Röviden – Ford Focus ST | |
---|---|
Mi ez? |
Izgalmas kompakt kategóriás 5 ajtósban és kombiban, dízel- és benzinmotorral. |
Mit tud? | A dízel nagyon tapad, a benzines nagyon megy is |
Mibe kerül? | 8 225 000 a dízel, a benzines felára 360, a kombié 240 ezer |
Kinek jó? | Mindenkinek, aki szeret vezetni. |
Volt egyszer egy remekül zenélő öthengeres turbómotor, majd amikor azt hittük, innentől már csak lefelé van, négy hengerrel is képest volt rátenni az élményre a Focus a 250 lóerőre izmosodott kivitellel. Most egy kis ráncfelvarrás után még szebb és még jobb lett, ráadásul megjelent a dízel változat belőle. Utóbbitól hatalmas sikert remél a Ford, szerintük az eladások közel fele (45 %) gázolajjal hajtott darab lesz. Szerintem nem érdemli meg, mert egész másra való – mindjárt kiderül, miért.
Rátesz egy lapáttal
No, nem azért, mert rossz volna a dízel, ami egyébként egyértelműen a legnagyobb szám most a Focus ST életében (ráncfelvarrásról lévén szó a benzines csak részleteiben módosult, finomodott). Maga az alacsonyabb fogyasztású, sportos, gázolajjal működő modell gondolata remek, bár egyáltalán nem egyedülálló, se nem forradalmi ötlet, elég csak az itthon népszerű Octavia RS-re gondolni, amiből már közel 10 éve az előző generáció is kínált egy 170 lóerős PD TDI változatot. Inkább kimaradni lett volna butaság a körből. Azt viszont szögezzük le mindjárt az elején, hogy nem azok lesznek boldogok vele, akik már beleszerettek egyszer a benzinesbe.
A dízel ST a Focus 2.0 TDCi motorját rejti az orrában, új szívóoldallal, új sportkipufogóval és módosított elektronikával, így a 150 lóerőt 185-re sikerült feltornászni. Maximális nyomatéka 400 Nm, ezt 2000-2750/perc fordulaton produkálja, utóbbiból már sok minden sejthető előre. Egyrészt azt, hogy többet kell a sebességváltót kapcsolgatni, mint a benzinesben, másrészről turbólyukra is tippelnénk. Mindkettő igaz, bár utóbbi egyáltalán nem vészes, nem a fulladós fajta, könnyű vele elrajtolni. Más kérdés, hogy érdemes-e gyakran erőltetni az ilyesmit, mert a dízel ST nem annyira gyors, mint amilyennek kinéz – és tulajdonképpen ez a legnagyobb hibája.Adatlap
Ford Focus ST 2015
Motor | 1997 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 185 LE |
Nyomaték | 400 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 8,3 sec |
Végsebesség | 217 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 4,2 l / 100 km |
Álló helyzetből 8,1 másodperc alatt gyorsul 100-ra, és a viszonylag hosszan áttételezett hatfokozatú váltó ellenére 217 km/órás végsebessége sem eget rengető. Ehhez a tempóhoz kicsit kevésnek tűnik a kormányszervó rásegítése, ami érzésre kevesebb volt, mint az ehhez képest mérgezett egér benzinesben.
A dízelmotort sokan annak kerregő hangja miatt tartják ördögtől valónak egy erős, sportos autóban – emiatt nem kell aggódni, ügyesen orvosolta a Ford a problémát. Kizárólag kintről lehet következtetni a motor igazi természetére, az utastérben egy hanggenerátor veri át az érzékeinket – sikerrel.
Fura, hogy itt megint csak többet kapunk, mint a benzinesben. Kicsit mélyebb is a hang a kelleténél, és ez a tónus valami rettenetes vadállatot juttat eszünkbe, amivel igazából nem szolgálhat a dízel. A gyorsítás persze dinamikus, de egy jó sportautót leszabályozásig kell forgatni, amit a TDCi motor tolerál ugyan, de megint csak nem tökéletes az összhang. Nagyjából 5200/percnél jön el a pont, ahol nincs tovább, de a lendület sajnos már 4000-nél észrevehetően megtörik, mint a legtöbb dízelben, és onnantól alig várjuk, hogy kapcsolhassuk végre a következő fokozatot.
És akkor jöjjön a jó hír a dízellel kapcsolatban: gyakorlatilag teljesen megegyezik a benzinessel – a motorházat leszámítva műszakilag is -, ráadásul ránézésre is lehetetlen megmondani a kettő közötti különbséget, pont ugyanolyan jól néz ki mindkettő. Az előd visszafogott vonalait vékonyabbra rajzol fényszórókkal és a minimálisan átrajzolt lökhárítóval olyan dögössé varázsolták, hogy szerintünk nincs ennél erőteljesebb kinézet jelenleg a kompakt kategóriás konkurensek között. A belső is kísértetiesen hasonlít, a kicsit szűkre szabott Recaro kagylóülések mindkettőben feldobják a hangulatot.
