Röviden – Land Rover Discovery Sport | |
---|---|
Mi ez? |
Korlátozottan terepjárásra is alkalmas prémium kompakt szabadidő-autó. |
Mit tud? | Akár hét utast luxuskörülmények között elvinni a világ végére is. |
Mibe kerül? | Nem olcsó. Tokkal vonóval legkevesebb 11 384 000 forintot kérnek a 150 lóerős, 4×4-es, manuális váltós belépő kivitelért, de a jelenlegi legdrágább modell 17 884 000 forintba kerül. |
Kinek jó? | Annak, akinek elege van a német prémium szabadidő-autókból és bejön neki az angol stílus. És néha terepre is akar menni. |
Egy brit nemesnél elvileg kötelező, hogy családfája makulátlan legyen. Ezzel szemben az új Land Rover Discovery Sporté kissé zavaros. De mindjárt rendet teszünk benne! A hivatalos álláspont szerint a Land Rover Discovery Sport a Land Rover Freelander2 közvetlen utóda, ugyanakkor műszakilag a Range Rover Evoquetól származtatható.





Terepjáróhoz méltó marcona képet vág. A kartervédő imitáció nem vicc, a Discovery Sport akár 60 centis vízen is gond nélkül átgázol
Külső, karosszéria
Ezt a származási vonalat nagyjából a méretek változása is igazolja. A Land Rover Freelander2 és a Range Rover Evoque tengelytávja milliméterre megegyezik (266 centi), az új Land Rover Discovery Sporté azonban jóval hosszabb (több mint 8 centivel), 274,1 cm. A Discovery Sport ugyanakkor hosszabb is (9 centivel 459 centi), mint a Freelander2, viszont másfél centivel alacsonyabb. Ez azonban nem akadályozza meg abban, hogy tágasabb legyen elődjénél és pláne szellősebb a még kisebb és kompaktabb Range Rover Evoquenál.
Annyira tágassá nőtte ki magát belül, hogy a második üléssort 16 centis távon tologathatóvá lehetett kialakítani. Természetesen az ülésrészek támlái is külön ledönthetők, illetve eltérő dőlésszögbe állíthatók. Ez már önmagában is nagy dobás, hiszen ilyet a közvetlen vetélytársak közül (Audi Q5, BMW X3, Volvo XC60) egyik sem kínál. És erre még rá tud licitálni a Discovery Sport! Ugyanis új hátsó, több lengőkaros futóműve olyan helytakarékosra sikerült, hogy plusz kettő, a csomagtér padlójából előhúzható ülést tudtak beépíteni (felár: 412 120 Ft). Ez pedig végképp egyedülálló a prémium kompakt szabadidő-autók között.Belső tér, csomagtartó
Helyhiányról egyedül egyébként épp ott, a harmadik sorban lehet beszélni, a két pótülés valóban inkább gyerekek számára elegendő. Elöl, vagy akár a második sorban szó sem eshet szűkösségről. Bár a második sor üléspárnái kicsit közel vannak a padlóhoz, a hosszában rendelkezésre álló tér ezt bőven ellentételezi. Ha pedig nem hosszúlábúak foglalnak ott helyet, akkor több tér juthat a harmadik sorban ülőknek, vagy tovább tágíthatjuk az alaphelyzetben sem kicsi, 480 literes csomagteret. Amelyik autóban nincs plusz két ülés, annál a csomagtartó padlója alá egy teljes méretű pótkerék is befér. A csomagtartó ajtaja motorral is mozgatható, sajnos a roló nem emelkedik fel vele, azt kézzel kell – a leghagyományosabb módon – ki- és beakasztani.

