségszerű kompromisszuma
Családi álomautó, tágas és praktikus

Családi álomautó, tágas és praktikus

Külső

Ezek a modern kompakt egyterűek kevés üdítő kivételtől eltekintve (C4 Picasso, Opel Zafira) hátborzongatóan egyforma autók. Ha a Carensről, a Focus C-Maxról, a BMW 2-es Active Tourerről, a Toyota Versóról levesszük az emblémát, szinte ugyanazon kocsi három példánya áll a szemünk előtt. A részletekben vannak apró különbségek, de a sziluett, az arányok azonosak.

Ha tizenkettő-egy-tucat is, a Carens ettől még egész pofás autó. Szemből van benne valami varangyszerű ugyan, talán az oldalt lebiggyesztett nagy száj miatt, de összességében sima formájú, kellemes külsejű jószág, amin még a kis megkülönböztető elemek (az ajtókba horpasztott mélyedés, a ködlámpák, az oldalsó krómszegély az ablakok alján) is jól mutatnak. Van viszont egy apró részlet, amit nem tudok hová tenni; önök szerint szándékos vagy véletlen az új hűtőmaszk-keret formája – ami egy pár összefolyatott BMW-vese, ha jobban megnézzük?

Mire is emlékeztet ez a krómcsík?

Mire is emlékeztet ez a krómcsík?

Belső

Tesztautónk egy agyonextrázott példánya fajtájának, nehezen lehetne drágább Carenst venni. A 8 920 000 forintos árcédula nagyon sok hasznos vagy praktikus holmit takar, egy fullos Kia ugyanúgy jó vétel, mint az alapkivitel. (A kétliteres, kézi váltós, manuális klímás, félfapados Carens akciós alapára 5,65 millió forint.) Már a szellőztethető, lyuggatott, bézs bőrrel bevont első ülések megadják az alaphangulatot, de a milliónyi gomb a kormányon, a nagy középső érintőképernyő, a sok kis tárolórekesz, a redőnyös szekrényke, a tükrös fedelű hamutartó és persze a negyedmilliós, elöl nyitható panoráma-üvegtető végképp luxusautót csinál a Kiából.

Egy kicsit régi vágású ez a luxus, hiszen a prémiummárkák által felállított trend szerint úgy néz ki, a kevés gomb lesz az új sok, ha értik, mire gondolok, de azért így is megvan a hangulat. Egy kicsit amerikás az egész, de ha Volkswagen volna, tizen-nel kezdődne az árcédulája, ha BMW vagy Audi, 15-tel.

Adatlap

Kia Carens 2.0GDI aut.

Egy nagy tojás a Carens, az alapforma a tágas belső tér és a jó légellenállás szükségszerű kompromisszuma
Motor 1999 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 166 LE
Nyomaték 213 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 10,8 sec
Végsebesség 200 km/h
Fogyasztás (vegyes) 7,9 l / 100 km

Motor, váltó

No hát kérem: Európában, 2014-ben egy új autónál ez egész egyszerűen botrány. A kétliteres szívó benzinmotor állítólag 166 lóerős, amiből talán a kétharmada érződik. A többit megeszi az automata váltó, egy hagyományos, hidrodinamikus nyomatékváltós szerkezet, aminek a mai modern duplakuplungos váltók és a szinte tökélyre fejlesztett 8 és 9 fokozatú automaták mellett egyetlen előnye lehetne: ha legalább nagyon finoman működne és vajpuhán váltana. De nem, elindulásnál és felkapcsolásnál egyaránt kellemetlen kis rántással jelzi, hogy dolgozik. Erőteljes gyorsításnál pedig zavarba jön, sokára vált vissza és a gázpedál felengedésére sokára vált megint feljebb.

549 kilométerre 53,64 litert tankoltam az 1564 kilós kocsiba, ami 9,8 liter százon. Vegyes üzemben, de főleg nyugis országúti autózás mellett ez nagyon szokatlan érték manapság, az én rutinomban egy 200 lóerős, kétliteres turbómotornál is szívom a fogam, ha 9-cel kezdődik a végső érték egy-két hét használat után. 100-nál 2200, 130-nál 3000 a főtengely fordulatszáma percenként: a nagy lökettérfogathoz képest eléggé pörgeti a motort a hatodik, nyilván ez is szerepet játszott a magas fogyasztásban.

Komfortos és gazdagon felszerelt a fullos változat

Komfortos és gazdagon felszerelt a fullos változat

Praktikum

A Carensből van hétüléses kivitel is, a leghátsó sorban leginkább csak gyerekek számára alkalmas szükségszékekkel. A mi tesztautónk csak ötüléses volt – de annak pazar. A középső sorban három különálló szék van, külön-külön tologathatók, támlájuk dönthető. A középső szék támláját lehajtva pohártartós szalonnázóasztalt kapunk, de a fullextrás kocsiban az első ülések támláiból is felhajtható egy-egy asztalka. A padló alatt fedeles kis csempészrekeszeket találunk. A hátsó ülőlaphoz is kérhető fűtés, az oldalablakra napellenző roló, és természetesen szellőzőrostély is került hátra. Igazi gyerekparadicsom a Carens közepe.

