Röviden – Audi TT Roadster 2015 |
Mi ez? |
Nyitható tetős, a VW-konszern MQB-technikájára épülő sportautó Győrből. |
Mit tud? |
Ellő, elfordul, elkápráztat, elragad. |
Mibe kerül? |
Árát még nem tudjuk, az első autók április végén vehetők át. |
Kinek jó? |
Annak, akinek a nyitható tető fontosabb a TT Coupé hátsó üléseinél.
|
Mintha az Audi elébe akart volna menni a fanyalgásnak: a Golffal közös alkatrészek ellenére a TT Roadster igazi sportautónak érződött. A harmadik generációt kanyargós hegyi utakon vezettük a nemzetközi sajtóbemutatón.
Roadster. Nem kabrió
Furcsa a név, mert a roadster eredetileg rázós, zajos, szélfútta élményautó volt. A vászontetős TT viszont autópályás suhanásra és városi poroszkálásra is alkalmas jolly joker, közel sem csak arra jó, hogy vasárnap hajnalban tépjünk egyet vele a hegyekben.
Egy autóról talán az alapmodell mond a legtöbbet: ha az is jó, a gyár nem végzett félmunkát. A TT Roadsterből már a TDI is üt, a 310 lóerős TTS végképp
Egy autóról talán az alapmodell mond a legtöbbet: ha az is jó, a gyár nem végzett félmunkát. A TT Roadsterből már a TDI is üt, a 310 lóerős TTS végképp
Fotó megosztása:
Nagyon penge, nagyon erős és nagyon gyors a 310 lóerős TTS. De a 230 lóerős verzió túl jó ahhoz, hogy számottevő különbséget érzékeljen egy átlagember
Nagyon penge, nagyon erős és nagyon gyors a 310 lóerős TTS. De a 230 lóerős verzió túl jó ahhoz, hogy számottevő különbséget érzékeljen egy átlagember
Fotó megosztása:
Itt egy kút vödrének lánca foglalja keretbe az autót
Itt egy kút vödrének lánca foglalja keretbe az autót
Fotó megosztása:
14,1 literes fogyasztást írt 100 kilométerre a TTS Roadster, csupán 8,8-at a dízel fedélzeti számítógépe a menetpróba után
14,1 literes fogyasztást írt 100 kilométerre a TTS Roadster, csupán 8,8-at a dízel fedélzeti számítógépe a menetpróba után
Fotó megosztása:
419,1 centis a karosszéria, akkora, mint a Golfé vagy a Yetié
419,1 centis a karosszéria, akkora, mint a Golfé vagy a Yetié
Fotó megosztása:
Zárt tetővel autópályás utazásokra is alkalmas, kényelme, a rugózást leszámítva, jó
Zárt tetővel autópályás utazásokra is alkalmas, kényelme, a rugózást leszámítva, jó
Fotó megosztása:
Szigorúan harap a levegőbe a hűtőmaszk
Szigorúan harap a levegőbe a hűtőmaszk
Fotó megosztása:
Sok pénzt megérnek a LED-es fényszórók
Sok pénzt megérnek a LED-es fényszórók
Fotó megosztása:
Szokatlan: a Hankook Ventus S1 Evo2 a gyári első szerelésű gumiabroncs. Igen jól tapadt és nem kell messzire szállítani Rácalmásról
Szokatlan: a Hankook Ventus S1 Evo2 a gyári első szerelésű gumiabroncs. Igen jól tapadt és nem kell messzire szállítani Rácalmásról
Fotó megosztása:
Hazánkban készül a TT és az abroncs is
Hazánkban készül a TT és az abroncs is
Fotó megosztása:
Fémnek tűnik a betöltőnyílás fedele. Ez csak illúzió, mert műanyag, de nagyon mutatós részlet
Fémnek tűnik a betöltőnyílás fedele. Ez csak illúzió, mert műanyag, de nagyon mutatós részlet
Fotó megosztása:
Az irányjelző fénye arra fut bentről kifelé, amerre indexelünk
Az irányjelző fénye arra fut bentről kifelé, amerre indexelünk
Fotó megosztása:
A dízelen nincs légterelő. Gombnyomásra vagy a sebességtől függően bújik elő a hátsó spoiler
A dízelen nincs légterelő. Gombnyomásra vagy a sebességtől függően bújik elő a hátsó spoiler
Fotó megosztása:
80 lóerővel erősebb az S a középső modellnél
80 lóerővel erősebb az S a középső modellnél
Fotó megosztása:
Váltáskor nagyokat dörren a kipufogó, a motorhang viszont nem túl lelkesítő
Váltáskor nagyokat dörren a kipufogó, a motorhang viszont nem túl lelkesítő
Fotó megosztása:
