Röviden – Nissan eNV200 |
Mi ez? |
Ötüléses családi autó a Barcelonában gyártott NV200 haszonjárműből, a LEAF elektromos technikájával. |
Mit tud? |
Nem büdösít, nem zajong, olcsón üzemel és remekül gyorsul. |
Mibe kerül? |
Jobb az elején túlesni rajta: 10,5 vagy 10,8 millió forintba. |
Kinek jó? |
Zöld lelkületű, szinte csak városban autózó családoknak.
|
„Megállapítjuk, hogy a világ nagyszerűsége új szépséggel gazdagodott: a sebesség szépségével. Egy versenyautó, kirobbanó lélegzetű kígyókhoz hasonlatos, vastag csövekkel díszített motorházával… egy bömbölő autó, mely úgy száguld, mint a kartács, szebb, mint a Szamothrakéi Győzelem[szobra]” – olvasható a Futurista Kiáltványban. Bár Filippo Tommaso Marinetti szerint a bömbölő autó szebb a Louvre-ban kiállított szobornál, a futurista főideológust meglepné, hogy a jövő autóiban talán sosem bőg fel motor. Ebből a jövőből érkezett tesztautónk, amely rangrejtve jár, üvegezett személyszállítónak álcázva.
Villanyhardver
Ebben a modellben is a továbbfejlesztett LEAF hajtáslánca található (de 7,5 kilóval könnyebb akkumulátorral), tehát a motor, az inverter és az akkumulátortöltő egy egységet alkot. Korábban a töltőnek és az inverternek nem maradt helye elöl, az első LEAF-ben így a csomagtérben volt. Az akkumulátor kapacitása 24 kilowattóra, a telep összesen 48 egységből és modulonként 4-4 cellából áll.
Szigorú fagyban, a lehető legjobbkor teszteltük a Nissan elektromos kisbuszát. Belátó és vagyonos családot igényel, de nekik sokat nyújt
Szigorú fagyban, a lehető legjobbkor teszteltük a Nissan elektromos kisbuszát. Belátó és vagyonos családot igényel, de nekik sokat nyújt
Fotó megosztása:
Villanyautóban megérteni, milyen pokoli energia van a kőolajban. A villamos gép hatásfoka a belső égésű motorénak durván háromszorosa, de 267 kilónyi akkumulátorral így is csak 90-170 km közötti a hatótáv. A dCi-nek ehhez elég 4,15-8,3 kg, azaz 5-10 liter gázolaj
Villanyautóban megérteni, milyen pokoli energia van a kőolajban. A villamos gép hatásfoka a belső égésű motorénak durván háromszorosa, de 267 kilónyi akkumulátorral így is csak 90-170 km közötti a hatótáv. A dCi-nek ehhez elég 4,15-8,3 kg, azaz 5-10 liter gázolaj
Fotó megosztása:
A New York-i taxitenderen a kétliteres benzinessel nyert az NV200, de a győzelemben szerepe volt az elektromos verzió piacra dobásának
A New York-i taxitenderen a kétliteres benzinessel nyert az NV200, de a győzelemben szerepe volt az elektromos verzió piacra dobásának
Fotó megosztása:
Alig van árkülönbség az Acenta alapverzió és a tesztelt Tekna között. Utóbbi áfával 10,8 millió forintba kerül
Alig van árkülönbség az Acenta alapverzió és a tesztelt Tekna között. Utóbbi áfával 10,8 millió forintba kerül
Fotó megosztása:
Ez annyira hazai: épp gyorsulási verseny zajlik egy alig hörgő E46-os BMW és a fehér új A6 tulaja között a Váci úton. Mögöttük az űrből idepottyant villanyautó tankol
Ez annyira hazai: épp gyorsulási verseny zajlik egy alig hörgő E46-os BMW és a fehér új A6 tulaja között a Váci úton. Mögöttük az űrből idepottyant villanyautó tankol
Fotó megosztása:
