Röviden – SEAT Leon ST Cupra | |
---|---|
Mi ez? |
Igen sportos, tágas családi kombi |
Mit tud? | Öt emberrel és csomagokkal állat módjára száguldani |
Mibe kerül? | Idehaza az év második felétől lesz kapható, az ára is akkor derül majd ki |
Kinek jó? | Annak, akinek a kapuzárási pánik idején még hordozni való gyermekei is vannak |
Szinte napra pontosan egy évvel ezelőtt vezettük először a mezei SEAT Leon Cupra változatát, míg idén februárra az ötajtós Leonnál 27 centiméterrel hosszabb és 45 kilogrammal nehezebb kombiból készült el a Cupra kivitel. Na de kinek kellhet egy állat módjára száguldó – 6 másodperc alatt éri el a 100-as tempót – hatalmas, kényelmes családi kombi, akár 1470 literes csomagtérrel?
Külső
Az alapváltozatnál nem vitték túlzásba, hogy atlétává szteroidozzák a Leon ST testét, különleges képességeiről mindössze a finoman módosított lökhárítók mellett pár szerény zászló embléma árulkodik. Az élesre vasalt vonalak, törések, szigorú vágások így is egész izgalmassá teszik a kasztnit, a lámpa – benne a LED-es nappalifény rajzával – és a külső visszapillantó duója pedig még úgy is telitalálat, hogy a funkciót mintha feláldozták volna a szépség oltárán. Ugyanis a két külső tükör elég kicsi, nem túl sokat látni bennük vezetés közben. Aki valami látványosabbra vágyik, az színes kiegészítőkkel, illetve extra karosszériaelemekkel dobhatja fel a kocsi megjelenését. Megkockáztatom, hogy jelenleg a Leon ST Cupra a legdögösebb testű jószág a sportos kombik között, legfeljebb majd a hozzászólásokban megcáfolnak, akik másként látják.
Belső
A külsőhöz hasonlóan a belsőben sem adagolták túl a sportos hangulatot. Ugyan akad pár finom utalás, de mégiscsak egy kényelmes, hétköznapi autóban ülünk, hiába fekete a tetőkárpit, hiába van 300-ig számozva a kilométeróra skálája, vagy indulnak 6-órától a mutatók. Ülései hosszabb távon is kényelmesek, van oldaltartásuk, és a vastag, jó fogású kormány is feltűnés nélkül elmenne bármely más hétköznapibb autóban ugyanúgy, mint itt.
SEAT Leon ST Cupra egy percben:
a videó a hirdetés után indul
Az utastérben többfelé látható – küszöbön, kormányon, váltón, műszerfalon – zászló-motívum egy kapcsolón is feltűnik, amelyet megnyomva különféle, előre definiált menetprogram között lehet váltogatni. A kapcsoló állása a kormányzásra, motorra, első differenciálzárra, és még a légkondira is hatással van. Értelemszerűen Cupra állásban van legélvezetesebb formában minden állítható dolog.
Elöl hátul nagyvonalú helykínálattal, és hatalmas csomagtartóval – alapból 587, míg lehajtott támlákkal 1470 literes – teszi magát alkalmassá a hétköznapi munkára is. Gombjai, kapcsolói, illetve azok elrendezése pedig a VW által kijelölt utat követik, ugyanazokból az elemekből állnak, mint a Volkswagen család többi márkájánál. Így a minőség is könnyedén hozza a Golfban megszokott szintet.
Motorválaszték, teljesítmény:
Motor: | 2,0 265 LE TSI | 2,0 TSI 265 LE DSG | 2,0 280 LE TSI | 2,0 TSI 280 LE DSG |
---|---|---|---|---|
Teljesítmény: | 265 LE | 265 LE | 280 LE | 280 LE |
Nyomaték: | 350 Nm 1700-5300 | 350 Nm 1700-5300 | 350 Nm 1700-5300 | 350 Nm 1700-5300 |
Gyorsulás: | 6,2 sec | 6,1 sec | 6,1 sec | 6,0 sec |
Fogyasztás: | 6,7 l | 6,6 l | 6,7 l | 6,6 l |
Ahogy a táblázatból kiderül, csak kétliteres, turbós benzinmotorral kapható az autó, de rögtön kétféle teljesítménnyel. Igaz, nem nagy a különbség, illetve a forgatónyomaték mindkét típusnál ugyanannyi, 350 Nm. Alapból hatfokozatú kéziváltó jár hozzá, de kapható szintén hatfokozatú DSG-vel is. Utóbbi hosszú utazások alkalmával is kényelmes, és ha versenypályán kell bohóckodni, akkor is lehet rá számítani. Sosem éreztem, hogy én okosabban, gyorsabban tudnám kapcsolgatni a fokozatokat, de nem vagyunk egyformák, van aki él-hal a manuális váltóért.