Nyitott tetővel a biztonsági övbe szerelt apró mikrofon javítja a telefon-kihangosítás hangminőségét, akár az R8 Spyderben
Nyitott tetővel a biztonsági övbe szerelt apró mikrofon javítja a telefon-kihangosítás hangminőségét, akár az R8 Spyderben
Fotó megosztása:
Három fokozatban fújhatunk meleg levegőt a nyakunkra. Kellemes, de hátra kell hajtani a fejet a támlához, hogy érezni lehessen
Három fokozatban fújhatunk meleg levegőt a nyakunkra. Kellemes, de hátra kell hajtani a fejet a támlához, hogy érezni lehessen
Fotó megosztása:
Ki- és beszállni nem könnyű, de nagyot autózni ilyen mély üléshelyzetben jó
Ki- és beszállni nem könnyű, de nagyot autózni ilyen mély üléshelyzetben jó
Fotó megosztása:
Gombnyomásra nyílik ki a szélfogó
Gombnyomásra nyílik ki a szélfogó
Fotó megosztása:
Szép képet ad a tolatókamera
Szép képet ad a tolatókamera
Fotó megosztása:
Ha épp a navigációra koncentrálunk, a Google Earth térképe kitehető nagyban a 12,3 hüvelyk átmérőjű kijelzőre
Ha épp a navigációra koncentrálunk, a Google Earth térképe kitehető nagyban a 12,3 hüvelyk átmérőjű kijelzőre
Fotó megosztása:
Ez a normál nézet, az egész műszeregység monitor
Ez a normál nézet, az egész műszeregység monitor
Fotó megosztása:
Sportos nézetre váltva
Sportos nézetre váltva
Fotó megosztása:
Küld.fény.post: A láthatóságot kellene bekapcsolni a mobilkészüléken az adott funkció kiválasztása előtt
Küld.fény.post: A láthatóságot kellene bekapcsolni a mobilkészüléken az adott funkció kiválasztása előtt
Fotó megosztása:
1440x540 képpont a kijelző felbontása. 800 candelás fényereje a duplája a jellemzőnek
1440x540 képpont a kijelző felbontása. 800 candelás fényereje a duplája a jellemzőnek
Fotó megosztása:
Elektrohidraulikus mozgatás nyitja-csukja a tetőt. A halkabb, akusztikailag jobban szigetelt vászontető is alapfelszerelés lett
Elektrohidraulikus mozgatás nyitja-csukja a tetőt. A halkabb, akusztikailag jobban szigetelt vászontető is alapfelszerelés lett
Fotó megosztása:
Elektrohidraulikus mozgatás nyitja-csukja a tetőt. A halkabb, akusztikailag jobban szigetelt vászontető is alapfelszerelés lett
Elektrohidraulikus mozgatás nyitja-csukja a tetőt. A halkabb, akusztikailag jobban szigetelt vászontető is alapfelszerelés lett
Fotó megosztása:
Egy kis tetőmozgás, animgif gyanánt
Egy kis tetőmozgás, animgif gyanánt
Fotó megosztása:
Egy kis tetőmozgás, animgif gyanánt
Egy kis tetőmozgás, animgif gyanánt
Fotó megosztása:
Egy kis tetőmozgás, animgif gyanánt
Egy kis tetőmozgás, animgif gyanánt
Fotó megosztása:
Egy kis tetőmozgás, animgif gyanánt
Egy kis tetőmozgás, animgif gyanánt
Fotó megosztása:
Egy kis tetőmozgás, animgif gyanánt
Egy kis tetőmozgás, animgif gyanánt
Fotó megosztása:
10 mp elég a tető nyitásához vagy zárásához
10 mp elég a tető nyitásához vagy zárásához
Fotó megosztása:
Nagyon tetszenek az ötletes fűtésszabályozók a rostélyok közepén
Nagyon tetszenek az ötletes fűtésszabályozók a rostélyok közepén
Fotó megosztása:
Megvalósítani kicsit bonyolultabb, mint hinnénk
Megvalósítani kicsit bonyolultabb, mint hinnénk
Fotó megosztása:
Fent a nyakra fújt meleg állítható a gyűrű tekergetésével, a középrész nyomkodásával az ülésfűtés
Fent a nyakra fújt meleg állítható a gyűrű tekergetésével, a középrész nyomkodásával az ülésfűtés
Fotó megosztása:
A Drive Select az üzemmódkapcsoló. Van kényelmes, normál, egyéni, takarékos és persze sportos
A Drive Select az üzemmódkapcsoló. Van kényelmes, normál, egyéni, takarékos és persze sportos
Fotó megosztása:
A dízelhez kézi váltó jár, a két benzineshez kapható S Tronicnak hívott duplakuplungos is