20 százaléknál kisebb töltöttséggel bármennyire nyomjuk is a gázt, az autó nem megy többet 100 km/óránál, amivel négy kilométert sikerült hozzáadni a hatótávhoz
20 százaléknál kisebb töltöttséggel bármennyire nyomjuk is a gázt, az autó nem megy többet 100 km/óránál, amivel négy kilométert sikerült hozzáadni a hatótávhoz
Fotó megosztása:
Kék szín különbözteti meg a fényszórót is más NV200 modellek lámpájától
Kék szín különbözteti meg a fényszórót is más NV200 modellek lámpájától
Fotó megosztása:
185/65 R15 a kerékméret. A kipörgésgátlónak sok dolga van nedves úton, mert a villanymotor erős. A szabályozást jól megoldották
185/65 R15 a kerékméret. A kipörgésgátlónak sok dolga van nedves úton, mert a villanymotor erős. A szabályozást jól megoldották
Fotó megosztása:
Az Evalia a legjobban felszerelt NV200 személyszállító
Az Evalia a legjobban felszerelt NV200 személyszállító
Fotó megosztása:
Praktikus a kulcsnélküli nyitás és zárás. A tolóajtó szintén
Praktikus a kulcsnélküli nyitás és zárás. A tolóajtó szintén
Fotó megosztása:
Jól látni a tükrökből, de állítógombjuk kényelmetlen helyen van a kormány takarásában
Jól látni a tükrökből, de állítógombjuk kényelmetlen helyen van a kormány takarásában
Fotó megosztása:
Nem büdös, nem hangos, szemben a hatmilliós dízellel
Nem büdös, nem hangos, szemben a hatmilliós dízellel
Fotó megosztása:
Nem, ez nem olcsó tuningáruházból való. A lámpa gyárilag ilyen
Nem, ez nem olcsó tuningáruházból való. A lámpa gyárilag ilyen
Fotó megosztása:
Kékes színben játszik a villanyautó emblémája
Kékes színben játszik a villanyautó emblémája
Fotó megosztása:
A fedél mögött van a gyors és a lassabb töltő csatlakozója
A fedél mögött van a gyors és a lassabb töltő csatlakozója
Fotó megosztása:
Itt nyílik a betöltőfedél
Itt nyílik a betöltőfedél
Fotó megosztása:
Balra az 50 kW-os villámtöltő csatlakozója, amihez a kábel a töltőoszlopon van. A kisebbhez kapunk kétféle kábelt
Balra az 50 kW-os villámtöltő csatlakozója, amihez a kábel a töltőoszlopon van. A kisebbhez kapunk kétféle kábelt
Fotó megosztása:
Ez a sima 230-as konnektorba való csatlakozó
Ez a sima 230-as konnektorba való csatlakozó
Fotó megosztása:
Ez a kábel a nyilvános ELMÜ-töltőpontokhoz kell. Betelefonálás után indulhat a tankolás, lassan, de ingyen és Budapesten már elég sok helyen
Ez a kábel a nyilvános ELMÜ-töltőpontokhoz kell. Betelefonálás után indulhat a tankolás, lassan, de ingyen és Budapesten már elég sok helyen
Fotó megosztása:
Itt elkerítették a lassú töltőt, mert lett helyette villámtöltő a Graphisoft irodaparkban Észak-Budán
Itt elkerítették a lassú töltőt, mert lett helyette villámtöltő a Graphisoft irodaparkban Észak-Budán
Fotó megosztása:
Figyelni kell a villámtöltő csatlakoztatására, különben hibaüzenet jöhet. A rettenetes áramerősséggel dolgozó töltőoszlop használata egyértelmű a feliratokból
Figyelni kell a villámtöltő csatlakoztatására, különben hibaüzenet jöhet. A rettenetes áramerősséggel dolgozó töltőoszlop használata egyértelmű a feliratokból
Fotó megosztása:
A villámtöltőkön fél óra alatt majdnem teliverhető az akku, de a hűtés ellenére csak 80 százalékig. Hatótávban ez 80-120 km időjárástól függően
