Röviden – Mercedes-Benz G-osztály |
Mi ez? |
Használt, német katonai járgányból lett hobbiautó |
Mit tud? |
Erősebb motorral, spéci felszerelésekkel tökéletes vadászautó |
Mibe kerül? |
A donornak való katonai G-osztályok durván 3 milliótól kaphatók. Németországban. |
Kinek jó? |
A G-Merci mindenkinek jó! |
A dögösebbnél
dögösebb terepjárókat bemutató sorozatunkban két csinos
Toyota Land Cruiser után most ideiglenesen márkát és modellt váltunk. A Toyota, Land Rover, Mercedes offroad-szentháromság német tagozatának egyik különleges darabját vesszük elő a
Sandlander kalapjából, egy katonaviselt Mercedes-Benz 290 GD-t.
Nem mai darab, de tökéletesen néz ki
Nem mai darab, de tökéletesen néz ki
Fotó megosztása:
A gallytörő lehajtható és akkor állattetemet lehet rajta hurcolni
A gallytörő lehajtható és akkor állattetemet lehet rajta hurcolni
Fotó megosztása:
Itt ép lehajtott állapotban van a rács
Itt ép lehajtott állapotban van a rács
Fotó megosztása:
Rövid tengelytáv, merev híd
Rövid tengelytáv, merev híd
Fotó megosztása:
A katonai ponyva nem így néz ki
A katonai ponyva nem így néz ki
Fotó megosztása:
Az ajtóknak nincs ablakkeretük
Az ajtóknak nincs ablakkeretük
Fotó megosztása:
6 centivel emelték a hasmagasságot
6 centivel emelték a hasmagasságot
Fotó megosztása:
Durva rácsok védik a törékeny lámpaburákat
Durva rácsok védik a törékeny lámpaburákat
Fotó megosztása:
A vastag fémpáncél a műanyagtankot védi
A vastag fémpáncél a műanyagtankot védi
Fotó megosztása:
Szép munka ide feltornázni egy pótkereket
Szép munka ide feltornázni egy pótkereket
Fotó megosztása:
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Fotó megosztása:
Oldalra nyíló csomagtartóajtó, mázsás pótkerékkel
Oldalra nyíló csomagtartóajtó, mázsás pótkerékkel
Fotó megosztása:
Fekete aluborítás az ajtón, gigászi térképzseb, tekerős ablakemelő
Fekete aluborítás az ajtón, gigászi térképzseb, tekerős ablakemelő
Fotó megosztása:
Keresőlámpa a pótkerék tetején
Keresőlámpa a pótkerék tetején
Fotó megosztása:
Rücskös, csúszásgátló felület
Rücskös, csúszásgátló felület
Fotó megosztása:
Zárható, rögzített fémdobozok a csomagtartóban
Zárható, rögzített fémdobozok a csomagtartóban
Fotó megosztása:
Zárak mindenütt. Indokolt is a félelem, a ponyvás autóból nem lenne nehéz elcsenni a fegyvereket.
Zárak mindenütt. Indokolt is a félelem, a ponyvás autóból nem lenne nehéz elcsenni a fegyvereket.