Hogy megy?
Már a papíron 6 másodperces gyorsulás is jó előjel, és ha abba is belegondolunk mennyi versenypályára felesleges dolog van egy kombi családi autóban, még szebbnek látszik ez az adat. Aztán ott van még az elektronikus vezérlésű differenciálzár, amely a kanyarokból kigyorsításnál lehet hasznos. A Leon ST Cupra bemutatóján elegánsan nem hajszoltak bele senkit autópályás szabálytalankodásba, a tesztprogram nagy része a Castelloli versenypályán zajlott. A dimbes-dombos, kanyargós, de aránylag nagy bukóterekkel rendelkező pálya már többször volt egyik helyszíne a márka sportosabb autóinak bemutatóinak.
Már az első körben is merész tempóval vágtattunk a felvezető autó mögött, a difizárral élmény a kanyarodás, a fék pedig óriásit harap a tárcsába, és a sokadik vészfékezés után is ugyanolyan hatékonyan lassítja a járgányt. A nagyobb mókafaktor érdekében az ESP kikapcsolható, van egy megengedőbb és egy teljesen kikapcsolt állapota is. A DSG váltó csudajó dolog, pláne egy hozzám hasonló, versenypályára csak néhanapján betévedő alaknak. Képtelen lennék ilyen tempóban váltani, és igazából sokkal jobb, a közvetlen, változó áttételű kormány tekergetésére, illetve a kanyarokra koncentrálni.
Valószínűleg a sportosabb gumik – nem az utcai próbára kapott autókkal hajtottunk a pályára – sokat segítettek abban, hogy még a párás, hideg aszfalton is legfeljebb semlegesen sodródó autót minden nehézség nélkül tudtuk irányítani, míg az utcai változatok nagyobb gázadásra mindig durván elkapartak. Bár papíron a sportos beállításokkal együtt az autó hangja is megjön, ebből sem bent, sem kint nem sokat hallani. Talán ez az egyetlen, ami hiányzik ebből az autóból, egy kicsit lehetne civilizálatlanabb, üvöltősebb is.
Kinek, mikortól, mennyiért?
A kombiból faragott spanyol sportkocsi igazából bárkinek jó lehet, aki szeret dinamikusabban közlekedni, de emellett szüksége van bitang nagy csomagtartóra és a tágas, praktikus utastérre is. Ezeket az igényeket simán kielégíti a Leon ST Cupra, sőt, bónuszként még határozottan dögös megjelenés is jár hozzá. Már ha a tulaj nem sajnálja a pénzt a Performance Pack fantázianevű csomagra, amely olyan extra kiegészítőkkel bolondítja meg az autót, mint a négydugattyús Brembo féknyereg, a 370 mm-es féktárcsa, vagy a 19 colos alufelni, amire nagy teljesítményű Michelin abroncsot szerelnek, mert ezek nélkül a Cupra nem sokban különbözik az átlagos kombi Leontól. Igaz, annak is megvan a maga varázsa, amikor valaki szürke, hétköznapinak látszó autóval alázza meg a díszmajmokat.
A SEAT Leon ST Cupra változata Magyarországra – Európában szinte utolsóként – valamikor 2015 második felében érkezik. Azt, hogy mennyiért lehet majd hazavinni, szintén csak akkor derül ki. Mindenesetre akik hasonló tudású autóra vágynak, de az Octavia RS-t túl cégautó-ízűnek érzik, azoknak érdemes megvárni a nyarat és megnézni közelebbről is a Leon ST Cuprát. Illetve az árcéduláját.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|