Röviden – Škoda Octavia CNG |
Mi ez? |
Takarékosnak szánt nagy autó a Škodától |
Mit tud? |
Tágas, kulturált, csinos |
Mibe kerül? |
Legolcsóbban 6 275 300 forintért adnak CNG-s Octaviát |
Kinek jó? |
Aki takarékos, de a dízelnél kulturáltabb, csendesebb, tisztább autóra vágyik |
Jóval tisztább, csendesebb, takarékosabb, de mégsem igazán jó üzlet a CNG-s Octavia
Jóval tisztább, csendesebb, takarékosabb, de mégsem igazán jó üzlet a CNG-s Octavia
Fotó megosztása:
Kintről pont olyan a CNG üzemű, mint a mezei Octavia
Kintről pont olyan a CNG üzemű, mint a mezei Octavia
Fotó megosztása:
Széles, szögletes elegáns darab és innen a matricák sem látszanak
Széles, szögletes elegáns darab és innen a matricák sem látszanak
Fotó megosztása:
Nagy tengelytáv, klasszikus forma
Nagy tengelytáv, klasszikus forma
Fotó megosztása:
Óriásira nyílik a hátsó ajtó, a csomagtartóba az egész világ belefér
Óriásira nyílik a hátsó ajtó, a csomagtartóba az egész világ belefér
Fotó megosztása:
Klasszikus autóforma
Klasszikus autóforma
Fotó megosztása:
Elöl kényelmes, hátul kicsit butább a futómű
Elöl kényelmes, hátul kicsit butább a futómű
Fotó megosztása:
A tükörbe szerelt lámpa parkolásnál az autó környezetét is bevilágítja
A tükörbe szerelt lámpa parkolásnál az autó környezetét is bevilágítja
Fotó megosztása:
Információk az ajtón
Információk az ajtón
Fotó megosztása:
460 literesre fogyott a csomagtartó. A gázpalackok tehetnek róla.
460 literesre fogyott a csomagtartó. A gázpalackok tehetnek róla.
Fotó megosztása:
Gázt tankolni nem bonyolult, de a kútkezelő segítsége kell hozzá
Gázt tankolni nem bonyolult, de a kútkezelő segítsége kell hozzá
Fotó megosztása:
A sokat emlegetett jégkaparó
A sokat emlegetett jégkaparó
Fotó megosztása:
Üzem közben is lefényképeztük
Üzem közben is lefényképeztük
Fotó megosztása:
Nem LPG, CNG
Nem LPG, CNG
Fotó megosztása:
Egyszerű formák, tisztességes minőség
Egyszerű formák, tisztességes minőség
Fotó megosztása:
Szemetes az ajtóban
Szemetes az ajtóban
Fotó megosztása:
A sárga mellényke helye az ülés alatt
A sárga mellényke helye az ülés alatt
Fotó megosztása:
Kulturált, komoly belső, remek ergonomiával
Kulturált, komoly belső, remek ergonomiával
Fotó megosztása:
Vajpuha, sportosságot nyomokban sem tartalmazó kormányzást kapott a gázos Octavia
Vajpuha, sportosságot nyomokban sem tartalmazó kormányzást kapott a gázos Octavia
Fotó megosztása:
Hoppá, két üzemanygszint-mérő a műszerfalon
Hoppá, két üzemanygszint-mérő a műszerfalon
Fotó megosztása:
Alapjáraton ennyi fogy gázból álló helyzetben
Alapjáraton ennyi fogy gázból álló helyzetben
Fotó megosztása:
Gyors és hatékony az ülésfűtés
Gyors és hatékony az ülésfűtés
Fotó megosztása:
Utólagos hangulata van az USB csatlakozónak
Utólagos hangulata van az USB csatlakozónak
Fotó megosztása:
Navi nincs, csak érintőképernyős tft kijelző
Navi nincs, csak érintőképernyős tft kijelző
Fotó megosztása:
Újabb vacaktartó
Újabb vacaktartó
Fotó megosztása:
Kényelmes, pontos, finom váltó, mellette mókás telefontartó
Kényelmes, pontos, finom váltó, mellette mókás telefontartó
Fotó megosztása:
Micsoda gombok
Micsoda gombok
Fotó megosztása:
Elegáns csillár
Elegáns csillár
Fotó megosztása:
Kesztyűtartó, rejtett értékekkel
Kesztyűtartó, rejtett értékekkel
Fotó megosztása:
A fedélzeti számítógép szerint ennyit fogyaszt
A fedélzeti számítógép szerint ennyit fogyaszt
Fotó megosztása:
Ennyi látszik a gázosításból
Ennyi látszik a gázosításból
Fotó megosztása:
Nagy ajtó, könnyű ki-beszállás
Nagy ajtó, könnyű ki-beszállás
Fotó megosztása:
Fejedelmi helykínálat a második üléssorban is
Fejedelmi helykínálat a második üléssorban is
Fotó megosztása:
Friss levegő is jut a hátsó sor utasainak
Friss levegő is jut a hátsó sor utasainak
Fotó megosztása:
A hatalmas csomagtartóba minden belefér
A hatalmas csomagtartóba minden belefér
Fotó megosztása:
Idétlen kinézetű csomagtartófogantyú
Idétlen kinézetű csomagtartófogantyú
Fotó megosztása:
Kihajtható szatyortartó
Kihajtható szatyortartó
Fotó megosztása:
Akasztóizé
Akasztóizé
Fotó megosztása:
Síkpadlós, óriási csomagtartó
Síkpadlós, óriási csomagtartó
Fotó megosztása:
Megpakolt rekeszek a csomagtartóban
Megpakolt rekeszek a csomagtartóban
Fotó megosztása:
Megpakolt rekeszek a csomagtartóban
Megpakolt rekeszek a csomagtartóban
Fotó megosztása:
Megpakolt rekeszek a csomagtartóban
Megpakolt rekeszek a csomagtartóban
Fotó megosztása:
Hiába drágább egy kg gáz, mint egy liter benzin, mivel kevesebb fogy belőle, még így is lehet vele spórolni. Igaz, nem sokat.
