Röviden – Audi TT Roadster 2015

Mi ez?

Nyitható tetős, a VW-konszern MQB-technikájára épülő sportautó Győrből.
Mit tud? Ellő, elfordul, elkápráztat, elragad.
Mibe kerül? Árát még nem tudjuk, az első autók április végén vehetők át.
Kinek jó?  Annak, akinek a nyitható tető fontosabb a TT Coupé hátsó üléseinél.

Mintha az Audi elébe akart volna menni a fanyalgásnak: a Golffal közös alkatrészek ellenére a TT Roadster igazi sportautónak érződött. A harmadik generációt kanyargós hegyi utakon vezettük a nemzetközi sajtóbemutatón.

Roadster. Nem kabrió

Furcsa a név, mert a roadster eredetileg rázós, zajos, szélfútta élményautó volt. A vászontetős TT viszont autópályás suhanásra és városi poroszkálásra is alkalmas jolly joker, közel sem csak arra jó, hogy vasárnap hajnalban tépjünk egyet vele a hegyekben.

Egy autóról talán az alapmodell mond a legtöbbet: ha az is jó, a gyár nem végzett félmunkát. A TT Roadsterből már a TDI is üt, a 310 lóerős TTS végképp
Zárt tetővel autópályás utazásokra is alkalmas, kényelme, a rugózást leszámítva, jó

Zárt tetővel autópályás utazásokra is alkalmas, kényelme, a rugózást leszámítva, jó

Annyiban roadster, hogy a műfaj jellegzetességéből fakadóan kétszemélyes, tehát a kupé pótülései hiányoznak belőle. Többnyire a nyitható tetős autókban kétféle csomagtérmérettel találkozunk, a TT-ben viszont mindig 280 literes a hely a pakkoknak, függetlenül attól, hogy nyitva vagy zárva van-e a tető.

50-ig nyílik a vászontető

Összesen 10 másodperc kell a tetőnyitáshoz. Aki tetőnyitás közben fürdenék a közönség figyelmében, annak túl hamar lezajlik a művelet, mindenki másnak jól jön a gyorsaság. Elég kellemetlen, ha a lámpaváltás nem elég és égnek meredő tetővel ér minket a zöld, de a TT-vel biztosan nem tartjuk fel a sort. 50 km/óráig menet közben is működik a tetőmozgatás.

Elektrohidraulikus mozgatás nyitja-csukja a tetőt. A halkabb, akusztikailag jobban szigetelt vászontető is alapfelszerelés lett

Elektrohidraulikus mozgatás nyitja-csukja a tetőt. A halkabb, akusztikailag jobban szigetelt vászontető is alapfelszerelés lett

Mivel a vászontető kevesebb helyet foglal és könnyebb a nyitható keménytetőnél, az Audi kitart a szövet mellett. Erre mondják a fémtető ellenzői, hogy vászonnal akkor is kabrióban ülsz, ha épp zárva van a tető.

Sok alu, kevés acél

Az ASF megjelölés ne tévesszen meg senkit! Az Audi Space Frame rövidítése nem minden esetben a tisztán alumínium térrácsvázat takarja. A TT ugyanis vegyes alu-acél építésű, de nem úgy,  mit elődje, amelynek orr-része volt könnyűfém. A karosszériaborítás teljes egészében alumínium, az ajtók, a motorháztető és a csomagtérfedél is. A vázszerkezet jórészt könnyűfém, az alvázban és az orrban viszont van melegen sajtolt és normál acél is, hogy a biztonság ne szenvedjen csorbát.

A bemutatón beszélgettem Franz Bichlmeier úrral, aki az autó fejlesztési vezetője, eredetiben Leiter Gesamtfahrzeugentwicklung. Elmondása szerint a tető 39 kilós, ami hárommal karcsúbb az eddiginél, a teljes súlycsökkenés az elődhöz képest nagyjából 25 kg.

Nagyrészt alumínium a karosszéria. A szürke és a lila vázrészek készülnek acélból

Nagyrészt alumínium a karosszéria. A szürke és a lila vázrészek készülnek acélból

1320 kilójával az autó 80 kilóval nyom kevesebbet a BMW Z4-nél, az SLK hátránya 40 kg a négyhengeres benzineseket és a vezető+csomag nélküli súlyt vizsgálva. A Nissan 370Z Roadster még nehezebb.