A dízelhez kézi váltó jár, a két benzineshez kapható S Tronicnak hívott duplakuplungos is
Fotó megosztása:
Szélen a tetőmozgatás és a szélfogó kapcsolója, közöttük a rögzítőféké. A kerek tárcsával vezérelhetjük a menüt, a menü gomb a két szárnyacska
Szélen a tetőmozgatás és a szélfogó kapcsolója, közöttük a rögzítőféké. A kerek tárcsával vezérelhetjük a menüt, a menü gomb a két szárnyacska
Fotó megosztása:
Bang & Olufsen hifi szólt az autóban, persze nem alapáron
Bang & Olufsen hifi szólt az autóban, persze nem alapáron
Fotó megosztása:
280 literes a csomagtartó. Zárt tetővel sem nagyobb, nyitottan sem kisebb ennél
280 literes a csomagtartó. Zárt tetővel sem nagyobb, nyitottan sem kisebb ennél
Fotó megosztása:
Elektronika vezérli az erőelosztást a quattróban. A fékekkel kifejtett nyomatékkal az ESP teszi agilisabbá az autót
Elektronika vezérli az erőelosztást a quattróban. A fékekkel kifejtett nyomatékkal az ESP teszi agilisabbá az autót
Fotó megosztása:
Akad néhány online-funkció a TT-ben
Akad néhány online-funkció a TT-ben
Fotó megosztása:
Nagyrészt alumínium a karosszéria. A szürke és a lila vázrészek készülnek acélból
Nagyrészt alumínium a karosszéria. A szürke és a lila vázrészek készülnek acélból
Fotó megosztása:
Elöl sima MacPherson, hátul négylengőkaros a független felfüggesztés. A nyitott TT nagyon ott van vele az úton
Elöl sima MacPherson, hátul négylengőkaros a független felfüggesztés. A nyitott TT nagyon ott van vele az úton
Fotó megosztása:
A nyomaték nagyját is megkaphatják a hátsó kerekek, nincs tól-ig arány a hátrairányított nyomatékból. A Haldex-kuplungos rendszer nem azonos a klasszikus, háromdiffis quattro-hajtással
A nyomaték nagyját is megkaphatják a hátsó kerekek, nincs tól-ig arány a hátrairányított nyomatékból. A Haldex-kuplungos rendszer nem azonos a klasszikus, háromdiffis quattro-hajtással
Fotó megosztása:
Sok-sok paraméterre van hatással a kiválasztott üzemmód
Sok-sok paraméterre van hatással a kiválasztott üzemmód
Fotó megosztása:
Zárt tetővel autópályás utazásokra is alkalmas, kényelme, a rugózást leszámítva, jó
Annyiban roadster, hogy a műfaj jellegzetességéből fakadóan kétszemélyes, tehát a kupé pótülései hiányoznak belőle. Többnyire a nyitható tetős autókban kétféle csomagtérmérettel találkozunk, a TT-ben viszont mindig 280 literes a hely a pakkoknak, függetlenül attól, hogy nyitva vagy zárva van-e a tető.
50-ig nyílik a vászontető
Összesen 10 másodperc kell a tetőnyitáshoz. Aki tetőnyitás közben fürdenék a közönség figyelmében, annak túl hamar lezajlik a művelet, mindenki másnak jól jön a gyorsaság. Elég kellemetlen, ha a lámpaváltás nem elég és égnek meredő tetővel ér minket a zöld, de a TT-vel biztosan nem tartjuk fel a sort. 50 km/óráig menet közben is működik a tetőmozgatás.
Elektrohidraulikus mozgatás nyitja-csukja a tetőt. A halkabb, akusztikailag jobban szigetelt vászontető is alapfelszerelés lett
Mivel a vászontető kevesebb helyet foglal és könnyebb a nyitható keménytetőnél, az Audi kitart a szövet mellett. Erre mondják a fémtető ellenzői, hogy vászonnal akkor is kabrióban ülsz, ha épp zárva van a tető.
Sok alu, kevés acél
Az ASF megjelölés ne tévesszen meg senkit! Az Audi Space Frame rövidítése nem minden esetben a tisztán alumínium térrácsvázat takarja. A TT ugyanis vegyes alu-acél építésű, de nem úgy, mit elődje, amelynek orr-része volt könnyűfém. A karosszériaborítás teljes egészében alumínium, az ajtók, a motorháztető és a csomagtérfedél is. A vázszerkezet jórészt könnyűfém, az alvázban és az orrban viszont van melegen sajtolt és normál acél is, hogy a biztonság ne szenvedjen csorbát.
