Röviden – Kia Sorento 2.2 CRDi | |
---|---|
Mi ez? |
Nagyméretű szabadidő-autó |
Mit tud? | Akár hét személyt, vagy rengeteg poggyászt kényelmesen, biztonságosan utaztatni |
Mibe kerül? | Elsőkerék-hajtással, manuális váltóval és öt üléssel 8 300 000 Ft |
Kinek jó? | Azoknak, akiknek kell a sok hely akár a létszám, akár a sok csomag miatt, és nem akarnak Budapest belvárosában parkolni |
Végül utolérte a végzete a Kia nagy szabadidő-autóját, a Kia Sorentót is. Nem kerülhette el sorsát, azt, hogy rá is kiterjedjen a koreai márkánál tomboló újítási láz. Az elmúlt évek alatt minden típusukat újra cserélték a Kia Picantótól a Kia Sportage-ig, de a Kia Sorentót csak most vették alapos kezelés alá.
Bár az új Kia Sorento néhány elemet átemelt elődjétől, elég mélyrehatóan átdolgozták. Mi sem jelzi ezt jobban, hogy gyakorlatilag minden mérete megváltozott. Hossza majd tíz centivel (95 mm) 478 centire, szélessége fél centivel 189 centire, tengelytávja 8 centivel 278 centire nőtt. Egyedül a magassága csökkent másfél centivel (168,5 centire), de ennek leginkább esztétikai okai voltak.Már majdnem crossover
A hossznövekedéssel, valamint az övvonal emelésével együtt így kevésbé drabálisnak, inkább nyúlánkabbnak, dinamikusabbnak hat a Sorento megjelenése. Szerintem a beavatkozás sikerült, neki köszönhetően végleg búcsút intett terepjárós múltjának a Sorento – hatalmas méretei ellenére most már inkább a crossoverek felé közelít.
A magasság csökkentése hátrányosan hathatott volna a belső térkínálatra. Hat is, mert például a második üléssorban csak úgy tudtak kimagasló, egyméteres belmagasságot biztosítani az ülés felett, hogy az ülőpárnát lejjebb nyomták. Így viszont csak úgy lehet kényelmesen ülni, ha kinyújtjuk a lábunkat. Ennek azonban nincs akadálya, hiszen a tengelytáv megnyújtása bőven fedezi a hiányt.Beépített focipálya
Sőt, akkora ott a hely, hogy kisebb termetű utasok esetén az üléssort előrébb húzhatjuk (van rá mód, kb. 15 centis távon), és így vagy megnövelhetjük az amúgy is hatalmas, 605 literes csomagtér méretét, vagy több helyet biztosíthatunk a harmadik üléssorban ülők számára. Az új Kia Sorento ugyanis 300 000 forint felár ellenében hét üléssel is megvásárolható! Leghátul ugyan nem lehet terpeszkedni, de 170 centis utasok egy órát nem meghaladó utakon még nem fognak elgémberedésre panaszkodni. Igaz, ilyenkor a csomagtartó szinte a nullával válik egyenlővé, hiszen a 142 literes befogadóképesség legfeljebb két sporttáskát takar.
A két pótülés természetesen a padlóból húzható elő egy-egy heveder meghúzásával egyszerű módon, és visszahajtásuk is gyerekjáték. Az ötüléses változatokban a padló alatt egy 55 literes, hungarocell betéttel rekeszekre osztott üreget találunk, ami hazai körülmények között nem jön rosszul, hiszen oda úgy is betehetünk kisebb holmikat, hogy az esetleges tolvajok akkor sem láthatják őket, ha a rolót nem húzzuk a csomagtér fölé. Sőt, azt hiszik, üres az autó!Pótkerék is van!
Felmerülhet a kérdés, hogy ha a csomagtér padlója alatt vagy ülés van, vagy egy viszonylag nagyméretű rekesz, akkor hol a pótkerék? Több márka válasza erre a kérdésre a gumijavító készlet, ami azonban egy korlátozottan terepjárásra is képes szabadidő-autónál nem a legszerencsésebb. A Kia munkatársai nem bízták a véletlenre a Sorento utasainak sorsát: van pótkerék, csak kívül és alul! Valahogy úgy, ahogy a régebbi francia autókon láthattuk, és ahogy az új Renault Clio is hordja.
Ez rokonszenves gesztus a koreai mérnököktől, mint ahogy az a mód is, ahogy a legjobban felszerelt Kia Sorentók csomagtér-ajtaja nyílik. Még azt sem kell mondanunk, mint a mesében, hogy szezám tárulj – elég csak zsebben a kulccsal hátulról megközelíteni az autót, kivárni az azonosítást jelző három csipogást, és az ajtó már emelkedni is kezd, és megszabadulhatunk a kezeinket húzó csomagoktól. Anélkül, hogy le kellene tenni őket a – persze, hogy hol máshol, mint az autónk mögött terpeszkedő – pocsolyába, vagy manővereznünk kellene a távirányítóval.Kár volt kihagyni!