Fotó megosztása:
Ötletes apróság
Ötletes apróság
Fotó megosztása:
20 literes kanna hátul
20 literes kanna hátul
Fotó megosztása:
A katonai változat sok mindenben különbözik a polgáritól
A katonai változat sok mindenben különbözik a polgáritól
Fotó megosztása:
A katonai és a polgári vonószem egymás felett
A katonai és a polgári vonószem egymás felett
Fotó megosztása:
Masszív heveder tartja meg az ajtót
Masszív heveder tartja meg az ajtót
Fotó megosztása:
Egy mozdulattal kipattintható a rács, ha izzót kell cserélni
Egy mozdulattal kipattintható a rács, ha izzót kell cserélni
Fotó megosztása:
Terepen van elemében a Goodrich abroncs, de aszfalton sem túl zajos
Terepen van elemében a Goodrich abroncs, de aszfalton sem túl zajos
Fotó megosztása:
Lehajtott állapotban ilyen a gallytörő
Lehajtott állapotban ilyen a gallytörő
Fotó megosztása:
Nem túl gyalogosbarát rács
Nem túl gyalogosbarát rács
Fotó megosztása:
Masszív, nehéz vasakból épült a G-osztály
Masszív, nehéz vasakból épült a G-osztály
Fotó megosztása:
A gumibak az előre hajtott szélvédőt támasztja meg
A gumibak az előre hajtott szélvédőt támasztja meg
Fotó megosztása:
Matt zöld tyúklábnyom
Matt zöld tyúklábnyom
Fotó megosztása:
Ketrecben az indexbura
Ketrecben az indexbura
Fotó megosztása:
A fényszórót is rács óvja
A fényszórót is rács óvja
Fotó megosztása:
A csörlő spéci kevlárkötéllel dolgozik
A csörlő spéci kevlárkötéllel dolgozik
Fotó megosztása:
LED-es világítás a tetőn
LED-es világítás a tetőn
Fotó megosztása:
Ki kell nyúlni az ablakon a tükörállításhoz
Ki kell nyúlni az ablakon a tükörállításhoz
Fotó megosztása:
A motor nem szívhat vizet!
A motor nem szívhat vizet!
Fotó megosztása:
Vastag keret védi az üveg sarkát. Ajtókeret nincs.
Vastag keret védi az üveg sarkát. Ajtókeret nincs.
Fotó megosztása:
Gigászi Mercedes embléma
Gigászi Mercedes embléma
Fotó megosztása:
Tisztességes
Tisztességes
Fotó megosztása:
Rendezett, katonás belső
Rendezett, katonás belső
Fotó megosztása:
Nem túl bonyolult a műszerfal
Nem túl bonyolult a műszerfal
Fotó megosztása:
Ezt látja a sofőr. Meg persze egy gigászi motorháztetőt.
Ezt látja a sofőr. Meg persze egy gigászi motorháztetőt.
Fotó megosztása:
Kézifék, váltó, terepváltó, diffizárak és egy palack víz
Kézifék, váltó, terepváltó, diffizárak és egy palack víz
Fotó megosztása:
Gombtenger a középkonzolon
Gombtenger a középkonzolon
Fotó megosztása:
Gombtenger a középkonzolon
Gombtenger a középkonzolon
Fotó megosztása:
Fényszórómagasság-állító, mechanikus kivitelben
Fényszórómagasság-állító, mechanikus kivitelben
Fotó megosztása:
A kesztyűtartóban a csörlő távirányítója lapul
A kesztyűtartóban a csörlő távirányítója lapul
Fotó megosztása:
Masszív bajuszkapcsoló
Masszív bajuszkapcsoló
Fotó megosztása:
Nem kell a motort járatni, ha kint hideg van
Nem kell a motort járatni, ha kint hideg van
Fotó megosztása:
Kétfokozatú kapcsolók az ülésfűtéshez
Kétfokozatú kapcsolók az ülésfűtéshez
Fotó megosztása:
Kapcsolási segédlet a régi váltóhoz
Kapcsolási segédlet a régi váltóhoz
Fotó megosztása:
Extra belső világítás
Extra belső világítás
Fotó megosztása:
Balra a váltó, jobbra 3 db 12 voltos csatlakozó
Balra a váltó, jobbra 3 db 12 voltos csatlakozó
Fotó megosztása:
Fémlemez dobozban tarthatók a kisebb nagyobb kacatok
Fémlemez dobozban tarthatók a kisebb nagyobb kacatok
Fotó megosztása:
A hátsó ülések is fűthetőek
A hátsó ülések is fűthetőek
Fotó megosztása:
Akár gőzborotvával is takarítható a kocsi belseje
Akár gőzborotvával is takarítható a kocsi belseje
Fotó megosztása:
Az ülés alatt is akad hely
Az ülés alatt is akad hely
Fotó megosztása:
Poroltó az ülés alatt
Poroltó az ülés alatt
Fotó megosztása:
A gyenge szívómotor erősebbre cserélték
A gyenge szívómotor erősebbre cserélték
Fotó megosztása:
Bitang akksik dolgoznak a Gémerciben
Bitang akksik dolgoznak a Gémerciben
Fotó megosztása:
Kompresszor a motortérben. Gumifújásra tökéletes.