A villámtöltőkön fél óra alatt majdnem teliverhető az akku, de a hűtés ellenére csak 80 százalékig. Hatótávban ez 80-120 km időjárástól függően
Fotó megosztása:
Tilos, de vészmegoldás volt a házilagos kábelhosszabbítás. Legalább tekerjük le a dobról az egész zsinórt, hogy ne olvadjon le a szigetelés a felforrósodó drótról
Tilos, de vészmegoldás volt a házilagos kábelhosszabbítás. Legalább tekerjük le a dobról az egész zsinórt, hogy ne olvadjon le a szigetelés a felforrósodó drótról
Fotó megosztása:
A színezett üvegfelület belül jóval kisebb
A színezett üvegfelület belül jóval kisebb
Fotó megosztása:
Belül kicsi az ablakfelület, elég sötét van hátul, de gondoltak a plafonban lámpára
Belül kicsi az ablakfelület, elég sötét van hátul, de gondoltak a plafonban lámpára
Fotó megosztása:
Nagyon tetszett ez a megoldás: nincs egyszerűbb, mint az érintőképernyőn rábökni, hogy ide szeretnék menni
Nagyon tetszett ez a megoldás: nincs egyszerűbb, mint az érintőképernyőn rábökni, hogy ide szeretnék menni
Fotó megosztása:
Egész éjszaka töltve 135-137 km hatótávot ígér a számítógép. Jobb időben 120-130 reális is
Egész éjszaka töltve 135-137 km hatótávot ígér a számítógép. Jobb időben 120-130 reális is
Fotó megosztása:
10 km alatt az autó nem ír ki hatótávot, csak villognak a vonások. Nagy hidegben összesen 76,8 kilométert sikerült megtenni eddig, az Eco üzemmód ellenére
10 km alatt az autó nem ír ki hatótávot, csak villognak a vonások. Nagy hidegben összesen 76,8 kilométert sikerült megtenni eddig, az Eco üzemmód ellenére
Fotó megosztása:
Sokféleképp figyelmeztet az autó, ha fogytán az áram. Hasznos funkcióként rögtön keres is töltőpontot, de a legtöbb sima nyilvános konnektor és rémesen lassan tölti fel az akkut
Sokféleképp figyelmeztet az autó, ha fogytán az áram. Hasznos funkcióként rögtön keres is töltőpontot, de a legtöbb sima nyilvános konnektor és rémesen lassan tölti fel az akkut
Fotó megosztása:
A navigációval felajánlja a töltőpontok keresését a beírt útvonal mentén, ha a célállomás távolabb van az aktuális hatótávnál
A navigációval felajánlja a töltőpontok keresését a beírt útvonal mentén, ha a célállomás távolabb van az aktuális hatótávnál
Fotó megosztása:
Indusztriális a környezet, a műanyagok olcsók és tartósak, amilyenek egy haszonjárműbe valók
Indusztriális a környezet, a műanyagok olcsók és tartósak, amilyenek egy haszonjárműbe valók
Fotó megosztása:
Fűtés nélkül, csupán az ülés és a kormány fűtésével is sokat javíthatunk az életminőségünkön
Fűtés nélkül, csupán az ülés és a kormány fűtésével is sokat javíthatunk az életminőségünkön
Fotó megosztása:
Egyetlen ablaknak van automata kapcsolója, a másikba nem jutott akadályérzékelő
Egyetlen ablaknak van automata kapcsolója, a másikba nem jutott akadályérzékelő
Fotó megosztása:
Tágas a lábtér, a fejnek jutó hely cilinderben is elég. Az üléseket csak előrebuktatni lehet, kivenni vagy padlóba hajtani nem
Tágas a lábtér, a fejnek jutó hely cilinderben is elég. Az üléseket csak előrebuktatni lehet, kivenni vagy padlóba hajtani nem
Fotó megosztása:
Álló helyzetben jól jön a két asztalka
Álló helyzetben jól jön a két asztalka
Fotó megosztása:
Fix az alsó forgásponton az ülés rögzítése, nem lehet kivenni a pad részeit, csak előrebuktatni őket
Fix az alsó forgásponton az ülés rögzítése, nem lehet kivenni a pad részeit, csak előrebuktatni őket
Fotó megosztása:
Valamelyest állítható a hátsó támla dőlésszöge
Valamelyest állítható a hátsó támla dőlésszöge
Fotó megosztása:
Az előrehajtott fedél megtámasztja az üregbe rámolt cuccokat, pl. egy üveg bornak jó helye van itt a vendégségig
Az előrehajtott fedél megtámasztja az üregbe rámolt cuccokat, pl. egy üveg bornak jó helye van itt a vendégségig
Fotó megosztása:
Sokfelé rámolhatunk az utastérben, cserébe a kesztyűtartó kicsi
Sokfelé rámolhatunk az utastérben, cserébe a kesztyűtartó kicsi
Fotó megosztása:
Fent is van rakodóhely. A menetlevélnek kell a hely a haszonjármű változatban
Fent is van rakodóhely. A menetlevélnek kell a hely a haszonjármű változatban
Fotó megosztása:
Gyári adatok szerint 2,3 köbméteres a csomagtér. Ennyire nem tűnik nagynak, de bele lehetne költözni
Gyári adatok szerint 2,3 köbméteres a csomagtér. Ennyire nem tűnik nagynak, de bele lehetne költözni
Fotó megosztása:
Normál autók után könnnyebb átállni erre a kvázi fokozatválasztókarra, mint a Prius vagy a LEAF pogácsás-joystickos megoldására
Normál autók után könnnyebb átállni erre a kvázi fokozatválasztókarra, mint a Prius vagy a LEAF pogácsás-joystickos megoldására
Fotó megosztása:
Balra az 50 kW-os villámtöltő csatlakozója, amihez a kábel a töltőoszlopon van. A kisebbhez kapunk kétféle kábelt
Hőmérséklettől függően az autó levegővel hűti vagy fűti az akkukat. A kisbuszt váltóáramú szinkronmotor hajtja, amely 80 kW (109 LE) teljesítményű, 254 Nm azonnali nyomatékkal. Váltani nem kell, egyetlen fokozat van az erőátvitelben, elég gyorsítani meg fékezni.
Karosszéria, csomagtartó
Hórihorgas, keskeny karosszériáján látszik, hogy zsúfolt ázsiai nagyvárosokba tervezték. A jövő Jackie Chanjai hasonló autók között forgatnak majd a sikátorokban. Tetszik vagy sem, nincs nála szebb: személyautóként az eNV200 egyedülálló. Elektromos teherautót viszont a Citroën és a Peugeot is kínál itthon a Berlingo/Partner párosból.
Indusztriális a környezet, a műanyagok olcsók és tartósak, amilyenek egy haszonjárműbe valók
Belül haszonjárművesen olcsó hatású, kemény és strapabíró műanyagokkal kell beérnünk, ami szokatlan egy tízmillió feletti autóban. A puritán kivitellel jár az egyetlen automata ablakemelő, hátul az ajtókban nincs hangszóró.
Hulladékhő nélkül: rövid szemléltetés a fűtés energiazabáló voltáról
a videó a hirdetés után indul
Kényelmes a két könnyen sikló tolóajtó és sokra értékeltük, hogy az első ülések között hátra lehet lépni gyermeknevelési céllal. Vagy egyszerűen csak kiszállni, ha az ünnepek alatti sietségben valakinek sikerült 40 centire megállni az első ajtóktól. Hátul pávatollas kalapban is elegendő a fejtér, a lábtér szintén tágas. A két személynek kényelmes padon egyenes tartásban ülnek az utasok. Az ablak sokkal kisebb, mint kint a fóliázott felület, ezért sötét van belül.