Legalább ilyen fontos, hogy a futómű is ugyanolyan stabilan tart, ami a jóval kisebb teljesítmény mellett biztos útfekvést biztosít. A korábbihoz képest a kicsit keményebb hátsó felfüggesztés különbözik az elődtől, valamint a mechanikus sperrdifferenciált helyettesítő nyomatékvektor-szabályozás finomodott, ami jobb tapadást és kigyorsítást jelent a kanyarokból.A benzines az igazi
A kétliteres, 250 lóerős turbómotorral szerelt ST az igazi ST, ezt már indulásnál érezni rajta. A 6,5 másodperces gyorsulás 100-ra már olyasmi, ami beindítja adrenalintermelést, feledteti a vezetővel annak búját-baját, főleg, ha ilyen körítésben jön mindez. Felfelé jól pörög és szépen húz a benzinmotor, amelynek adatai egyébként nem változtak: a maximális nyomaték ugyanúgy 360 Nm 2000-4500/perc fordulat között. A rásegített motorhang nagyon kellemes, itt talán még erősebbet is elviselnénk.
A vezetési élmény maradt ugyanolyan izgalmas, mint korábban, amit az összehasonlító tesztünk folyamán nem véletlenül szavaztunk meg a legizgalmasabbnak a konkurenciával szemben. A kissé módosított kormány most is nagyon közvetlen, a kigyorsítások nagyon szépek, alulkormányzottság nem jellemző az autóra, és talán a farkitörési hajlam is mintha csökkent volna. Utóbbira nem esküdnénk azért, mert most csak kombi karosszériával tudtuk kipróbálni a dízelt és a benzinest egyaránt – a két karosszériaváltozat között pedig lehet némi különbség.Gyönyörűen fordul kanyarról kanyarra az ST, a visszajelzés bőséges, a fékek jól harapnak. Apropó fékek: a Ford ugyan utcai mindenesnek szánja az ST-t, de aki mégis gyakrabban látogatna ki versenypályára, opcióban vehet 335 mm-es féktárcsákat is a gyári 320-as helyett, feltéve, hogy megbarátkozik az ezzel együtt járó nagyobb (19 colos) felnik és gumik plusz költségével. A spanyolországi szerpentinek nem indokolták a nagyobb fékeket, a vásárlók 99 százaléka így is lesz nyűgözve.
Modell: | Teljesítmény: | Ár: |
Škoda Octavia RS 2.0 CR TDI | 184 LE | 8 436 990 Ft |
Opel Astra BiTurbo CDTI | 195 LE | 7 580 000 Ft |
VW Golf Highline 2.0 TDI | 150 LE | 7 268 590 Ft |
Okosabb lett
A prezentáción nem vesztegettek szót rá – talán mert nem ez a legfontosabb egy élményautónál -, de természetesen okosabb és biztonságosabb az új ST. Új a Ford SYNC 2 médiarendszer, amihez egy szép felbontású, 8 colos, színes érintőképernyő társul. Rendelhető hozzá adaptív fényszórórendszer, amely a sebesség, kormányszög és a többi autó távolságának megfelelően állítja a bixenon-fényszórók erejét és állásszögét, valamint keresztirányú forgalomfigyelés is – utóbbi tolatáskor hasznos. A sávtartó asszisztens visszaterel a sávba, az Active City Stop pedig 50 km/órás sebességig működik, és magától fékez, ha a vezető nem reagál elég gyorsan ütközésveszély esetén.
Most akkor a dízelt vagy benzinest?
Nem is olyan nagy kérdés ez: aki a korábbi ST-be volt szerelmes, annak nagy valószínűséggel kevéske lesz a dízel ereje, és a benzines lesz a jó választás. Aki boldog egy erős dízelmotorral és nem tudja, mire képes az erősebb ST, annak az atomstabil futómű és a megtévesztésig hasonló külső erős bónusz a dízel mellé, nem beszélve a 4,2 literes fogyasztásról.
Persze, ha lehetne hinni a gyári adatoknak, akkor a 6,8 liter benzin sem lenne rémisztő 250 lóerőhöz, de ilyen élménydús környezetben ezt nehéz lesz elérni. Újdonság a start-stop rendszer, ettől jobban fogyaszt városban az ST valamivel, ez természetesen jár a dízelhez is.
Alapáron utóbbi a legolcsóbb: 8 225 000 forint, a benzines 8 585 000 forint, a kombi felára 240 ezer forint. Már rendelhető!
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|