Hiába drágább egy kg gáz, mint egy liter benzin, mivel kevesebb fogy belőle, még így is lehet vele spórolni. Igaz, nem sokat.
Fotó megosztása:
Főleg taxisokat látni a földgázkutakon
Főleg taxisokat látni a földgázkutakon
Fotó megosztása:
Széles, szögletes elegáns darab és innen a matricák sem látszanak
Ha gazdaságilag nem is, de környezetvédelmi szempontból a CNG remek megoldás lehetne a károsanyag-kibocsátás csökkentése, amíg végül el nem jön az elektromos autók ideje. Mégsem lepték még el CNG-üzemű autók a magyar utakat. Vajon miért?
Külső
Kívülről a földgázos Škoda Octavia is szakasztott úgy néz ki, mint a mezei változatok. Ha nem nézzük a zöld leveles dekorációt, és a temérdek információs feliratot, vagy a matricát az üvegen, akkor nem tűnik fel semmi különbség. Egyedül a tanksapka nyitása után bukhat le az autó, a dupla, egy benzines és egy gázos töltőcsonkjával, de ez ugye úgyis csak nyitott állapotban, a kúton látszik.
Információk az ajtón
Odabent sem árulkodik sok minden arról, hogy gázos autóban ülünk. Nincs kapcsoló, amivel az üzemanyagok között váltogathatna a sofőr – az autó bemelegedés után magától vált gázra és ha az elfogyott, akkor vissza benzinre – mindössze a műszerfalon a vízhőmérő helyére költözött második üzemanyagszint-jelző szúr szemet.
Hoppá, két üzemanygszint-mérő a műszerfalon
Ezen kívül a csomagtartóból csippentettek le egy keveset, illetve az alatta lévő gázpalackok miatt lett valamivel magasabb a csomagtér padlója. A veszteség nem drámai, 460 literrel még így is bitang nagy az Octavia feneke. A
pótkerék elvesztése viszont már okozhat kínos pillanatokat, a defektjavító nem mindig jelent valódi segítséget. Ami viszont jó hír, hogy a CNG-kutakkal szegényen ellátott helyeken teljes értékű, 50 literes benzintankra számíthat a sofőr.
Mi az a CNG?
A CNG – Compressed Natural Gas – magyarul sűrített földgázt jelent. Kémiailag főleg metánból – CH4 – álló, nagy energiatartalmú, egyszerű szerkezetű molekula. A molekulában megtalálható sok hidrogén miatt a sűrített földgáz energiatartalma magas, és fajlagosan kis széntartalma miatt más szénhidrogénekkel összehasonlítva elégetésekor is kevesebb CO2 keletkezik.
Hiába drágább egy kg gáz, mint egy liter benzin, mivel kevesebb fogy belőle, még így is lehet vele spórolni. Igaz, nem sokat.
Ára jelenleg – a nyomot benzinárnak és a CNG-t januártól sújtó jövedéki adónak köszönhetően – nagyjából megegyezik más szénhidrogén-származékok árával, de mivel a CNG-t a kőolaj-kitermeléstől függetlenül, anaerob fermentációval is előállíthatjuk állati és növényi hulladékokból, trágyából, szennyvíziszapból és más biológiailag lebomló szerves hulladékokból, így valószínűleg hosszú távon akár olcsóbb is lehet más üzemanyagoknál.