A modellre szabott akkucsomaggal sikerült megtartani az NV200 orbitálisan nagy csomagterét. A gyár nem is literben adja meg, de a 2,3 köbméter talán elírás lehet, legalábbis a kalaptartó alatt. Az autó trükkje a rendkívül kis helyigényű hátsó futómű, amivel a kerékdobok között a haszonjárműbe bepasszítható keresztbe is a szabványos raklap és felfelé is rengeteg a tér.
Tágas a lábtér, a fejnek jutó hely cilinderben is elég. Az üléseket csak előrebuktatni lehet, kivenni vagy padlóba hajtani nem
Az olcsón megoldott variálhatóság kihozza az autó korlátait, mert lelke mélyén ez üléses-üvegezett teherautó, nem egyterű. A hátsó üléspadot osztottan előredönthetjük, viszont kiemelni vagy a padlóba hajtani nem lehet az előrebuktatott üléseket, ami rosszat tesz a csomagtér mélységének. De azt a cuccmennyiséget, ami itt nem fér el, nagyon nem szívesen trógerolnám.
Milyen városban?
Üdítően egyszerűen vezethető az elektromos NV200. Gombnyomásra indul, pár másodperces önellenőrzés után húzhatjuk D-be a kart és mehetünk. Ha B-be, erős áram-visszatermelésre kapcsoltunk a fokozatválasztó karral, a lassítások zömét fékezés nélkül, csak gázelvétellel megoldja a villamos gép. A Nissan nagyjából 10 km/órás sebességig rekuperálva a mozgási energia jó részéből újra áramot fejleszt. Ez nem elhanyagolandó tétel, például a fővárosi Budakeszi út tetejétől a Budagyöngyéig ereszkedve 10-12 kilométerrel nő a hatótáv. De csak akkor, ha van hová eltárolni, az erős fékezés és a visszatermelés tele akksival nem működik.
Ez annyira hazai: épp gyorsulási verseny zajlik egy alig hörgő E46-os BMW és a fehér új A6 tulaja között a Váci úton. Mögöttük az űrből idepottyant villanyautó tankol
Fentről jó a kilátás és a tetőoszlopok nem takarnak ki egy elefántcsordát. A takarékosabb üzemmódban megjelenő akadópontig nyomva a gázpedált (villanyadagolót?) Eco állásban is fürge a gyorsulás.
Menet közben halk sivítás hallatszik, legalább nem kísérteties csendben ugrálnak a számok a digitális kijelzőn. A műszer nagyon praktikus, könnyen értelmezhető ábrákkal mutatja, hogy mennyi levegő van még a pedál alatt és mekkora erővel sikerül áramot visszatáplálnunk gázelvétellel vagy lassítással. Így könnyű áramtakarékosságra hangolni a vezetési stílust, de a Prius-szal vagy a méltatlanul alábecsült Honda Insighttal szemben, a Nissan nem presszionálja a vezetőt, hogy álomkóros stílusban közlekedjék.
10 km alatt az autó nem ír ki hatótávot, csak villognak a vonások. Nagy hidegben összesen 76,8 kilométert sikerült megtenni eddig, az Eco üzemmód ellenére
Nem kérettük magunkat és élveztük, ahogy a lámpáktól vehemensen kilő az elektromos kisbusz. A LEAF-nél rövidebb az eNV200 áttételezése, a 254 Nm nyomaték nagyon is érvényesül. Szinte ingyen száguldhatunk vele, nagy élmény, hogy nem kényszerülünk takarékoskodni, mert az áram nagyon olcsó üzemanyag.
