Röviden – Fiat Dobló | |
---|---|
Mi ez? | A Fiat átdolgozott kisteherje személyautó és áruszállító kivitelben |
Mit tud? | Független a hátsó felfüggesztése, stílusos a külseje, kevés a holttér és csendesen működik. |
Mibe kerül? | Az alapkivitel 4,2 millióról indul, a legdrágább változat 6,5 millió Ft körül lesz. |
Kinek jó? | Családosoknak, cégeknek, illetve azoknak akik magukkal viszik a „csigaházat”. |
A megújult Fiat Doblót egy Torino melletti kisvárosban, Cambianóban, egy néhai téglagyár épületében mutatta be a gyár a sajtónak, köztük a Vezess.hu munkatársának. A helyszínválasztás egyáltalán nem volt véletlen, hiszen az olasz márka nagy hangsúlyt kíván fektetni a jövőben a Dobló áruszállító változataira.
Fél napig próbálgathattuk a járműveket, ami arra elég, hogy hozzávetőleges képet kapjuk a felfrissített modell főbb jellemzőiről. Az olaszok úgy válogatták össze a tesztútvonalakat, hogy emelkedőkön, városi útszakaszon, illetve autópályán is megnézhessük, mit tudnak az új autók. A menetpróbán az ötüléses, 120 lóerős kettős üzemű Dobló, valamint a 105 lóerős, 1,6 literes dízelmotorral szerelt Dobló Cargo Maxi volánja mögé ültünk be hosszabb-rövidebb időre.
Kettő az egyben
Az új Dobló kétféle felhasználási formát kínál a leendő tulajdonosoknak. A furgonváltozat a Dobló Cargo, a teliablakos Panorama kivitel inkább családi autó, de az ülések lehajtásával vagy kivételével akár áruszállítóként is munkára fogható. A második generációs Dobló felfrissített változata az előd technikájára épül, ennek köszönhetően a karosszáló cégeknek nem kell újratervezniük a modellhez kapcsolódó gyártási struktúrájukat.
Ötödik helyen
A Dobló személyautó első generációját 2000-ben mutatták be és ötévente lépett színre az utód, előbb facelift, majd új nemzedék formájában. Az eddigi modellekből mintegy 300 ezer darabot értékesítettek az európai, közel-keleti és afrikai térségben (EMEA). Ugyanebben az időszakban a Dobló Cargóból összesen 2,9 millió darabot adtak el ugyancsak az EMEA-térségben, a legtöbbet éppen Európában. A Dobló piaci részesedése viszonylag magas, mintegy 8,9 százalék az Európai Unióban, amivel többek között a Ford Connectet, a Dacia Dokkert, a Mercedes Citant és az Opel Combót utasította maga mögé tavaly. Ezzel az eredménnyel egyébként az ötödik legkeresettebb modellnek számít ebben a szegmensben
Modellkínálat
A Panoráma modell háromféle felszereltségi szinttel (Pop, Easy és Lounge), kétféle tetőmagassággal, kétféle tengelytávval, kétféle üléselrendezéssel lesz válaszható. Az ötüléses alapkivitel 4,4 méteres, míg a hosszabb változat 4,75 méteres. A személyszállító hétszemélyes változatban is elérhető.
Az áruszállító Dobló Cargo kétféle hosszúságban rendelhető: a rövidebb változat 4,4 méter, míg a nagyobb 4,8 méter hosszú (Cargo Maxi). Az olasz márka ugyanakkor magasított tetős (Cargo Maxi XL), valamint platós változatokat is kínál, emellett lehetőség lesz kombiváltozatok rendelésére is többféle hosszúságban és magasságban. A Dobló szélessége mind a személyszállító, mind pedig az áruszállító modell esetében 1,83 méter, magasságuk pedig függ a felhasználás jellegétől, de az alapváltozatok 1,88 méter magasak
Visszafogott formavilág
Az előd formavilága ugyan némileg masszívabb és stílusosabb volt a korábbi generációkhoz képest, ettől függetlenül valamiért nem voltam kibékülve vele. Engem túlságosan emlékeztetett a ráncfelvarráson átesett Suzuki Swiftre, ezért sohasem tudtam megszokni. Az új Doblóra viszont öröm ránézni. Formavilágán végre ismét visszaköszön az a harmónia, mely korábbi modelleknél volt jellemző. Emellett már a motorháztető kialakítása sem tűnik olyan ormótlannak, annak ellenére, hogy megtartották a külső méreteket. Az elülsők mellett a hátsó lámpatesteket is átdolgozták, melyek egyúttal magasabbra kerültek, ennek köszönhetően védettebbé váltak az apró koccanásoktól, sérülésektől.