A csomagtartónál egy apró hibát elkövettek azonban. A roló primitív megoldású: egyszerűen ki kell húzni a tokjából és a két végét be kell játszani egy-egy horonyba. Oldani is a leghagyományosabb módon lehet, kiakasztással. Itt legalább annyit megtehettek volna, hogy ráütéssel is oldódjon, aminél csak az lett volna még elegánsabb, ha a Mazda CX-5-nél, vagy a BMW és Mercedes kombijainál megismert módon a roló az ajtóval együtt felemelkedne, teljesen szabad hozzáférést engedve a csomagtartóhoz.
Amúgy próbáltak figyelmesek és előzékenyek lenni a Kia fejlesztői. A kiszerelt roló a padló alá rejthető, a második üléssor ülései a hétüléses változatokban hátulról is előredönthetők, és az ülések Karakuri módra (vagyis az ülőpárnáikat lesüllyesztve) úgy omlanak össze, hogy sík marad a csomagtér padlója. Ilyenkor akár kétméteres tárgyak is beférnek az 1662 literes csomagtérbe. A második üléssor jobb szélső ülését pedig a támla tetejébe rejtett karral is előre lehet húzni, hogy egyszerűbb legyen a beszállás (easy entry). Az más kérdés, hogy a létrejövő nyílás nem túl óriási, legfeljebb akkora utasok képesek bepréselni magukat, akik be is férnek.
Sokat javult
Az első sor utasaira is kedvező benyomást tesz az új Kia Sorento. Először a minőség alapvető javulása tűnik fel, aminek leglátványosabb jele, hogy deréktől felfelé mindent puha műanyag borít a műszerfalon és az ajtókon egyaránt. A többi műanyag is igényes, annyira, hogy prémium típusokból sem rína ki. Egyedül a sebességváltókar előtti rekesz tetejének csillapítatlan felnyílásával és akadós nyitójával foglalkozhattak volna többet, valamint a kesztyűtartó ajtajának nyitógombjával, amely ötletszerűen dönti el, hogy hajlandó-e működni, vagy sem. (Egyébként nem nagyon érdemes vele kísérletezni, mert a kesztyűtartóba csak az fér bele, amiről elnevezték és abból is szinte csak egy pár.)
Ellenben máshol az átlagot meghaladó színvonalat kínál a Kia Sorento. A jobban felszerelt változatokban a műszerblokk nagy műszere például egy LED kijelző, amin a fedélzeti számítógép adatai, az autó beállításai, a navigáció iránymutatásai és még több információ megjeleníthető. A szerintem ízléses megjelenésű (a Kia marketingesei szerint svájci órát mintázó) középkonzolon nagyméretű és éles képű érintőképernyő szolgál fő információforrásul, amelynek a kezelése egy percig sem okozott gondot.Mintafotel
Nagyméretű autóba nagyméretű első ülések járnak, ennek tetejébe a drágább változatokban még az ülőlap hossza is változtatható, méghozzá elektromosan. Kényelmesek, oldalirányban azonban nem fognak túlságosan. Igaz erre a legtöbb szabadidő-autóban nincs olyan nagy szükség, hiszen nem kanyarbajnoknak tenyésztik őket. A Kia Sorento ennek ellenére közel 1,8 tonnás tömege és magas felépítésével együtt is elfogadható oldaldőlés mellett, kiszámíthatóan kanyarodik. És ez akkor is fennmarad, amikor bekapcsolódik az automatikus (de gombnyomással állandóra is zárható), többtárcsás kuplungos megoldású összkerékhajtás, bár ilyenkor fokozott orrtologatásra (alulkormányozottságra) kell számítani.
Kézbentartását megkönnyíti a korábbinál – különösen a 19-es gumikkal – érezhetőbb kormány, amelynek javulása az elektromos szervó áthelyezésének köszönhető. (Kormányoszlopról közvetlenül a fogasléces kormányműre tették át.) Kiáról lévén szó, talán említeni sem kell, hogy a kormányerő gombnyomásra is változtatható. A manuális váltós változatnál erre külön gomb szolgál, az automata váltósnál pedig a váltó üzemmódjának változtatásakor történik meg.Mindenen keresztül
Egy ekkora autónál érthető lenne, ha az elfogadható kanyarodási képességeket csak úgy tudták volna összehozni, hogy cserébe rugózás kemény, mint a kő. Erről azonban szó sincs. Különösen a 18-as kerekkel a Kia Sorento még a kiálló, illetve besüllyesztett csatornafedeleket és kátyúkat is szépen kisimítja, nem okoz megrázkódtatást az utasainak.