A csomagtartót is gondosan rendezte be a Kia. A padló alatt minden tartozéknak megvan a dedikált helye, még a csomaglefogó hálónak is, egy fedeles kis rekeszben. Van kivehető zseblámpa, feltekerve sem leffegő kalaptartó roló,  és a hátsó támlák a padlóval síkba dönthetők, ha kell a hely. Márpedig kellhet időnként, mert a Carens csomagtere nem olyan nagy, mint elsőre gondolnánk. 492 literrel nagyon aprónak számít a kategóriában.

Remekül variálható a Carens beltere, etalon a kompakt egyterűek kategóriájában

Remekül variálható a Carens beltere, etalon a kompakt egyterűek kategóriájában

Vezetési élmény

A laposan álló kormánnyal, magas üléspozícióval eleve nem versenyautó a Kia egyterűje, de a nyúlós motor és a kellemetlen váltó végképp hamar leszoktatja az embert a dinamikus vezetésről ebben a Carensben. Nem is baj. A gázpedált csak simogatva hamar felváltogat a Kia, csendes marad a motor, a fogyasztásmérőn sem olyan riasztóak az értékek. Az elöl MacPherson, hátul többlengőkaros, független felfüggesztés is sokkal inkább komfortra hangolt, mint gyors terhelésváltásokra.

A nyugodt vezetési stílust békés, komfortos utazási élménnyel hálálja meg az autó, a hirtelenkedést billenésekkel, zajjal bünteti. A kormány-rásegítés mértéke három fokozatban állítható, de a kocsihoz a Comfort mód illik, az amerikaias agyonszervózás, így harmonikus a Kia. A benzinmotor még hideg reggelen is gyorsan felfűti a kabint, a klíma csendes és hatásos, automata állásban is huzatmentesen működik.

Laposan áll a kormány, magas az üléspozíció

Laposan áll a kormány, magas az üléspozíció

Használat közben egy-két apróságban hamar megmutatkozik, miért is nem valódi prémiumautó a vajbőrös Carens. A vezetőülésben lévő motoros combtámasz csak azért van, hogy lehessen mondani, hogy van: szinte semmit nem jelent üléskomfortban ez a kis extra. A BMW-k, Audik (sőt, Opelek) kézzel kihúzható kis ülőlap-hosszabbítója sokkal praktikusabb. Oldaltartása sincs a különben kényelmes székeknek, de ezt nem is várnám el egy ennyire családcentrikus kocsitól.

A sávelhagyás-jelző volt a másik dolog, ami inkább csak egy pipát jelent a konkurenciával való összehasonlításban, semmint valóban használható szolgáltatást. Teljesen fekete aszfalton, markáns felfestésnél működik, de ha világosabb az útfelület, netán vizes és száraz területek kontrasztja észlelhető, vagy egyszerűen csak kopott a csík, a Kia csipog orrba-szájba, ha kell, ha nem, a jelzést nagyon hamar kikapcsolja az ember.

Kormányfűtés, sávelhagyás-jelző. Hogy az ECO-gomb mit csinál, a gyakorlatban észrevehetetlen - stop-start automatika nincs a kétliteres benzines automatához

Kormányfűtés, sávelhagyás-jelző. Hogy az ECO-gomb mit csinál, a gyakorlatban észrevehetetlen – stop-start automatika nincs a kétliteres benzines automatához

Kinek ajánljuk?

Nos, a Carenst ezzel a motor-váltó kombinációval senkinek sem ajánljuk jó szívvel, ez így egy amerikai, esetleg orosz piac sajátosságai szerint konfigurált autó. Az 1,7-es dízellel Lencsés Csaba kolléga tapasztalatai alapján ellenben a kényelmet a sportosságnál többre tartó, a részletes kimunkáltságot értékelő apukák és anyukák nagy kedvence lehet a Carens. Négyszázezer forint a gázolajos motor felára, de ebben a modellben nem kétséges, hogy megéri a differencia. Pláne, hogy a Carens nem csak méretéhez, praktikumához mérten de abszolúte is az egyik legolcsóbb modell a kategóriájában. De ha valaki, isten tudja, miért, benzines automata kompakt egyterűt keres, 150 lóerő körül, nem sok versenytársat talál:

A Carens 2.0GDI és ötszemélyes versenytársai, automatával (telj. és csomagtér-térf.) Listaár (ha van, akciós), forint 
Peugeot 5008 1.6THP aut. (156 LE, 680 l) 6 675 000
Toyota Verso 1.8i CVT Active (147 LE, 607 l) 7 100 000
VW Golf Sportsvan, 1.4 TSI DSG Comf.line (150 LE, 590 l) 7 509 740
Kia Carens 2.0 GDI EX aut. (166 LE, 492 l) 5 949 000

Azért aki ezt a cikket elolvasva, a galériát végiglapozva szaladna megrendelni a Kiát, jó, ha tisztában van azzal, hogy az alapáras modell nagyon másmilyen! Még az olyan apróságok is, mint a csomagtérben a kivehető, zseblámpaként használható világítótest vagy a hátsó ülésfűtés is százezres nagyságrendű csomagokban érhetők el.

Jó autó a Carens (ha nem is ezzel a motorral), és az ára is vonzó, de az extrákat a koreai márka nem a japános nagyvonalúsággal, hanem már-már európaias aprólékossággal méri.

Kia Carens kétliteres, benzines, automata
átlag
4.86
szavazat
337
Kia Carens kétliteres, benzines, automata