Az integrált irányjelzőkkel ellátott, nagyméretű tükrök vezetés közben kiváló visszajelzést biztosítanak a jármű mögött történő eseményekről olyannyira, hogy a Cargo változatban egyáltalán nem volt érezhető a középső visszapillantó hiánya. A Dobló jövendőbeli vásárlói összesen 11 különböző szín közül választhatnak. A kínálatban újdonságnak számít a Colosseum-szürke, amely undorító, esős időben előnyös igazán, de erősíti a személyautós hatást is.
Stílusosabb utastér
A frissebb Dobló belterében több változás is látható az előző generációhoz képest. Teljesen megújult például a kormánykerék, valamint a műszerfal is, mely ízléses grafikával teszi lehetővé a hasznos információk leolvasását. Külön pozitívumként említhető, hogy a mérnökök megőrizték a fordulatszámmérő, valamint a kilométeróra hagyományos pozícióját is, melynek köszönhetően kizárt dolog, hogy menet közben a sofőr tekintete elkóboroljon a műszerfalon.
Az új modelleken az eddigieknél könnyebben elérhető a start-stop, az ASR-funkció és az esetleges gázüzem vezérlő kapcsolója. A váltókar pozíciója megfelelő, az előző generációhoz képest kisebb erővel mozgatható, és pontosabban kapcsolható.
Így pakold a Doblód!
Sok magyar ember szereti magával vinni a fél házát, ezért amikor először beültem az új Doblóba, az első dolgom volt, hogy végignéztem mit, hova lehet pakolni. Nem nagy kunszt, de ma a Fiatnál szinte minden haszonjárműnél gondolnak arra, hogy az anyósülés lehajtható legyen. Nincs ez másképp a Doblónál sem, melynek köszönhetően könnyedén varázsolhatunk magunknak asztalkát a fedélzeten elfogyasztandó házi koszthoz. Emellett a második sorban -, vagy a hétszemélyes estében akár a harmadik sorban – található ülések dönthetők, vagy akár lefektethetők. Sőt, adott esetben akár ki is szerelhetők a járműből. Helyükön teljes hosszában kihasználható rakfelület alakítható ki, mely jobb oldalt akár 2,5 méter hosszú is lehet.
A rövid tengelytávú modell csomagtere 790 liter (a kalaptartóig mérve), míg a hosszabbé 1050 literes. A hátsó üléseket lehajtva ez az érték már 3200-ra nő (a hétszemélyesnél 4000 literesre). Persze, aki tömni való furgonra vágyik, az inkább a Cargo kivitelt válassza. Annál ugyanis két euro-raklappal is megtölthető a mintegy 5,4 köbméteres raktér, melyben a rakomány a tetőlemezen található zsanérok segítségével is rögzíthető.
A kifejezetten autóban lakni szerető sofőröknek jó hír, hogy a több szinten behelyezhető kalaptartót akár 70 kilogrammnyi cuccal is meg lehet terhelni. Az ajtókon lévő tárolórekeszek pereme olyan alacsony, hogy nem nagyon mernék tenni egyikbe se tabletet, bármennyire is ajánlják az olasz gyártónál. Persze a szélvédő fölött is van egy nyitott rakodópolc, amelyen a gyerekfelügyeleti tükör is megtalálható. Praktikus megoldás, hogy a Doblóban a hátsó üléssor felett is vannak légbefúvók.
Középen a lényeg
A 21. század embere szeret mindent nyomkodni, akár vezetés közben is, ezért Fiatból sem hiányozhat a fedélzeti információs rendszer, mely a középkonzolban kapott helyet. A színes kijelzőn a rádió, valamint a beépített navigációs rendszer is kezelhető. Az eszköz USB/iPod csatlakoztathatósággal, AUX-bemenettel, sebességfüggő hangerő szabályozással, Bluetooth technológiával rendelkezik. A szórakoztató központ opcióként a kormányra szerelt gombok segítségével is elérhető
Élmény vezetni
Az új Dobló valóban kiváló vezetési élményt nyújt. Bár az első pillanatokban az ember még aprónak érzi magát a vezetőülésen, pillanatokkal később már olyan, mintha valamilyen guruló órásfotelt irányítana. Az ülés, a kormánykerék, a sebességváltó, a kilométeróra, valamint a két visszapillantó pozíciója megfelelő, így a sofőrnek tulajdonképpen szoknia sem kell a járművet. A megerősített, mégsem bumszli orr-rész pedig biztonságérzetet ad, a kiváló kilátás és a minimálisra csökkentett holtterek pedig növelik a sofőr biztonságérzetét.