Nem ez jellemző az Audira, de a generációváltással nagy falatok kerültek át a feláras tételek közül a szériafelszereltségbe. Például a hatásosabb zajszigetelésű tető és az elektrohidraulikus tetőmozgatás. Ha lenne kézi tetőmozgatás az újból is, akkor nagyobb volna a megtakarítás.

Akkumulátor hátul

Nagyjából 60:40 arányú a súlyeloszlás az elöl hajtó autókban. A quattro kevésbé orrnehéz, abban 55:45 körüli ez az arány. Minden TT-ben hátul található az akkumulátor, mint a BMW-kben, hogy kiegyensúlyozottabban oszoljék el az autó tömege az első és a hátsó kerekek között.

Nyitott tetővel a biztonsági övbe szerelt apró mikrofon javítja a telefon-kihangosítás hangminőségét, akár az R8 Spyderben

Nyitott tetővel a biztonsági övbe szerelt apró mikrofon javítja a telefon-kihangosítás hangminőségét, akár az R8 Spyderben

Mivel a kocsi törzsközönsége nem a pályanapok ultráiból áll, a második generációban igen népszerű volt a dízelmotor. Utóda az eddigi 170 helyett 184 lóerős, ugyanez a 2,0 TDI a konszern más kompakt autóiban is megtalálható.

Még a dízel is jó belőle

Ezt a modellt kézi váltóval és elsőkerék-hajtással vezettük, tehát a legegyszerűbb konfigurációban, de így is rendkívül meggyőző volt. Száraz úton az ép ésszel elvállalható kanyarokban nem mutatkozott a nehezebb blokkal fenyegető orrtolás, ami vizes úton persze megváltozhat.

Ha épp a navigációra koncentrálunk, a Google Earth térképe kitehető nagyban a 12,3 hüvelyk átmérőjű kijelzőre

Ha épp a navigációra koncentrálunk, a Google Earth térképe kitehető nagyban a 12,3 hüvelyk átmérőjű kijelzőre

380 Nm a maximális forgatónyomaték percenként 1750-3250 fordulatszámon, az erőtlen tartományon hamar túllendül az autó. A dízelnek egy baja van a benzinesekhez képest. Sokkal többet kell benne váltani, mert szűk az a mezsgye, amelyben a motor jól működik.

Vezetés: 184, 230, 310 LE

230 lóerő a következő teljesítmény-fokozat a 2,0 TFSI-ben, amelyből van elsőkerekes és quattro, illetve manuális váltós és DSG-s is, egyformán hat fokozattal. A TTS-ben széria, mágneses adaptív lengéscsillapítással ellátva veszedelmes dolgokra képes kanyarban és a turbómotor folyamatos tolóerejével a gyorsulása is kiváló.

Csak quattro készül Győrben a TTS Roadsterből, a jelenlegi csúcsmodellből. Érezni, hogy igyekeztek hangot csinálni a négyhengeres motornak, de az időnként erőltetettnek ható zúgás nem mindig volt lelkesítő.

Nagyon penge, nagyon erős és nagyon gyors a 310 lóerős TTS. De a 230 lóerős verzió túl jó ahhoz, hogy számottevő különbséget érzékeljen egy átlagember

Nagyon penge, nagyon erős és nagyon gyors a 310 lóerős TTS. De a 230 lóerős verzió túl jó ahhoz, hogy számottevő különbséget érzékeljen egy átlagember

A TTS-nek az a baja, hogy négykerék-hajtással már a 230 lóerős benzines is annyira jó autó, hogy onnan a TTS nem igazán ad többet egy átlagos képességű vezetőnek. 5,6 helyett 4,9 mp alatt gyorsul százra, még pengébb kanyarban és még messzebb van attól, hogy közúton megközelítsük a határait.

A TT Roadster műszaki adatai 2,0 TDI ultra 2,0 TFSI 2,0 TTS
Hengerűrtartalom, cm3 1968 1984 1984
Max. telj. kW/LE/ford. 135 (184)/3500-4000 169 (230)4500-6200 228 (310)/5800-6200
Max. nyomaték Nm/ford. 380/1750-3250 370/1600-4300 380/1800-5700
Gyorsulás 0-100 km/ó 7,3 6,2/5,6* 5,2/4,9**
Végsebesség, km/ó 237 250 250
Szabványos átlagfogy, l/100 km 4,3 6,0/6,7 7,3/6,9
Önsúly, kg (vezető és csomag nélkül) 1360 1320/1425 1480/1500
Hossz/szélesség./magasság, mm 4191/1832/1355

*DSG-automatával és quattro-hajtással
**Duplakuplungos automatikus váltóval

Az Audik hideg perfekcionizmussal készülnek, ami lélektelen lehet az olasz autók rajongói szerint, de a többség lehidal a TT Roadster színvonalától. És joggal teszi ezt. A nyitott TT egy szisztematikus precizitással sportosra hangolt autó, megejtően magas színvonalon.