Adatlap
Škoda Octavia G-TEC Elegance
Motor |
1395 cm3, CNG/Benzin, S4 |
Teljesítmény |
110 LE |
Nyomaték |
200 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) |
11 sec |
Végsebesség |
193 km/h |
Fogyasztás (vegyes) |
5,4 l / 100 km |
Az Octavia belseje tágas, kulturált helye a világnak, amely eleganciában ugyan nem éri el a VW konszern „komolyabb” márkáinak szintjét, de ötletességével, tisztességes minőségével és számtalan apró kedvességgel talán valamivel még szerethetőbb is, mint a nagy testvérek. A tanksapka mögé rejtett átlátszó jégkaparótól az ajtózsebbe szerelt fedeles szemetesen át az ülés alatti található láthatósági-ködmön rekeszig sokféle ötletes megoldás is jutott a belsőbe, amelyek a hatalmas láb- és fejtér mellett még élhetőbbé teszik az autót. Ergonómiailag támadhatatlan a berendezés, csupán a csomagtartó ajtajának zárásakor megmarkolandó műanyag izé tűnik rettenetesen bénának.
Milyen vezetni?
Ha nincsenek versenyzői becsípődéseink, akkor az 1,4-es benzinessel vidáman el lehet boldogulni. Ugyan a gyári átalakítások miatt a benzin-gáz üzemű Octavia gyengébb a hasonló, szimplán benzinesnél, de a 110 lóerős motor is 10,9 másodperc alatt gyorsítja az autót 100 km/órás sebességre. Gázzal autózva valamivel csendesebbnek tűnik a motor, alapjáraton szinte észrevehetetlen a működése, de gyorsítás közben leheletnyivel ugyan, de gyengébbnek érezni az autót. Hétköznapi használatra azonban teljesen vállalható, kényelmes, csendes, váltója precíz, pontos, kormányzása pedig vajpuha, sportosságnak nyoma sincs benne.
Hogyan kell gázt tankolni?
Az üres gáztankkal átvett tesztautót a legközelebbi – a szerkesztőségtől 13 kilométerre lévő Mázsa téri kúton tankoltuk meg. A töltés nem úgy történik, ahogy megszoktuk, hanem a kútkezelő segítségét kell kérni, aki a töltőcső csatlakoztatása után – ez a benzinbetöltő mellett található – egy csap nyitásával indítja a töltést. Az kútoszlopon liter helyett kilogrammban láthatjuk, mennyi gáz került a tankba. Ha megtelt, vagy éppen csak 4-5 kg gázra van szükségünk, a csapot elzárva bármikor megszakítható a folyamat, nincs semmi mágia.
Gázt tankolni nem bonyolult, de a kútkezelő segítsége kell hozzá
A gázkúton jellemzően sárga taxik álltak sorba, de a kút kezelője szerint nagyjából 70-30 százalékos arányban érkeznek a taxisok, illetve a civil autósok sűrített földgázt tankolni.
Biztonságos a földgáz?
Igen. A CNG jóval biztonságosabb a nála jóval elterjedtebb LPG-nél. A CNG fő összetevője – nagyjából 80 százaléka –
metán, amely nem mérgező, és mivel könnyebb a levegőnél, (sűrűsége 0,68 kg/m3, míg a levegőé 1,202 kg/m3) így az esetleges szivárgásnál könnyen elillan, nem halmozódik fel és nem is képződik belőle robbanásveszélyes elegy.
Ennyi látszik a gázosításból
CNG kutak Magyarországon
Földgázzal autózni nemcsak móka és kacagás, hanem szívás is. Magyarországon jelenleg 5, (ÖT!) kúton tankolhatunk CNG-t. Hát, sok nincs belőlük, az tuti. És a földrajzi eloszlásuk is pocsék. Kettő van Budapesten, egy-egy pedig Szigetszentmiklóson, Győrött, Szegeden. Ennyi. Ennél még elektromos autót is több helyen lehet tölteni, ingyen.
Főleg taxisokat látni a földgázkutakon
Megéri a CNG?
Ha csak az érdekel valakit, mennyit lehet spórolni az üzemanyagon, akkor nem feltétlenül az lesz az év üzlete, amikor gázos Škodát vesz. Jelenleg a benzin literje 325, míg egy kilogramm gáz 379 forintba kerül. A 460 ezer forintos – az 1,4-es, 140 lóerős változathoz – illetve 885 ezres felár – az 1,2-es, 105 lóerős változathoz – jó eséllyel sosem térül meg, hiába fogyaszt gázból határozottan kevesebbet az autó. Ha viszont a tiszta, környezetbarát üzem is számít, illetve a kulturált, csendes üzem is ér valamit, akkor már érdemes CNG-ben gondolkodni.
Mellette – Ellene |
- Környezetbarát üzem
- Csendes motor
- Magától vált benzin és gáz között
|
- Röhejesen ritka kúthálózat
- A jelenlegi benzinár mellett sosem térül meg a felára
- Kisebb csomagtartó
- Autópályán gyengébb a benzinesnél
|
Hány pontot ér szerinted a gázos Škoda?
Hány pontot ér szerinted a gázos Škoda?