Megtérülés: talán sosem, de nem ez számít
A New York-i taxitenderen a kétliteres benzinessel nyert az NV200, de a győzelemben szerepe volt az elektromos verzió piacra dobásának
A New York-i taxitenderen a kétliteres benzinessel nyert az NV200, de a győzelemben szerepe volt az elektromos verzió piacra dobásának
Árammal járni meggyőződésből érdemes, de a cikk kedvéért kalkuláltunk elméleti megtérülést. 5,5 literes gázolaj- és 20 kilowattóra/100 km áramfogyasztással – kerekítve – 2000 helyett 800 forintba kerül 100 kilométer. A beígért áfamentesség esetén 2,3 milliós felárral számolhatnunk és 191 666 kilométer után jönne el a megtérülés.
Ezt növelheti, ha az akku tönkremegy az 5 év/100 000 garanciális időszakon kívül és akár a negyedére csökkentheti az ingyenes töltőpontok használata, éjszakai áram tankolása és a villanyautó alacsony karbantartási díja. Nem beszélve arról, hogy a fogyasztást a -2-13 fokos hidegben mértük, a 20 kWh könnyen lejjebb vihető.
Áfával együtt az erősen papírszagú megtérülés 375 000 kilométer csak az üzemanyagon, de ez már misztika. Nem tudni, hogy ezt elbírja-e egyáltalán az akkumulátor, ahogy azt sem, mennyivel kell kevesebbet költeni a sebességváltó nélküli, nagynyomású üzemanyag-ellátást és turbót nélkülöző villanyautóra a dízellel szemben.
Keskenysége miatt könnyű vele átslisszolni ott, ahol az előttünk menő a Focusban, Fabiában megtiszteli a szorost. A nagy tükrökkel és a feltűnően jól alászedhető kerekekkel a kocsi fordulékony (járdák között 10,6 m a fordulókör átmérője, a 30 centivel rövidebb elektromos Golfé 10,9). A parkolásban sokat segít a feláras tolatókamera, amelynek lencséje nem koszolódik vészesen gyorsan.
Mivel ez eredendően haszonjármű, maradt a laprugós, merev tengelyes hátsó futómű. Az e-NV200 nagyokat dobbant vele fekvőrendőrökön, 1,6 tonnás tömege sem segít az úthibák finom kimozgásában. Nagyon műanyag a kormányzás, a volán túl könnyen jár és városban sokat is kell tekergetni a két végállás között. Meg kell szokni, hogy a fékpedál ugyanakkora, mint a kuplungos verziókban, lehetne szélesebb, de ez nem nagy baj.
Milyen hosszabb úton?
Motorhang híján az autó igen csendes, a szél és a gördülési zaj sem zavaró, amit nem olyan könnyű megcsinálni, főleg nem egy haszonjárműben. Óra szerint az autó végsebessége 135 km/óra, de az egyenletes 80 is sokkal jobban apasztja a hatótávot, mint a városi forgalom, nemhogy a 100 feletti vakmerő száguldás.
Fűtés nélkül, csupán az ülés és a kormány fűtésével is sokat javíthatunk az életminőségünkön
Olyan messzire nem fogunk eljutni töltési szünet nélkül, hogy feltűnjön a deréktámasz hiánya a vezetőülésben, amelynek kényelme megfelelő. A siófoki villámtöltővel a Balaton elérhető közelségbe került Budapestről, ha kellően lassan hajtunk odáig.
Az úttartásnak használnak a legalul elhelyezett akkuk, lejjebb szorítva a súlypontot. Ritka és értékelendő sajátosság, hogy az ESP kikapcsolható. Elektronikus gyeplő híján az erős motor könnyen kipörgeti a kerekeket. Ha nem figyelünk oda, a füstmentes autó majdnem olyan csíkot és gumifüstöt hagy maga után, mint a 370Z. Na jó, ez amolyan figyelemfenntartó fordulat volt.