Pont annyira fúj benne a szél, hogy még élvezni lehessen, pont akkorát durran váltásnál a kipufogó, hogy belakja a völgyet, de ne hívjanak ránk rendőrt és pont annyival tud többet kanyarban az átlagautóknál, hogy erősen elmért sebességgel is elforduljon.

Ki- és beszállni nem könnyű, de nagyot autózni ilyen mély üléshelyzetben jó

Ki- és beszállni nem könnyű, de nagyot autózni ilyen mély üléshelyzetben jó

Különösen tetszett az autó kormányzása, mert az első kerekeket 380 Nm nyomatékkal cibáló hajtás befolyása nem volt zavaró a dízelt vezetve. A TT sebészi pontossággal dobható rá az ívekre.

Magyarországi gyártás

Egy ilyen drága autón szokatlan Hankook-gumiabroncsokkal találkozni, de a dél-koreai márka is tud olyan gumit szállítani, ami az Audi TT Roadsteren igazán jól működik. Alighanem alá is kínáltak a konkurenseknek, hogy a Ventus S1 Evo2 legyen az első szerelésű gumi. Környezetvédelmi szempontból üdvös, hogy az abroncsokat a rácalmási gyárból szállítják Győrbe, nem utazzák át a fél világot.

Szokatlan: a Hankook Ventus S1 Evo2 a gyári első szerelésű gumiabroncs. Igen jól tapadt és nem kell messzire szállítani Rácalmásról

Szokatlan: a Hankook Ventus S1 Evo2 a gyári első szerelésű gumiabroncs. Igen jól tapadt és nem kell messzire szállítani Rácalmásról

Ismét élmény volt a digitális műszerfal. 800 kandelás fényereje az Audi szerint a duplája a jellemzőnek. Ezzel a számmal nehéz mit kezdeni, de az biztos, hogy nyitott tetővel, a kocsiba betűző napfényben is kiválóan látható volt.

Háromféle nézetet kínál, van sportos, töltőnyomás-mutatóval és nagy fordulatszámmérővel középen illetve normál, két nagy körműszerrel. Ha a navigációra van szükségünk, középen nagyban is megjeleníthető a térkép és a helyes irány, ilyenkor a fordulatszámmérő és a kilométeróra kicsiben látható a kijelző szélén.

Április végétől

Enyhén műfajidegen extra egy roadsterben, de kellemes a nyakra meleget fújó ventilátor. Három fokozatban állítható, szabályozását nagyon ötletesen a légrostélyok közepének csavargatásával oldották meg. A klímavezérlésnek a kerek levegőkilépők közepén sikerült helyet találni, ez is egy igazán mutatós és egyedi megoldás.
 

14,1 literes fogyasztást írt 100 kilométerre a TTS Roadster, csupán 8,8-at a dízel fedélzeti számítógépe a menetpróba után

14,1 literes fogyasztást írt 100 kilométerre a TTS Roadster, csupán 8,8-at a dízel fedélzeti számítógépe a menetpróba után

Február közepétől lesz rendelhető az autó, emiatt ára csak a jövő héten derül ki. Viszonyításképp a TT Coupéra motortól függően 11,5 és 16,5 millió forint közötti összegeket hoz a konfigurátor, tehát erre jön rá a nyitható tető felára. A legfürgébb vásárlók a kabriószezont már az új Audi TT Roadsterrel nyithatják, az első autókat április végén adják át a márkakereskedők.

Mellette – Ellene
  • Hazai gyártás
  • Igényes belső tér
  • Mindentudó műszerfal
  • Bővített alapfelszereltség
  • Gyors tetőnyitás és zárás
  • Kiváló Matrix-LED-fényszórók
  • Remek motorok
  • Kiugróan jó futómű
  • Fejlett online-funkciók
  • Várhatóan magas ár
  • Rossz kilátás zárt tetővel
  • Hiányzó hangélmény
  • Kicsit kemény rugózás
  • Állíthatatlan fejtámlás sportülések

Hogy tetszik a Győrben gyártott sportautó?
átlag
8.41
szavazat
17
Hogy tetszik a Győrben gyártott sportautó?