Hosszirányban 16 centin tologatható a hátsó üléssor. A támlák több állásban rögzíthetők, illetve előrehajthatók. Jut hely bőven a lábaknak és a belmagasság is óriási
Vezetés városban
Ez az, ami nem teljes mértékben terepe a Land Rover Discovery Sportnak. Miközben ugyanis elég jó a kilátás előre és oldalt, hátra pedig a nagyméretű tükrökbe tekintgethetünk, esetleg a tolatókamera, vagy a 360 fokos kamerarendszer képén követhetjük az eseményeket, továbbá – nagy áttétele miatt – a kormányt sem kell túl sokat tekergetni (ütközéstől ütközésig két és felet sem), a rugózás keményebb a kelleténél és ezért még a kényelmes fotelekben is eléggé megérezni, min is hajtunk át éppen.
A városi közlekedést egyébként egy sor olyan vezetést segítő rendszer támogatja, mint a sztereo kamerás ráfutásgátló (ha nagyon megközelítjük az előttünk haladót, lefékez a rendszer), a tolatáskor a hátunk mögött keresztbe közlekedő forgalomra figyelmet felhívó rendszer, vagy az automatikus beparkoló asszisztens.Mit tud hosszabb úton?
Országúton, vagy különösen autópályán már kidomborodik, hogy a motor erőtartalékai bőségesek, igaz, ha kiaknázzuk őket, akkor hallhatóvá is válik, ahogy kiszabadulnak a lóerők a maximálisan 190 lóerős, 2,2 literes Peugeot eredetű dízelmotorból. A kilencfokozatú, német ZF gyártmányú automataváltó (felár: 744 750 Ft) felfelé simán és gyorsan vált, visszafelé azonban néha képes egy kicsit elgondolkodni, mit is kellene tennie. Ugyanez tapasztalható, ha a márkát újabban jellemző, jégkorong alakú fokozat előválasztó gombot előremenetből hátramenetbe, vagy vissza kapcsoljuk. Felfelé viszont annyira jól kapcsolgat az automata, hogy a széria hatfokozatú kézi sebességváltóval nem lehet utolérni. Legalábbis erre vallanak a 0-100 km/h közötti gyorsulási adatok, ami például a nagyobb teljesítményű, 190 lóerős motorral (SD4), kézi váltóval 10,4 másodperc, automatával viszont csak 8,4 másodperc. És ez nem tévedés!
Országúton a jó vezethetőség tűnik fel. Nevéhez méltóan (Sport) a legkisebb Land Rover szépen, kiszámíthatóan fordul ívről ívre és még nem is dülöngél nagyon. Itt már nem tűnik feszesnek a rugózás, ami lehet, hogy városban is megszelídíthető a változó csillapítású (mágnesezhető folyadékos) lengéscsillapító rendszer megvásárlásával. Autópályán is hasonló tapasztalatokra tehetünk szert, azzal megfejelve, hogy a zajszint nagyon alacsony: a szélzajt, de különösen a gördülési zajt sikerült a szigetelésekkel hatásosan kordában tartani. A sebességet és a navigációt élesebb, lézeres head up displayen is követhetjük, persze erre városban és országúton is van mód.

Lassú tempónál a rugózás feszessége, gyorsnál a jó úttartás és kanyarstabilitás, valamint az alacsony zajszint tűnik fel
Költségek, fogyasztás
Egyelőre ugyanannak a 2,2 literes dízelmotornak két teljesítményszintű (150 és 190 LE) változatával kapható a Land Rover Discovery Sport, de hamarosan érkezik melléjük egy kétliteres, 240 lóerős turbófeltöltős benzinmotor, valamint még később egy kétliteres, saját fejlesztésű dízelmotor. Állítólag ez lesz a legtakarékosabb, bár papíron a két jelenlegi dízel sem kimondottan iszákos. Kézi sebességváltóval a gyengébb beéri átlagban 5,69, az erősebb 6,1 literrel, és az automataváltó is csak a kisebb teljesítményű motor fogyasztását dobja meg három decivel, míg a nagyobbé (legalábbis elvileg) nem változik. (Ez is az automata mellett szól.)
Land Rover Discovery Sport és vetélytársai | Listaár, forint |
|
Audi Q5 2.0 TDI quattro (150 LE) | 10 880 470 | |
BMW X3 xDrive 18d (150 LE) | 10 579 000 | |
Mercedes GLK 220 CDI 4MATIC (170 LE) | 11 389 610 | |
Volvo XC60 D4 AWD (181 LE) | 10 930 000 |
Körülbelül öt százalékkal többe kerül a Land Rover Discovery Sport, mint vetélytársai. Legalacsonyabb árú kiviteléért 11 394 000 forintot kérnek, ezzel nagyjából 800 000 forinttal kell többet kiadni érte, mint egy BMW X3-asért. Az Audi Q5-ösnél, vagy a Volvo XC60-asnál körülbelül félmillió forinttal drágább. Végülis lehet, hogy a Land Rover Discovery Sport a Freelander2 utóda, de egyúttal több is annál. A gyár azt ígéri, hogy egész családot épít ki a Discovery modellekből. Kíváncsian várjuk a folytatást!
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|