Zenegép, telefon, navigáció
Igen elégedettek voltunk a Nissan Connect navigációsrendszerrel és az okostelefon flott integrációjával. Lemerülő akkuval a rendszer mindig megkérdi, hogy keressen-e közeli töltőpontot, amit ügyesen meg is talál. Más kérdés, hány kilométerre vagyunk tőle. De konnektorból van elég, ér bekuncsorogni magunkat és elbeszélgetni ismeretlenekkel a villanyautózás gyermekkoráról. Télen, letekerve a hosszabbítóról sem olvad le a szigetelés, mint a dobon hagyottról. De a házilagos kábelhosszabbítás csak vészmegoldás lehet, mert tilos!
Sokféleképp figyelmeztet az autó, ha fogytán az áram. Hasznos funkcióként rögtön keres is töltőpontot, de a legtöbb sima nyilvános konnektor és rémesen lassan tölti fel az akkut
Egyszer tréfából, 14 kilométeres hatótávval beadtam Kaposvárt úti célként, 187 kilométerre a somogyi megyeszékhelytől. A gép egy degenerált nemesekhez szokott lakáj udvariasságával figyelmeztetett, hogy ez a cél kívül eshet a hatótávolságon, keressen-e töltőpontot az útvonalon? Nyilvánvalóan lehetetlen feladatok esetén a gép lehetne határozottabb.
Hatótávolság
A fűtetlen garázsban az éjszakai lassú töltés után reggelente 135 kilométeres hatótávot írt ki a műszerfali kijelző. Fűtéssel 20-25 kilométer rögtön elveszik, szigorú télben az autó elmegy 100 kilométert, ha nem hajtjuk és nem nagyon fűtünk. Jobb volna, ha a műszer 98-at ígérne és abból menne el 95-öt az autó, mint 135-ről eljutni ugyanoda. Ma itt tart a technika, olyan ez, mint 80-100 éve kézzel előgyűjtást állítani a beindítás rituáléjában. Nálunk elég ritka, hogy mínusz 6 fok legyen a napi csúcshőmérséklet, ezért a reális hatótáv 120-140 km városban, ahová az autó való.
Ha már legfeljebb 20 kilométert tehetünk meg, Eco üzemmódban lekapcsol a fűtés. Ez jó így, de a fűtést kitartóan nyomkodókkal közölni lehetne a műszerfalon vagy a hétcollos érintőképernyőn, hogy deaktiváld az Eco-programot és máris lőn meleg. Ez sokat ér, ha mondjuk 11 helyett elég 6 km hatótáv a bázisig, de vacogás nélkül utaznánk.
Villanyautóban megérteni, milyen pokoli energia van a kőolajban. A villamos gép hatásfoka a belső égésű motorénak durván háromszorosa, de 267 kilónyi akkumulátorral így is csak 90-170 km közötti a hatótáv. A dCi-nek ehhez elég 4,15-8,3 kg, azaz 5-10 liter gázolaj
Az autó okosan, több lépcsőben felkészít a töltés szükségességre. 20 kilométeren belül a hatótáv értéke villogni kezd, amit nehéz nem észrevenni, aztán jönnek a figyelmeztető üzenetek. Viszont 10 km alatt a műszer nem ír ki semmit. Ez pont olyan, mint más autókban az akadálytól 50 centire folyamatosan sípoló tolatóradar. Milyen segédeszköz az, ami pont akkor hasznavehetetlen, amikor a legnagyobb szükségünk volna rá?
Töltési lehetőségek
Normál 230 voltos konnektorról óránként 10 kilométernyi áram csordogál a telepbe, tehát 12-13 óra a teljesen lemerült akku újratöltése. Gyorsabbnak tűntek az ELMŰ utcai gyors-lassútöltői. Ipari áramról nagyjából négy óra alatt tölt fel az autó, ha 270 000 forint felárat kipengetünk a 6,6 kW-os fedélzeti töltőért.