A bemutatón beszélgettem Franz Bichlmeier úrral, aki az autó fejlesztési vezetője, eredetiben Leiter Gesamtfahrzeugentwicklung. Elmondása szerint a tető 39 kilós, ami hárommal karcsúbb az eddiginél, a teljes súlycsökkenés az elődhöz képest nagyjából 25 kg.
Nagyrészt alumínium a karosszéria. A szürke és a lila vázrészek készülnek acélból
1320 kilójával az autó 80 kilóval nyom kevesebbet a BMW Z4-nél, az SLK hátránya 40 kg a négyhengeres benzineseket és a vezető+csomag nélküli súlyt vizsgálva. A Nissan 370Z Roadster még nehezebb.
Nem ez jellemző az Audira, de a generációváltással nagy falatok kerültek át a feláras tételek közül a szériafelszereltségbe. Például a hatásosabb zajszigetelésű tető és az elektrohidraulikus tetőmozgatás. Ha lenne kézi tetőmozgatás az újból is, akkor nagyobb volna a megtakarítás.
Akkumulátor hátul
Nagyjából 60:40 arányú a súlyeloszlás az elöl hajtó autókban. A quattro kevésbé orrnehéz, abban 55:45 körüli ez az arány. Minden TT-ben hátul található az akkumulátor, mint a BMW-kben, hogy kiegyensúlyozottabban oszoljék el az autó tömege az első és a hátsó kerekek között.
Nyitott tetővel a biztonsági övbe szerelt apró mikrofon javítja a telefon-kihangosítás hangminőségét, akár az R8 Spyderben
Mivel a kocsi törzsközönsége nem a pályanapok ultráiból áll, a második generációban igen népszerű volt a dízelmotor. Utóda az eddigi 170 helyett 184 lóerős, ugyanez a 2,0 TDI a konszern más kompakt autóiban is megtalálható.
Még a dízel is jó belőle
Ezt a modellt kézi váltóval és elsőkerék-hajtással vezettük, tehát a legegyszerűbb konfigurációban, de így is rendkívül meggyőző volt. Száraz úton az ép ésszel elvállalható kanyarokban nem mutatkozott a nehezebb blokkal fenyegető orrtolás, ami vizes úton persze megváltozhat.
Ha épp a navigációra koncentrálunk, a Google Earth térképe kitehető nagyban a 12,3 hüvelyk átmérőjű kijelzőre
380 Nm a maximális forgatónyomaték percenként 1750-3250 fordulatszámon, az erőtlen tartományon hamar túllendül az autó. A dízelnek egy baja van a benzinesekhez képest. Sokkal többet kell benne váltani, mert szűk az a mezsgye, amelyben a motor jól működik.
Vezetés: 184, 230, 310 LE
230 lóerő a következő teljesítmény-fokozat a 2,0 TFSI-ben, amelyből van elsőkerekes és quattro, illetve manuális váltós és DSG-s is, egyformán hat fokozattal. A TTS-ben széria, mágneses adaptív lengéscsillapítással ellátva veszedelmes dolgokra képes kanyarban és a turbómotor folyamatos tolóerejével a gyorsulása is kiváló.
Csak quattro készül Győrben a TTS Roadsterből, a jelenlegi csúcsmodellből. Érezni, hogy igyekeztek hangot csinálni a négyhengeres motornak, de az időnként erőltetettnek ható zúgás nem mindig volt lelkesítő.
Nagyon penge, nagyon erős és nagyon gyors a 310 lóerős TTS. De a 230 lóerős verzió túl jó ahhoz, hogy számottevő különbséget érzékeljen egy átlagember
A TTS-nek az a baja, hogy négykerék-hajtással már a 230 lóerős benzines is annyira jó autó, hogy onnan a TTS nem igazán ad többet egy átlagos képességű vezetőnek. 5,6 helyett 4,9 mp alatt gyorsul százra, még pengébb kanyarban és még messzebb van attól, hogy közúton megközelítsük a határait.