Amit viszont nem vittek túlzásba a koreaiak: a motorkínálat. Bár elvileg egy 2,4 literes benzinmotor és egy kétliteres dízel is rendelkezésre állna, Magyarországon a Kia Sorentót kizárólag 2,2 literes, kereken 200 lóerős dízelmotorral lehet megvásárolni. Ez a teljesítmény és a 441 newtonméteres forgatónyomaték tökéletesen elegendő a Kia Sorento mozgatásához akár kézi, akár automata váltóval, de sportos, vagy akár ahhoz közeli dinamikát ne várjunk tőle.Menni megy
Természetesen a könnyen kapcsolható és pontos manuális váltóval érződik lendületesebbnek a Sorento mozgása, amit a kereken 9 másodperces 0-100 km/h közötti gyorsulási idő is érzékeltet. Automatával kevésbé érezni, mikor jön meg az erő (egyébként körülbelül 1800/perces fordulatnál, bár alacsonyabb fokozatokban már 1500/perc alatt is terhelhető a motor), és tohonyább kicsit a Sorento: gyorsulási ideje 9,6 másodperc. A végsebesség mindkét váltó esetében 203 km/óra.
A Kia Sorento 2.2 CRDi (5 személy, aut., EX Prémium) konkurensei (12 525 000 Ft): |
Listaár |
||
Fiat Freemont 2.0 Multijet Lounge 4×4 aut. | 9 815 000 Ft | ||
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Executive | 13 349 000 Ft | ||
Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D Instyle Navi A/T 4WD | 12 090 000 Ft | ||
Nissan Murano 2.5 dCi ALL-Mode 4×4-i | 14 495 000 Ft |
Ezt azonban nem érdemes még megközelíteni sem. Nem azért, mintha nem maradna az úton a Sorento, mert nagyon is ott marad, csak éppen a fogyasztása ugrik fel kétszámjegyű magasságokba. Ugyanakkor ha kíméletesen bánunk a gázpedállal, akkor ez sohasem történik meg, bár a gyári adatok akárcsak megközelítése (manuális váltóval 5,7 l/100 km, automatával 6,5 l/100 km) nem tűnik valószínűnek.
Háromszoros védelem
Pörgetni azért sem érdemes nagyon a motort, mert 4000/perc táján megszűnik az erő növekedése, viszont nagy fordulaton jobban hallható a hangja. Ez pedig azért tűnhet fel, mert egyébként nagyon csendes belül a Sorento, ami, ha igaz, amit a gyáriak állítanak, nem is csoda. Három és félszer több hangszigetelő anyagot használtak fel, mint az előző generációnál, ami többek között úgy vált lehetővé, hogy a karosszéria kialakításánál jelentős tömeget takarítottak meg azzal, hogy megduplázták és így 54 százalékra emelték a nagyszilárdságú acélok alkalmazását. Ezáltal 14 százalékkal nőtt a karosszéria merevsége, és így az ütközési biztonság is javult, amit az ötcsillagos NCAP értékelés igazol vissza.
Hihetnénk, hogy ha ennyi mindent beletettek, akkor jelentősen drágább az új Sorento, mint a régi. Hasonló felszereltséget feltételezve azonban az árnövekedés 5 százalékot tesz ki. A legolcsóbb, elsőkerék-hajtású, ötüléses, manuális változatba 8,3 millió forintért lehet beülni, míg a csúcsmodell (7 személy, automata váltó, legmagasabb felszereltség) 12 825 000 forintért vihető haza. Ez nem kevés, de annyival alatta marad egy hasonló méretű Audi Q7, BMW X5, vagy Mercedes ML áránál, ami megfontolandóvá teheti megvásárlását.Kevés ellenlábas
Persze nem is ezek a fő riválisai, hanem a nem prémium nagy szabadidő-autók, ám azokból kevés akad. Ilyet nálunk csak a Hyundai (ix55, Santa Fe), a Nissan (Murano), és a Fiat (Freemont) kínál. Persze az árkategóriát figyelembe véve, és egyes tulajdonságokról (térkínálat, csomagtartó mérete) lemondva más típusok is szóba jöhetnek. Az Egyesült Államokban több konkurense is akad a nagy Kiának, ott azonban ez a kategória nem számít extrának, egyszerűen csak közepes szabadidő-autóknak tartják őket. Ám az olyan előzékeny tulajdonságokat, mint a magától felnyíló csomagtér-ajtó, nyilván nemcsak arrafelé fogadják rokonszenvvel a vásárlók, hanem nálunk is.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|