Tilos, de vészmegoldás volt a házilagos kábelhosszabbítás. Legalább tekerjük le a dobról az egész zsinórt, hogy ne olvadjon le a szigetelés a felforrósodó drótról
Szériában jár a nagyongyorstöltő-csatlakozás. Karácsony óta elérhető a villámtöltés a Kerepesi úton a Főtaxi telepénél is. Az észak-budai Graphisoft parkban igazán európai élmény volt, hogy épp a bejáratnál lévő, kevés életjelet mutató lassú töltőnél bosszankodtam, amikor a biztonsági őr a német rendszámot látva angolul megszólított, majd útba igazított a sorompóval elzárt, de töltési céllal idegeneknek is hozzáférhető gyorstöltőhöz.
Budapesten a töltőpontok száma örömtelien bővül, mármint az 50 kW-os villámtöltőké, amivel valóban lendíteni lehet a japán, CHAdeMO-szabványos autók elterjedését. (Pl. a világraszóló hatótávtesztünkön lemerített i3 vagy az e-Golf nem tankolható ugyanott.) A villámtöltési lehetőség továbbra is ingyenes, az említett helyszíneken kívül mehetünk Budaörsön két helyre, az Istenhegyi úti MOL-kútra vagy Zalaegerszegre is.
A villámtöltőkön fél óra alatt majdnem teliverhető az akku, de a hűtés ellenére csak 80 százalékig. Hatótávban ez 80-120 km időjárástól függően
Ilyenkor az áramágyú végének helyes csatlakoztatása mellett arra kell figyelni, hogy a külön hűtés ellenére nem lehet teliverni árammal az akkumulátort, csak 80 százalékig fél óra alatt. Kemény télben ez 70-80 kilométeres hatótávot enged, barátságosabb időben nagyjából 120-at.
Ár, költségek
Jöjjön a neheze: 110 lóerős dízelmotorral az NV200 Kombi kerül 6 058 000 forintba kerül, az elektromos verzió ára 10 541 000 Ft (Acenta) illetve 10 756 900 Ft a tesztelt Tekna változatban.
Alig van árkülönbség az Acenta alapverzió és a tesztelt Tekna között. Utóbbi áfával 10,8 millió forintba kerül
Jó lenne a kormánynak meg is valósítani a Jedlik Ányos-tervben belengetett áfaelengedést a füstmentes autókra, mert ha nem kasszíroznák a 27 százalékos áfát, akkor 8,3 vagy 8,5 milliós árral a kevésbé környezetszennyező autózás vonzóbb lenne.
Varázslat, keveseknek
Elektromos autót belső indíttatásból érdemes venni, nem azért, hogy a megtérülés illúziójával kecsegtessük magunkat, legalábbis a mostani árakon. Van annak valami bája, hogy egy konkurens nélküli, a Ferrariknál exkluzívabb autóval járunk, nem mérgezzük a városok levegőjét dízelretekkel és nem tesszük pokollá a főutak mentén az életet a kocsi zajával. Az eNV200 a dízel és benzines testvérektől örökölt tökéletlenségek ellenére korszakalkotó jármű, amiért minden városlakó hálás lehet a Nissannak.
Mellette – Ellene |
- Erős motor
- Füstmentes működés
- Ingyenes töltési lehetőségek
- Minimális üzemanyagköltség
- Halk suhanás
- Praktikus visszajelzők (hatótáv, rekuperáció, aktuális teljesítmény)
- Jó érintőképernyős fejegység
- Hasznos e-autó funkciók a navigációban
- Gigantikus csomagtér
- Tágas utastér
- Gazdag felszereltség
|
- Dobáló, rázós futómű
- Olcsó hatású műszerfal
- Kis hátsó ablakok
- Hidegben csekély hatótáv (80-90 km)
- Rosszul elhelyezett tükörállítás, egyetlen aut. ablakemelő
- Lemerülő teleppel kikapcsoló hatótávkijelzés
- Városon kívül gyorsan eső hatótávolság
- Magas ár (áfakedvezmény híján)
|
Beszállnál az elektromos autózásba vagy korai még az eNV200?
Beszállnál az elektromos autózásba vagy korai még az eNV200?