A TT Roadster műszaki adatai |
2,0 TDI ultra |
2,0 TFSI |
2,0 TTS |
Hengerűrtartalom, cm3 |
1968 |
1984 |
1984 |
Max. telj. kW/LE/ford. |
135 (184)/3500-4000 |
169 (230)4500-6200 |
228 (310)/5800-6200 |
Max. nyomaték Nm/ford. |
380/1750-3250 |
370/1600-4300 |
380/1800-5700 |
Gyorsulás 0-100 km/ó |
7,3 |
6,2/5,6* |
5,2/4,9** |
Végsebesség, km/ó |
237 |
250 |
250 |
Szabványos átlagfogy, l/100 km |
4,3 |
6,0/6,7 |
7,3/6,9 |
Önsúly, kg (vezető és csomag nélkül) |
1360 |
1320/1425 |
1480/1500 |
Hossz/szélesség./magasság, mm |
4191/1832/1355 |
*DSG-automatával és quattro-hajtással
**Duplakuplungos automatikus váltóval
Az Audik hideg perfekcionizmussal készülnek, ami lélektelen lehet az olasz autók rajongói szerint, de a többség lehidal a TT Roadster színvonalától. És joggal teszi ezt. A nyitott TT egy szisztematikus precizitással sportosra hangolt autó, megejtően magas színvonalon.
Pont annyira fúj benne a szél, hogy még élvezni lehessen, pont akkorát durran váltásnál a kipufogó, hogy belakja a völgyet, de ne hívjanak ránk rendőrt és pont annyival tud többet kanyarban az átlagautóknál, hogy erősen elmért sebességgel is elforduljon.
Ki- és beszállni nem könnyű, de nagyot autózni ilyen mély üléshelyzetben jó
Különösen tetszett az autó kormányzása, mert az első kerekeket 380 Nm nyomatékkal cibáló hajtás befolyása nem volt zavaró a dízelt vezetve. A TT sebészi pontossággal dobható rá az ívekre.
Magyarországi gyártás
Egy ilyen drága autón szokatlan Hankook-gumiabroncsokkal találkozni, de a dél-koreai márka is tud olyan gumit szállítani, ami az Audi TT Roadsteren igazán jól működik. Alighanem alá is kínáltak a konkurenseknek, hogy a Ventus S1 Evo2 legyen az első szerelésű gumi. Környezetvédelmi szempontból üdvös, hogy az abroncsokat a rácalmási gyárból szállítják Győrbe, nem utazzák át a fél világot.
Szokatlan: a Hankook Ventus S1 Evo2 a gyári első szerelésű gumiabroncs. Igen jól tapadt és nem kell messzire szállítani Rácalmásról
Ismét élmény volt a digitális műszerfal. 800 kandelás fényereje az Audi szerint a duplája a jellemzőnek. Ezzel a számmal nehéz mit kezdeni, de az biztos, hogy nyitott tetővel, a kocsiba betűző napfényben is kiválóan látható volt.
Háromféle nézetet kínál, van sportos, töltőnyomás-mutatóval és nagy fordulatszámmérővel középen illetve normál, két nagy körműszerrel. Ha a navigációra van szükségünk, középen nagyban is megjeleníthető a térkép és a helyes irány, ilyenkor a fordulatszámmérő és a kilométeróra kicsiben látható a kijelző szélén.
Április végétől
Enyhén műfajidegen extra egy roadsterben, de kellemes a nyakra meleget fújó ventilátor. Három fokozatban állítható, szabályozását nagyon ötletesen a légrostélyok közepének csavargatásával oldották meg. A klímavezérlésnek a kerek levegőkilépők közepén sikerült helyet találni, ez is egy igazán mutatós és egyedi megoldás.
14,1 literes fogyasztást írt 100 kilométerre a TTS Roadster, csupán 8,8-at a dízel fedélzeti számítógépe a menetpróba után
Február közepétől lesz rendelhető az autó, emiatt ára csak a jövő héten derül ki. Viszonyításképp a TT Coupéra motortól függően 11,5 és 16,5 millió forint közötti összegeket hoz a konfigurátor, tehát erre jön rá a nyitható tető felára. A legfürgébb vásárlók a kabriószezont már az új Audi TT Roadsterrel nyithatják, az első autókat április végén adják át a márkakereskedők.
Mellette – Ellene |
- Hazai gyártás
- Igényes belső tér
- Mindentudó műszerfal
- Bővített alapfelszereltség
- Gyors tetőnyitás és zárás
- Kiváló Matrix-LED-fényszórók
- Remek motorok
- Kiugróan jó futómű
- Fejlett online-funkciók
|
- Várhatóan magas ár
- Rossz kilátás zárt tetővel
- Hiányzó hangélmény
- Kicsit kemény rugózás
- Állíthatatlan fejtámlás sportülések
|
Hogy tetszik a Győrben gyártott sportautó?
Hogy tetszik a Győrben gyártott sportautó?