Kompresszor a motortérben. Gumifújásra tökéletes.
Fotó megosztása:
Nem száguldásra termett, de hétköznap is jól használható
Nem száguldásra termett, de hétköznap is jól használható
Fotó megosztása:
Kényelmesen, magabiztosan átmegy mindenen
Kényelmesen, magabiztosan átmegy mindenen
Fotó megosztása:
A gallytörő lehajtható és akkor állattetemet lehet rajta hurcolni
Mercedes G-osztály
Nagyon ne bonyolódjunk bele a
G-osztály modelltörténetébe, legyen elég annyi, hogy az iráni sah adta az ihletett egy robusztus, mindent kibíró katonai jármű kifejlesztésére. És ugye okos ember egy sahnak nem mond nemet, így megszületett a G Merci, amelyből 1979-ben polgári változat is piacra került. Sőt, kapható volt Puch és kapaszkodjanak meg, Peugeot emblémával is, P4 néven. A modellt azóta szinte változatlan formában gyártják, és köszöni, egész jól megvan így is.
6 centivel emelték a hasmagasságot
Előélet
A zöld kocka katonai szolgálattal kezdte az életét, ahonnan korkedvezménnyel, alig 90 ezer kilométerrel ment nyugdíjba. Illetve először csak tartalékba, olyan tetszhalott, dologtalan, többé-kevésbé konzervált állapotba, amit nálunk M-zároltnak hívtak. Aztán egyszer csak érdemei elismerése mellett gyorsan túladtak a kiszolgált, de még egész jó állapotban lévő járgányon. Na ekkor kezdődött el a második élete.
Valahogy így fest egy G-osztály, marcona katonákkal és goromba eszközökkel megrakva, kabriósítva
Ha valaki masszív, megbízható terepjárót akar magának, akkor nem kívánhat jobb alapot egy katonai használatra gyártott járgánynál. Ha az autó sikerrel túlélte a sokszor fogalmatlan, falábú katonákkal töltött éveket, kilométereket, akkor már nagy baj nem történhet vele. A civil változaténál strapabíróbb, erősített hidak, masszívabb osztómű, és sokkal több zsírzópont található a harctérre, túlélésre tervezett gépben, emellett hisztire hajlamos elektronika sincs sok benne. A spártai berendezés miatti kényelmi kompromisszumokat pedig azért némi munkával könnyen át lehet hidalni.
Tisztességes
Mint ahogy tették is. A belsőben maradtak ugyan a katonai ülések, a könnyen tisztítható műanyag huzatot sem cserélték kényes bőrre, de hogy a lehetőségekhez mérten mégis komfortos legyen az utastér, minden ülés gyári ülésfűtést kapott. Meg persze állófűtés is dolgozik az autóban, hogy ne kelljen hidegben a motort feleslegesen járatni. A darabjaira szedett, lecsupaszított karosszériát újrafényezték – maradt az eredetihez hasonló matt zöld szín – a belseje pedig csúszásmentes műgyanta bevonatot kapott, hogy gumicsizmában, térdig sárosan se történjen baleset a fedélzeten.
A hátsó ülések is fűthetőek
Utasterébe több négyzetméternyi, feketére festett alu taposólemez került. Többek között az ajtók belső felületét borították vele, de a csomagtartóba rögzített, zárható, méretre készült, párnázott fegyvertartó dobozok is aluból készültek. További komfortjavító intézkedés, hogy a rideg, hőmérséklet ingadozástól, gyilkos UV sugárzástól porladó gyári plasztikponyvát igazi, Mercedes vászontetőanyagból varrták újra. Az új, háromrétegű anyag – már amennyire egy vászontetőtől ez elvárható – jobb hang- és hőszigetelő tulajdonságú és persze esztétikusabb is.
Terepen sebezhetetlen?