A kettős, sűrített földgáz vagy benzin üzemű motorral szerelt ötszemélyes változat városban és országúton is dinamikus gyorsulást produkált. Az 1.6-os dízel Cargo Maxi pedig maximális terhelés mellett is könnyedén megbirkózott az emelkedőkkel. Az úttest egyenetlenségeit alig lehetett érezni a Doblóban a vezetés során.
Az új Fiat Doblót elektronikus fékerőelosztóval (EBD) felszerelt ABS-szel, ASR kipörgésgátló funkcióval felvértezett ESC menetstabilizálóval, hidraulikus fékrásegítéssel (HBA) továbbá visszagurulás-gátlóval szerelték fel. Az utasok védelméről az elülső légzsákok, valamint a gumiabroncsnyomás-ellenőrző rendszer gondoskodik, de opciósan oldallégzsák is rendelhető.
A magasabb vezetési komforthoz hozzájárul a többlengőkaros hátsó futómű, valamint a független kerékfelfüggesztés is. Az új Dobló zajszintjét három decibellel csökkentették, mely leginkább a CNG-s, földgázas változatnál vehető észre. Az alternatív üzemanyaggal hajtott változat olyannyira csendes, hogy sokszor alig lehetett hallani a motort vezetés közben.
Motorok és fogyasztás
Az új Dobló panorámás kivitele hazánkban hétféle különböző hajtáslánccal lesz megvásárolható. A benzinmotorok között 95 lóerős 1,4 literes, illetve 120 lóerős, 1,4 T-Jet erőforrás található. A dízelválasztékban pedig 90 lóerős, 1,6 literes MultiJet, 105 lóerős 1,6 literes MultiJet, valamint 135 lóerős 2,0 literes MultiJet motor található, akárcsak eddig. A motorválasztékban ugyanakkor helyet kapott egy kettős, benzin-metán üzemű, 120 lóerős, 1.4 literes T-JET Natural Power erőforrás.
A modell furgonváltozata, a Cargo öt dízelmotorral rendelhető idehaza. A választékban megtalálható 90 lóerős, 1.3 literes Multijet II, egy 90 lóerős, 1.6 literes Multijet II, továbbá egy 100 és 105 lóerős 1.6 literes Multijet II, valamint egy 135 lóerős, 2.0 literes Multijet II-es erőforrás is. A benzines kínálatban pedig 120 lóerős, 1.4 literes motor szerepel. A Fiat ugyanakkor egy kettős üzemű, 120 lóerős benzinnel és metánnal hajtott, 1.4 literes TurboJet erőforrást is kínál a Cargóhoz. A 90 lóerős, 1.3 literes és a 105 lóerős 1.6 literes MultiJet motorok EcoJet változatban is megrendelhetők lesznek. Előbbi 12 százalékkal, míg az utóbbi 15 százalékkal kevesebb üzemanyagot használ fel
Gyári adatok szerint a dízelmotorok elérik a 4,4 l/100 km-es üzemanyag-fogyasztást és a 115 g/km CO2-kibocsátási értéket. A dízelmotorok az Euro-5+, míg a benzinmotorok már az Euro 6-os kibocsátási normáknak megfelelő károsanyag-kibocsátással rendelkeznek.
A 120 lóerős, benzines-metán üzemű erőforrás esetében pedig 4,9 kg/100 km gázfogyasztás. 380 forintos kilónkénti gázár esetén 2600 forintért tehető meg a Budapest-Balatonfüred közötti távolság (140 km).
Mennyibe kerül?
A panorámás kivitelű Dobló magyarországi vételára 4 300 000 forinttól (Pop, 1.4, 95 LE) 6 450 000 forintig (Lounge, 2.0 MultiJet, 135 LE) terjed. A Cargo esetén pedig az alapkivitel (1.4, 95 LE) 4 174 000 forintba kerül, míg a legdrágább változat (Cargo Maxi XL, 2.0, 135 LE) 5 858 510 forintba kerül. Akárcsak az előző generációk, úgy az új modellek is a törökországi Bursában, a Tofaş üzemében készül. A már megrendelhető új Fiat Dobló ebben a hónapban jelenik meg a Fiat márkakereskedéseiben.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|
<br%3 <=”” body=””></br%3>