Gondolták volna, hogy a G Merci tereptudása igazából több sebből is vérzik? Például a sok, masszív, elpusztíthatatlan acél alkatrésztől az autó bitang nehéz. Hogy ne billegjen, vagy boruljon fel, egész merev, rövid úton járó rugók kerültek alá, amik terepen egyáltalán nem előnyösek. Nem kell különösen gonosz terepre merészkedni vele, hogy egy vagy több kerék már ne érje el a talajt. Persze egy G-osztály nem akadhat el ilyen szánalmas módon, hátára fordított cserebogárként, így jött a mentőötlet: ha nem ér le az összes kerék, akkor menjen el annyival, amennyi leér, akár eggyel is. És kapott három – egy központi és két hídba épített – differenciálzárat. Enélkül egy öreg, buta, de könnyű Land Rover Series is röhögve körbeautózná a német wunderwaffé-t. De difizárakkal azért más a helyzet.
A katonai változat sok mindenben különbözik a polgáritól
Műszakilag nem sok tennivaló volt a donorral, a kasztni alatti vasdarabok szinte elpusztíthatatlanok, de a gyári, alig 72 lóerős szívódízel motornak mennie kellett, mert azzal a földutat kivéve tragédia volt közlekedni. És ha már ment, vitte magával a négyfokozatú váltót is. Helyükre 290-es Sprinter motor, megpiszkált adagoló és az ötfokozatú G váltója került. Azért biztos, ami biztos alapon új Koni futóműszett került a gép alá, amely 6 centivel megemelte a hasmagasságot és a rugóút is nagyobb lett, kapott brutális haspáncélt és öt darab BFGoodrich gumi is került rá, a sártúró, extrább kivitelből. Ez ugyan vizes aszfalton okozhat meglepetést, de terepen, sárban tökéletes. A teljes átalakítás nagyjából két hónapig tartott, és a végén alig lehetett ráismerni a járgányra.
Oldalra nyíló csomagtartóajtó, mázsás pótkerékkel
Elején megvannak a kötelező terepjárós jellegzetességek, a lehajtható, szükség esetén vadszállításra is alkalmas masszív gallytörő, és a kevlár kötéllel ellátott Warn csörlő. És persze lámpák dögivel, de már nem a klasszikus, levesestányérnyi Hella fényszórók perzselik fel az aljnövényzetet, hanem modern, apró, de annál durvább fényű LED-es lámpák világítanak elöl. Hátul gázolajoskanna és pótkerék zárják a sort.
Milyen vezetni?
G-osztályban ülni jó dolog. Vezetni még jobb. Úgy 5-6 évente az importőrtől is
kapunk egyet-egyet, azokat is szerettük, minden kreténségükkel, túlsúlyukkal együtt, de katonai változathoz eddig még nem volt szerencsénk. A szerényebb luxust, kevesebb elektromos izét leszámítva, a hangulat ebben is nagyon hasonló. A sofőr orra előtt síküveg, azon túl pedig óriási síkságként terül el a motorháztető, amelynek szélein ott virítanak a jellegzetes irányjelzők. A katonai változatban rács alatt.
Nem száguldásra termett, de hétköznap is jól használható
180 lóerős teljesítménye ellenére ezt az autót sem fürgesége miatt kedveljük. Váltóját szokni kell, talán ez az egyetlen porcikája, ami nem úgy működik, mintha most csomagolták volna ki a zsírpapírból, de kellő határozottsággal azonban jól kezelhető. Terepre érve pedig újabb kapcsolók és karok rángatásával mímelhetünk tapasztalt terepjáróst. A tekerős ablakok, a bentről állíthatatlan tükrök 2015-ben mókásan középkorinak tűnnek. Igaz, nem is romlanak el. A ponyvás kivitel és a rücskös terepgumik miatt menet közben azért van benne zaj, de kit érdekel ez egy hobbiautóban. Én mondjuk nem szállnék ki belőle hétköznap sem.
Szerinted mennyire menő? Szerintünk nagyon.
Szerinted mennyire menő? Szerintünk nagyon.